Dagis, dagmatte eller walker?

Om jag inte kunde ha med mina på jobbet så vore första alternativet att sätta dem i hundgård. Nu bor jag inte i hus så jag skulle behöva smöra in mig hos någon av mina hundvänner. Alternativ två är dagmatte. I absolut sista hand skulle det bli hunddagis och då bara ett dagis där mina inte sätts i box med andra hundar, där de inte släpps ihop med andra och där de bara rastas. Lek och bus ägnar vi oss åt hemma och jag vill inte att tävlingshunden ska vara trött när det är dags för träning.

Håller med @Jadzia !

Mina aussies är i sin hundgård när jag är på jobbet. Hade helst velat ha mina dvärgschnauzrar där med men de är.. hrm... lite lätt ljudliga (konstant) om de sitter i hundgård :p ! Så de är hemma hos min mamma och pappa på dagarna, de bor 1 km från mitt jobb (mitt hus ligger ca 2 mil från jobbet).
Hunddagis är det absolut sista alternativet jag skulle vilja sätta mina hundar på, och det skulle vara om det verkligen inte fanns NÅGOT annat sätt att lösa det på.

Alpina är hos sin farmor (min svärmor) de gånger jag och min sambo jobbar samtidigt. Vi jobbar skift båda två så det blir inte så ofta det behövs. Men hon trivs utmärkt där! Snarkar i soffan, ligger och spanar på uteplatsen och får sina promenader. :up:

Vet inte vad vi ska ta oss till när hon inte orkar längre men förhoppningsvis har jag ett bättre jobb då där jag kan ha med lilla fluffisen.

Jag vill bara tillägga, Mina hundar står själva i sin hundgård och träffar inga andra hundar. Skulle inte välja ett dagis där dom umgås i stora grupper.

Tillägg på mitt inlägg. Det skulle aldrig fungera med hunddagis pga mina arbetstider, jobbar så jag slutar sent och även röda dagar, då är dagisen i jobbstaden stängda generellt.

Jag är dagmatte åt brorsans hund, och de har mina på natten när jag jobbar. Kan inte de så har jag hundarna med mig på jobbet, jag har möjlighet att gå ut till dem nästan när jag vill, så de ligger i bilen.
Förhoppningsvis kan vi lösa det med dagmatte eller walker när jag får nytt jobb. Hunddagis är dels svårt att få plats på här uppe och sen verkar de inte vara så himla bra. Men tror inte jag hade velat ha dem på dagis även om det var idel lovord liksom.

Jobbar deltid och har hundgård. Tycker det är rätt skönt att slippa stressa ihjäl mig även fast de skulle kunna vara inne den tiden så vet jag att de kan gå ut och kan göra sina behov om jag av nån anledning blir försenad. Vi har hundgården i anslutning till källaren där de har ett rum med soffa och sköna filtar. Finns hunddagis i närheten men vill inte att hundarna ska släppas med andra och aktiveras en massa då jag vill träna med dem. Husse åker även hem och tar ut dem de luncher då han är i närheten och ibland få de följa med honom på jobbet. De kan allt ta det lugnt medan jag är på jobbet!

Elvis är hemma ensam när jag jobbar. Jag tycker egentligen att det blir för mkt ensamtid, men jag har provat lite olika varianter och detta är det som just nu fungerar bäst för oss.
Jag bor dock nära jobbet, så går hem på lunchen. Ibland jobbar jag lite hemifrån också.

Jag har provat det där med att hämta och lämna hos hundvakt och det stressade livet ur mig. Av samma anledning går hunddagis bort. Dessutom är jag orolig över att det skulle bli stressande för hunden med dagis.
Har också erfarenhet av att hundvakten helt plötsligt inte kan ha hunden längre då den fått jobb eller vad det nu kan vara, och det är också stressande..
Ett tag hade jag en hundvakt som hämtade och lämnade själv hemma hos mig, det var jättebra men nu har hon flyttat lite längre bort så då fungerar det inte för henne längre.

Elvis verkar vara tillfreds med att vara hemma. Han är lugn och avslappnad, hoppar självmant upp i sängen och lägger sig när han märker att jag är på väg att gå på morgonen eller efter lunchen.
Jag fixar hundvakt enstaka dagar när det inte funkar att få till rastning på dagen.

Han är väldigt sällan ensam övrig tid, och aktiveras ganska väl. Så det känns ok även om det inte är optimalt.
Hade gärna haft hundgård, men bor i lägenhet + har ju bara en hund nu.

Ni som har hundgård, hur har era hundar det? Dvs. Hur ser hundgården ut, hur säkert är det osv. Jag har möjligheten att bygga en hundgård, men jag är nog lite nervös över att ha hundarna i hundgård när jag är och jobbar. :nailbiting:

Jag skulle kunde tänka mig alla tre alternativ beroende på vad som passar bäst för hunden och för mig.

Den äldre hunden gick på hundddagis ett tag när han var valp/unghund. Det fungerade fint. Nu när jag har två hundar skulle jag nog föredra att de fick ha en egen box och endast gå promenader med andra hundar om de skulle gå på dagis.

Nu har vi en daghusse som hämtar hundarna hemma hos oss på förmiddagen och oftast hämtar jag dem efter jobbet, ibland lämnar han hundarna också. Fungerar superbra. Hundarna har en andra familj och de har inte hand om några andra hundar. Jag har inga problem med att han har en nyckel till vår lägenhet då vi lärt känna dem ganska väl.

En "walker" hade nog också fungerat bra (förutsatt att det är en seriös pålitlig person) men hittills har jag (eller husse) kunnat rasta dem mitt på dagen de dagar daghusse inte kunnat ha dem.

Nu flyttar vi snart ut från stan och kommer då att ha en hundgård som reservlösning för när daghusse inte kan ha dem. Hoppas de kommer trivas i den de dagar de får vara där :)

Ni som har hundgård, hur har era hundar det? Dvs. Hur ser hundgården ut, hur säkert är det osv. Jag har möjligheten att bygga en hundgård, men jag är nog lite nervös över att ha hundarna i hundgård när jag är och jobbar. :nailbiting:

Vår kommer ha nästan 2 m högt staket (vi bygger ett eget med nät) med en överhäng inåt. Nedgrävda stenar samt betongplattor runt om under staketet. Vi kommer även ha övervakningskamera så vi kan se dem när vi är på jobbet. Låsta grindar också såklart. Är inte så orolig för att hundarna ska rymma mer att någon obehörig ska ta sig in.

Vår kommer ha nästan 2 m högt staket (vi bygger ett eget med nät) med en överhäng inåt. Nedgrävda stenar samt betongplattor runt om under staketet. Vi kommer även ha övervakningskamera så vi kan se dem när vi är på jobbet. Låsta grindar också såklart. Är inte så orolig för att hundarna ska rymma mer att någon obehörig ska ta sig in.

Precis, jag oroar mig för folk!

Övervakningskamera måste ju vara jätteskönt, så man slipper fundera.

Jobbar deltid och har hundgård. Tycker det är rätt skönt att slippa stressa ihjäl mig även fast de skulle kunna vara inne den tiden så vet jag att de kan gå ut och kan göra sina behov om jag av nån anledning blir försenad. Vi har hundgården i anslutning till källaren där de har ett rum med soffa och sköna filtar. Finns hunddagis i närheten men vill inte att hundarna ska släppas med andra och aktiveras en massa då jag vill träna med dem. Husse åker även hem och tar ut dem de luncher då han är i närheten och ibland få de följa med honom på jobbet. De kan allt ta det lugnt medan jag är på jobbet!

Hur har ni löst det med in/utgång? Hundlucka i dörren? Vi har också en källare där vi skulle kunna skapa en hundgård utanför, hade varit smidigt.

Vi har ett hundhus med fyra tillhörande hundgårdar. Inomhus är det varmt och gott på vintern och svalt på sommaren. Det är tak över hundgårdarna som skydd för sol och regn.
Tre av hundarna bor ute på heltid och två turas om att vara inne hos oss. Det funkar jättebra och har aldrig haft besök av obehöriga.

Doris är hemma själv när jag jobbar. Det är den bästa lösningen vi har. Hon är svår att lämna hos någon annan och hon skulle ha svårt för hunddagis pga alla hundar där.

Hon sover gott på dagarna och är väldigt lite ensam övrig tid.

En del dagar får hon följa med i bilen, särskilt de dagar jag åker på hembesök utanför centralorten. Då kan jag rasta henne på ett enkelt sätt. När vi kommer tillbaka till orten där jag har kontoret, får hon antingen vänta i bilen, eller följa med in.

Jag är dagmatte åt en kompis, jag hämtar hunden på morgonen på morgonpromenaden och sen hänger den hunden med våran hund hela dagen. På efm lämnas daghunden hem igen eller så kommer husse in och hämtar henne på vägen hem från jobbet. Men jag tar inget betalt alls men i gengäld så tar husse våran hund när vi behöver hjälp och husse är helt och hållet införstådd med att det bli dagar då de är ensamma hemma hos oss. De blir självklart rastade men det är inte alla dagar det blir långpromenader. Nu när jag pendlar och pluggar ett par dagar i veckan så är det maken eller hans kusin som kommer hem och har ut hundarna på dagen.
Vi har kontoret till firman här hemma vilket gör att hundarna är väldigt vana vid makens kusin, han sitter här och jobbar även när jag är hemma.

Jag har daghusse till min hund, han kommer på förmiddagen, tar med hunden på promenad och sen hem till sig. Sen hämtar jag hunden där efter jobbet. Det är dock inom familjen, jag hade inte varit bekväm att lämna ut nycklar och hund till någon jag inte kände riktigt.

Hunddagis hade jag absolut kunnat tänka mig, det hade säkert passat min hund. Han går ihop med de flesta, har stor glädje av andra hundar, är cool och är inte lättstressad. Däremot hade jag ju aldrig valt en dagis där personalen hade aktiverat och "tränat" hundarna. Det sköter jag själv. Sällskap och promenader är det jag är ute efter isåfall.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 069
Senast: valpköpare
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: Miiikaela_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka