Dagis, dagmatte eller walker?

Artax

Trådstartare
Jag undrar hur ni som inte kan ta med hunden på jobbet gör. Vilket alternativ valde ni till er hund och varför? Hur hittade och valde ni dagis/dagmatte/dogwalker? Har ni provat olika eller blev det rätt direkt?

Kommer börja spendera lite mer tid hemifrån än jag gör i nuläget så jag klurar på vilken lösning som skulle passa min hund bäst, och blev nyfiken på hur andra gör. :)

Jag har min på dagis
Blir bästa lösningen för mig.
Där har de tillsyn hela dagarna, får aktivering I form av promenader och lek med andra hundar. Skulle vovven i fråga brhöva medicinering/sårvård på dagarna när man själv jobbar, så löser det även detta.
Dagiser driver dessutom pensionat, så ska jag på semester så är hunden redan trygg på sitt pensionat.

Känner mig inte bekväm med att någon annan än jag och min sambo har nycklar till vårt hem.
Att lämna till dagmatte känner jag inte heller riktigt är något jag vill.

Jag skulle inte heller vara bekväm med dogwalker och lämna ut nycklar. Sedan är det inte ett alternativ då det skulle bli för mycket ensamtid totalt.

Jag väljer dagis framför dagmatte då jag inte känner mig trygg med att ha endast en person att förlita mig på. Jag tänker främst på om denne skulle bli sjuk eller av någon anledning få för sig att vilja resa bort med kort varsel eller liknande. Jag har svårt att plötsligt ändra mitt eget schema och svårt att hitta någon annan som med regelbundenhet kan ta hunden. Jag har alternativ för akuta situationer, men inte om det skulle bli en längre period. Då känns det säkrare med dagis där det finns flera personer och det inte hänger på en enda. Sedan har jag bra dagis i närheten, det spelar ju också in förstås.

Jag har dagmatte. Där är max 4 hundar inkl mina så de är lugnt och kontrollerat. Hundarna har sällskap hela dagen och går kortare kisserundor. Jag vill själv stå för aktivering av mina hundar.

Dagis/pensionat. Har två yviga schäferhanar så det är inte lätt att hitta dagmatte till dom. Det är också skönt att någon har uppsikt. När dom inte är på promenad så står dom i hundgård och det älskar dom. familj och vänner ställer också upp ibland men jag ser det som en bonus. Jag vill veta att jag klarar mig själv och vill inte vara beroende av andra.

Hade min på dagis, de hade tre grupper med varsitt rum, grupper om 6-8 hundar i de två grupperna med större hundar och ett större rum med bara småhundar. 2.5-3 timmars promenad som standard och sen massa bus och lek ute i inhägnad trädgård. Massa personal som ständigt var närvarande. Så ja, hade jag haft hund som behövde passning idag hade jag nog haft den på dagis igen.

Dagmatte. Jag jobbar oregelbundet och sover borta en hel del så dagis fungerar sådär tidsmässigt.
Sen hatar Rubs hundar som skäller, han vill inte sitta i en box och vara i en rastgård.
Han vill ligga i soffan, bli kliad på magen och matad med praliner.
Har ett jättebra äldre par där han trivs alldeles utmärkt.
De går promenader, har en stor trädgård och han får sova i sängen.

Har dagmatte i form av mor och syster. Vi hjälper varandra eftersom vi alla har hund. De hjälper också andra, men bara folk vi redan känner. Mamma är dagmatte åt en tik när det behövs och syster är dagmatte åt en frallahane varannan vecka. Utöver det är det bara våra egna; två frallatikar, en frallavalp (hane), en shih-tzutant och en WCC-hane. Ibland även pappas japanska spets. Till nästa sommar är det ytterligare en WCC eftersom vi ska köpa valp.

Hade inte velat ha mina på dagis. Hade vi inte haft dagmatte hade vi ordnat hundgård och dogwalker.

Jag har daghusse till min lille vovve, hittade honom via en bekant, det fungerar hur bra som helst. Han förstår ju att han inte kan åka bort utan planering och om det är någon dag han inte kan så säger han till i god tid så jag kan lösa det på annat sätt med mina föräldrar eller svärföräldrarna.
Sjuk har han aldrig varit och är inget jag har tänkt på så mycket, han tar min hund ändå om han skulle vara förkyld.
Dagis fungerar inte för min vovve, skulle bli för stressigt för honom, han trivs mycket bättre själv med bara 1 person.

Det kan du egentligen bara fråga dig själv och din hund om.
Trivs den med Mycketandra hundar är social och uppskattar hundälskare mer än människa passar den på dagis tex.

Tänkte starta en liknande tråd. Vi har haft jättebra flyt i hundpassandet eftersom jag jobbar i vården oregelbundna tider där vi får lägga schemat själva vilket gör att jag lagt korta dagar eller kvällar dom dagar som min man jobbar. Nu är jag dock superless på mitt jobb och dom här arbetstiderna och vill satsa på något annat. Men det krockar med hundarna :( Bor mitt ute i ingenstans och här finns inga hunddagis och har jättesvårt att tro att det går att hitta någon som kan komma hit och hjälpa till som jag litar tillräckligt mycket på. Så känns som jag får lägga ner dom planerna och fortsätta vantrivas på jobbet.. Hur får man tag på en doggywalker, annonsering vart då?

Det kan du egentligen bara fråga dig själv och din hund om.
Trivs den med Mycketandra hundar är social och uppskattar hundälskare mer än människa passar den på dagis tex.

Självfallet. Blev bara nyfiken på andras lösningar, som jag skrev i trådstarten :)

Tänkte starta en liknande tråd. Vi har haft jättebra flyt i hundpassandet eftersom jag jobbar i vården oregelbundna tider där vi får lägga schemat själva vilket gör att jag lagt korta dagar eller kvällar dom dagar som min man jobbar. Nu är jag dock superless på mitt jobb och dom här arbetstiderna och vill satsa på något annat. Men det krockar med hundarna :( Bor mitt ute i ingenstans och här finns inga hunddagis och har jättesvårt att tro att det går att hitta någon som kan komma hit och hjälpa till som jag litar tillräckligt mycket på. Så känns som jag får lägga ner dom planerna och fortsätta vantrivas på jobbet.. Hur får man tag på en doggywalker, annonsering vart då?

Angående doggywalker har jag bara tittat litegrann, och då googlat dogwalker plus mitt område.

Bygg en hundgård?

Bygg en hundgård?

Vi har en hundgård där dom kan gå ut och in som dom vill. Men jag klarar inte riktigt av tanken på att lämna dom där 8-9 timmar om dagen.. Vet inte riktigt hur dom skulle klara det. I nuläget sitter dom bara där max när jag åker till affären och handlar eller är ute och rider och det går ju bra men.

Vi har en hundgård där dom kan gå ut och in som dom vill. Men jag klarar inte riktigt av tanken på att lämna dom där 8-9 timmar om dagen.. Vet inte riktigt hur dom skulle klara det. I nuläget sitter dom bara där max när jag åker till affären och handlar eller är ute och rider och det går ju bra men.

Förstår att det känns länge.. Då vill man ju ha någon som tittar till dom i alla fall. Det är ju många timmar

Annonsera efter hundvakt i närheten av där du jobbar?

Mina hundar är ensamma hemma, jag jobbar bara halvtid och alldeles i närheten så går dessutom hem och rastar.

Har dock varit både dog-walker och dagmatte då och då under de senaste 11 åren. Personligen kan jag väl tycka att det inte är ultimat att lämna hunden ensam inomhus så länge som det blir om man jobbar heltid och bara har någon som går ut mitt i dagen. När jag hade hand om en unghund rörde det sig dock upp mot 3 ggr per dag. Vill komma ihåg att jag främst varit den som svarat på annonser, men det kan hända att jag också annonserat någon gång kommer inte riktigt ihåg.

Tycker såklart (utifrån mitt perspektiv) att det har fungerat bra, upplägget har sett lika olika ut för olika hundar allt ifrån att de lämnats här till att jag hämtat och lämnat samt både dag som natt. Längsta hunden var några år vill jag minnas. Var under den tiden aldrig så pass sjuk att jag inte kunde gå några kort svängar under dagen och låta hunden kissa men det hände att hundägaren fick lämna hunden här istället för att jag gick och hämtade den. När jag skulle resa bort (några veckor 2 ggr per år) så meddelande jag i god förväg och ibland kunde hundägaren vara med och "bestämma". Personligen kände jag mig sällan låst men det var också accepterat av hundägarna att jag ex. gjorde ett ärende under tiden jag passade deras hund. Det var inte så att jag lämnade dem varje dag (såklart) men ville jag åka in till stan och fika med en kompis under 2 timmar och hunden inte kunde följa med var det ok.

Jag undrar hur ni som inte kan ta med hunden på jobbet gör. Vilket alternativ valde ni till er hund och varför? Hur hittade och valde ni dagis/dagmatte/dogwalker? Har ni provat olika eller blev det rätt direkt?

Kommer börja spendera lite mer tid hemifrån än jag gör i nuläget så jag klurar på vilken lösning som skulle passa min hund bäst, och blev nyfiken på hur andra gör. :)

Om jag inte kunde ha med mina på jobbet så vore första alternativet att sätta dem i hundgård. Nu bor jag inte i hus så jag skulle behöva smöra in mig hos någon av mina hundvänner. Alternativ två är dagmatte. I absolut sista hand skulle det bli hunddagis och då bara ett dagis där mina inte sätts i box med andra hundar, där de inte släpps ihop med andra och där de bara rastas. Lek och bus ägnar vi oss åt hemma och jag vill inte att tävlingshunden ska vara trött när det är dags för träning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 069
Senast: valpköpare
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: Miiikaela_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat