Dagens utbrott 2

Sv: Dagens utbrott 2

Tippan skrev:
Tack! Jag är alltså inte knäpp som tycker att även föräldrar måste tänka.

Jag måste tillägga (fast vill inte skriva in det i dina ord) Att föräldrarna måste tänka och inte bara lasta alla andra för allting.

Absolut inte. Du är sund! *ger tippan en medalj*

Självklart är föräldern ansvarig för sitt barn och hundägaren för sin hund.

Båda har här brustit i ansvar och olyckan blev ett faktum. Som dessutom hade kunnat undvikas med enkla medel.

Jag tycker att både föräldrar och hundägaren ska ha koll.
För många år sedan (min första egna hund), så var jag hos min svärfar och hans fru. Deras son sprang och hoppade över min hund som låg i hallen och sov.
Ja, sa till flera ggr, både till barnet och föräldrarna, att snart kommer hon flyga och och naffsa till honom.
Men ingen reaktion. Till slut så hände det som jag trodde skulle hända. Hunden flög och och naffsade till honom i kinden.
Jag sa inte ett ljud, jag var redan så irriterad så jag sa bara *så kan det gå när man inte lyssnar*
Nu i efterhand så skulle jag kanske tagit till mig min hund så hon skulle legat hos mig.
Men nu var vi på besök under flera dagar, och då tycker jag min hund kan få ligga i hallen ifred. Speciellt när jag fått lov att ta med hunden.

prinsessfeminist skrev:
Exakt.

När det gäller just denna aktuella artikel så är ju hundrasen helt irrelevant. Dessutom är det inte ovanligt att en hund vaktar sitt ben. Tidningen har också publicerat en "faktaruta" där kennelklubben säger att man inte skall störa en hund som äter.

Så, what's the big deal, liksom?

Föräldrarna i det här fallet är ändå ansvariga för sitt barns agerande, tycker jag. Inte tusan kan man säga - döh, jag har inget ansvar, för jag vet inget om hundar...

Vet man ingenting om hundar, så skall man inte släppa in barnet till hunden utan uppsikt. :eek:

Det är få som skulle släppa ut en unge på en motorväg och försvara sig med att man "inget vet om bilar, för jag har inte körkort".

/Priffe - som är nojig och nästan överdrivet försiktig med allt möjligt.

Håller helt med att rasen är irrelevant för händelsen. Kunde hänt vilken ras som helst.
Faktarutor är nog bra.. om de som borde läsa dem, läser. Men är man okunnig om hundar så är man förmodligen också ointresserad av dem och läser sådeles inte sådan fakta. Sen var väl faktarutan införd efter bettet i detta fallet och således försent för grabben i fråga att läsa och ta till sig.

Jag menar att vet man inte om hur hundar fungerar så kan man heller inte förutse hur de kommer att reagera. Om hundägaren inte reagerade på situationen innan hunden bet. Hur skall en fullkomlig novis till förälder veta att det kan vara farligt. Om hundägaren tyckte att situationen var ok (innan bettet), så tror jag inte en okunnig förälder borde insett att det var fara på taket. Du och jag kan tycka att det borde de förstått men tyvärr är folk så okunniga. Den okunskapen bidrar till att sådant här ständigt inträffar.

Det vore stor skillnad om ägaren faktiskt tagit sitt ansvar och varnat barnet och föräldern. Fast å andra sidan HADE ägaren tagit sitt ansvar så hade den aldrig lämnat hund och barn ensamma i denna situation.

Att göra jämförelsen med bilar är lite långsökt tycker jag. Alla vuxna människor vet vad en bil är... och att motorvägen inte är en lämplig lekplats oavsett om man har körkort eller ej.
Och alla vuxna varnar också barnen för den här miljön. Barn får lära sig hur de skall uppträda i trafiken och vad de skall tänka på. De får den kunskapen intryckt i sig från föräldrar, dagis, skola och överallt i samhället Var finns motsvarande upplysning och skola för barn att umgås med djur?

Vi kanske skall börja med det i skola och lekis. Det kunde ju vara något för kennelklubben att "lobba" för. En allmän upplysning om hur man umgås med hundar/djur... Vi kommer att ha en förlorad föräldra generation... men nästa generation kanske får med sig de grundläggande kunskaperna.

Okunnighet är ingen ursäkt inför lagen, så varför skulle det vara det i den här fallet?

Speciellt eftersom hunden har tänder. Ingen kan undgå att veta det. Det är förälderns ansvar att se till att veta lite grand om hundar om man släpper ihop barn och hund utan uppsikt.

Skulle man låta barnet leka med ett lejon? Förmodligen inte. Varför skulle man inte kunna förutse en olycka med en hund?

Det är en utopi att tro att en människa inte har en aning om att hundar kan bitas. I synnerhet när det gäller denna mycket omdiskuterade ras.

Så jag tycker inte min liknelse med motorvägen är så dum.

Nu tar jag i, men jag tycker föräldern i det här fallet har varit osedvanligt ansvarslös. En polisanmälan för försumlighet gentemot barnet borde också vara på sin plats! :mad:

Jag säger som lady_vip: PUCKON! :mad:

Jag tycker helt klart att det kan jämföras med andra potentiellt farliga situationer. Jag tycker att priffe beskriver det bra typ: Att vet man inget om hundar så kan väl barnet inte få göra hur h*n vill... Eller? Men självklart så har hundägaren också ett ansvar. Men inte uteslutande...

Håller med precis!

Och framförallt så har man väl i "alla" tider fått höra att man inte ska gå fram till främmande/andra hundar mm. Och även okunniga människor borde väl också fått höra det.

Tippan skrev:
Jag tycker helt klart att det kan jämföras med andra potentiellt farliga situationer. Jag tycker att priffe beskriver det bra typ: Att vet man inget om hundar så kan väl barnet inte få göra hur h*n vill... Eller? Men självklart så har hundägaren också ett ansvar. Men inte uteslutande...

Håller inte med... om jag förstod artikeln rätt så i just detta fallet var pojken på besök hemma hos hundägaren. Hundägaren har egen pojk i samma ålder. Om man tar emot gäster i sitt hus och har hund så är det mitt ansvar som hundägare att se till att hunden inte skadar mina gäster.

Inte förutsätta att pojken kan läsa och förstå hundar. Och defenitivt inte lämna barnen ensamma med en bentuggande hund. Därför anser jag att hundägaren har brustit i sitt ansvar. Denne har också brustit i just förmågan att förutse att något olämpligt kan inträffa när denne lämnar barn och hund i just den här situationen.

Situationen vore en helt annan om pojken sökt upp en främmande hund på en främmande plats. Då har man som förälder ansvaret för att barnet försatt sig i den situationen.
Men inte när man är hembjuden till folk.

Men att ta sitt ansvar betyder ju inte att hunden måste avlivas. Att ta sitt ansvar i detta fallet kan ju räcka med att säga: - Detta var mitt fel... hunden skulle inte varit ensam med barnen. Och självklart skall man stå för kostnaden för sjukhusvistelsen för pojken. Konstigare än så är det inte.

Tycker det blir lite olustigt när man som hundägare räknar med och förutsätter att ens omgivning skall ha kunskaper om hur ens hundar reagerar. Bara rycka på axlarna och säga att folk får väl lära sig hur de skall uppträda mot hundar!!

Den här pojken kanske har träffat hundar som inte försvarar sina ben. Hur fanken skall han då veta att just denna hund gjör det??

Jag kan bara ge exempel på mina fem jakthundar... De skulle aldrig drömma om att försvara något mot en människa... Inte nått... inte ens ett nyskjutet rådjur.. Om pojken bara träffat sådan hundar... Hur skall han veta nåt annat?

Pojken? Vem har sagt att det är pojkens ansvar? Hans mamma då? Har hon aldrig hört talas om en hund? Så du menar att hans mamma är helt utan skuld för att hon lämnat sitt barn i en situation som hon inte vet om det är farligt eller ej? Nej det kan jag inte hålla med om. Föräldrarna måste ta ansvar över sina barn och inte förvänta sig att alla andra ska göra det hela tiden. Faktiskt har jag redan innan jag läst detta funderat på hur man kan utbilda föräldrar för att börja ta eget ansvar för sina barn. Hundar, smällare/raketer, övervikt, snatterier, eget ansvar etc etc Det är bara små bitar i det hela. Igår stod jag och funderade hur föräldrar kunde låta sina 10 åringa stå och skjuta raketer. Vet du vad? Jag tycker att det är för sorgligt. Och händer det nått så är det bara att stämma affären som sålt produkterna... Nej, nu känner jag att detta blev änu mera aktuell...

Tippan skrev:
Pojken? Vem har sagt att det är pojkens ansvar? Hans mamma då? Har hon aldrig hört talas om en hund? Så du menar att hans mamma är helt utan skuld för att hon lämnat sitt barn i en situation som hon inte vet om det är farligt eller ej? Nej det kan jag inte hålla med om. Föräldrarna måste ta ansvar över sina barn och inte förvänta sig att alla andra ska göra det hela tiden. Faktiskt har jag redan innan jag läst detta funderat på hur man kan utbilda föräldrar för att börja ta eget ansvar för sina barn. Hundar, smällare/raketer, övervikt, snatterier, eget ansvar etc etc Det är bara små bitar i det hela. Igår stod jag och funderade hur föräldrar kunde låta sina 10 åringa stå och skjuta raketer. Vet du vad? Jag tycker att det är för sorgligt. Och händer det nått så är det bara att stämma affären som sålt produkterna... Nej, nu känner jag att detta blev änu mera aktuell...

Jag håller med dig i att mer utbildning behövs... Som jag skrev tidigare i tråden så skulle denna utbildning in i dagis och skola... Tex.. Hur umgås med djur...

Jag ser den här situationen framför mig när jag läser artikeln.

Två väninnor träffas över en kopp kaffe. De har två jämgamla pojkar. Den ena har en hund. De har träffats förut. Pojken som är på besök har träffat hunden tidigare och det har gått bra. Mamman till pojken som är på besök kan inget om hundar. Men hon vet att hunden är snäll. De har ju träffat den tidigare.

Hunden 20 månadet är inne i en könsmognadsperion och en period där de vill klättra på rangskalan. Då kan en tidigare snäll hund plötsligt visa tendenser till agressivitet. (Det är sånt som vi hundägare skall kunna. En hundnovis har troligen inte en susning)

Hunden har ett ben. (Visste mamman till pojken det? Hundägaren visste det! men förutsåg hundägaren situationen? Nej!)

Jag menar att mamman som umgås med sin vännina. Litar på att vänninan som äger och känner hunden vet om det är farligt eller inte.

Jag blir så trött på dessa "sensationer" då det vid närmare eftertanke är helt logiska händelser, eller till och med osant.

Jag ger inte fem öre för AB eller Expressen och det skulle aldrig falla mig in att någonsin köpa dessa blaskor.

Ja, de är helt otroliga. Har de inget vettigare att skriva om?

Grana skrev:
Håller med precis!

Och framförallt så har man väl i "alla" tider fått höra att man inte ska gå fram till främmande/andra hundar mm. Och även okunniga människor borde väl också fått höra det.

Om inte annat så måste väl föräldrarna ha läst om dessa farliga hundar som biter barn i ansikten var och varannan dag. :smirk:

GaurdianAngel skrev:
Om inte annat så måste väl föräldrarna ha läst om dessa farliga hundar som biter barn i ansikten var och varannan dag. :smirk:

Så om man är hundnovis så skall man tro på sensationsrubriker om farliga hundar och farliga raser?

Jag håller med dig om att pojken saknar ansvar. Han är barn och vet inte bättre.

Dock håller jag inte mamman helt ansvarslös. Jag föutsätter att mina gäster tar reda på vad som gäller hemma hos mig oavsett om det handlar om hunden eller att rota i skåpen. Om man inte vet så frågar man, man antar inte. Okunskap är ingen ursäkt för att helt slippa ansvar. Det är också lustigt att folk numera antar att man kan göra lite hur som helst med en förhållandevis okänd hund. Det man inte vet något om borde man hålla avstånd till. det säger min logik. Inte gosar jag näsa mot näsa med en häst eller ko som jag inte känner.

Hundägaren borde också ha tagit bättre ansvar. Mamman och pojken borde ha blivit informerade om att hunden ska lämnas ifred då den tuggar ben eller så skulle benet ha tagits bort helt.

Men att det alltid är bara hundägarens fel, det går jag inte med på.

Antagligen blev föräldrarna så pass rädda att de var tvugna att skylla allt på hunden. Ungefär som att barnet inte gjort något. Men de kan ju inte veta vad som hände, de hade ingen uppsikt över barnen, alltså såg de inget. Det ända de som pekar på att det var hundens fel är vad barnen/barnet har berättat. Och vem vet om det de säger är sant, barn brukar inte säga allt om de tror att de gjort något fel. De kan faktiskt ändra sina historier. Säger nu inte att de alltid är barn som kan ändra sina historier, alla kan, men ibland skäms man för vad man gjort och försöker då säga att man aldrig gjorde det o s v. :mad:

Så jag tycker inte att de kan döma hunden på det viset, för föräldrarna och hundägarna såg ju inte vad barnet hade gjort mot hunden, om han gjort något. :crazy:

Det blir bara fel allt. hmm...:confused:

Rambo skrev:
Så jag tycker inte att de kan döma hunden på det viset, för föräldrarna och hundägarna såg ju inte vad barnet hade gjort mot hunden, om han gjort något.

Barn kan vara ganska oansvariga. Ibland beror det på bristande kunskap och andra gg på rent otyg. :mad:

Har själv hund. Hon är snäll och lekfull utom när det gäller matskålen och hennes korg. Detta respekterar jag och säger till besökare hur det ligger till. Trots det så har det hänt att barn vill leka med Coccos när hon liger i korgen (fristad) och de låter henne inte vara ifred. Då kan det hända att hon nafsar till men då efter att ha morrat varnande. Jag säger till barnen men de lyssnar inte eller glömmer bort det igen efter en stund. Så när de blir nafsade springer de till sina föräldrar och klagar.

Jag har då i sådanna lägen sagt till dem att barnen har blivit varnade men inte lyssnat = att de får ta konsekvenserna (fast med lättare ord;) )

Med allt detta menar jag bara att pojken kanske inte berättat saningen om vad de igentligen gjorde mot hunden.. Och föräldrarna bara vill skylla ifrån sig.

Jag har heller aldrig sagt att hundägaren är utan ansvar... Men någon gång så måste föräldrarna också erkänna att de gjort fel. Som förälder är man heller inte ofelbar.

*lånar*

Jag har en barnrädd hund och jag berättar för alla barn och föräldrar att hon själv bestämmer om hon vill lukta/hälsa på dem. Jag berättar alltså både för barnen (för att de lyssnar med på mig) och för föräldrarna eftersom de har ansvar för sitt barn.

Jag låter ALDRIG okända barn klappa henne, även om hon säkert klarar det fint, varför ta risken?

Skulle min hund bita någon efter mina förmaningar, då är de inte välkomna in i mitt hus mer, för jag VET att min hund inte går fram till ett barn och hugger, hon går omvägar runt dem... Jag skulle dock aldrig lämna min hund när jag vet att det finns barn i huset, de kan trampa på dem, ramla på dem, hunden kan välta dem i trappan osv.

Föräldrarnas ansvar OCH det finns ett ställe där man utbildar barn och föräldrar i hundvett nämligen Sveriges Hundungdom. Jag är själv instruktör där och jag lär ungarna allt jag vet. De är superduktiga och utbildar sen i sin tur vidare.
De tar aldrig risker, lär sig läsa hund och lär sig hur man hanterar svåra situationer. Dessutom får de lydiga hundar, kompisar med samma intresse och har kul. Så det finns organisation, dock en fattig sådan och utan någon större plats i media...

//E

Nä, men man kanske får sig en tankeställare om huruvida man lämnar sina barn med främmande hundar. Nu lastar jag inte pojken, han kan ju inte vet. Men föräldrarna och framförallt hundägaren.

Man vet heller inte om barnet träffat hunden tidigare. Barnet kanske hade varit ensam med hunden innan och inget hänt. Vi vet heller inte om hunden huggt efter någon annan.

Sen tror jag inte man som förälder, eller vem som helst, tänker:
Oj, hon/han får inte vara ensam med hunden för den kanske biter henne/honom. Tror faktiskt inte det.

Men jag tycker inte det är rätt att de ska avliva hunden ändå! Är bara inte rätt! Den vill markera vad som är hans! MÅste han väl harätt at göra, det kanske inte ens var meningen att bita honom kanske bara markera. Vem vet. Okej det var kanske lite..äh..skit samma.

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund *Suck* http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1112390,00.html NÄR ska det göras nåt åt dessa instabila hundar...
Svar
19
· Visningar
1 187
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Belgien vill införa spöstraff på hundar som exempelvis bajsar där dom inte får. Är det inte ÄGAREN som isf ska få spöstraff då? Hundar...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Nozer
·
I
Övr. Hund Hur kommer det sig att en hund biter sin ägare så svårt? Har svårt att begripa. Hela artikeln tycker jag är helt otrolig :confused...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 934
Senast: WimsA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar