Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag har fått för mig att en pullargrimma lämnar lite mer plats för hästen att vidga näsborrarna på, givetvis går den att spänna allt för hårt den med.

Jag är inte heller intresserad av något slags krig, förstår bara inte varför jag skulle vara ond och djurplågare bara pga en nosgrimma.


Nä det förstår inte jag heller :D
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det finns för övrigt många "nya" influenser nu. Personligen är jag lika trött på alla "frihetsnissar" (nutidens gröna-vågare) som de mindre vana nyblivna hästägare som tror att hästen är en människa.

:bow::bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det jag undrar är, vad fick ekipagen för resultat? Det har du inte talat om - domaren kanske dömde ned den "dåliga ridningen"?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Rider du med achenrem gör du det troligen utan att veta varför, eller så är du elak (ja, det finns säkert undantag där som med allt annat, men jag kan inte övht förstå vad det skulle vara).

Mycket, mycket upprörd ttl. :mad: Säg att det inte är såhär överallt.

Men om hästen hela tiden försöker lägga tungan äver bettet , och har det mer ute i vädret än i munnen, precis som min unghäst ? Och om man har dessutom blivit hänvisad att använda det av flera olika duktiga tränare ? Varför är man elak då ? Om man kan rida tkr ja inte det är fel. speciellt inte om man ska tillrättavisa en unghäst.

Men jag håller med dej till fullt om det ändra. En häst ska inte tvingas ner på tygeln, den ska vilja då i form för att det är bekvämt för den. Och att ryttaren och hästen jobbar med varnadra, inte har en dragkamp emot varandra!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

jag tycker inte att det är OK att yttra sig om den svenska ridningen, ut efter att beskådat någon klubb/lokal tävling med klasserna Lb o La.
Detta är vanligtvis klasser för ekipage som i många fall inte har någon större erfarenhet. I vissas fall är det kanske tom. första tävlingen.
På banan blir (talar om det då du TS inte har den erfarenheten och kunskapen) många gånger ryttaren väldigt spänd och detta i sin tur leder till ridning som inte är lika mjuk som hemma på träning.
Jag rättfärdigar inte en stumm hand med om ryttaren blir lite spänd och hästen också kan det bli resultatet.

Att folk änns orkar yttra sig om vad andras hästar mår bra utav för utrustnig.
Jätte kul för en redan lite spänd och nervös ryttare att behöva käpa med en häst inne på banan som gör allt( tex. springer o gapar) för att slippa jobba.


Summan av kademmuman... efter att ha läs TS inlägg kan ja igentligen bara säga... SUCK ännu en "buke proffsryttare"

:bow::bow::bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Men om hästen hela tiden försöker lägga tungan äver bettet , och har det mer ute i vädret än i munnen, precis som min unghäst ? Och om man har dessutom blivit hänvisad att använda det av flera olika duktiga tränare ? Varför är man elak då ? Om man kan rida tkr ja inte det är fel. speciellt inte om man ska tillrättavisa en unghäst.

Då finns det en väldigt bra nosgrimma som heter "Remont-nosgrimma" ;). Uppfyller funktionen som du ev behöver bra mycket bättre än en Achennosgrimma.

Jag använder inte snokremmen till min pålla, utan antingen en ren remontgrimma eller en engelsk nosgrimma. Tyvärr är det TOTALT omöjligt att hitta en snygg engelsk nosgrimma UTAN tillhörande hållare för snokremmen. Men som tur är går ju snokremmen lätt att plocka bort :D

/Lizzie
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det finns många ryttare som är väldigt okunnig.
Finns GP ryttare som jag tycker inte rider sina hästar på en schysst sätt, hackar med sporrar, drar i munnen, piskar på med spöet osv. Så handlar inte bara om okunnighet hos ryttaren utan också om hur man tänker och hur man respekterar hästen som individ.

Sen finns det väldigt många ryttare som älskar sina hästar men av ren okunnighet gör "fel" för dom inte vet bättre.

Själv så har jag varit på både bra ridskolor och där det är hemska förhållanden. Inga utbildade ridlärare och även ridlärare som varit utbildade men enligt min mening lär ut helt fel och kan själva inte rida.
Likaså tränare, har sett flera olika och alla har vi olika metoder.

Vad gällande tävling så finns det bland de högre klasserna många som jag tycker rider sina hästar illa. Många drar ihop hästarna och många går i en oärlig form men sprätter på benen och får bra poäng för det. Det är SKANDAL! :devil:
Sen finns det de som går i en mkt fin form, helt eftergiven, jobbar helt rätt och är mjuk och elastisk och ingen dålig gång men dom vinner inte för att dom inte sprätter med benen. Det är vad jag uppfattat det som på många nationella tävlingar.
(och nu tänker jag inte på mina egna resultat och hästar som många kommer tro)
Men alla vet väl att det är en bedömningssport och kända namn på ryttare och hästar prioriteras högst även om de för dagen inte gjort den bästa ritten.

Rider oftast inte med "snokrem" längre då jag inte vill "tvinga" (starkt ord:smirk:) mina hästar att stänga munnen. Brukar tänka att om hästen gapar är den missnöjd med något och då ska inte jag dra åt en rem som gör att dom stänger munnen.
många jag känner både tränare och andra ryttare har också nosgrimman väldigt väldigt hårt spänd vilket jag inte gillar. Brukar ha min lite lagom åtspänd så man får inte två fingrar men absolut inte mera. Det är ju trots allt bara ett stöd för bettet.
Förstår inte varför man ska dra åt den som bara den?

Bara mina tankar :angel:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tio STORA poäng till Mackan. :bow::bow::bow:

Hur i *piiiiip* kan man peka ut, vilka hästar som mår bäst eller sämst???

Det är precis som det här med att "Hulda Maräng", aldrig skulle kunna tänka sig att sälja sin älskade "Pluttiga Nuttan" till en ridskola, där hästen får mat på regelbundna tider, exakt samma tider sju dagar i veckan, får gå ut i hagen MINST fem timmar om dagen vissa klockslag sju timmar i veckan, går lektion tre pass om dagen, får regelbunden hovvård var sjätte vecka, vare sig det behövs ellerej och får vterinärvård så fort det hörs ett "klonke" eller "pip". Utan säljer hästen till "familjen barr och kotte" i skogen, där man drar av skorna, har hästen på lösdrift, gräs finns ju i hagne fårn april till november, sen kan man kasta till den lite hö och en saltsten. Vaccination??? nä, den träffar inga hästar... förutom dem hemma, avmaskning... nä, den går ju i samma hage som de andra hästarna... Rids varje helg, vare sig det behövs eller ej. Rida i form?? Varför då, det är ju en skogsmullehäst...

Alltså, NÄR ska vi här på bukeforumet växa upp, mogna och se HELHETEN. Alla är inte likadana. Det finns rötägg inom alla disscipliner. Sluta att bara ta upp det negativa med allt här i världen. Det ser vi nog av ändå. Visa respekt för varandras åsikter. Men ibland kan man väl för i *piip* tänka "med njuren" och försöka få en överblick i stället för att döma ut ett helt "hästfolk" efter en enda tävling.

S U C K , säger jag bara.

Ursäkta, men nu kunde inte den barocka buskdressyrryttaren hålla tyst längre. För några år sen satt jag ofta speaker på dressyrtävlingar och då satt jag ovanför domarna och jag såg mkt av dålig ridning. Nu på senare år, sitter jag OFTA på läktaren på ridtävlingar och jag ser EN DEL, dålig ridning. Men mestadels väldigt god dressyrridning, där många ryttare har tagit åt sig influenser från olika riddiscipliner. Jag rider extraträningar på ridskolan för instruktörer som tävlar dressyr LA-GP, som gått vidareutbildningar och fått lära sig en hel del från centrerad ridning och de har många gånger ifrågasatt mitt val av betsling, när jag kommit med någon typ av stång till ridskolan med min häst. Men också hjälpt mig med tillpassning och sett att mitt val av betsling många gånger varit befogat och fungerar bra.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Men en sak jag tycker är sorligt är ponnyryttare... Inte alla då så klart. Man ser allt för ofta små tjejer som rider sina ponnyer på gudvetvad för bett, martingal och långa sporrar. Utan att veta vad dom gör. Det är ungefär som att ha en julgran till häst ger status. Man försöker väl skryta med att den är svårriden och att man klarar av den, därav all utrustning. Men jag blir knappast avis på dem. Jag kan titta på sånna ryttare som rider sina hästar med knappt synbara skänklar på vanligt tvådelat utan nosgrimma hur länge som helst. När en häst trivs med ryttaren så visar den det väl. Jag står på en tävlingsanläggning där det är lokala/regionella tävlingar varje helg och har en del att jämnföra med.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Kan berätta om en tävling jag var och fotade på för ca 1 månad sedan. Där var denna jättefina ponny. Snäll och lugn. Ryttaren kände jag och blev tveksam till att hon hade denna häst då hon endast ridit i ca 2 år. När de kom in på hoppbanan, ja, jag klarade knappt av att titta. Hon sparkade, ja, VERKLIGEN sparkade i gång hästen. Och när det kom en sväng ryckte hon till i munnen. Inte en klapp, ingenting fick hästen när den gjorde rätt. Hinderhöjden låg på 40 cm men ponnyn vägrade på nästan alla hinder. När de kom ut från banan gav hon hästen några snabba pisk. ? Hästen visste ju inte vad den gjort för fel. När jag stod o fotade resterande ekipage kom ryttarens pappa och ställde sig bredvid mig och började prata med en annan man. Hörde att ryttaren haft hästen i 3 veckor innan hon ställde upp i tävlingen. Och det värsta... Den var bara 4 år... Jag blev så ledsen. En sån fin ponny blir så förstörd p.g.a okunskap. Jag vände mig då om o sa rakt upp i pappans ansikte att jag tyckte att hans dotter var helt totalt för oruttinerad för en sådan ung ponny. Och om de skulle envisas med att ha kvar hästen så skaffa en tränare omedelbart. Pappan var ju såklart 100% ohästkunnig och tackade för mina råd... Så förhoppningsvis till nästa tävling ser jag en förbättring...
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

kl

Vad jag reagerar på är att i princip Alla i min trakt, som tävlar dressyr, lokalt och regionalt, sågar. :cool:
Att hästen sedan kröker på nacken, och protesterar med att stanna, allt för att komma undan ryttarens hand, får den ett snabbt rapp på ändan för. Kan dra ett exempel.

En person på klubben köpte en superfin ponny, Muskler, Vilja, Vänligheten själv med poäng att beundra. H*n har inte en muskel kvar, är endast fett, går inte rent med bakbenen, överansträngning. Men den går över när h*n står några dagar, så varför inte starta LA1an på lördag? :idea: Domarna tycks acceptera detta, vet dock inte hur det ser ut på tävlingsbanan, men rent förjävligt i sits, proportion, HAND, hela ekipaget saknar utstrålning. Synd på en såpass fin häst. Sen är hästen omtycks utav de flesta lokala domare då föregående ryttare gjorde ett toppenjobb. Det är an mardröm att se ryttaren " träna ", hon SLITER hästen i käften, skänklar som en dåre, och blir arg när hästen försöker komma undan. Konstigt att h*n inte gör jämna halter när ryttarens sågning inte tillåter hästen att gå i balans, utan en " sida " i taget, precis som handen.

Kan tilläggas att hästen nu tävlar hoppning, och att ryttaren är litet för lång :cool:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

På vilket sätt var ridningen förr i tiden bättre?

Jag tror att kunskapsnivån och medvetenheten hela tiden höjs. Har ingen aning om om det är sant, men det känns som det minst dystra och mest konstruktiva tankesättet är.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

På vilket sätt var ridningen förr i tiden bättre?

Jag tror att kunskapsnivån och medvetenheten hela tiden höjs. Har ingen aning om om det är sant, men det känns som det minst dystra och mest konstruktiva tankesättet är.

Håller med om att ridningen absolut inte var bättre förr!!!!!!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Nja.. det beror kanske på vilket ''förr'' man menar?

Vissa århundraden var ju samlade, lättrörliga, säkra och lydiga hästar extremt viktigt. Och eftersom det tog så lång tid att träna upp dem så var man nog mån om att de skulle hålla ordentligt.
Tänker på gamla stridshästar... vet inte vilket århundrade det var, men i perioder hade ju många soldater en häst men ingen vettig utbildning, och i vissa perioder tränades man i flera år med hästen för att bygga upp häst och ryttare.. väl? O_o
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Ursäkta mig??
Ursäkta mig!! *Host Host!!*
Aachenrem är INTE till för att tvinga igen hästens mun,utan för att hindra hästen från att gapa. I vissa fall gapar hästen pga hård hand eller annat fel hos ryttaren,då ska remmen INTE användas.
MEN,det finns även hästar som helt enkelt springer och gapar utan anledning punkt slut.Drf finns aachenrem.
Jag bara hatar folk som kallar det snokrem och tycker att det är misshandel. Visst,det kan det vara,men inte om den används korrekt!! :bump:
Blir bara så desperat av denna okunnighet!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det finns de som tycker att bett överhuvudtaget, skor, sadel osv också är hästmisshandel...:cool:

*KL*

Som alltid när jag läser sådana här trådar så börjar jag fundera. Alla ni som berättar om fall där hästar blivit misshandlade av sina ryttare, HAR NI GJORT NÅGOT FÖR ATT HJÄLPA HÄSTEN?
HAR NI ÖVERHUVUD TAGET SAGT NÅGONTING TILL RYTTARNA/RYTTAREN?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

HAR NI GJORT NÅGOT FÖR ATT HJÄLPA HÄSTEN?
HAR NI ÖVERHUVUD TAGET SAGT NÅGONTING TILL RYTTARNA/RYTTAREN?
..
Nej man är en obotlig fegis.. Men vore det en bekant så skulle jag nog säga till på ett tydligt men konstruktivt sätt. Inte nergöra utan med så tydliga argument som möjligt visa på hur bra det kan bli om man ser till orsakerna bakom hästens (inbillade?) beteende. Om det beror på kass ridning (våldsam okunnig sådan) vill nog ryttaren eg bättra sig och få njuta av ridningen.

Har svårt att tro att någon människa bättrar sig om man rasar ifrån sig i ett ridhus för att man är arg.. Ilska är ofta beroende av att man misstolkat en situation eller människa. Det kanske finns en stor o viktig anledning till beteendet och en vänlig diskussion kan hjälpa mer än kritik.
(även förekommande på Buke...)
Har däremot gått fram till en ryttare i ett halvtomt ridhus som uppenbart kämpade med ett problem, och diskuterat det jag såg som hälta/rörelsestörning. (tillsammans med klasskompis i hästmassörutbildningen) Ryttaren var förvånad men intresserad, lugn och faktiskt tacksam över att vi brydde oss och kanske kunde komma med en ljusning på ridproblemet.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Ingela H, personligen hade jag mycket hellre sålt min häst till familjen Barr och Kotte än till en ridskola.
Har sett alltför många avstängda, uttråkade ridskolehästar med deprimerad blick trots fem timmars utevistelse per dag och veterinärvård vid minsta host.
Har också i mitt arbete mött ett ANTAL skogsmulle-hästar som går på lösdrift utan skor, rids var/varannan dag, utfordras med största omsorg och är pigga, glada och lyckliga individer. Och vars utrustning passar alldeles utmärkt.

Dessutom tycker jag att den som startade den här tråden borde ha ett helt fång av rosor för sitt mod! Håller med i varenda stavelse!! Gräslig ridning på ridskolorna!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag själv ÄR skogsmulle,hobbyryttardressyrare och heter "Barr och kotte" i mellannamn, även om jag inte har lösdrift.

Jag pekade inte åt någon riktning med pekfingret, utan jag pekade jämns över HÄSTSVERIGE med hela handen. För att påvisa att det inte bara är tävlingsryttare som kan vara hårda och obetänksamma mot hästarna.

Jag köpte min första EGNA häst 2001 och har dessförinnan skött ungefär 20 "Barr och kotte" hästar som i stort sett matats ihjäl, sett ut som vandrande fotbollar och varit "helt omöjliga att rida utan hackamore, stång, graman och gud fader vet allt'" på grund av för mkt kraftfoder och för lite hö (hö är ju DYRT!!!). Hovarna ska skötas var 12 vecka eller vid behov och vaccination och avmaskning... det kan vi ta vartannat år... det är ju dyrt och onödigt.

När jag red dessa hästar, red jag på tjockt tredelat och utan nosgrimma. Jag drog ner på kraftfoder och ökade på hö. Blev det väsen köpte jag EGET hö och fodrade med. JAG tog ut hovslagare var 6-8 vecka och kostade på en av hästarna som enligt veterinär skulle ha PG ellerockså inte ridas ALLS på grund av åldersatros. Under denna tid, var jag ARBETSLÖS och hade egentligen knappt pengar till mat, utan hade bara blivit tillfrågad att sköta stallet och rida hästen, så att ägaren kunde ta hem arbetskompisar och visa hur fint stall och fin häst hon hade. NÅDE mig om jag använde de nya täckena, schabraken och tränsen som hängde i sadelkammaren... Det fanns en annan sadelkammare, där den välanvända utrustningen som jag fick använda hängde.

Men jag vet också att det finns många tävlingshästar som inte ser en lövad skog, utan bara ser ridhus och ridbanor. Jag har skött tävlingshoppar i La-MSV klass, som när jag började rida där antingen hoppades eller rallyreds i skogen. Jag som är dressyrmupp började dressyra lite på banan hemma, då jag inte är särskilt hoppglad. Jag började också dressyra lite lätt, när jag fick skritt- och travpass iskogen. MEd tiden upptäckte ägaren att hästarna var mjukare, lättridnare och lättare att svänga mellan hindren och lydig mellan hindre, vilket också visade sig i placeringarna. Då började även ägaren dressera mer.

De ridskolor jag varit på sköter sina hästar fantastiskt och jag har då inte sett några ledsna ögon där. Utan i såna fall, har dehästarna fått "semester" hos någon av ridlärarna eller någon i klubbens styrelse, eller sålts från ridskolan.

Det finns ris och ros i all hästsport. Det bara ÄR så. Men det är inte rätt mot NÅGON att bara peka åt ett håll. Och det har ju trådskaparen förklarat att det heller inte var hennes mening.

Jag kan även lite i förbigående tala om att på den tiden jag var aktiv medlem i Svenska Hästars Värn och åkte ut på kontroller, som "Barr och kotte" hade anmält olika tävlingsryttare och ridskolor, hade jag inte ett barr att klaga på. Jag har också fått ett och annat samtal från "barr och kottes" grannar... men inte heller där haft ett barr att klaga på, utan bara oroliga grannar som tyckt synd om hästar som gått i steniga skogshagar utan ett strå att äta på, eller i vår och höstleriga hagar med kladd upp över hovarna. Men det är ju inget FEL, om hästen i övrigt får det foder och den omvårdnad den ska ha.

Mvh

IH
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Kl*

Detta var nog den löjligaste tråden på länge.

Vissa vill använda nosgrimma andra inte vad är problemet?
Varför smutskasta ALLa ryttare??
Och varför skulle handskar påvisa att man har en hård hand, gör man som jag så man rider många olika hästar om dagen, både mina egna plus andra i ett försäljningsstall som är starka och outbildade så hade ni nog också användt handskar. Kan tilläga att jag precis som centaur inte kunde rida med handskar för men jag har fått lära mig, för annars kommer jag ha förstört mina händer om några år.
Många försöker lära sig rida men där är alltid nån framme på vägen och förklarar hur dåliga dom är på att rida för att de inte rider bättre. Bättre RIDLÄRARE på ridskolerna behövs!!!

Varför kan inte folk förstå att alla har olika mål med ridningen? En del vill kunna rida sin häst utan nån utrustning alls, andra vill inte. Jag känner inget behov av att rida min häst utan träns o dyligt, det är inte det JAG vill med min ridning. Det gjorde jag mycket när jag var mindre men nu känner jag inget sug efter det.


Till dig som klagade på alla ponnyryttare som rider på skarpa bett, martingal och långa sporrar så kan jag upplysa dig om att i dressyr får man inte ha skapa bett, och på ponny får inte sporrarna vara längre än 15mm, och martingal får inte användas i dressyr, men i hoppning. Men vad är det för fel på att använda en Martingal??? Jag har själv det i skogen, och alltid när jag hoppar, den har många bra funktioner, den håller upp tyglarna om man själv ramlar av man har en rem man kan hålla tag i när man själv är halvvägs över hindret och man kan jobba hästen utan att den blir påverkad av martingalen

Sen undrar jag o alla tror att hästar är grundutbildade från början eller? De som inte tycker man behöver nån styrka för att rida osv, har ni aldrig korrigeringsridet en häst innan heller? sluta rida några månder och hoppa sen upp och rid ett pass som vanligt så märker nog också ni att det visst krävs styrka i sitsen.


Lancet- Dressyrryttare som använder Aachen för JAG tycker det är snyggast, Använder Martingal som JAG beskrev ovan, och vill INTE rida min häst utan nån utrustning, och använder handskar för att spara på MINA händer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp