Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag håller med Lancet. Jag rider alltid med handskar av den enkla anledningen att jag fryser och blir stel om jag inte har dem och DÅ kan vi snacka att man får hårda och stumma händer!

Förövrigt tycker jag det är rätt taskigt att dra alla över en kam. Det känns lite som om du skriver bara för att provocera och det har du ju lyckats med. Till och med jag bidrar till det genom detta inlägg.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Kl*

Detta var nog den löjligaste tråden på länge.

Vissa vill använda nosgrimma andra inte vad är problemet?
Varför smutskasta ALLa ryttare??
Och varför skulle handskar påvisa att man har en hård hand, gör man som jag så man rider många olika hästar om dagen, både mina egna plus andra i ett försäljningsstall som är starka och outbildade så hade ni nog också användt handskar. Kan tilläga att jag precis som centaur inte kunde rida med handskar för men jag har fått lära mig, för annars kommer jag ha förstört mina händer om några år.
Många försöker lära sig rida men där är alltid nån framme på vägen och förklarar hur dåliga dom är på att rida för att de inte rider bättre. Bättre RIDLÄRARE på ridskolerna behövs!!!

Varför kan inte folk förstå att alla har olika mål med ridningen? En del vill kunna rida sin häst utan nån utrustning alls, andra vill inte. Jag känner inget behov av att rida min häst utan träns o dyligt, det är inte det JAG vill med min ridning. Det gjorde jag mycket när jag var mindre men nu känner jag inget sug efter det.


Till dig som klagade på alla ponnyryttare som rider på skarpa bett, martingal och långa sporrar så kan jag upplysa dig om att i dressyr får man inte ha skapa bett, och på ponny får inte sporrarna vara längre än 15mm, och martingal får inte användas i dressyr, men i hoppning. Men vad är det för fel på att använda en Martingal??? Jag har själv det i skogen, och alltid när jag hoppar, den har många bra funktioner, den håller upp tyglarna om man själv ramlar av man har en rem man kan hålla tag i när man själv är halvvägs över hindret och man kan jobba hästen utan att den blir påverkad av martingalen

Sen undrar jag o alla tror att hästar är grundutbildade från början eller? De som inte tycker man behöver nån styrka för att rida osv, har ni aldrig korrigeringsridet en häst innan heller? sluta rida några månder och hoppa sen upp och rid ett pass som vanligt så märker nog också ni att det visst krävs styrka i sitsen.


Lancet- Dressyrryttare som använder Aachen för JAG tycker det är snyggast, Använder Martingal som JAG beskrev ovan, och vill INTE rida min häst utan nån utrustning, och använder handskar för att spara på MINA händer.


:bow::bow::bow:

Rider med med handskar annars är inte händerna vackra efter några hästar... ÄVEN om man knappt har något i handen så klarar ja inte av att rida utan handskar + det är kallt :angel:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Ingela H, det finns många olika sätt att ta väl hand om sina hästar, det håller jag med om. Och det finns ridskolor som är jättebra på det, och skogsmullar som är urusla.

Mren överlag tror jag att ridkskolans hästar mår mentalt sämre än skogsmullens, även om de får all tänkbar skötsel. För att en häst ska må bra inuti krävs det att den inte utsätts för sådan behandling att den känner sig tvungen att stänga av för att stå ut. Och det nog så att ridskolehanteringen, hur välment den än är, får många hästar att stänga av. Tyvärr.

Den erfarenhet jag har av ridskolans kontra skogsmullens sätt att rida är att ridskoleeleven sitter i en stel, cementerad form med alltför hårda händer och kraftiga hjälper. I denna stela, cementerade form vill man också ha hästen.
Skogsmullen, som kanske tränar för olika instruktörer då och då, inspireras av NH osv och däremellan mest rider i skogen, får en mer följsam, naturlig sits. Han/hon vet kanske inte hur hon ska få hästen att gå i skolorna eller beräkna avsprånget på ett hinder, men ridningen sker mer på hästens villkor och är mer följsam. Jag har sett detta otaliga gånger, jag ser direkt när en ridelev kommer hit om hon har ridit skogsmulle eller på ridskola.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Hur många ridskolor har du besökt? Jag är en sån där hästmänniska, som älskar läktare och lyckas ofta snika mig in när det är både ´vanli ridskola och specialträningar för privatryttare.

Många av dagens ridinstruktörer 2000-talets alltså låter sig OCKSÅ inspireras av NH, CR, AR och gud vet allt. Många ridskolor är som den jag hade praktik på för några år sen. De har halvfodervärdar till ridskolehästarna, så att de går några dagar i veckan på ridskolan och i övrigt tränas och tävlas "privat". När de sedan gått på ridskola i 2-3 år, säljs de till glada blivande tävlinsryttare i låg klass. De hästarna gick i stora hagar, med rejält tilltagna höhäckar med hö och hösilage så fort gräset tog slut i hagarna. Hästarna klipps på höstkanten och över vintern, de har regntäcken vid sådant väder och vintertäcken vid sådant väder. Vid ut- och insläpp, kollas efter sår, hältor, lösa skor eller andra problem. Vid behov tillkallas veterinär eller hovslagare på stört och de kommer givetvis samma dag. Vid intag spolas benen och det är stallvärden och inte skötarna, som har ansvaret för att se till att hästarna är borstade och att utrustningen sitter som den ska itll lektionerna.

Den ridklubben jag är ansluten till nu, tar in unghästar med jämna mellanrum. Men de sätts INTE in i ridskoleverksamhet, utan duktiga hästskötare får ta dem på foder en tid och rida igång dem, träna dem och sen slussas de sakta in i verksamheten. Ordföranden i klubben är dressyrdomare, dressyrtränare och stallets egna hovslagare.

Det finns många tävlingsryttare som kompletterar sin "vanliga träning" med AR, CR, NH, med mera... Men det är inte många skogsmullar som kompletterar sin "vanliga träning" och skogspromenad med tävling.

Det finns sån otrolig spännvid på dagens ridskolor. Det GÅR inte att vi skogsmullar kan klappa oss för bröstet och säga, att vi är bäst. Det går inte heller för alla tävlingsryttare att klappa sig för bröstet och säga att de är bäst.

Vi måste klara att vara ödmjuka och visa ömsesidig respekt och se helheten i hästvärlden. Det går inte att döma ALLA ridskolor efter en dålig ridskola, det går inte att döma ALLA tränare efter en dålig tränare, det går inte att döma ALLA skogsmullar efter en dålig skogsmulle.

Försök förstå hur jag menar också. Jag försöker inte säga, jag tycker, jag vill, jag... jag... jag... Utan jag tror att jag kan tala för ganska många av dagens hästmänniskor här i Sverige. Men jag kanske är dum och tror för gott om hästfolket i stället. :confused: Jag kan ju bara jämföra med ridningen som den var på min ridskola ute i busschen, där det var fältsits och full galopp till och från ridbanan, direkt från och till stallet när jag började 1972. Året därpå började jag på den ridklubb där jag är med än idag. Däremellan har jag skött hästar runt om i Örebro med omnejd, alltifrån koja-slottsstall... och jag har sett både minus och plus. Men de sista tio åren, har jag sett MEST plus. Så jag hoppas i alla fall på en bättre hästvärld, än den många idag försöker ge exempel på.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

KL

Hård ridning är aldrig försvarbart, men det är ju den som lärt ut det som är den största idioten. Eleverna har väl inte bättre vett. Men det är knappast nåt som är unikt för ridskolor, like många privata tränare och tävlingsryttare som kör såna metoder. Såna som alltid måste ha handskar annars får dom sår i händerna.. :crazy:

Inget unikt för Sverige heller, finns lika mkt dålig ridning i Norge, Danmark, England, USA etc...

Att slå ned på ryttarsverige som helhet är onödigt och felaktigt.

Precis vad jag tänkte skriva.:bow:

TS

Jag kan ändå förstå hur du tänker även om jag också tyckte att din tråd var någotsånär överdriven. Jag skyller aldrig på ryttaren, jag red också som en jäkla kratta förut och har ångest än idag att jag balanserade mig själv i hästarnas munnar när jag red..men..det var så jag fick lära mig. Nu vet jag tack och lov mycket bättre.

Jag går ibland förbi en mkt känd ridskola där jag bor och tittar på lektionerna..Nej,det är inte kul. Hästarnas mungipor är vid öronen, halsen som en hjorts eller låst nedåt om ngn lyckats pressa in mulen i bogen och så spark, såg , pisk ..du vet. Inte sjutton blir jag förbannad på ryttarna. Jag har snarare större lust att gorma en del verser åt ridläraren som står i mitten och dirigerar vägen. Ja, för majoriteten av ridlärare jag träffat gör just det och inget annat. "Rid snett igenom, gör en volt, gör halt" osv..men det andra existerar inte.
De som rider har fått betala en slant för att åka runt och i bästa fall lära sig själva något.

Vad hände med pedagogiken och de riktiga övningarna?

Jag minns så väl en gång när jag red på ridskolan och frågade ridläraren. "När ska vi få lära oss att få hästen i form"...Helt blank i ansiktet svarade hon "hehe ja..det kommer när det kommer"...Say no more.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Var på tävlingar igår. Såg iof bara LB och LA, blandade ridkoleryttare/hästar och privatryttare/hästar. Detta på en stor ridkola som är engagerad i stora tävlingar/träningar.

Den svenska ridningen är verkligen UNDER ALL KRITIK! Fy f*n va illa ridskoleryttare rider. Sliter och drar och bråkar, allt för att få en krökt nacke. Idioter. Även om det görs "diskret" och med en hård hand istället för med stora tygeltag.

Precis varända häst som gick programmen försökte fly undan bettet genom att gapa, mer än en gång. De flesta under hela programmet. Hästarna blev störda i munnen och trots att ryttarna inte slet eller ryckte så såg man hur håda de var, stela i handen för att sätta sig emot hästen "ovilja att forma sig", och de drog ihop hästens hals med hjälp av detta = aldeles för knäckt i nacken, stelhet, försök att fly undan ryttarnas smärtsamma, hårda och fasta hållning i tygeln.

Och ja, självklart hade majoriteten av alla hästar achenrem. En av världens mest korkade uppfinning som bara talar om för åskådaren vilken korkad ryttare det är som sitter på hästen. Ja, där är jag dömmande. Rider du med achenrem gör du det troligen utan att veta varför, eller så är du elak (ja, det finns säkert undantag där som med allt annat, men jag kan inte övht förstå vad det skulle vara).

Jag blir TOKIG på sånt här. Att ridlärare och tillåter sån här ridning är ju en SKAM! Och bara så att alla vet - den som kan rida kan meddela er att en förhållning eller en temposäkning av en pigg häst sker INTE via tyglarna. Detta är dumheter och ngt som lärs ut av dåliga ridlärare.

Jag säger bara det - vilken j*vla idioti. Vilka urusla ridskolor vi har i Sverige och vilken sjuk ridning vi lär ut. Och vilka fullständigt nollade ryttare som inte ens ifrågasätter dessa dumheter. USCH!

Mycket, mycket upprörd ttl. :mad: Säg att det inte är såhär överallt.


Ojoj tjejen du kan inte varit med om mycket inom ridsporten... Förlåt men det du skrivit är verkligen skrattretande.. Du har grundat dina åsikter och argument på en klubbtävling(?) som går i LB/LA? Visst kan jag hålla med dig om vissa saker.. men så illa som du uttrycker dig om sveriges ridskolor tycker inte jag att det är idag! Många ridskole elever har en mkt bättre grund o s v än dem ryttare som harvar runt på en och samma ponny ..

Svenska ridinstruktörer/hästskötare är eftertraktader i andra länder så att det bara skriker om det. Varför? Om du tycker att vi rider illa här i Sverige..? Åk utomlands , se dig omkring!

http://www.hauteecole.ru/en/horse_revolution.php?sid=57 Bra exempel på dåliga ryttare i hela världen .. !
Här klandrar vi inte bara svenska ridskoleelever!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Förlåt mig men det där är skitsnack! Att med våld o hjälpmedel stänga igen en hästs mun, o tvinga den att göra saker som VI tänkt oss är skamligt! O dessutom att gömma sog bakom en sk "säkerhetsaspekt" skrattretande!

Är inte hästen redo för tävling så ge tusan i att tävla! Träna, träna, träna o det snällt! Att dra åt snokremmar, spöa o sporra hästar är inte träning det är djurplågeri!

Hästen ska gå lika bra o lika ärligt i både tränsbett o grimma o ännu bättre helt utan nått på huvudet! När hästen gör allt vi vill utan kraftprov o tvångsmedel, då kan vi snacka kvalitativ ridning!

Du menar alltså att en snokrem är en form av tortyr redskap? :rofl:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Nja.. det beror kanske på vilket ''förr'' man menar?

Vissa århundraden var ju samlade, lättrörliga, säkra och lydiga hästar extremt viktigt. Och eftersom det tog så lång tid att träna upp dem så var man nog mån om att de skulle hålla ordentligt.
Tänker på gamla stridshästar... vet inte vilket århundrade det var, men i perioder hade ju många soldater en häst men ingen vettig utbildning, och i vissa perioder tränades man i flera år med hästen för att bygga upp häst och ryttare.. väl? O_o
Ja, det har funnits välutbildade och väl omhändertagna hästar under de senaste århundradena. En vän till mig har studerat stridskonst till häst och har originalböcker från 17- och 1800-talen skrivna av stallmästare i Napoleons arméer osv, och hästhållningen där var betydligt över mina förväntningar. Men majoriteten av hästarna har fortfarande behandlats med hyfsad okunskap, och lidit.

Tittar man på modern hästhistoria, alltså sedan efter bilens intåg, då hästar blev nöjesdjur och (nästan) inget annat, så tycker jag att det har hänt väldigt mycket. Ridskolor för barn och ungdomar är ju en relativt ny företeelse. Och bara de senaste åren har det trätt fram såna saker som sadelutprovare, equiterapeuter, hästtandläkare, bra häst-veterinärer och -kliniker, osv. De flesta som har häst idag kan grunderna om foder, ridning (eller körning eller vad de nu utövar), hälsa, utrustning, etcetera. Det är en enorm utveckling! Titta på ridbilder som är bara 50 år gamla, och se skillnaden...

Man kan inte begära att alla ska vara duktiga, eller ens vilja bli duktiga. Det är tråkigt, men inget att göra åt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tittar man på modern hästhistoria, alltså sedan efter bilens intåg, då hästar blev nöjesdjur och (nästan) inget annat, så tycker jag att det har hänt väldigt mycket.
Ridskolor för barn och ungdomar är ju en relativt ny företeelse.

Ända in på sextiotalet (eller kanske t o m sjuttiotalet?) användes hästar inom det militära i Sverige. Jag började själv rida på ridskola 1964, på den tiden var det nästan enbart militärer som red och "civilridning" uppfattades som lyxsport i allra högsta grad.

Och bara de senaste åren har det trätt fram såna saker som sadelutprovare, equiterapeuter, hästtandläkare, bra häst-veterinärer och -kliniker, osv. De flesta som har häst idag kan grunderna om foder, ridning (eller körning eller vad de nu utövar), hälsa, utrustning, etcetera. Det är en enorm utveckling! Titta på ridbilder som är bara 50 år gamla, och se skillnaden...

Tyvärr försvann mycket av hästkunskapen när alltfler växte upp i stan, långt från hästar. Hästkunskap fördes inte längre vidare från generation till generation.
Förhoppningsvis är det som du skriver, att de flesta som har häst har kunskaper om foder, ridning osv, men det har varit ett stort glapp under många år då många hästägare var väldigt okunniga.
Det finns anledningar till att sadelutprovare, equiterapeuter osv behövs.

Vad gäller ridbilder som är 50 år gamla tycker jag inte att de ska jämföras med dagens ridning. Dels har sporten breddats något enormt och blivit jättestor, dels var det aldrig den konkurrensen förr när det handlade om tävling.

Om man ska titta på bilder om hur ridning var förr bör man nog kolla på tiden före Napoleon. Då var det bara kungar och adelsmän som hade råd att hålla sig med ridhäst, och dessa hästar utbildades under många år för att sedan, i strid, vara sin ryttares "livförsäkring". Napoleon införde kavalleriet och därmed massutbildning av både hästar och ryttare, och ridkonsten förändrades.

Immer
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det var ju vad jag menade? :)
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

:bow::bow:
helt fantastiskt bra skrivet!

jag är enbart en hobbyryttare/"bushman" och kommer aldrig att bli nått annat, använder sunt förnuft och utefter mitt tycke och kunskap tar hand om hästarna på bästa sätt.
rider min gamle travare på lång tygel, utan nosgrimma, vanligt bett, barfota och snart barbacka, går i ligghall. efter många år av "misstag" och analyserande så är det det här som funkar bäst för honom och mig. just nu enbart i skritt, galopperat har vi inte gjort på många år. vi håller på att lära oss att rida med vikten och säte/ben, vilken aha-upplevelse det var! visste inte att det var så otroligt viktigt och att han lyssnar på de "små" hjälperna. jag kommer för alltid att vara nybörjare för det finns så mycket att lära och det kommer intressanta "nyheter" hela tiden
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

måste dela med mig av en upplevelse..

under en hopplektion på gymnasiet så fick den argatjejen med de hårda händerna den obstinata ponnyn med pessoabettet(tygeln satt på sista ringen) en ponny som var mycket rolig att rida och hoppa. ponnyn vägrade vid ett hinder, hon fick sig några smällar och ett försök till, ponnyn vägrade igen så att tjejen flög av och ridlärarn går bestämt och argt fram tillrättavisar tjejen och sätter tyglarna i stora ringen. sved i mig för ponyns skulle men jag skrattade gott åt tjejen, skarattar fortfarande åt det för jag fick det på film!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Tio STORA poäng till Mackan. :bow::bow::bow:

Hur i *piiiiip* kan man peka ut, vilka hästar som mår bäst eller sämst???

Det är precis som det här med att "Hulda Maräng", aldrig skulle kunna tänka sig att sälja sin älskade "Pluttiga Nuttan" till en ridskola, där hästen får mat på regelbundna tider, exakt samma tider sju dagar i veckan, får gå ut i hagen MINST fem timmar om dagen vissa klockslag sju timmar i veckan, går lektion tre pass om dagen, får regelbunden hovvård var sjätte vecka, vare sig det behövs ellerej och får vterinärvård så fort det hörs ett "klonke" eller "pip". Utan säljer hästen till "familjen barr och kotte" i skogen, där man drar av skorna, har hästen på lösdrift, gräs finns ju i hagne fårn april till november, sen kan man kasta till den lite hö och en saltsten. Vaccination??? nä, den träffar inga hästar... förutom dem hemma, avmaskning... nä, den går ju i samma hage som de andra hästarna... Rids varje helg, vare sig det behövs eller ej. Rida i form?? Varför då, det är ju en skogsmullehäst...

Alltså, NÄR ska vi här på bukeforumet växa upp, mogna och se HELHETEN. Alla är inte likadana. Det finns rötägg inom alla disscipliner. Sluta att bara ta upp det negativa med allt här i världen. Det ser vi nog av ändå. Visa respekt för varandras åsikter. Men ibland kan man väl för i *piip* tänka "med njuren" och försöka få en överblick i stället för att döma ut ett helt "hästfolk" efter en enda tävling.

S U C K , säger jag bara.

Ursäkta, men nu kunde inte den barocka buskdressyrryttaren hålla tyst längre. För några år sen satt jag ofta speaker på dressyrtävlingar och då satt jag ovanför domarna och jag såg mkt av dålig ridning. Nu på senare år, sitter jag OFTA på läktaren på ridtävlingar och jag ser EN DEL, dålig ridning. Men mestadels väldigt god dressyrridning, där många ryttare har tagit åt sig influenser från olika riddiscipliner. Jag rider extraträningar på ridskolan för instruktörer som tävlar dressyr LA-GP, som gått vidareutbildningar och fått lära sig en hel del från centrerad ridning och de har många gånger ifrågasatt mitt val av betsling, när jag kommit med någon typ av stång till ridskolan med min häst. Men också hjälpt mig med tillpassning och sett att mitt val av betsling många gånger varit befogat och fungerar bra.

TACK!!!!:banana: Du säger det jag många ggr själv har velat säga!!! Det är så sjukt mycket skitsnack hela tiden överallt, jag börjar tröttna!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Hur hittar man 50 år gamla ridbilder? x)

OT läste översättningen av Xenophons bok igår... tusan vad mycket som är likt min egen och den generella hästhanteringen idag, ändå.. hästarna kan väl inte ha förändrats så mycket (instinkt och så) de senaste 2000 åren om samma metoder funkar.. (tänker på det så vanliga argumentet ''det är inga vildhästar vi har''). Fast nu gör man ju tvärtom med snokremmen.. i hans bok skulle den vara på alltid man höll på med hästen UTOM när man hade bett.. :angel:
(nej, inget negativt mot de som spänner den lagom löst).

Kommer ihåg min ridskoletid.. det var banka och följa svans som gällde. Fast det är många år sen.. 10-12 kanske.. sen var det gymnasiet... tror inte en enda häst gick ordentligt även om de böjde nacken.. och jag fick höra ''korta tyglarna'' tills jag fick blåsor på ringfingrarna.. utom sista året, då hade väl ridläraren äntligen gett upp på mig så då fick jag bara åka häst.. x) Teh Zab är en usel ryttare..
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

KL

Men allvarligt - klart att ridskolehästarna stänger av kommunikationen när det sitter nybörjare på.. det är ju därför de är så bra som just ridskolehästar att de "vet" att *nu går jag runt här och lyssnar lite halvhjärtat på ridläraren som säger åt mig vad jag ska göra*. (hur många hästar fattar inte galopp på ridlärarens kommando?)

När det kommer duktigare elever så märker iaf jag att de "vaknar till" och tänker; hey! Här kommer en som vill kommunicera!

Man måste ju få lära sig att rida också? Bättre utbildning för ridlärare som fler har skrivit är väl det som kan råda bot på en del av den dåliga ridningen. Bra vuxna förebilder i stallen tycker jag också är viktigt. Att ridlärare och personal med för den delen är bland barnen och hjälper, stöttar och ser till att hästarna behandlas väl i stallet.

Alla hästar passar inte som ridskolehästar, och det är synd om dem som är det "mot sin vilja" likväl som det är synd om dressyrhästar som hatar dressyr och bara vill hoppa och you name it.

Att tro att sporrar, spö och snokremmar är tortyrredskap ids jag inte ens bemöta, det visar bara på extremt låg nivå på kunskap.

/Malinsky - som alltid rider med handskar för att undvika att tygeln glider i handen (dåligt omslut, yes box)
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

jag har självblivit förvånad många gånger av hur folk rider både på tävlingar o då man kollat folk som rider i ridhuset en helt vanlig dag.
detta gäller inte bara ridskole ryttare utan även privat ryttare.

jag tycker att det allt för´ofta är hårda händer och aldeles för aktiva skänklar på en och samma gång. hästar som springer på i full fasrt in till en ostadig och hård hand.

den mjuka fina ridningen ser man tyvärr allt för sällan. detta kombineras med skarpa bett o inspänningar, även ¨på ponny nivå vilket jag tycker är mycket sorligt.

Jag undrar ofta vem/vilka dessa ryttare tränar för. får de beröm för hård ridning?
o tyvärr tror jag att det får det på ett el annat sätt för det är många tävlingar som jag har varit åskådare till och förvånats över hur hård ridning belönas med höga poäng.

detta är ett problem som ligger hos ryttare,tränare och domare.

Jag tycker det är väldigt synd och jag själv var riktigt nervös då jag skulle sälja en av mina hästar i sommras. efter all dålig ridning jag sett vågade jag knappt låta någon provrida. som tur var behövde jag inte låta flera personer prova hästen så den första kvinnan passade perfekt för hästen.

Detta anser jag vara ett stort problem som börjar redan på ridskolan. men så länge dålig ridning är accepterat så länge hästen ser lite "flashig" ut så kommer det aldrig att ändras.
tyvärr.

samtidigt som bra ridning lätt kommer i skym undan. det finns även de ryttare både på ridskola o privat som rider mjukt och trevligt men tyvärr inte tillräckligt många.

okunnskap är en sak, men det ska inte vara ett försvar för hård ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Någon skrev här att dagens hästägare och ryttare har mycket kunskap om hur de ska sköta/utfodra/hantera/rida sina hästar.

Det tycker inte jag.

Det räcker med att läsa här på Buke ett tag så häpnar man över okunskapen och hur många ungdomar som har hand om en häst utan att egentligen veta mer än vad de lärde sig på ridskolan.

Ridskolorna lär inte ut tillräcklig hästkunskap.

Naturligtvis finns det undantag, men det är inte dem jag pratar om nu.

Ridkskolor är ofta för stora och opersonliga och har inte tid att lära eleverna mer än "borsta, sadla av och på och rida". Hur oändligt mycket mer är det inte som måste läras in!!

Jag vet många som har gått på ridskola i åratal och som aldrig har longerat en häst. Och som inte vet ett smack om hästens signaler, rangordning, ledarskap, hur man arbetar med den från marken osv osv.

När de då har ansvar för en egen häst som helt plötsligt inte alls beter sig som ridskolans hästar står de där och har inte en susning om vad de ska göra.

Detta är förstås inte elevernas fel.

Jag tror att det blev en jättesvacka i den allmänna hästkunskapen när den gamla "kavallerigenerationen" dog ut. Och när alla de gubbar som arbetat med hästen på åkern och i skogen inte finns (eller orkar) längre.

Jag tror att ridsklolorna måste börja fokusera på mindre grupper, mindre ren ridning och mer hästkunskap. Studiebesök, besök av olika tränare och förespråkare för olika metoder, arbete med hästarna från marken osv.
Barbackaridning, ridning utan stigbyglar, mycket ridning i skog och mark.

Det är vad jag tror.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag tror inte att det är riktigt så enkelt som att ridskolorna lär inte ut
jag tror att folk som har häst i dag går/gått mindre på ridskola över huvud taget, än de gjorde för 20 år sen. Numera skaffar många egen häst direkt eller efter bara ngra få år på ridskola.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag håller med!

Man kunde önska att det fanns resurser att lära ut annorlunda på ridskolorna, bland annat mer individuellt, men det är en utopi eftersom kostnaderna skulle bli så höga att bara ett fåtal hade råd att rida på ridskola.

Som det är tror jag inte heller man kan skylla ridskolorna för all dålig ridning, det finns minst lika mycket bland dem som skaffar egen häst och rider omkring utan insyn av vettiga tränare och som tror att de vet och kan.
På landet händer faktiskt att folk köper häst för att det är för långt till ridskolan och det är billigare att ha egen hemma på gården......

På ridskolorna kämpar dåligt betald personal med att göra väldigt mycket både för hästarna och ryttarna, det är ett enormt jobb de gör med många barn tex, som lär sig massor av duktiga ambitiösa tjejer (oftast).

Det är väl bra att många har en möjlighet att få rida även om de inte har egen häst och vad kan man begära? Jag tror inte ridskolor lär ut dålig ridning men det tar TID att lära sej rida och vad begär man egentligen när människor rider kanske en dag/vecka?

Man blir inte duktig ens fast man ridit varje dag i många år, inte utan en himla massa kämpande. Jag känner mej själv som en dålig ryttare massor av dagar trots alla år med ridning i stort sett varje dag:o.

Hur rider vi alla här, vad skulle hästarna säga om man frågade? Vad gillar hästen? Vad tycker vi är dålig ridning? Allt som inte är perfekt?
Och VAD är perfekt i så fall?

Är lösa slappa händer "snälla"? Är duttande med svaga skänklar "snälla"? Är det "snällare" att rida utan sporrar men känga till rejält, eller använda spö, än att ha sporrar? Vad är dåligt och vad är bra? Är det "snällt" att låta hästen gå runt i den form den själv väljer och bara låta den gå?
Är det "snällare" att ha hästen barfota på lösdrfit och rida ibland bara och då utan sadel? Ska alla kasta nosgrimmorna?

Är det alltid fel att tvinga en häst göra sånt den inte har lust med? (Tycker jag känner igen diskussionen:angel:) Var lägger var och en ribban för när det går över gränsen?

Vi kanske alla utsätter hästarna för dålig ridning men på olika sätt, vem vet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp