Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det är inte ridskolorna du ska klaga på enbart. Det är OKUNNIGA FÖRÄLDRAR, som vill köpa sin lilla "prinsessa" en häst.

En travarae är ju jättebillig. Och en sadel behöver inte kosta så mkt. "Snipp, snapp snut", så är tjatet om ridskola slut. "Nej, lilla vän. Nu har du häst och det kostar jättemycket. Lära dig rida och sköta hästen får du göra själv."

I grannstallet stod just en sån häst över ett halvår. Jättevacker, läcker och pratsugen. Men "omöjlig" att rida. Tror fanken det. Barnet, som fick hästen i julklapp hade ridit en termin på ridskola och hästen kom direkt från travbanan. Föräldrarna visste knappt vad som var fram eller bak på hästen.

Det är lätt att säga att det är ridskolans ansvar... Men fullt så enkelt är det inte.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

KL

Men jag tycker ändå man hamnar på ridskolan för där sätts normen.

Det är en enorm skillnad i inställning från jag var barn.

Jag hör till den "tuktade" generationen som höll tyst när vuxna talade och visade "äldre och bättre" respekt.
Att få göra något med hästarna var en ynnest och en uppgift man tog emot med tacksamhet. tom att mocka.

Det är ingalunda idealet, men när min generation i sin tur blev föräldrar så skall de skona sina barn från den upplevelsen att vara rädd för de "vuxna".

Och då slår det över så de vuxna blir curlingföräldrar till en generation som får allt serverat och där andra (vuxna och hästar) är till för deras nöje...

Stallet är inte längre en plats där man får lära sig att ta ansvar för en annan levande varelse.... utan stallet är en fritidsgård där hästen bara är ännu en leksak.

Om man även idag lärde sig på en ridskola vad en häst är= ett stort och ganska skört djur (viktigt med rätt foder och skötsel och utrustning) vars krafter man måste ha respekt för, om ungarna insåg vilket ansvar det är - så skulle de inte ha så bråttom med att skaffa egen häst.

Näej - vi i den tuktade generationen - daltar. Av ren mesighet
Vi lär inte nästa generation att ta ansvar, och heller inte respekt för andra levande varelser

PÅ min "tid" fick hästarna vara ifred när de åt, man sprang aldrig och tjojade i stallet.
det fanns en massa regler för vad man inte gjorde, och någon talade om allt somkunde hända om man gjorde fel.

Nu får varje hästägare lära sig själv av bitter erfarenhet.

DET kan man läsa i tråd efter tråd på buke på andra forum

Man blir mörkrädd
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Eftersom hästar är otroligt signalkänsliga djur tror jag att "lösa slappa" händer är bättre än en hård, stum hand. Likaså att ett "slappt duttande" med skänkeln är bättre än en kraftig åtkramning för varenda steg.
Hästar är så känsliga att de kan styras med enbart vikthjälper, och de kan också lära sig rörelser i högre skolan, i perfekt samling, utan vare sig sadel, träns eller grimma.

Spö och sporrar tror jag att varenda häst väljer bort. Likaså tror jag att en häst väljer lösdrift, barbackaridning och nosgrimmelöst. Skor eller inte- beror väl på underlag och hovkvalitet. Stenar och grus kan ju faktiskt göra ont i barfotafötter!

Ju mer man lär sig om hästar, desto mer inser man hur lite man förstår och hur otroligt samarbetsvilliga och känsliga de är. Vi talar till dem med mikrofon och högtalare, när vi egentligen bara behöver viska.

Men att komma dithän att man bara behöver viska- det tar många år och oändligt med tid! Är det kanske det som fattas oss? Vi vill ha resultat snabbt och tar till allt starkare röst för att få igenom vad vi vill snabbt och bekvämt.

Jag tror att många ridskolor är låååångt borta fraån viskandet. Att hästarna stänger av sina känslor och gör sitt jobb, helt enkelt.

Självklart tycker man att ridskolan är bra när det är den man är hänvisad till och inte har sett så mycket annat. Och visst är den nödvändig för att ridsporten ska fortleva. Men kanske i förbättrad form?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag kan inte hålla med mer, idag när man säger till en unge något får man en utskällning av föräldrarna , det skall gå genom dom och man får inte säga till deras barn något. :eek:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag kan inte hålla med mer, idag när man säger till en unge något får man en utskällning av föräldrarna , det skall gå genom dom och man får inte säga till deras barn något. :eek:

Så sant, jag kan säga att jag hann både se och uppleva en del föräldrar med barn som höll på att få mig att tappa både ögon och öron, under de månaderna jag gjorde praktik som fritidsledare på en privat ridskola med utbildad personal för några år sedan.

:crazy:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag håller till stor del med dig. Jag eftersträvar INTE den tuktade generationen, hellre lite "slapp" då i stället, bara barnen får lära sig visa hänsyn och respekt.

Det krävs en del att hålla ordning i stallet. jag vet bara hur det är med mina två där det "helt plötsligt" krävs 100% lugn och stillhet när de är i stallet, men nu verkar de uppskatta lugnet de har där.

Vuxna har ett ansvar tycker jag. Att föräldrar klagar på att man själv säger till struntar jag högaktningsfullt i.. jag har aldrig varit med om den reaktionen dock, de har tvärt om gillat att jag har satt tydliga regler och är rätt "hård" med vad som gäller i hanteringen med hästar och stillheten som ska råda i stallet när hästarna är inne.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

KL
Men hälften av dagens hästägande hobbyryttare och andra ryttare med för den delen har inte ens gått mer än ngt år på ridskola :devil:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Du har kanske mycket mer erfarenhet av ridskolor än jag men det jag har sett stämmer inte alls med det du skriver.

För ett antal år sen hade jag häst i privatstallet vid stor ridskola och hade även barn som tillbringade mycket tid i den ungdomssektionen.
Där lärde sej ungarna vett med hästar, det var inte tillåtet alls med spring när hästarna åt eller tjo och tjim i stallet. Precis som då ajg själv var liten fanns stränga ridlärare som höll efter ungarna och barnen var noga med att följa alla regler. Samma hör jag från bekanta vars barn rider på ridskolan här i närheten, också en stor seriös ridskola.

Jag tycker inte heller att vuxna brukar ha något emot att man säger till deras barn. Då finns mycket värre exemplar bland tävlingsponnyföräldrar som lever för att ungen ska ta rosetter och som kanske själva helt saknar hästkunskap men det hindrar dem inte från att köpa dyra ponnies. DÄR finns mycket vansinnig hästhållning och där finns vuxna som inte ens drar sej för att säga elaka kommentarer till andra barn när det går dåligt för deras egna.

Jag har sett ponnyer få allvarliga senskador av ungar som ska hoppa hoppa hoppa och föräldrarna står och höjer och hetsar vid hindren. För att inte tala om alla standardgramaner och pessoa eller jaktbett. Och har man hört föräldrar vid laguttagningar tror man inte sina öron...

Det finns många som köper häst utan ett dugg erfarenhet, så som Ingela beskrev är tyvärr inte en nidbild utan verklighet i många fall.

Att ge sej på ridskolorna är alldeles för enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Man ser det dåliga på ridskolor om man vill, man ser det dåliga hos skogsmullarna med om det är det som man fokuserar på.

Det finns bra ridskolor, det finns dåliga - och massor i spannet mellan..

Jag har bara bra erfarenheter från "min" ridskola, men det vill ingen lyssna på, för det lärs inte ut "ryck i munnen och sporrhack i sidorna" det bekräftar inte folks negativa åsikt - ingen nappar. Sedan är det inte många som är "skitduktiga" på att rida på ridskolehästar, de skaffar egen häst rätt snabbt.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Sedan är det inte många som är "skitduktiga" på att rida på ridskolehästar, de skaffar egen häst rätt snabbt.

Jo här runt Stockholm där det är dyrt att ha häst finns många duktiga ridskoleryttare som kanske inte har råd eller tid med egen häst. Det är (främst) tjejer som verkligen rider väldigt bra och som kan få tävla ridskolehästarna och som faktiskt bidrar till att hålla hästarna fina och ridbara. Det finns många.

Jag ser på nära håll nu en ridskoletjej (vuxen) som är medryttare på en häst i stallet och hon rider mjukt och fint på rätt sätt och verkligen inte enligt någon nidbild.

Men det finns också privatryttare i ett grannstall här som lämnar en del övrigt att önska och som nog borde ha gått några år till på ridskolan faktiskt.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

:bow: Precis min tanke!

Varför finns egentligen all denna plågsamma utrustning till hästen när den EGENTLIGEN inte behövs?

*tänka*

...för mig är bettet ett sätt att underlätta kommunikationen till hästen, men även ett sätt att ha kontroll. Hästen vill inte alltid som jag, den förstår inte alltid vad jag vill och då får jag förtydliga min hjälp. Det är inte ett straff att jag sätter ett bett på hästen. Men naturligtvis ett "maktmedel" som ska användas med förstånd och känsla. Måste gratulera alla dessa som kan rida utan bett och sadel och kommunicera med sin häst - jag tror inte att det är något som ALLA ryttare kan uppnå, vi har olika förutsättningar och olika rang i hästens ögon.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Werze, håller med dig om att det inte är många förunnat att kunna rida utan bett och sadel, och visst behöver vi dessa hjälpmedel.

Men det finns olika sätt att använda dem på.

Jag tror att eftersom ridskolemiljön ofta påverkar hästen negativt måste man ta till allt starkare "röst" för att få önskad reaktion från hästen. När det egentligen inte behövs. Och eleven lär sig att rida med stumma händer och hårda skänklar.

Det måste ju finnas en anledning till att jag har reflekterat så ofta över just detta, att ridskoleryttare ofta har en stum sits, en stum hand och en hård skänkel!

Jag tycker att trådskaparen tog upp ett mycket intressant och aktuellt problem. Hade allt varit frid och fröjd när det gäller dagens ridskolor och den unga generationen får lära sig hade väl inte så många reagerat som de har gjort här.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Werze, håller med dig om att det inte är många förunnat att kunna rida utan bett och sadel, och visst behöver vi dessa hjälpmedel.

Men det finns olika sätt att använda dem på.

Jag tror att eftersom ridskolemiljön ofta påverkar hästen negativt måste man ta till allt starkare "röst" för att få önskad reaktion från hästen. När det egentligen inte behövs. Och eleven lär sig att rida med stumma händer och hårda skänklar.

Det måste ju finnas en anledning till att jag har reflekterat så ofta över just detta, att ridskoleryttare ofta har en stum sits, en stum hand och en hård skänkel!

Jag tycker att trådskaparen tog upp ett mycket intressant och aktuellt problem. Hade allt varit frid och fröjd när det gäller dagens ridskolor och den unga generationen får lära sig hade väl inte så många reagerat som de har gjort här.

Att ridskolehästen tappar en del av sin känslighet är ett måste, annars skulle den inte kunna vara en ridskolehäst. Den skall ju lära nybörjare att våga rida, tänk om den reagerade på minsta vikthjälp som inte var någon vikthjälp, det var bara nybörjaren som hamnade på sniskan..95% av ridskolehästarna skulle ju hamna på hispan inom en vecka. Men det ursäktar inte utlärning av hårda hjälper, där måste Sveriges instruktörer bli bättre på att lära sig själva först, sedan vidarebefordra till sina elever. Ridskolehästar är inte dumma i huvudet bara för att de är skolhästar, man behöver inte banka och dra i dem för att de skall förstå. Nybörjarna skall ha sitsträning tills de hittar sin balans i sadeln, inte i hästens mun eller via ett monstergrepp med skänkeln. De mer avancerade ryttarna ska lära sig att använda snabba hjälper istället för hårda hjälper. Det är ett bra sätt att behålla sina skolhästar alerta, det hjälper dem att förstå att denna ryttaren menar allvar med sina hjälper, här är det inga hjälper som bara råkar bli av misstag. Detta system lär sig hästarna fort, de trivs med det och känner sig trygga på sina lektioner. Våra lektionshästar är mjuka i sina munnar, känsliga för skänkeln, rids inte med sporrar som regel, undantaget är de som tävlar hästarna externt. Är våra lektionshästar ute på tävlingar placerar de sig eller vinner alltsomoftast, motståndet står privathästar och ryttare för. Man kan inte dra alla ridskolor, ridskolehästar och instruktörer över en kam. Många ridskolor är seriösa i sin verksamhet och arbetar för att hästarna skall trivas och må bra, att ryttarna skall bli så följsamma som möjligt och faktiskt se på arten häst som något man sitter på för att hästen är bussig nog att tillåta det, inte för att vi själva anser att vi förtjänar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Spö och sporrar tror jag att varenda häst väljer bort. Likaså tror jag att en häst väljer lösdrift, barbackaridning och nosgrimmelöst. Skor eller inte- beror väl på underlag och hovkvalitet. Stenar och grus kan ju faktiskt göra ont i barfotafötter!

Det här med barbackaridning och bettlöst förstår jag inte riktigt. Kan ngn förklara för mig varför en häst skulle föredra att ryttaren rider barbacka och skumpar runt på deras ryggrad. Vi sitter där och pressar ner våra sittben rakt i ryggen på dom hur SKÖNT kan det vara? Många hästar är ju dessutom ganska skumpiga och det är svårt att sitta i en optimal balans på hästen. Jag tror faktist att hästen föredrar an välpassad sadel med mjuka bossor.

Jag är själv ingen förespråkare av spö men en korrekt använd sporre tror jag inte hästen har ngt emot. Men som med allt måste det användas på ett korrekt sätt. Även en grimma i fel händer kan bli ett tortyrredskap.
Hästar är dessutom vanedjur så att säga att ALLA hästar föredrar lösdrift tycker jag är lite väl modigt. Jag tror det finns många hästar som trivs bra med att komma in på kvällen och att äta sina 4 mål mat på bestämda tider.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jo, jag vidhåller faktiskt att jag tror att de flesta hästar föredrar barbacka, om de får välja! Inte om du ska hoppa bana eller rida i svår terräng, men i vanlig ridning- ja!
Har du bra balans (som man får av barbackaridning!) sitter du inte och skumpar utan följer mjukt med i hästens rörelser.Du har inte sittbenen nertryckta i ryggen, utan de vilar på musklerna utmed hästens ryggrad. Dessutom blir det inget konstant tryck eftersom du hela tiden rör dig tillsammans med hästen.
Det är många som har upptäckt att hästen faktiskt går mycket bättre utan sadel när de har haft sadelproblem och varit tvungna att rida utan.
Jag menar inte att man ska rida utan sadel, utan diskussionen här handlade om vad vi tror att hästen skulle välja själv, om den fick. Sen finns det förstås hästar som avskyr att någon sitter barbacka på dem (antar jag, fast jag aldrig har hört talas om någon) och som älskar sin sadel....

Lösdrift: Självklart vill hästen gå in i sin box på kvällen, där finns ju mat!! Men sedan vill den gärna gå ut igen efter ett par timmar.
I boxen äter den, vilar, tar det lugnt. Men det tar ett par timmar för den att göra det, sedan har den behov av att röra på sig, leta mat, umgås med de andra hästarna osv. Behov som inte blir tillfredsställda under resten av nattens timmar som den ska stå i boxen.
Prova med att ta in hästen varje kväll och låt den stå inne några timmar utan att ge den mat och se hur gärna den kommer till grinden och vill in när det har gått ett par veckor!

Om hästen inte vet om något annat än att gå in på kvällen, stå i stallet i 12 timmar och gå i hagen i 12, äta fyra mål mat på bestämda tider osv accepterar den förstås det. Så har ju de flesta av våra hästar det. Men här var det återigen fråga om hur hästen själv skulle välja! Men tanke på hur hästar fungerar och hur man ser dem göra i lösdriftsstall tror jag att lösdrift, korrekt skött, är det optimala för hästens trivsel.

Jag tror att vi ofta har ett önsketänkande om att hästen trivs med det vi gör med den. Men hur kan vi veta det? Hästar är otroligt anpassningsbara och accepterande djur, de godtar vårt handhavande av dem och protesterar sällan. Men för att ha en susning om hur hästen skulle välja själv om den fick måste man ha mycket kunskap om hur hästar fungerar som art.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Nja det där med barbackaridning och "sadelridning".

Det hästar inte gillar många gånger är tryck som av sadelgjorden. Inte själva sadeln. Hur vet man sen om de vill ha en mer eller mindre skumpande ryttare hellre än en med sadel :confused: Skulle tro att de flesta hästar väljer ett utjämnat tryckän det större punkttryck som, vad du än säger, uppstår av barbackaridning.

Dessutom kör många armbågarna i ryggen på hästen när de hoppar upp barbacka:o

Jag har ridit väldigt mycket barbacka som barn på små ponnyer och visst får man bra balans och skumpar inte, men lite ostadigare blir det kan man inte komma ifrån och man kan heller aldrig avlasta genom att stå i lätt sits. Så vad hästar föredrar vet vi nog inget om.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*kl*

Häromveckan hade jag ute 3 fritidsbarn varav 2 rider på ridskola och man kan ju säga att jag blev mörkrädd. De hade ridit 2 terminer och hade INGET vett hur man beter sig i stallet, skrik och gap, spring mellan benen på hästarna mm. Den som inte hade varit på ridskolan var ju så rädd för hästarna så henne var det inga problem med.. Sedan när det var dags för sadling mm så frågade jag om inte dom kunde göra det, men fick svaret "det gör pappa alt. ridläraren" och likadant med tränsningen. De visste knappt hur man bostade och kratsa hovarna hade de aldrig gjort :crazy:

Är det då så konstigt att folk inte har nått vett när det gäller hästar? Ridskolan verkar bara för för RIDNING och inget runt omkring.

Finns säkert undantag men på de 3 ridskolor som finns här så verkar det vara så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp