Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Lyfta upp hästen??! Oj, då är det bäst jag ger mig med ridningen...:rofl: jag orkar då inte lyfta upp en häst... hur gör då de som rider akademiskt? De utövar definitivt ingen kraftsport... kika på lite bilder o filmer o tala om för mig var kraftsportren finns där.

Sen kan man ju börja bråka om hjälpgivning hit o dit men i slutändan är ridning ridning o inne på banan är det resultatet som bedöms. Hjälperna ska va så små tillslut så de ändå knappt syns o då kan man va westernryttare, engelsk, AR, vad som helst resultatet ska ändå bli det samma.

Jag menade int lyfta upp hästen bokstavligt!!
Men kanske formulerade jag mig dåligt??
Rida hästen fram till bettet med hjälp av sätet så att hästen går med mkt bakbens aktivitet o däå lättar fram....detta behöver int alltid vara jobbigt men på vissa hästar kan detta kräva mer säte o ridning än på andra!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Nu drar du nog alla över en kam :mad: Men visst, jag förstår hur du menar
Var på en clinic en gång och på lunchen passade en av ridskolans privatryttare på att rida inne i ridhuset, så jag och några till stannade kvar för att titta. H*n satt och drog ihop hästen med stenhård hand så den nästan bet sig själv i bogarna, sammtidigt som hon satt och pressade in sporrarna i sidorna på den och var arg över att den inte hade nån bjudning.
Jag har också sett folk som har hästar är så heta så dom måste verkligen ha snokrem, skarpa bett och hjälptyglar och gud vet allt för att orka hålla dom. Sammtidigt gnäller dom över att hästen inte går fram ordentligt så dom måste använda sporrar och fodra med mängder av specialfoder. Är det bara jag som inte får det att gå ihop? :crazy:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Intressant, jag visste inte att man hade snokrem på heta hästar, jag har haft en del hetingar, men använt pullargrimma för det mesta. Nu har jag däremot en lugn häst och på den har jag snokrem, dock välpassande och ej hårt åtdragen.

Jag kan tillägga att jag aldrig har sett aachenremmen som elak eller sämre än andra nosgrimmor, men jag antar att det har att göra med hur man använder sakerna som räknas.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Verkar som du fått tag i en riktigt bra lärare! Fler sånna. Hoppas att du fortsätter i samma spår. Lycka till på tävlingen!!!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag kan tycka att, en del är rätt okänsliga för att det är en levande varelse de sitter på

Oavsett nivå.

Och också en alldeles för stor acceptans hos en del tränare och domare, för att hästen visar grava tecken på obehag.

Det är väl en ideologisk fråga.

Var början man?
- Utbilda ryttaren först i sin bit; sits balans och kordination, och sedan inverka...

- Eller går vi direkt på att inverka på hästen- trots ryttarebrister.

Själv tycker jag att "vara på samma planhalva" är a och o

Visst misstag begår alla, men det är stor skillnad i hur mycket man anser att det okey att de går ut över hästen. Framförallt ser jag en skillnad i hur medveten man är om att man begår misstag.

Om man inte är medveten om vad man gör fel - så kan man ju aldrig lägga energi och tid på att rätta till dem :crazy:

Den som skall göra en medveten är ju tränaren......Men intresserad måste man ju vara själv: Och även inse att det finns ett behov av en medvetenhet....

Jag ser skillnad i ridning med - eller mot hästen - beroende på läggning hos personen, det har inte så mycket med nivå att göra tycker jag.

Det har heller inte så mycket med bra och dåliga människor att göra, snarare med att vissa är mer lyhörda och tar hästens protester som en del i dialogen, och inte som en personlig förolämpning mot deras aktoritet: Eller att hästenhelt enkelt är "dum" ( i olika varianter) :crazy:

Jag tycker inte alla rider dåligt, jag tycker att en del saknar empati och själviniskt - och de spelar ingen roll om de så tränar i hundra år, det kommer inte i all fall
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

För att det som funkar utan alla tvångsmedel funkar sen även med bett o nosgrimma på tävling. Bara för att man har ett träns med nosgrimma behöver det inte betyda att den är hårt spänd. Jag vet att mina ridlärare jag ridit för tävlar i höga klasser men de förespråkar att rida helt utan ibland bara för att det är kul, skönt o en bra kontroll om allt verkligen funkar. Ridningen sitter inte i bettet eller nosgrimman, den sitter i rumpan osv.

Men jag kan inte förstå allt tjat om nosgrimmor? Ingen av de hästar jag har ridit har varit annorlunda med/utan nosgrimma, den bara är där. Och jag rider med aachengrimma för att det är SNYGGT enligt mig, har ni tänkt på att många andra också använder det av estetiska skäl?

Annars orkar jag inte ens lägga mig i den här diskussionen, så urbota löjlig att det inte är sant. :p
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

I det stall jag står i finns en "dressyrtränare". Enligt henne är det ok att hästen går bakom hand. Då blir den lättare lösgjord. Man ska INTE hålla om med benen, då blir den skänkeldöv. Istället ska man picka med sporrarna. När hon rider sina "elevers" hästar( vilket hon gör för det mesta) så är det hårda tag, hästen går som en symaskin med huvudet och sporrarna pickar i sidan hela tiden. Jag är lärd att dressyr ska vara minimalt med hjälper och det ska se still ut. Hästen ska ridas fram t bettet (Panna till nos)
Just! Aachenremmen ska dras åt så hårt att det blir märken. Enligt henne. Hon tränar för en duktig ryttare men jag undrar om han är så duktig.
Blir så arg och ledsen när jag ser detta men vet inte vad jag ska göra.
Stallägarna rider för henne och jag behöver stallplatserna.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

I det stall jag står i finns en "dressyrtränare". Enligt henne är det ok att hästen går bakom hand. Då blir den lättare lösgjord. Man ska INTE hålla om med benen, då blir den skänkeldöv. Istället ska man picka med sporrarna. När hon rider sina "elevers" hästar( vilket hon gör för det mesta) så är det hårda tag, hästen går som en symaskin med huvudet och sporrarna pickar i sidan hela tiden. Jag är lärd att dressyr ska vara minimalt med hjälper och det ska se still ut. Hästen ska ridas fram t bettet (Panna till nos)
Just! Aachenremmen ska dras åt så hårt att det blir märken. Enligt henne. Hon tränar för en duktig ryttare men jag undrar om han är så duktig.
Blir så arg och ledsen när jag ser detta men vet inte vad jag ska göra.
Stallägarna rider för henne och jag behöver stallplatserna.

Låter int som en bra tränare!
att man int ska klämma hästen i sidrona utan ge små snabba tryck i stället håller ja med om, men de ska ju fortfarande vara små hjälper int banka hela tiden då blir den ju skänkeldöd då med ju!!
Att aachen remmen ska dras åt så de blir märken deser ja ingen ide om...

Förstår mig inte på ngn som funderar på artt dra den så hårt, men inte heller ngn som tycker att aachen är djurplågeri!
Allt är olika i olika mans händer!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Intressant, jag visste inte att man hade snokrem på heta hästar, jag har haft en del hetingar, men använt pullargrimma för det mesta. Nu har jag däremot en lugn häst och på den har jag snokrem, dock välpassande och ej hårt åtdragen.

Jag kan tillägga att jag aldrig har sett aachenremmen som elak eller sämre än andra nosgrimmor, men jag antar att det har att göra med hur man använder sakerna som räknas.

fast skillnaden mellan en pullar och en aachen är marginell. även om folk gillar att tro att de har jätte olika funktioner så är det i väldigt mångt och mycket i stort sett samma.
en rem håller igen hästens överkäke och den andra den nedre.

KL:
jag håller med om debatten ang. spända nosgrimmor. det verkar helt ha försvunnit i nutidens sverige, det där om knytnävs regeln i fråga om käkrem, och tvåfingersregeln i fråga om nosrem.
ser även jag MYCKET hårt åtdragna nosgrimmor, och tränare som börjar passen med att dra åt ett extra hål. då har man missat lite i konceptet tycker jag.

och ja - jag rider med nosgrimma. dock inte aachen :D Vill även notera att jag inte är intresserad av ett nosgrimme krig i denna tråden.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Detta skulle till TS... fattar inte vad jag gör för fel... Sorry.

Jag anser (med risk för att bli halshuggen) att nosgrimman ska förbjudas i dressyr. Den har precis som hjälptyglarna bl.a syftet att hindra hästen från något/dölja symptomen på ngt och ska därför klassas som hjälptygel. Hästen gapar för att den har ont/obehag och kan man inte rida sin häst utan att den gapar får man träna mer på sin balans och sin hand. :cool:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag känner inte alls igen mig om vissa beskrivningar av ridskolor. Där jag rider är de måna om att lära ut harmonisk ridning. Man får absolut inte vara elak mot hästarna. Ridlärarna säger bla till om nån råkar göra halt med tyglarna utan att använda sitsen. Jag har aldrig ex sett någon såga eller tvinga ner en häst i form (hur man nu kan tvinga en häst att gå i rätt form). Vi får bla träna på att starta, stanna, svänga, övergångar i olika gångarter med hjälp av sitsen och då får vi inte använda oss av skänklar eller tyglar. Man får också lära sig hur man använder skänklar och tyglar på rätt sätt så det inte stör hästen. Andra saker som vi lär oss är bla ryttarens tyngdpunkt, andningens och blickens inverkan. På teorin får vi lära oss hur man använder sin kropp i ridning och hur det påverkar hästen. Vill man tävla så måste man ha instruktörens godkännande och de tillåter bara de som är tillräckligt duktiga och har en mjuk och trevligt ridsätt att tävla.
Jag har aldrig tävlat då jag inte har det intresset men jag går gärna och kollar på ridskolans tävlingar då det råder mycket härlig och positiv stämning där.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Inlägg som detta gör mig nästan stolt över att vara en usel (dressyr) ryttare... x) Vägrade såga som jag skulle bli lärd... kan fortfarande inte rida ordentligt, men jag sågr inte eller har hård hand iaf..

Fast det är lite mycket begärt att alla nybörjare ska ifrågasätta något som är allmänt vedertaget och har blivit ''ok''..

(svarar på första inlägget)
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag kan tillägga att jag aldrig har sett aachenremmen som elak eller sämre än andra nosgrimmor, men jag antar att det har att göra med hur man använder sakerna som räknas.

OT:
Skulle vara intressant att höra om du inte har hört om att aachenremmen kan ge skavsår i hästens mun :smirk: Vet inte hur det är med nosgrimmor i övrigt då det bara stod om aachenremmen i den artikeln. (PMa om du har lust att förklara hur du tror att nosgrimmor fungerar, vill inte förstöra tråden)

Snälla nosgrimmor, jo tjena! I 90% av alla fall spänns dom på för att hästen inte ska gapa och försöka komma bort från bettet, men ingen orkar ta reda på varför (Där är också ett problem i "dagens ridning"). I estetiskt syfte kan jag köpa det, förutsatt att hästen är lugn i munnen och redan har accepterat bettet utan tvång innan man spänner för munnen.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

I detta inlägg måste jag tillviss del hålla med! Jag vet inte hur det är på alla ridskolor ute i landet men jag har en erfarenhet från förra ridklubben jag var medlem i.
Jag behövde en medryttare 2 dagar i veckan och pratade med diplomerad ridlärare på ridklubben och frågade om hon kunde rekommendera en vuxen person som ödmjuk, duktig i sin ridning, stilla med skänkel och inte sitter och mal med hälarna och mjuk i sin hand.
Jajemensan, inga problem, hon hade redan en dam i tankarna, som enligt instruktören skulle vara den absolut bästa ryttarinnan på hela ridklubben.
Denna dam kommer för att provrida. Denna provridning var absolut det värsta jag någonsin har sett, hon kommer instolpande med dom längsta sporrarna som går att köpa, jag bad henne ta av dessa, då min häst inte behövs ridas med sporrar, då började hon knorra... när hon sitter på hästen kan hon inte ens ha rätt vinkel på skänklarna hon sitter med tårna rakt ut och maler med hälarna i sidan på hästen. (Tänk om sporrarna hade suttit där) jag försöker ge henne instruktioner men då tyckte hon att hon själv vet bäst, hästen var ju nästintill skänkel döv och hur hård som helst i munnen, och detta var hon tvungen att få bort med bankande skänklar och ryck i munnen innan hon kunde komma till ridning :devil:
Min häst är mycket välutbildad och mycket lätt riden häst om man inte är brutal, samt oerhört känslig och detta beteende gentemot honom är totalt oacceptabelt.
Jag fick be henne sitta av hästen efter bara en kvart för att få slut på misshandeln.:cry:
Detta okunniga ryttar monster har jag alltså fått rekommenderad av en Strömmsholm/Flyinge utbildad ridlärare!!
:eek::eek:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Vad synd att du fått den uppfattningen om en ridskola. Från vår ridskola har vi ett flertal hästar och ponnyer som går LA med placeringar både lokalt och regionalt (med ridskoleryttare!).

Men att dra alla ridskolor och alla ridlärare över en kam tycker jag är avskyvärt. Det finns mycket bra ridning ute på landets ridskolor också.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

fast skillnaden mellan en pullar och en aachen är marginell. även om folk gillar att tro att de har jätte olika funktioner så är det i väldigt mångt och mycket i stort sett samma.
en rem håller igen hästens överkäke och den andra den nedre.

KL:
jag håller med om debatten ang. spända nosgrimmor. det verkar helt ha försvunnit i nutidens sverige, det där om knytnävs regeln i fråga om käkrem, och tvåfingersregeln i fråga om nosrem.
ser även jag MYCKET hårt åtdragna nosgrimmor, och tränare som börjar passen med att dra åt ett extra hål. då har man missat lite i konceptet tycker jag.

och ja - jag rider med nosgrimma. dock inte aachen :D Vill även notera att jag inte är intresserad av ett nosgrimme krig i denna tråden.

Jag har fått för mig att en pullargrimma lämnar lite mer plats för hästen att vidga näsborrarna på, givetvis går den att spänna allt för hårt den med.

Jag är inte heller intresserad av något slags krig, förstår bara inte varför jag skulle vara ond och djurplågare bara pga en nosgrimma.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det finns både bra och dåliga instruktörer, precis som i vilket yrke som helst. Det kan nog vara så att de allra bästa kanske inte jobba på ridskolorna när dem har möjlighet till ngn större post eller så har de egna Uppfödningar och ge bara privatlektioner till privatrytttare. Men jag känner några väldigt duktiga instruktörer på ridskolor runt om i landet.

Och vilka fullständigt nollade ryttare som inte ens ifrågasätter dessa dumheter. USCH!

Detta tycker jag var ganska elakt/osmart uttalat, hur ska ryttarna kunna ifråga sätta ngt som dem tro är rätt:confused:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag tycker att det är felaktigt att dra alla över en kam, dålig ridning existerar i regel alltid inom alla discipliner eller ridstilar enligt mina erfarenheter och jag anser heller inte att man kan säga att vi i Sverige är sämre en något annat land generellt och har dålig grundutibldning - för det beror helt och hållet på vilket annat land som du jämför med. T.ex. så skiljer sig utbildningssystem, tävlingar, traditionen med häst osv. om de används till nytta eller nöje.

Det man väl kan säga gemensamt när det gäller ridskolefenomenet generellt är väll att det som skiljer idag mot förr som jag anser vara en negativ aspekt är väll att förr var fler föräldrar, syskon och andra familjemedlemmar också mer aktiva och intresserade av att följa med till stallet, vara med, titta och hjälpa till vid lektioner samt även under andra aktiviteter. Idag har alla fullt upp i vardagen, många gånger lämnas ungarna på stallbacken och hämtas upp två timmar senare när ridlektionen är klar. De vet själva inte ett skvatt om vad ungarna får ut av sina lektioner och många föräldrar har inget hästvett, andra är kanske rädda, osäkra och känner sig kanske sig mer i vägen när deras son eller dotter ska göra i ordning hästen. Detta är lite tråkigt och kan medföra att vid ponnyköpet så har de egentligen inte alls de kunskaper som borde vara befogade gällande val av ponny, utrustning, instruktör osv.

Sedan så tycker jag själv av att döma av mina egna erfarenheter att det skiljer väldigt mycket på ridskolorna idag, de ser alltså väldigt olika ut i sitt system och innan du varit och prövat på en lektion är det väldigt svårt att veta vad man kan förvänta sig att få ut av lektionen på just Den ridskolan. Jag har varit på ett par ridläger under sommarhalvåret, som annars bedrivit ridskoleverksamhet, jag har själv mestadels positiva erfarenheter med mig i bagaget. De flesta har hållt väldigt bra standard. Men har även stött på flera verksamheter som inte borde få bedriva ridskolor överhuvudtaget och där instruktörerna inte borde ha med hästar att göra alls! Så att dra alla över en kam är fel, det jag skulle vilja se är att man hade ett gemensamt utbildningssystem att gå efter för att få en generellt högre standard.

Problemet som jag ser på de ridskolorna som varit dåliga är att hästarna inte är fräscha, instruktörerna saknar pedagogisk förmåga att lära ut på ett bra sätt, ibland har de inte ens själva speciellt bra färdigheter varken teoretiskt eller praktiskt (bristande underivsning). Det kan också handla om alldeles för ensidig ridning, uppbetsling, felaktig inspänning, dåligt tillpassade sadlar, för stora grupper osv.

Idealet tycker jag borde vara grupper om ca 4 personer i varje, mycket teoretisk utbildning av instruktörer som kan och framför allt har teoretiska och pedagogiska färdigheter för att kunna undervisa.
Hästar som rids igenom och vidareutbildas kontinuerligt. Väl tillpassad utrustning och mer variation för hästarna. Beträffande inspänning så ser jag inget fel i det såvida det görs korrekt och hästarna inte går inspända jämt. Men Det KAN vara ett sätt för ryttarna att lära sig och fokusera på sin egen sits och inte bry sig om att fokusera om t.ex. var hästen har sitt huvud. När ryttaren sedan har en god grundsits blir det också mycket lättare för denne att sitta på andra hästar sedan för man har helt enkelt bara lärt sig känna efter hur det ska kännas.

Problemet är att det är saker som oftast kostar pengar. Det kostar pengar för ridklubbarna/ridskolorna och det kostar pengar för eleverna. Vaddå, föräldrarna betalar väll för att ungarna ska få åka häst en timma! :smirk: Ve och fasa om man man byter ut ett ridpass mot teori.

Själv hoppade jag av som instruktör efter sommaren, ridklubben har inte kunnat hålla någon bra standard på hästarna de senaste åren. Hästarna har inte varit fräscha, de har gått med dålig utrustning, blir aldrig genomridna längre, går mestadels bara med nybörjare och folk som det är meningen ska få lära sig något vettigt i bagaget. I stället får ungarna lära sig och dra i innertygel när hästen ska svänga t.ex. och vad summan av att kardemumman blir att hästen skjuter ut bogen och fortsätter framåt med en unge på ryggen som är halv hysterisk för att hästen inte svänger. De bankar med skänklarna och slår med pinnen. När hästarna är vrånga och de större ponnyerna blir för starka för barnen som inte alls får lära sig att ha kroppskontroll eller någonting om varken känsla eller mekanik (vilket ju egentligen det hela går ut på) betslas de i stället upp för att det ska gå kontrollerat :crazy:

Kan säga att jag helt enkelt tröttnade på insturktörer som saknar förmåga att lära ut (jag har i alla fall ett stort intresse och verkligen försökt göra mitt bästa även om jag är långt ifrån något proffs), eller inte har något intresse av att ungarna egentligen lär sig (flera gjorde det för att skrapa ihop några kronor..) , ponnyer som var ofräscha, gick med dålig utrustning osv. jag ville inte längre vara delaktig i detta.

Fenomenet dålig ridning förekommer ju egentligen också i alla stadier, både bland nybörjare samt även på sk "proffsnivå" där ryttare försörjer sig på att rida, tävla, sälja hästar osv.. Bland nybörjare handlar det ju egentligen mer om okunskap och där kan jag ha förståelse för att man från början helt enkelt inte har kunskap om hur saker och ting ska vara, man måste helt enkelt få en Chans att lära sig, bilda sig en uppfattning om hur det ska vara. Såvida det inte gå för långt och man har en gnutta sunt förnuft är det ok tycker jag. Men när det gäller sågning, barrering, gramanridning av samtliga hästar i hela stallet, sjutton täcken på en gång, boxvistelse på grund av skaderisk i hagen osv. så finns det inga ursäkter tycker jag!


Som hästägare tycker jag att det är min förbannade skyldighet att se till att min häst har det bra. Sedan kan man givetvis ha delade meningar om vad som är Bra för ens häst.

JAG anser att en häst ska få vara häst, daglig utevistelse och gärna med hästkompisar är för mig en självklarhet. Regelbundna utfodringar och en välavvägd foderstat med framför allt stråfoder, kraftfoder, proteintillskott, mineraler och vitaminer (utan att för den sakens skull "plöttra för mycket" med alla fodertillskott av alla dess slag), om behovet inte täcks av strågivan. Varm och torr bädd att ligga på.

Jag har täcke på min häst om det behövs om min häst fryser om jag anser att väderleken gör att det Krävs. Har en utrustning som är anpassad efter mig och min häst. Hjälm på huvudet försäkerhetsskull om jag skulle trilla av, handskar för att jag anser att det är bekvämt och jag får bättre grepp om tygeln (utan att för den sakens skull bli för hård eller hängande eller dragig) . Nosgrimma har jag mest för att jag tycker att det estetiskt är finare på hästen. Ibland rider jag med, ibland utan - vad jag har sort varierar.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag tar träckprov på min häst, avmaskar om behovet finns, sköter hage och ser till att hon har vatten inne och ute. Jag kollar tänderna för att ta ner eventuella hakar och för att checka i fall det finns något som stör eller irriterar i min hästs mun.

Jag försöker ta till mig och avväga vad jag avser är god ridning, hästkunskap, hästhantering osv. Mitt agerande i mitt hästägande bygger på de kunskaper jag samlat på mig, MEN när man frågar om en sak till hundra personer kan man förvänta sig att man får hundra olika svar på samma fråga. Hur ska man veta vem man ska lyssna på, hur ska man veta hur man ska göra, hur ska man veta hur man ska agera? Jo man sållar och man får ta till sig av det man tycker är bra (det andra kan man ibland dock ha i bakhuvudet ibland) man får ha en gnutta sunt förnuft, man får vara öppen och fråga mycket, man får lita och gå på sin magkänsla och man får LYSSNA PÅ SIN HÄST. Alla hästar är ju också individer som fungerar på olika sätt.
Någonting man ibland verkar glömma bort.

Jag rider min häst för att jag tycker att det är roligt, det är roligt när det går bra och när man lyckas få in rätt tajming, när man känner att hästen förstår och när man lyckas sända rätt signaler, när man har kroppskontroll. Det är inte särskilt roligt när det blir missförstånd, om man själv eller hästen har en dålig dag. Jag försöker då bryta övningen och hitta på något annat, funkar det inte kan jag ibland lika väl sitta av och ställa in hästen i stället för att skapa konflikter. Eller sitta av och göra några markövningar t.ex.

För mig ska ridning vara lätt, roligt, utvecklande, och även bodybuilding för min häst.

Jag tycker man ska vara öppen till sinnet och ta till sig saker men man ska inte stirra sig blind, inte ta för givet och någonting man ska komma bära med sig att hästen aldrig kan gå bättre en vad piloten där uppe rider den.


Nu spårade jag ur lite och det blev långt.. men vi måste komma ihåg att det finns olika sidor av ridningen, det finns bra och dålig, man ska inte dra alla över en kam. Mitt inlägg är också min reflektion av (den ibland kanske bittra) verkligheten, det bygger på mina erfarenheter, hur jag rider, hanterar och beteér mig med min häst beror på mina färdigheter som ryttare-hästmänniska. Vad jag strävar efter är för den sakens skull (tyvärr) inte alltid vad jag lyckas med att uppnå. Min ridning är liksom som en trappa, ibland kan man komma upp flera steg, ibland halkar man ner flera.. men det är så, vi har alla bra, respektive dåliga dagar. Och min häst kan aldrig gå bättre en vad jag lyckas prestera för dagen.


Som ett sista tillägg i mitt inlägg handlar det om tävlingsridningen. Jag tycker tävlingar kan vara bra, man kan lägga upp mål, man kan tävla emot sig själv (faktiskt), det kan vara utvecklande och en milstolpe i sin utbildning med hästen då och då ta sig ut på en tävling. På tävling tycker jag att skillnaden är ganska stor från ett ekipage till ett annat. Det finns de som kanske inte alls har så märkvärdiga hästar men som plockar poäng genom en stadig sits med korrekt inverkan, noggranhet med vägarna, lösgjordhet osv. Det finns de som plockar poäng genom att kanske ha dyra hästar som sticker ut mer bland mängden och har extra flashiga gångarter. Det enda jag tänker i det här fallet i dressyrridningen att Tänk vad Bra! det vore om de ryttarna med så fina hästar kunde lära sig att rida riktigt bra, med kroppskontroll, sits, inverkan osv. tänk vilket ögongodis att få se en häst som strålar med en ryttare som rider sådär mjukt.. vilken alldeles ypperlig kombination det vore och vilka poäng ekipagen skulle plocka om man de med riktigt bra hästar kunde lära sig att dessutom rida riktigt bra (givetvis finns det de som rider mer eller mindre trevligt, de som kämpar och utvecklas osv. så även här ska vi inte dra alla över en kam!)


Själv så är jag väldigt positivt inställd till ridsportförbundets nya projekt om God ridning med dressyrryttartesten som dock tyvärr inte verkar ha fått så stor spridning, åtminstone inte här i vårt län. Men det är i alla fall ett väldigt bra intiativtagande utav förbundet :bow:
att satsa på program som bygger på Ryttarens sits och inverkan (vilket ju egentligen bygger på kroppskontroll, tajming :) ) hoppas detta kan komma mer och att klubbarna tar åt sig att arrangera dessa tävlingar och också att ryttarna kan ta sig i kragen, prova någonting nytt! :bump:




(detta är första gången under alla mina bukeår som jag skriver ett så långt inlägg att det inte ens får plats som ett enda inlägg, utan det krävs TVÅ för att det ska bli sammanhängande :rofl: )
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Oops, nu ska man inte ha handskar heller. Varför inte bara sitta upp på hästen helt naken, med en lätt krökning av lillfingret runt några strån från manen och så rider man iväg mot solnedgången, häst o ryttare i totalt samspel, ett med naturen.....

:rofl::rofl::rofl:
Åh, nu fick jag en sån "Ally McBeal-film" i huvudet:rofl:Detta skulle jag vilja se *ryser*:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp