Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Inte bara slagsmål... hur många gånger har vi inte hört att "jag är inte tillräckligt stark för att rida den hästen"? jag säger alltid att man ska inte behöva va stark för att rida.

Ridning är ingen kraftsport. Klart man ska va stark men inte för att orka dra o klämma!:devil:

Man behöver inte mena stark i handen, bara för att ma uttrycker sig så. Man kan mena inte tillräckligt stark med ben o säte...Har man en stor stark häst, måste man verkligen RIDA med ben o säte för att lyfta upp hästen, så att den lättar från bogarna! Då behöver man ett starkt säte!

Ja g tycker absolut inte om att folk drar o sliter i hästarna, o absolut inte om det är för att få hästen kröka på nacken!!!
Men jag har aldrig upplevt detta i en så stor utsträckning som ni beskriver, visst vissa ridskoleelever kommer i en period då de försöker dra ner hästarna, men oftast är instruktörerna konsekventa med deta o rättar dem, att det är lätt att bli nervös på tävling o i panik, dra lit för att få en snabbare effekt är nog vanligare,. Tycker dock du borde titta på dessa ridskoleelever på lektionerna o få se om det är samma där..
Eller så är det så att du ha hamnat på "Fel" klubb.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Ridskoleelever rider på ridskola därför att de LÄR sig grunderna i ridning. DE har inte tid, råd eller möjlighet att kunna lära sig detta på egen häst och med personlig träning.
Under inlärningsprocessen börjar det oftast med att man rider med helt slak tygel. Vilket är tur eftersom man inte har nog balans för att hålla mjuk kontakt... Någon gång måste man ju dock börja använda tygeln och då uppstår det oftast problem. Om du inte känt skillnad på rätt och fel kontakt så måste du få prova dig fram. Hur hårt ska jag hålla? Hur mycket ska jag släppa efter? Hur ska man röra handen? Det är sådant ridlärare försöker förklara, men det är inte helt lätt! Det är ju en känsla, man kan bara lära sig genom att känna. Går snabbt för vissa, känns som att det aldrig går för andra.

På tävling tillsammans med privata ryttare... Gissa hur nervös en vanlig ridkoleelev blir! Alla har ju sett på TV hur hästen ska gå med böjd nacke och man ska ha korta tyglar, sitta rakt och snyggt och inte skämma ut sig. Detta på en häst som på grund av att den rids av många olika ryttare som kräver måånga olika saker, inte reagerar på små signaler om du inte lyckas övertyga den...
Oavsett vad elevernas ridlärare brukar säga till dem på lektion så kan jag slå vad om att det tänkte "snälla hästen, böj på nacken en liten stund, så slipper jar skämmas"
Och då glömmer man vad som är viktigt- att slappna av b.la.

Även om jag vet att man inte kan tvinga en häst i form så kan jag vara för hård på handen om jag spänner mig! Om man är nervös och spänd tappar man känslan. Och tänk att ridkoleryttare fortfarande letar efter känslan. Har ni aldrig misslyckats med något inom ridningen? Lyckas ni alltid göra som ni tänker?
Jag har sett samma sak många gånger, ofta brukar det stå på elevernas protokoll att de ska försöka slappna av, lätta på handen och rida mer framåt för att få bättre form. Alla får ju göra fel i början!!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

:bow::bow:

Framförallt är jag fascinerad över alla som kunde allt från början, aldrig blir nervösa eller har en dålig dag utan lyckas rida med stor känslighet, tålamod och lätta hjälper alla dagar, på alla ställen, alltid.

Håller med dej!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Fast där har du ju lagt in din egen värdering och bestämt dig för att folk är ovilliga att både lära sig och utvecklas. Du förutsätter att de som rider dåligt vill göra det och är nöjda med hur de rider punkt slut. Är väl isåfall ngt drygt, att ställa sig och tala för alla. Är nog ganska övertygad om att folk i regel är intresserade av att utveckla sin ridning.

Jo, det kanske jag gör och ber om ursäkt i så fall. Men visst är det märkligt att dylik ridning får höga poäng?

OA
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jo det är märkligt om det är så illa som du beskriver.

Dock så trodde jag att inspänningstygel/hjälptygel var otillåten på framridningen i dressyr? Och inne på banan så dömer man det som visas inne på banan. Att det sen behövs en ökad kontroll på framridningar har vi diskuterat tidigare och konstaterat att japp, det behövs. Men det är lite off topic i just denna tråden, dock vill jag nämna det för att nyansera lite.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Där satte du precis ord på mina tanker!! :bow::bow:

//En som själv rider och tävlar lektionshäst och ibland tyvärr inte klarar rida så perfekt som hon vill...
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*KL*
Rider min häst utan bett ibland, kan ju inte göra det jämt då vi tävlar, och se hon gapar och stoppar ut tungan då oxå..inte mycket, men har exakt samma beteende som med den vanliga utrustningen. Och jag måste oxå påpeka att jag "tvingar" inte igen munnen på henne, så förbannat hårt drar jag inte!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Man behöver inte mena stark i handen, bara för att ma uttrycker sig så. Man kan mena inte tillräckligt stark med ben o säte...Har man en stor stark häst, måste man verkligen RIDA med ben o säte för att lyfta upp hästen, så att den lättar från bogarna! Då behöver man ett starkt säte!

Lyfta upp hästen??! Oj, då är det bäst jag ger mig med ridningen...:rofl: jag orkar då inte lyfta upp en häst... hur gör då de som rider akademiskt? De utövar definitivt ingen kraftsport... kika på lite bilder o filmer o tala om för mig var kraftsportren finns där.

Sen kan man ju börja bråka om hjälpgivning hit o dit men i slutändan är ridning ridning o inne på banan är det resultatet som bedöms. Hjälperna ska va så små tillslut så de ändå knappt syns o då kan man va westernryttare, engelsk, AR, vad som helst resultatet ska ändå bli det samma.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Vänta lite här nu.... Hästen gapar för att bettet trycker mot gommen och utlöser en sväljreflex, om man med en rem ska kunna hindra hästen från att öppna munnen då får man jävlar i det dra hårdare än vad i alla fall jag klarar av. Alltså kommer hästen att gapa även med achenremmen. Dvs achenremmen gör ingen skada så länge bettet inte stör hästen....
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Vänta lite här nu.... Hästen gapar för att bettet trycker mot gommen och utlöser en sväljreflex, om man med en rem ska kunna hindra hästen från att öppna munnen då får man jävlar i det dra hårdare än vad i alla fall jag klarar av. Alltså kommer hästen att gapa även med achenremmen. Dvs achenremmen gör ingen skada så länge bettet inte stör hästen....

Men finns det då någon mening med den? Eller är den bara där för att den "alltid har varit det"?

OA
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

på de flesta hästar har den förmodligen ingen verkan alls, vissa hästar trivs med den. Själv föredrar jag remont!!! Helt överlägset på mina hästar
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Vänta lite här nu.... Hästen gapar för att bettet trycker mot gommen och utlöser en sväljreflex, om man med en rem ska kunna hindra hästen från att öppna munnen då får man jävlar i det dra hårdare än vad i alla fall jag klarar av. Alltså kommer hästen att gapa även med achenremmen. Dvs achenremmen gör ingen skada så länge bettet inte stör hästen....

Remmen försvårar gapandet ganska avsevärt ja, och framför allt så förhindrar remmen att det syns att hästen gapar. Hur skulle det vara fysiskt möjligt för hästen att gapa när den har en rem spänd runt munnen? En rem som är spänd runt den i kraniet fasta överkäken, och runt den rörliga underkäken är ditsatt för att låra underkäken till överkäken och förhindra gapandet. Sätter man ett gummiband eller liknande runt munnen så kan hästen givetvis gapa, men en stum läderrem tillåter inte själva rörelsen. Hur mycket hästen kan öppna munnen beror givetvis på hur hårt man drar åt... Sen är den diagonala aachenremmen inte fullt lika effektiv när det gäller att stänga munnen på hästen som remontgrimman. Men remontgrimma har en del fördelar som aachenremmen inte har, t.ex. att den också ger ett visst stöd och sbailitet till bettet som vissa hästar trivs med. Dessutom ligger den inte an mot tänder såom aachenremmen.

Skador och obehag blir bara värre av att man tar bort hästens möjlighet att komma bort från smärtan. Den kan inte tala om för oss att vi tar för hårt i den på något annat sätt än att gapa eller slänga med huvudet eller ge oss nåt annat tecken som vi måste tolka. Väljer man att tolka det som att "nej men det är nog en ovana, jag sätter på en aachenrem eller en hjälptygel" så kan det i slutändan leda till en hel del obehag. Sen är det klart att det finns undantag, det finns givetvis hästar som faktiskt av någon anledning har en ovana att gapa, men för det mesta handlar det om felaktig ridning, felanpassad utrustning eller kanske vassa tänder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

på de flesta hästar har den förmodligen ingen verkan alls, vissa hästar trivs med den. Själv föredrar jag remont!!! Helt överlägset på mina hästar

Och jag föredrar att inte ha någon nosrem alls :smirk:

OA
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Vill förresten tillägga att tandläkaren påpekade att det är mycket vanligt med skador på insidan av hästens kind på grund av hårt åtspända nosremmar.

OA
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag ska rida min första tävling i dressyr på söndag, sönder nervös... Visserligen bara en liten ryttarmärkestävling men ändå :)

Hursomhelst så har ridlärarna stora krav på sig, vissa tar dessa krav på större allvar än andra. Jag har av egen erfarenhet lärt mig att rida med sk mjuk hand, balanserad sits, avslappnad kropp; allt detta pga att jag har egen häst sen snart ett år tillbaka. Jag har möjligheten att förstå min egen kropp tillsammans med hästens, ungefär 4-5 tillfällen mer p. vecka än en lektionsryttare. Detta ställer ÄNNU högre krav på det ridlärarna lär ut. Men under dom, visserligen få, år jag ridit på ridskola har jag aldrig, och då menar jag ALDRIG, fått höra att ridläraren påpekat att man ska vara mjuk i handen! Detta har jag lärt mig själv... Men det jag vill komma fram till är att folk som inte har tillgång till egen häst helt, eller iallafall delvis, formas av ridläraren. det är allt för sällan han/hon lär sin elev dessa saker, vilka faktiskt inte är så uppenbara för orutinerade ryttare, så kommer dom att bli hårda i sin ridning, oföljsamma m.m

Jag tycker att sveriges ridlärare ska vara noggrannare med att lära ut saker som borde anses självklara. Det läggs för mycket vikt på ridvägar (som man kan läsa sig till) och för lite på saker som underlättar ridningen. Dressyren går inte ut på att kunna vända snett igenom, den går ut på att kunna följa och samspela bra ihop med hästen.

Hurra för lärare som ser elevens talanger btw^^
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Forts: Låt alla få vara nybörjare.

Som så många sagt; Någon tävling MÅSTE vara första (om man bestämmer sig för att börja tävla förstås ;) ) och alla är inte perfekta. Min första tävling blir på söndag. Iiih!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Fortsättning igen, JAG FÅR INTE NOG AV ATT SKRIVA!

En anledning till att hästen håller på och gapar, gäspliknande, beror på att den har spänningar i nacken. Få den att slappna av

Alla hästar kan gå utan grimma i hagen, dom är födda så (haha vad dumt det kunde låta, inget illa ment åt dom som har grimma i hagen, ni har det garanterat av en anledning! :) )

Går dom och gapgäspar i hagen?

:)
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det jag försöker säga är att det syns om hästen försöker gapa även om du har nosremmen spänd, såvida du inte är hulken..... Läder är för övrigt inte speciellt stumt. Det som gör skada är i så fall den övre nosgrimman om den spänns för hårt då den trycker mjukdelarna mot kindtänderna och ger sår på slemhinnan på insidan av "kinden". Titta noga på en häst med för hårt spänd nosgrimma så ska du se att det syns om den försöker gapa....... Vilket även en normal dressyrdomare ser och väger in i sin bedömning.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Att jag tycker det är märkligt beror på att TÄVLINGSdressyr inte är FRIHETSdressyr. Det finns inga tävlingsklasser som rids barbacka och med ett grepp i manen, och det är inte heller det tävling går ut på. Jag blir förvånad över att man förespråkar sådant och ondgör sig över all hästmisshandlande tävlingsryttare, med tanke på forumreglerna.
Och därmed har jag INTE försvarat dålig ridning! :idea:

*knapplån"

Tycker dock inte att ridskoleryttare brukar vara problemet. De ridskolehästar som släpps ut på lokala tävlingar och uppåt brukar ofta vara trevliga hästar med ryttare som sitter fint i sadeln och rider med mjuka hjälper. ;)
Däremot finns ett stort problem i små barn som släpps ut på tävling alltför tidigt. Barn som av förklarliga skäl ännu inte har tillräcklig "styrsel" i kroppen, de kan inte rida ponnyn eftergiven, har svårt att ställa ponnyn åt rätt håll, har svårt att behärska alla 3 gångarterna. :crazy: Jag tror att de oftast kommer ut på tävling pga att kompisarna tävlar, man "ska" tävla om man fått egen ponny, eller man ska fylla ut en plats i ett lag. Där borde både föräldrar och tränare ta ett mycket större ansvar!

Sedan tycker jag också att många ryttare borde bli mer självkritiska och ödmjuka. Man ska ta åt sig kritiken, ÄVEN den negativa, analysera sin ridning. Det är väldigt lätt att skylla dåliga resultat på domaren i fråga.

Domarna påpekar dessutom dålig ridning. Men om en häst t.ex. visat skänkelvikningar med riktigt bra flyt och bra linjer, balanserade volter, rytmisk förvänd galopp osv så kan domaren inte dra ned hur mycket som helst bara för att ryttaren t.ex. har en instabil skänkel. Men, om denna ryttare haft en bra sits och fina hjälper hade kanske sits -och hjälpbetyget blivit 7 eller 8, pga av den oroliga skänkeln blir betyget istället 6. Kanske hela uppvisningen hade kunnat ge omkring 70%, nu blev istället resultatet 60% (kanske överdrivet, men försöker förklara).


När man dumförklarar den största delen av de som tävlar så får man hoppas att den som dumförklarar är en riktig stjärna själv, det blir så pinsamt annars. :cool:


Det finns för övrigt många "nya" influenser nu. Personligen är jag lika trött på alla "frihetsnissar" (nutidens gröna-vågare) som de mindre vana nyblivna hästägare som tror att hästen är en människa.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Ridskoleelever rider på ridskola därför att de LÄR sig grunderna i ridning. DE har inte tid, råd eller möjlighet att kunna lära sig detta på egen häst och med personlig träning.
Under inlärningsprocessen börjar det oftast med att man rider med helt slak tygel. Vilket är tur eftersom man inte har nog balans för att hålla mjuk kontakt... Någon gång måste man ju dock börja använda tygeln och då uppstår det oftast problem. Om du inte känt skillnad på rätt och fel kontakt så måste du få prova dig fram. Hur hårt ska jag hålla? Hur mycket ska jag släppa efter? Hur ska man röra handen? Det är sådant ridlärare försöker förklara, men det är inte helt lätt! Det är ju en känsla, man kan bara lära sig genom att känna. Går snabbt för vissa, känns som att det aldrig går för andra.

På tävling tillsammans med privata ryttare... Gissa hur nervös en vanlig ridkoleelev blir! Alla har ju sett på TV hur hästen ska gå med böjd nacke och man ska ha korta tyglar, sitta rakt och snyggt och inte skämma ut sig. Detta på en häst som på grund av att den rids av många olika ryttare som kräver måånga olika saker, inte reagerar på små signaler om du inte lyckas övertyga den...
Oavsett vad elevernas ridlärare brukar säga till dem på lektion så kan jag slå vad om att det tänkte "snälla hästen, böj på nacken en liten stund, så slipper jar skämmas"
Och då glömmer man vad som är viktigt- att slappna av b.la.

Även om jag vet att man inte kan tvinga en häst i form så kan jag vara för hård på handen om jag spänner mig! Om man är nervös och spänd tappar man känslan. Och tänk att ridkoleryttare fortfarande letar efter känslan. Har ni aldrig misslyckats med något inom ridningen? Lyckas ni alltid göra som ni tänker?
Jag har sett samma sak många gånger, ofta brukar det stå på elevernas protokoll att de ska försöka slappna av, lätta på handen och rida mer framåt för att få bättre form. Alla får ju göra fel i början!!

:bow::bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp