Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det där är ju en kommentar oxå... vem säger att TS är en proffsryttare? Ögon o ett tycke kan man väl ha ändå? O varför ska man då tiga om saker man upplever? Proffs behöver man inte va för att se o tycka...:idea:
håller med helt där.. jag rider inte exemplariskt och felfritt men har ögon och hjärna och kan se vad som är rätt och fel när nån annan rider..
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Och ja, självklart hade majoriteten av alla hästar achenrem. En av världens mest korkade uppfinning som bara talar om för åskådaren vilken korkad ryttare det är som sitter på hästen. Ja, där är jag dömmande. Rider du med achenrem gör du det troligen utan att veta varför, eller så är du elak (ja, det finns säkert undantag där som med allt annat, men jag kan inte övht förstå vad det skulle vara).


JAG red tidigare med accernrem... endast av den anledningen att hästen jag red hade fel i munnen pga hennes kindtänder var för lågt ansatta.. satte jag bettet på "rätt" plats, dvs. med typ två veck i mungipan osv. så knep hon bettet med kindtänderna ocg pissblödde ur munnen.. och så kan man inte ha det ju.. men satte jag bettet på rätt position INNE i munnen så skramlade det runt (fick sänka sidstyckena 2 hål på var sida) eftersom stödet från mungipan inte fanns.. DÅ skaffade jag accenrem till henne för att bettet skulle kunna stötta på det.. hade förvisso kunnat ha en sådan Remontgrimma, eller vad det heter.. en sådan som sitter under bettet.. men jag tycker det är så extremt FULT!!!! :angel:
men det var enda anledningen till att jag hade det.. brukar baar rida med nosrem när jag tävlar, annars blir det utan... :rofl:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

KL

Hård ridning är aldrig försvarbart, men det är ju den som lärt ut det som är den största idioten. Eleverna har väl inte bättre vett. Men det är knappast nåt som är unikt för ridskolor, like många privata tränare och tävlingsryttare som kör såna metoder. Såna som alltid måste ha handskar annars får dom sår i händerna.. :crazy:

Inget unikt för Sverige heller, finns lika mkt dålig ridning i Norge, Danmark, England, USA etc...

Att slå ned på ryttarsverige som helhet är onödigt och felaktigt.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Stackars alla ryttare som kanske är ute på sin första tävling, för någon gång måste ju vara den första. Där rider dom på hästar som kanske inte beter sig som på hemmaplan, nervösa för att bli bedömda av en förståsigpåare som du, som ju givetvis kunde rida prickfritt från den dagen du satt upp på din första häst, eller....

Hur tror du att det känns för folk att veta att man kanske blir utpekad på bukefalos så fort man visar sig ute på allmän plats.

Du borde verkligen skämmas som hänger ut 50% av Sveriges ryttare på detta öförskämda sätt.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

:bow::bow:

Framförallt är jag fascinerad över alla som kunde allt från början, aldrig blir nervösa eller har en dålig dag utan lyckas rida med stor känslighet, tålamod och lätta hjälper alla dagar, på alla ställen, alltid.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

KL

Hård ridning är aldrig försvarbart, men det är ju den som lärt ut det som är den största idioten. Eleverna har väl inte bättre vett. Men det är knappast nåt som är unikt för ridskolor, like många privata tränare och tävlingsryttare som kör såna metoder. Såna som alltid måste ha handskar annars får dom sår i händerna.. :crazy:

Inget unikt för Sverige heller, finns lika mkt dålig ridning i Norge, Danmark, England, USA etc...

Att slå ned på ryttarsverige som helhet är onödigt och felaktigt.



Jag håller med dig:bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Haha det roligaste med ditt inlägg är att, utan att du vet om det, så har du sagt mer om dig själv och din egen ridning än det du faktiskt skriver om. Jag behöver inte ens se dig och din ridning för att kunna föreställa mig hur det skulle se ut...Det kan du tolka som du vill.

Oj, nu var jag elak igen...
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Såna som alltid måste ha handskar annars får dom sår i händerna.. :crazy:

Att slå ned på ryttarsverige som helhet är onödigt och felaktigt.

Exakt, handskar som exempel kan man ju ha av flera anledningar. Vissa har det för att de som du skriver får sår i händerna o då undrar jag genast VARFÖR sår?! En häst ska va så mjuk så den kan ridas på ringfingret... jag har gärna handskar men det bara för att jag tycker det är skönt o för att slippa frysa:)

Sen att slå ner så generellt är alltid fel. Vi snackar religionsfrihet i Sverige men vi har många fler religioner o sekter än kyrkan... även om det inte gärna erkänns. Se bara inom hästsporten. Olika tränare o ridstilar o det ena utesluter o nervärderar det andra. Se det mer med öppna ögon o ha KUL! Minns hur kul vi hade som barn!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Oops, nu ska man inte ha handskar heller. Varför inte bara sitta upp på hästen helt naken, med en lätt krökning av lillfingret runt några strån från manen och så rider man iväg mot solnedgången, häst o ryttare i totalt samspel, ett med naturen.....
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

:bow::D

TS - Du drog ju verkligen inte alla ridskoleryttare och den svenska ridningen över en kam nu. :crazy: Det är som någon annan skrev innan, väldigt lätt att stå brevid och hitta fel.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

mm tog med det som exempel då jag aldrig förstått hur det ens går att få till... :p
själv hatar jag handskar för jag tycker man blir okänslig i handen och har det bara när det är så kallt att jag fryser utan.

betyder ju givetvis inte att alla som rider med handskar drar sina hästar i munnen.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*KL*

Jag får en hel del pos. pm. Undrar just varför dessa pesoner inte vill skriva här. ;) Nä, sanning o säga så tycker jag att stämningen hållt trevlig i denna tråd trots mitt provocerande inlägg. Det skulle inte ha hamnat på Dressyr eg, det skulle kanske ha passat bättre på Gnägg. Men men, så är det. Vill iaf säga det att jag är förvånad över hur trevligt man på Dressyr kan hålla en sån här diskussion. :) Mycket bra.

Svarar här alla som jag valt att svara:

IngelaH: Ojdå, vem sa ngt om att skogsmullarna gör bättre ifrån sig?... :confused:

whitetrash: Kan hålla med om att detta var en tråd skriven i frustrationens hetta. Och att jag uttryckt mig illa/starkt, samt kunde ha varit "finare" i mina formuleringar. Fö står jag för min åsikt. Kanske skulle detta lagts på Gnägg istället efter som att det mest är en avreageringstråd utan varken fråga eller försök till medhåll. La det från början på "Tävling" men moderatorerna har flyttat det hit.

Bobby: Det är just detta jag menar. Idioti. Vem har lurat i dig detta och givit dig dessa värdeingar och dåliga djursyn? Det här tycker jag är galet. Men det är min åsikt. Typiskt hästfolk. Tvinga igen käften på hästen så ser ingen att den upplever obehag i munnen. Jag tror att jag ska skaffa ett ljudisolerat rum tills jag skaffar barn där jag kan lägga spädbarnet när det skriker om nätterna. :smirk:

Emmainc: När fick achenremmen ett vettigt syfte? Vet du vad för syfte det är? Ett spö kan brukas och missbrukas men achenremmen har bara ett syfte och det anser jag är missbruk av vår makt. Så gör man bara inte.

remmis: Återigen. Jag har hållt på med häst i många år. Detta är inte första gången jag måste få ur mig min åsikt om hur vi rider i sverige. Detta ser vi dagligen. Men ibland rinner bägaren över, som i detta fall.

Britta68: TACK! :bow:

Emmmmmma: Det finns inte en enda anledning som rättfärdigar att man tvingar igen hästens mun. Ffa inte om det enda syftet det har är att dölja att hästen gör det. För om detta bara är en "ovana" utan syfte finns det ingen annan anledning till att man gör så. Dessutom finns det betlösa alternativ till hästar som inte trivs med bett.

Tindra03: Kan man inte rida sin häst utan achenrem ska man nog sluta rida eller skaffa en ny tränare. Dessutom är det för mig helt galet att sätta sin egen tävlingslust och vilja att vinna före hästen. Alltså att ta genvägar genom att tex spänna fast hästens mun istället för att förbättra sin ridning. Inte ska man väl heller få ta såna genvägar på en tävling?

Virre: Av vilken anledning anser du att du använder achen? Vad i hela världen finns det där den lösningen är den allra bästa för hästen?

line_n: Jag rider inte jättebra. Men det skulle aldrig falla mig in att hålla på sådär för det. Min systerdotter är 10 år och har precis börjat rida. Hon rider min häst. Om det vore så att alla oruttinerade ryttare red sådär hade jag aldrig tillåtit detta. Hon rider min häst tom i galopp, detta är ngt som jag inte ens låter mina bästa vänner göra, som ridit hela sina liv. För att henne har vi lärt från början vad man får och inte får göra, och hur man rider. Trots att hon inte ens gått en termin ännu rider hon min häst utan träns i galopp. Med det vill jag säga att Vem som helst kan rida en häst på ett trevligt sätt. Det har ingenting att göra med hur länge man ridit.

BeastieBabe: Man vet aldrig. ;)

Svanhild: Tack tack! :bow: Jag är absolut ingen proffsryttare.

Emmah.S: Absolut. Det finns duktiga ryttare. Men så som majoriteten eller iaf hälften av alla ryttare man stöter på rider, deras värderingar och metoder, är inte trevlig och bra ridning enl mig. Och majoriteten, nog alla ekipage som jag såg på denna tävling just (som sagt, jag har sett fler, detta fick bara bägaren att rinna över) red illa.

_Skifting_: Där har vi en anledning som är ngt vettig. Men personligen hade jag inte sett detta som en lösning. Jag hade istället bytt till bettlöst. Om munnen behöver låsas för att bettet ska ligga bra så skulle jag tvivla på att det ligger helt bra även i detta läge. Men det är ju en annan sak.

Centaur: Jag säger inte att det är ngns fel, jag tycker bara att det är hela galet att man låtit det bli så. Vem utbildar våra tränare och ridlärare egentligen? Som elev/nybörjare skulle jag ifrågasätta det här sättet att bete sig mot djuren. Hur nybörjare jag än var. Vem kan tycka att det är ett nöje att göra så?

Babbus: Stackars hästar som ska ridas av dessa ryttare. Det har ingenting att göra med hur länge man ridit. Det har att göra med ridningen. Och ingenting i världen ursäktar sånt beteende mot en levande varelse. Sen kan jag meddela att ingen utav dessa ryttare nybörjare (dvs ingen red på sitt första år). Ja, jag hade kontakt med engagerade personer.

Pontevecchio: Återigen. Menar du att det är synd om ryttaren i detta fallet? Det är ju inte klokt. Läs vad jag skrev till Babbus ovan.



PUH! Hoppas att jag inte glömt ngn. :D
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det är som någon annan skrev innan, väldigt lätt att stå brevid och hitta fel.
Vad menar du med detta? Reagerar inte du på sådant? Vill du påstå att jag gör likadant själv eller anser du att det är godtagbart med denna ridning?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Oops, nu ska man inte ha handskar heller. Varför inte bara sitta upp på hästen helt naken, med en lätt krökning av lillfingret runt några strån från manen och så rider man iväg mot solnedgången, häst o ryttare i totalt samspel, ett med naturen.....
Klockrent. Tycks vara såhär alla "bukeproffs" vill ha det..
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag ser en del "hård" ridning på tävling - det gillar jag inte alls, men även mjuk och fin. :bow: (och ett spann där emellan...)

På vår ridskola har vi iaf två ridlärare som är väl medveten om sitsens betydelse för god ridning :bow: Resten kan jag inte uttala mig om för jag har ingen aning. Det är möjligt att de är lika petiga!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Oops, nu ska man inte ha handskar heller.

:rofl:klart man får ha handskar! Jag sa bara att det är nått jag ifrågasätter om man måste ha handskar för att "annars blir det sår i händerna"...

Kan va dags att se över sin ridning om det ser ut så:idea:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Joo!!! Såhär är det överallt! Även upp till GP!!?? "Där konsten slutar tar våldet vid". Bristande ridkunskaper är problemet. Nutidens människor har inte tid att ägna en livstid åt att lära sig rida, man tar en snabbväg via grupp 1-2-3-4-5 på ridskolan eller köper en egen häst om man har tillräckligt med pengar, och lyssnar på sina stallkamrater som säkerligen startat en LB och vet vad domarna vill se.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Varför nosgrimma i så fall???
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Jag menar just det som står. Det är väldigt lätt att stå brevid och hitta fel. Ja, jag reagerar också på den sortens ridning, och nej, jag påstår inte alls att du rider på det sättet. Jag kan inte säga någonting alls om din ridning faktiskt, eftersom att jag aldrig har sett dig rida. Det jag menar är att man själv får sätta sig in i ryttarens situation lite, det kanske är första tävlingen och man är jättenervös? Det är inte helt lätt att rida då eftersom nervös ryttare = nervös häst. Okunskap hos ryttaren är också en sak, man kanske inte vet bättre och har fått lära sig att rida på det sättet. Sen finns det alltid rötägg förstås. De flesta tror jag vet att man inte ska slita en häst i munnen, men på en tävling då man är nervös så blir det lätt så.
Sen är det faktiskt så att det finns folk som står och klankar ner på andra personers ridning när de själva inte rider ett dugg bättre och det tycker jag faktiskt bara är skrattretande. Och eftersom du nu står och klankar ner på andra personers ridning och t om ridskoleryttare överhuvudtaget (!) så reagerade jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp