Dagens ridning är under all kritik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagens ridning är under all kritik

*KL*

Jag får en hel del pos. pm. Undrar just varför dessa pesoner inte vill skriva här. ;) Nä, sanning o säga så tycker jag att stämningen hållt trevlig i denna tråd trots mitt provocerande inlägg. Det skulle inte ha hamnat på Dressyr eg, det skulle kanske ha passat bättre på Gnägg. Men men, så är det. Vill iaf säga det att jag är förvånad över hur trevligt man på Dressyr kan hålla en sån här diskussion. :) Mycket bra.

Svarar här alla som jag valt att svara:

IngelaH: Ojdå, vem sa ngt om att skogsmullarna gör bättre ifrån sig?... :confused:

whitetrash: Kan hålla med om att detta var en tråd skriven i frustrationens hetta. Och att jag uttryckt mig illa/starkt, samt kunde ha varit "finare" i mina formuleringar. Fö står jag för min åsikt. Kanske skulle detta lagts på Gnägg istället efter som att det mest är en avreageringstråd utan varken fråga eller försök till medhåll. La det från början på "Tävling" men moderatorerna har flyttat det hit.

Bobby: Det är just detta jag menar. Idioti. Vem har lurat i dig detta och givit dig dessa värdeingar och dåliga djursyn? Det här tycker jag är galet. Men det är min åsikt. Typiskt hästfolk. Tvinga igen käften på hästen så ser ingen att den upplever obehag i munnen. Jag tror att jag ska skaffa ett ljudisolerat rum tills jag skaffar barn där jag kan lägga spädbarnet när det skriker om nätterna. :smirk:

Emmainc: När fick achenremmen ett vettigt syfte? Vet du vad för syfte det är? Ett spö kan brukas och missbrukas men achenremmen har bara ett syfte och det anser jag är missbruk av vår makt. Så gör man bara inte.

remmis: Återigen. Jag har hållt på med häst i många år. Detta är inte första gången jag måste få ur mig min åsikt om hur vi rider i sverige. Detta ser vi dagligen. Men ibland rinner bägaren över, som i detta fall.

Britta68: TACK! :bow:

Emmmmmma: Det finns inte en enda anledning som rättfärdigar att man tvingar igen hästens mun. Ffa inte om det enda syftet det har är att dölja att hästen gör det. För om detta bara är en "ovana" utan syfte finns det ingen annan anledning till att man gör så. Dessutom finns det betlösa alternativ till hästar som inte trivs med bett.

Tindra03: Kan man inte rida sin häst utan achenrem ska man nog sluta rida eller skaffa en ny tränare. Dessutom är det för mig helt galet att sätta sin egen tävlingslust och vilja att vinna före hästen. Alltså att ta genvägar genom att tex spänna fast hästens mun istället för att förbättra sin ridning. Inte ska man väl heller få ta såna genvägar på en tävling?

Virre: Av vilken anledning anser du att du använder achen? Vad i hela världen finns det där den lösningen är den allra bästa för hästen?

line_n: Jag rider inte jättebra. Men det skulle aldrig falla mig in att hålla på sådär för det. Min systerdotter är 10 år och har precis börjat rida. Hon rider min häst. Om det vore så att alla oruttinerade ryttare red sådär hade jag aldrig tillåtit detta. Hon rider min häst tom i galopp, detta är ngt som jag inte ens låter mina bästa vänner göra, som ridit hela sina liv. För att henne har vi lärt från början vad man får och inte får göra, och hur man rider. Trots att hon inte ens gått en termin ännu rider hon min häst utan träns i galopp. Med det vill jag säga att Vem som helst kan rida en häst på ett trevligt sätt. Det har ingenting att göra med hur länge man ridit.

BeastieBabe: Man vet aldrig. ;)

Svanhild: Tack tack! :bow: Jag är absolut ingen proffsryttare.

Emmah.S: Absolut. Det finns duktiga ryttare. Men så som majoriteten eller iaf hälften av alla ryttare man stöter på rider, deras värderingar och metoder, är inte trevlig och bra ridning enl mig. Och majoriteten, nog alla ekipage som jag såg på denna tävling just (som sagt, jag har sett fler, detta fick bara bägaren att rinna över) red illa.

_Skifting_: Där har vi en anledning som är ngt vettig. Men personligen hade jag inte sett detta som en lösning. Jag hade istället bytt till bettlöst. Om munnen behöver låsas för att bettet ska ligga bra så skulle jag tvivla på att det ligger helt bra även i detta läge. Men det är ju en annan sak.

Centaur: Jag säger inte att det är ngns fel, jag tycker bara att det är hela galet att man låtit det bli så. Vem utbildar våra tränare och ridlärare egentligen? Som elev/nybörjare skulle jag ifrågasätta det här sättet att bete sig mot djuren. Hur nybörjare jag än var. Vem kan tycka att det är ett nöje att göra så?

Babbus: Stackars hästar som ska ridas av dessa ryttare. Det har ingenting att göra med hur länge man ridit. Det har att göra med ridningen. Och ingenting i världen ursäktar sånt beteende mot en levande varelse. Sen kan jag meddela att ingen utav dessa ryttare nybörjare (dvs ingen red på sitt första år). Ja, jag hade kontakt med engagerade personer.

Pontevecchio: Återigen. Menar du att det är synd om ryttaren i detta fallet? Det är ju inte klokt. Läs vad jag skrev till Babbus ovan.



PUH! Hoppas att jag inte glömt ngn. :D


Tintilar, vet inte om du skrivit svar till fel person för jag sa inte ett ord om achenremmen.... så jag vet inte vem ditt hätska svar var till.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Varför nosgrimma i så fall???

För att ibland tuggar hon lite väl häftigt på bettet (gapar dock inte, men det blir lite väl frenetiskt), Hon kan säkert gå utan, men varför ändra på något som funkar bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Sedan kan inte jag låta bli att tycka att det är lite märkligt att diskutera TÄVLINGSdressyr samtidigt som man förespråkar ridning utan något huvudlag alls, inte ens grimma....:confused:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Oj, såg att jag glömde svara på en sak! :p
Nej, jag tycker inte att det är godtagbart med sådan ridning, verkligen inte! Men jag tycker att det finns andra sätt att komma runt det här problemet än att gnälla på ett internetforum.
Sen tycker jag att det är viktigt att om en ryttare nu skulle rida på detta dåliga sätt, ändå skulle komma till insikt och själv veta om att man har ridit dåligt, ridit med hård hand och dragit hästen i munnen. Så att man till nästa tillfälle kan försöka att tänka på vad man gör med sin hand och rida bättre!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Sedan kan inte jag låta bli att tycka att det är lite märkligt att diskutera TÄVLINGSdressyr samtidigt som man förespråkar ridning utan något huvudlag alls, inte ens grimma....:confused:

Varför är det märkligt? Om man är en skicklig (tävlings-)ryttare skall det väl inte vara utrustningen det hänger på?
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Sedan kan inte jag låta bli att tycka att det är lite märkligt att diskutera TÄVLINGSdressyr samtidigt som man förespråkar ridning utan något huvudlag alls, inte ens grimma....:confused:

För att det som funkar utan alla tvångsmedel funkar sen även med bett o nosgrimma på tävling. Bara för att man har ett träns med nosgrimma behöver det inte betyda att den är hårt spänd. Jag vet att mina ridlärare jag ridit för tävlar i höga klasser men de förespråkar att rida helt utan ibland bara för att det är kul, skönt o en bra kontroll om allt verkligen funkar. Ridningen sitter inte i bettet eller nosgrimman, den sitter i rumpan osv.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

så fruktansvärt duktig behöver man inte vara för att reagera på jättehårt spända nosgrimmor och sågande händer. det här handlar ju mer om respekt för hästen och att tänka på hur hästen upplever ridningen, att det finns många ryttare som sitter och påförer sina hästar smärta i munnen..
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Av vilken anledning jag anser att jag använder aachen? (dags för lite grammatikträning?) Jag förstår inte alls vad du vill med ditt inlägg mot mig där, men jag försöker svara i alla fall.

Jag undrar vart jag påstått att det är det bästa för hästen?

Annars kan du se mitt svar ovan. Min häst har gått med aachenrem i hela sitt ridbara liv vad jag vet (hon är 18), bortsett från när hon ridits på kandar (vilket jag inte gör).

Så länge hästen mår bra och ridningen funkar, ser jag ingen anledning att ändra på något. Givetvis skulle jag aldrig utsätta min häst för något som skulle plåga henne, diskussionen är för mig befängd. Allt är relativt, det beror ju på hur du använder sakerna som spelar roll.

Om du nu ser aachenremmen som ett missbruk av makt (som du ju skrev) undrar jag lite hur du rider, jag rider främst med sätet och använder endast tygeln som ett lätt stöd, dvs jag utövar ingen direkt makt med handen, däremot med min rumpa och då spelar det ingen större roll vilken nosgrimma jag har..
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens ridning är under all kritik

nej men jag menar att man emellanåt kan försöka se en bredare bild av verkligheten än att: de rider dåligt- dumma människor.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Nej, och då menar jag ryttare som själva sitter och sliter hästar i munnen. Var lite för otydlig med vad jag menade, förlåt för det.
Och då borde man väl säga det till ryttarna själva? Så att de blir medvetna om sina problem och kan göra något åt dem, istället för att på ett internetforum säga hur dåligt majoriteten i sverige rider. Där gör ju det påpekandet inte så stor nytta.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Inte bara slagsmål... hur många gånger har vi inte hört att "jag är inte tillräckligt stark för att rida den hästen"? jag säger alltid att man ska inte behöva va stark för att rida.

Ridning är ingen kraftsport. Klart man ska va stark men inte för att orka dra o klämma!:devil:

Tanken är väl ändå att man rider för att det är lättare än att springa eller gå? Du väljer själv som ryttare hur jobbigt det är att rida; lär hästen att svara på lätta hjälper, och kom ihåg att hästen är mycket starkare än människan, det är därför vi valt hästen till arbetsdjur. Hästen ska utbildas till att bära den extra tyngden på ryggen, det är ryttarens ansvar. , Helt enkelt vanligt abetsmiljötänkande!!
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Helt enkelt vanligt abetsmiljötänkande!!

Haha SMART! Så har jag inte ens tänkt på att formulera det men det är ju så sant! Arbetsmiljön för hästar o dess ryttare är det ju vi diskuterar i denna tråd!:bow:
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det finns ridskolor som lär ut lite vett också...

/ Fd ridskoleryttare som nu har köpt en fd ridskolehäst
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Oj, såg att jag glömde svara på en sak! :p
Nej, jag tycker inte att det är godtagbart med sådan ridning, verkligen inte! Men jag tycker att det finns andra sätt att komma runt det här problemet än att gnälla på ett internetforum.
Sen tycker jag att det är viktigt att om en ryttare nu skulle rida på detta dåliga sätt, ändå skulle komma till insikt och själv veta om att man har ridit dåligt, ridit med hård hand och dragit hästen i munnen. Så att man till nästa tillfälle kan försöka att tänka på vad man gör med sin hand och rida bättre!

Jag tycker inte att det är gnäll. Själv har jag faktiskt absolut trott att ridning på riktigt hög nivå är sker med mjuka händer, med god kunskap om hur hästens kropp fungerar och med en stor portion självinsikt. Det jag såg förra veckan kom verkligen som en chock för mig. Flaxande skänklar där sporrarna tar i varje steg. Händer som drar tillbaka hästens nos mot bringan. Inspänningar som sätter fast hela halspartiet. Och nosgrimmor som är grymt hårt spända. Jag blev så himla besviken för jag trodde att vi skulle få se fantastisk ridning på så hög nivå. I min enfald trodde jag att olika bra ridstilar möttes i slutändan och gav en känslig ridning på känslig häst.

Det jag också reagerade mot var attityden. Hästen är "dum"! Kan det vara så att hästen inte orkar. Eller att hästen inte förstår. Eller att det är fysiskt omöjligt för hästen att helt utföra vad som krävs. Ytterligare en sak jag reagerade över var att då hästen väl gjorde rätt så fortsatte man en gång till. Och en gång till. Till dess det faktiskt gick sämre igen.

Att tänka att motsatsförhållandet är en person som inte tar hand om sin häst tycker jag är märkligt. Det enda man önskar är ju en attitydförändring hos ryttare och inte minst domare. Jag ska ärligt säga att jag sett massor av väldigt fin dressyrridning också, men just det här blev en chock.

OA
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det enda man önskar är ju en attitydförändring hos ryttare och inte minst domare. Jag ska ärligt säga att jag sett massor av väldigt fin dressyrridning också, men just det här blev en chock.

OA

Fast där har du ju lagt in din egen värdering och bestämt dig för att folk är ovilliga att både lära sig och utvecklas. Du förutsätter att de som rider dåligt vill göra det och är nöjda med hur de rider punkt slut. Är väl isåfall ngt drygt, att ställa sig och tala för alla. Är nog ganska övertygad om att folk i regel är intresserade av att utveckla sin ridning.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Det jag också reagerade mot var attityden. Hästen är "dum"! Kan det vara så att hästen inte orkar. Eller att hästen inte förstår. Eller att det är fysiskt omöjligt för hästen att helt utföra vad som krävs. Ytterligare en sak jag reagerade över var att då hästen väl gjorde rätt så fortsatte man en gång till. Och en gång till. Till dess det faktiskt gick sämre igen.

Så är det... attityden mot hästarna.:crazy: Hästarna är "stumma" snälla djur. De är lätta att klandra om saker går fel. De käftar inte emot. Att det är de egna nerverna som spelat ryttaren ett spratt är mycket mer pinsamt att erkänna.
 
Sv: Dagens ridning är under all kritik

Håller med, hästen går så som vi rider. Rider vi bra, går hästen bra..... Hästar har inte vårt tänkande i nu- och då tid, deras existens är bara i nuet. Det finns inget hämndtänkande eller att hästen ska ge igen för "gammal ost" Det är därför det är så viktigt med beröm/bestraffning i exakt rätt tid; och ändå är vi människor lite efter!! Det är viktigt att umgås med hästar om man ska rida!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp