Dagens chihuahuaor

Tigertofflan

Trådstartare
Nog för att chihuahuan alltid varit en liten hund, men den senaste tiden har jag sett fullvuxna vavvor som är så småå, så småå. De kan utan problem stå i min hand. Är rasen i stort på väg att bli mindre eller är det jag som sett ovanligt små exemplar?

Sv: Dagens chihuahuaor

Jag har också reagerat på det! Mest har jag sett dem inne i stan i de "fina kvarteren". Helt sjukt hur små de kan vara, och (nästan) alltid burna på...

Ja, verkligen! Jag stötte på en vavva i en kvartersaffär, den var dock en sån där som fick gå lös och som det fanns relativt bra lydnad på. Jag trodde att det var en valp när ägaren berättade att hon var två år gammal. Jag visste knappt hur jag skulle göra när jag skulle klappa den, hur nätt man än tar det klappar man ju för hårt!

Finns det någon lägsta mankhöjd för vavvor eller är det bara maxhöjd som gäller?

Finns det någon lägsta mankhöjd för vavvor eller är det bara maxhöjd som gäller?
Vad gäller chihuahua så finns det viktbegränsningar.

Jag som har chihuahua och är aktiv inom chihuahua då jag även föder upp håller inte alls med dig. Snarare är det så att tikarna blivit större. För några år sedan fanns det uppfödare som avlade på tikar som vägde under 2 kg. Det är ovanligt idag. Snarare är det så att tikarna alla väger nästan 2.5 kg innan de stoppas in i aveln. Det är inte bara för hundens väl som detta blivit såhär dock, det är av ren självbevarelsedrift från uppfödarnas sida. Det är inte roligt att ha meriterat sin tik för att sedan ta en kull och tiken behöver snittas eftersom hon var för liten. Det blir en kostsam historia man helst inte vill vara med om.

Håller med Ramona i detta. I Sverige är rasen ofta rätt "stor" med internationella mått mätt. Sen finns det ju såklart miniexemplar- men minst lika många femkilosklumpar skulle jag våga gissa.

Ah, det lät ju betryggande! :) Då får vi väl konstatera att jag haft otur på vavvafronten. Skönt att höra att inte ytterligare en ras är på väg åt ett knepigt håll, tycker det känns som att vi får fler och fler extrema raser.

Det skulle ju kunna vara så att även om du är aktiv i klubbar och så, så kanske inte de personer som har de minsta "accessoarhundarna" är det, och därför stöter ni inte på varandra så mycket. En fundering bara :)

Jag tycker flesta chihuahuorna är stora, är väldigt sällan jag träffar på en vuxen chihuahua som är mindre än min Uno som väger drygt 1,8kg.

Här kommer mina Chi :) Diva Väger 1,8 kg och är fullvuxen. Har fått hört att hon är väldigt liten för sin ras. Men så har vi lilla Nino som jag kommer hämta hem i Nov och han kommer väga omkring samma vikt som Diva som fullvuxen.

Lilla "Diva"

278802_10150234352106957_651116956_7753209_1291719_o.jpg

Och lilla lilla Nino som jag åker ner till England och hämtar hem den 13 Nov

2011-10-09191945.jpg

2011-10-09193150.jpg

Senast ändrad:

Ungefär så stor som valpen är var tiken jag sprang på i affären, fast lite bredare och vuxen. Det var därför jag reaggerade. Verkligen yttepytte!

Min lilla ängel, som fick somna in i år endast 2 år gammal, vägde bara 1,2kg som vuxen. Hans mamma vägde 2,2 och pappa 1,6.

R.I.P
201122161210817516258_sbig.jpg

Han hade tydligen vattenskalle som inte syntes "utanpå" utan som visade sig genom att han precis när han fyllde 2 fick flera epilepsianfall, plötslig personlighetsförändring och helt enkelt tappade livsgnistan...så när röntgen visade vattenskalle så var det enda rätta att låta honom somna in :(

Han hade tydligen vattenskalle som inte syntes "utanpå" utan som visade sig genom att han precis när han fyllde 2 fick flera epilepsianfall, plötslig personlighetsförändring och helt enkelt tappade livsgnistan...så när röntgen visade vattenskalle så var det enda rätta att låta honom somna in :(

Beklagar verkligen :(

Jag har också mött många minimala på senaste åren, men minst lika många stora också.

Min är gigantiskt i jämförelse med dom flesta, 2,8kg väger han;
P1010086.jpg

Min dotters tik är, om man jämför med andra vavvor ett stort monster, hon väger 3,5 kg, vilket jag tycker som bara har stora hundar, gör att hon är mera hund, än dessa mini vavvor som väger runt kilot :D

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 544
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka