Vi har en Octavia -16 och är nöjda med den. Får dessutom dra 1500 :up: något lite "plastigare" än vår V70 -06 och inte lika komfortabel och har lite mer vägljud men ändå en helt ok bil för pengarna. Octavian är mindre än V70n men Superben tror jag är större än Volvon.

Vi behöver nåt som är större invändigt än volvon :)
 
Jag har tittat på modellen Duster, och det är de äldre modellerna som har haft dåligt skydd för de åkande i bilen. Det har bättrats på.

Där Duster fortfarande är dåligt, är i skydd för andra, alltså om man kör på "någon".

De andra Dacia modellerna har jag inte kollat säkerheten på.

Våra skäl för att eventuellt köpa en Dacia Duster vore att ha en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång till ett bra pris, som ändå är relativt komfortabel. Har provkört en Duster i terrängbana häromåret, och där var den riktigt bra, bättre än del andra (och betydligt dyrare) SUV:ar.
Så skulle vi köpa en Dacia Duster, så skulle den få ta med oss ut på våra dåliga skogsvägar, med röjsåg och/eller motorsåg i bagageluckan, och alltså fungera som arbetsbil, som också kan köras på vägen.

Jag är långt ifrån säker på att de andra Dacia modellerna har de mervärden som Dustern har (fyrhjulsdrift och hög markfrigång), för att det inte istället skulle vara lämpligt att köpa en begagnad bil av något mer känt märke, där bilarna är kända för att hålla.

Dacia Logan är inte rimligt att dra ett hästsläp med!
https://www.dacia.se/logan-mcv/specifikationer/

Den har max släpvagnsvikt på 1110 Kg!
Det är väldigt lite, och skulle möjligen räcka till ett enkelaxlat släp och en mindre ponny, inte till en häst i varje fall.

Typisk tjänstevikt hästsläp med boggie ca 750-800 kg, 1100 (max släpvagnsvikt)-750 (tomvikt släp) = 360 kg.

360 kg skulle då bli max vikt på hästen i släpet. Alltså räcka till en B-ponny...

Hmm nä då går nog logan bort...
 
Vi har en välskött v70 men de är för trånga och denna är för låg... Nåt sportorginalchassi...
jag är sugen på en Superb, skoda är väl det? Dock aldrig provkört men man få plats i alla fall!

Mina föräldrar har en superb (dock nästan 10 år gammal) och den är rymlig kan jag säga :D
Jag gillar den, tycker den är komfortabel att köra, tyst och stabil. Provkörde en nyare octavia för inte så länge sedan, och den var nog "bullrigare" (men fortfarande helt okej den med) så det märks nog att superb är mera påkostad.
Föräldrarna köpte den för flera år sedan för de ville ha en bra dragbil till husvagnen, och de verkar nog vara nöjda.
 
Jag har tittat på modellen Duster, och det är de äldre modellerna som har haft dåligt skydd för de åkande i bilen. Det har bättrats på.

Där Duster fortfarande är dåligt, är i skydd för andra, alltså om man kör på "någon".

De andra Dacia modellerna har jag inte kollat säkerheten på.

Våra skäl för att eventuellt köpa en Dacia Duster vore att ha en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång till ett bra pris, som ändå är relativt komfortabel. Har provkört en Duster i terrängbana häromåret, och där var den riktigt bra, bättre än del andra (och betydligt dyrare) SUV:ar.
Så skulle vi köpa en Dacia Duster, så skulle den få ta med oss ut på våra dåliga skogsvägar, med röjsåg och/eller motorsåg i bagageluckan, och alltså fungera som arbetsbil, som också kan köras på vägen.

Jag är långt ifrån säker på att de andra Dacia modellerna har de mervärden som Dustern har (fyrhjulsdrift och hög markfrigång), för att det inte istället skulle vara lämpligt att köpa en begagnad bil av något mer känt märke, där bilarna är kända för att hålla.

Dacia Logan är inte rimligt att dra ett hästsläp med!
https://www.dacia.se/logan-mcv/specifikationer/

Den har max släpvagnsvikt på 1110 Kg!
Det är väldigt lite, och skulle möjligen räcka till ett enkelaxlat släp och en mindre ponny, inte till en häst i varje fall.

Typisk tjänstevikt hästsläp med boggie ca 750-800 kg, 1100 (max släpvagnsvikt)-750 (tomvikt släp) = 360 kg.

360 kg skulle då bli max vikt på hästen i släpet. Alltså räcka till en B-ponny...


Dacia Duster 2017 och nyare har 3 stjärnor i EURO Ncap och det är inte bra. Jag skulle inte rekommendera den bilen just ur den säkerhetsaspekten.
 
Som dragbil har vi en Subaru Forester, diesel. Den får dra 1430 kg på B-kort, och 2000 kg på utökat B (B-96).
Det är en väldigt trevlig och rymlig bil som i vår verklighet (mycket landsväg), drar 0,56 l diesel i genomsnitt.
Vi är på gång att köpa en nyare (ny eller nästan ny), eftersom vi är mycket nöjda. Det är egentligen inga direkta fel på bilen (utom diverse repor och liknande som blir när bilen används), den nuvarande har gått 18.000 mil, men vi vill ha en EURO 6 bil.
Slitdelar har vi förstås fått lov att byta, och det har varit några irriterande felaktiga felindikeringar från bilens dator, där det inte varit något fel, men som oroat.

En begagnad Subaru Outback eller Forester nog inte helt fel, om man tänker sig att dra hästsläp med bilen.

Skoda är heller inte dåliga, vi har och har haft Octavia Scout, men åtminstone jag sitter väldigt mycket bättre i Subarun.
 
Dacia Duster 2017 och nyare har 3 stjärnor i EURO Ncap och det är inte bra. Jag skulle inte rekommendera den bilen just ur den säkerhetsaspekten.
Tja, det beror väl på hur-var och när man ska använda bilen?
Delar bristen på stjärnor i Ncap beror på saknad knäairbag och sidoairbag för bäcken och att det inte finns isofix fästen fram, vilket kan ses som ett problem.
Men brist på automatisk motorbroms, automatiskt filkörningsstöd, adaptiv farthållare och en del annan lull-lull som kräver kameror och sensorer tar jag mindre allvarligt på.

Jag bor på landet, längs en grusväg, och kameror och sensorer fungerar endast tillfredställande en kort tid efter senaste tvätt av bilen...

Som ett alternativ till en stor pick-up, alltså som arbetsbil på gården, så är resorna till staden och på motorväg tämligen få. Då är det mer intressant att kunna ta sig fram i lera, snö och halka och på skogsvägar. När farten ändå knappast överstiger 30-40 km/t är en adaptiv farthållare totalt ointressant...
Jag får för mig att Dustern är oerhört mycket trevligare och komfortablare än en Lada Niva.
 
Som dragbil har vi en Subaru Forester, diesel. Den får dra 1430 kg på B-kort, och 2000 kg på utökat B (B-96).
Det är en väldigt trevlig och rymlig bil som i vår verklighet (mycket landsväg), drar 0,56 l diesel i genomsnitt.
Vi är på gång att köpa en nyare (ny eller nästan ny), eftersom vi är mycket nöjda. Det är egentligen inga direkta fel på bilen (utom diverse repor och liknande som blir när bilen används), den nuvarande har gått 18.000 mil, men vi vill ha en EURO 6 bil.
Slitdelar har vi förstås fått lov att byta, och det har varit några irriterande felaktiga felindikeringar från bilens dator, där det inte varit något fel, men som oroat.

En begagnad Subaru Outback eller Forester nog inte helt fel, om man tänker sig att dra hästsläp med bilen.

Skoda är heller inte dåliga, vi har och har haft Octavia Scout, men åtminstone jag sitter väldigt mycket bättre i Subarun.

Sambon har kollat lite på Subaru faktiskt :)
 
Min svåger är bilmekaniker samt ingenjör med inriktning bil och jobbar på ett företag som säljer och servar ca fem-sex olika märken.
Enligt honom är Dacia det enda märket han jobbat med som han direkt avråder från. De andra märkena har bra och dåliga modeller och årsmodeller enligt honom.
 
Tja, det beror väl på hur-var och när man ska använda bilen?
Delar bristen på stjärnor i Ncap beror på saknad knäairbag och sidoairbag för bäcken och att det inte finns isofix fästen fram, vilket kan ses som ett problem.
Men brist på automatisk motorbroms, automatiskt filkörningsstöd, adaptiv farthållare och en del annan lull-lull som kräver kameror och sensorer tar jag mindre allvarligt på.

Jag bor på landet, längs en grusväg, och kameror och sensorer fungerar endast tillfredställande en kort tid efter senaste tvätt av bilen...

Som ett alternativ till en stor pick-up, alltså som arbetsbil på gården, så är resorna till staden och på motorväg tämligen få. Då är det mer intressant att kunna ta sig fram i lera, snö och halka och på skogsvägar. När farten ändå knappast överstiger 30-40 km/t är en adaptiv farthållare totalt ointressant...
Jag får för mig att Dustern är oerhört mycket trevligare och komfortablare än en Lada Niva.

Säkerhet för mig är hur krocksäker bilen är, hur stor chansen är att överleva en eventuell krock och hur bilens bur ser ut och hur mycket av buren som är förstärkt.
Jag har sett Dacia Duster frontalkrocka med en Volvo S60, jag kan säga att jag hade inte velat sitta i Dacian. Ur den aspekten, avråder jag från att köpa den bilen (min åsikt).
 
Säkerhet för mig är hur krocksäker bilen är, hur stor chansen är att överleva en eventuell krock och hur bilens bur ser ut och hur mycket av buren som är förstärkt.
Jag har sett Dacia Duster frontalkrocka med en Volvo S60, jag kan säga att jag hade inte velat sitta i Dacian. Ur den aspekten, avråder jag från att köpa den bilen (min åsikt).

Var det en av senare modell då?
 
Jag har en -16 Dacia Duster. Drar 1500 med b-kort (enligt försäljare så gör det ingen skillnad med BE då den aldrig får dra mer än 1500 kr ändå). Förhörde mig noggrant innan jag köpte och de nyare modellerna idag är inte alls jämförbara med tidigare modeller. Enligt den som besiktiga min bil i december talade vi just om detta, han tyckte att man inte skulle vara "rädd" för att köpa en Dacia Duster, men givetvis är det inte jämförbart kvantitetsmässigt med tex en Volvo. Jag har en 4-hjulsdriven som jag är väldigt nöjd med, drar bra och ligger bra på vägen. Lite högre ljudnivå i bilen vid höga hastigheter men inget anmärkningsvärt. Inredning något "plastig", men ser mkt trevligare ut bara på de modeller som är något år nyare. Värt att ha i åtanke att det mesta är tillval på Dacia, dvs det man förväntar sig i "basutförandande" ingår oftast inte. Hade VW innan som förstås är helt annan kvalitet, men jag är förvånansvärt nöjd med min Duster och fyller mkt väl sitt syfte som dragbil och vardagsbil. Jag är så pass nöjd att jag kan tänka mig byta mot en nyare som några år :)

Är inte bilar besikningsfria de tre första åren?
Varför besiktiga en 2016 år 2017?
 
Min svåger är bilmekaniker samt ingenjör med inriktning bil och jobbar på ett företag som säljer och servar ca fem-sex olika märken.
Enligt honom är Dacia det enda märket han jobbat med som han direkt avråder från. De andra märkena har bra och dåliga modeller och årsmodeller enligt honom.

Varför? De verkar inte vara mer fel på dessa än medelbilen. De är ofta listade under.

http://mb.cision.com/Public/152/2168267/98bb41a11af910e6.pdf

Har själv köpt en Dacia sandero. 4 stjärnor i Ncap.
 
Den bilen var årsmodell 2017.
Intressant!

Jag har, efter mer än 40 år med körkort, och en en genomsnittlig körsträcka på 3000 per år (olika trafikmiljöer), aldrig personligen sett en frontalkrock, och det måste varit en hemsk upplevelse.

Det jag sett, av svårare olyckor, är efter att räddningstjänsten hunnit dit. Men vid de svåra olyckor på t.ex. motorväg som jag sett, så ser ju även de allra säkraste bilarna som Volvo väldigt demolerade ut.
Så hur fordonet ser ut efter/i samband med en olycka säger egentligen inte så mycket om hur säker bilen är.
 
Intressant!

Jag har, efter mer än 40 år med körkort, och en en genomsnittlig körsträcka på 3000 per år (olika trafikmiljöer), aldrig personligen sett en frontalkrock, och det måste varit en hemsk upplevelse.

Det jag sett, av svårare olyckor, är efter att räddningstjänsten hunnit dit. Men vid de svåra olyckor på t.ex. motorväg som jag sett, så ser ju även de allra säkraste bilarna som Volvo väldigt demolerade ut.
Så hur fordonet ser ut efter/i samband med en olycka säger egentligen inte så mycket om hur säker bilen är.

@BusBarro sa ju tidigare att hen jobbar som brandman och då är det ju inte så konstigt om hen sett en och annan bilolycka.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 546
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp