Intressant!

Jag har, efter mer än 40 år med körkort, och en en genomsnittlig körsträcka på 3000 per år (olika trafikmiljöer), aldrig personligen sett en frontalkrock, och det måste varit en hemsk upplevelse.

Det jag sett, av svårare olyckor, är efter att räddningstjänsten hunnit dit. Men vid de svåra olyckor på t.ex. motorväg som jag sett, så ser ju även de allra säkraste bilarna som Volvo väldigt demolerade ut.
Så hur fordonet ser ut efter/i samband med en olycka säger egentligen inte så mycket om hur säker bilen är.

Exakt. När jag kraschade med King Caben (en äldre sådan, jag tror det var en -02:a) trodde inte blåljusen som kom dit att det var jag som hade kört eftersom jag stod bredvid bilen och inte låg ner svårt skadad eller fortfarande satt fast i bilen. Tex hade växelspaken flyttat sig bakåt ca 20 cm... jag har fortfarande svårt att tänka på exakt hur mycket bilen var tilltygad eftersom det hade kunnat gå så enormt mycket värre (jag har foton på den men undviker att titta på dem).

@BusBarro sa ju tidigare att hen jobbar som brandman och då är det ju inte så konstigt om hen sett en och annan bilolycka.
I så fall vore det väl lämpligt att vederbörande säger något i stil med "i mitt jobb som brandman, så har jag sett xxx"?

Annars är anekdotiska påståenden ganska ointressanta.

Så hur fordonet ser ut efter/i samband med en olycka säger egentligen inte så mycket om hur säker bilen är.

Det jag brukar tänka är istället att jag inte vet hur illa det hade varit med en ännu mer osäker bil. Om en bil som fått maxpoäng i krocktester ser totalmosad ut efter en olycka, hur hade då inte en med bottenresultat sett ut i samma olycka..?

Sedan tycker jag absolut att det är intressant att veta varför en bil har fått dåligt resultat. Om jag fattat det rätt så är tex Isofix något för barnstolar? Om en bil skulle få lägre resultat i krocktest pga avsaknaden av sådana, då är det fullständigt irrelevant för mig då det är extremt osannolikt att jag någonsin kommer ha barn i min bil. I 99,9% av fallen är det bara jag och hundarna som åker i bilen och det påverkar ju vilka säkerhetsgrejer jag är intresserad av.

Läser du alla inlägg så står det att hon är brandman. Lite tjatigt att skriva det i varje inlägg :D
Men om det man skriver om ,blir mer relevant om man är brandman, eller rörmokare eller vad-det-nu-är man råkar ha för kompetens, så kan det vara klokt att göra det just då.

Att i samband med en diskussion om hur man bakar tårta t.ex. skriva att man är brandman,är sannolikt irrelevant, men om man har sett fler bilolyckor på nära håll i yrkeslivet, och då noterat att en viss bilmodell t.ex. ofta är mer skadad "än den borde vara", då blir ju inlägget extra intressant!?

Men om det man skriver om ,blir mer relevant om man är brandman, eller rörmokare eller vad-det-nu-är man råkar ha för kompetens, så kan det vara klokt att göra det just då.

Att i samband med en diskussion om hur man bakar tårta t.ex. skriva att man är brandman,är sannolikt irrelevant, men om man har sett fler bilolyckor på nära håll i yrkeslivet, och då noterat att en viss bilmodell t.ex. ofta är mer skadad "än den borde vara", då blir ju inlägget extra intressant!?

Fast hon skrev det tidigare i tråden. Så många inlägg är det inte emellan.

Det jag brukar tänka är istället att jag inte vet hur illa det hade varit med en ännu mer osäker bil. Om en bil som fått maxpoäng i krocktester ser totalmosad ut efter en olycka, hur hade då inte en med bottenresultat sett ut i samma olycka..?

Sedan tycker jag absolut att det är intressant att veta varför en bil har fått dåligt resultat. Om jag fattat det rätt så är tex Isofix något för barnstolar? Om en bil skulle få lägre resultat i krocktest pga avsaknaden av sådana, då är det fullständigt irrelevant för mig då det är extremt osannolikt att jag någonsin kommer ha barn i min bil. I 99,9% av fallen är det bara jag och hundarna som åker i bilen och det påverkar ju vilka säkerhetsgrejer jag är intresserad av.
Stjärnorna i NCAP beror BÅDE på resultat av krocksäkerheten OCH på om bilen har har sådant som adaptiv farthållare, isofix fästen, automatbroms m.m.

Teoretiskt så skulle en extremt krocksäker bil (alltså själva säkerhetsburen inkl. krockkuddar etc.) kunna sakna en stjärna, därför att bilen t.ex. saknar ett antisladdsystem och/eller ABS-bromsar.

Risken att det blir en olycka ökar ju om antisladdsystemet och ABS-bromsarna saknas, medan resultatet/skadorna i en olycka, beror på karossens utformning och de system som ska skydda de åkande (eller den som blir påkörd).

Jag minns inte exakt varför eftersom det nog var över ett år sedan vi diskuterade saken. Det handlade åtminstone om andrahandsvärdet, "livslängden" och säkerheten.

Ok. Ja andrahandsvärdet sjunker ju givetvis, det gör det ju på alla bilar. Skillnaden är ju att denna är en ”billig” bil i nypris jämfört med andra dyra bilar. Livslängd och säkerhet kan jag inte uttala mig om. Men 4 stjärnor är ju ok.

Angående att bilarna ser demolerade ut efter krock så är det ju meningen. Chassit ska ta smällen, mildra och knycklas ihop på rätt ställen så att de som färdas i bilen förhoppningsvis ska klara sig bättre.

Jag har tänkt Dacia tidigare men insett att jag till slut hade blivit galen på dinky toy-känslan. Har kört ett par olika modeller som lånebil ett par gånger. Kör hellre runt i min gamla Volvo.

Till TS nehov så tycker jag Skoda Superb låter som ett käckt alternativ. Väldigt bra med utrymme och en vettigt prissatt bil som i princip är en VW.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 546
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024