tanten

Trådstartare
På en medicinskt kunnig bekants inrådan äter jag D-vitamin under vintehalvåret. Jag köper en burk om 100 tabletter och äter en om dagen tills den är slut. Det fungerar till den mån att jag är piggare. De där djupa trötthets-dipparna är borta.

Nu har jag börjat fundera - hur mycket D behöver man egentligen? Ska jag tro det jag googlat så behövs fler än en tablett om 400 IE per dag.

Äter ni D-vitamin om vintern? Hur mycket?
 
Sv: D-vitamin

Det kom väl nya rekommendationer från Livsmedelsverket angående D-vitamin för några veckor sedan? Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror det rekommenderade dagsintaget fördubblades. Jag äter 10ug per dag.

Edit:
Hittade:

10 mikrogram per dag för barn och vuxna
10 mikrogram per dag för gravida och ammande
20 mikrogram per dag för personer över 75 år

1ug = 40 IE
10ug = 400 IE

Så du verkar äta lagom mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: D-vitamin

Jag äter först 50 mikrogram/dag (2000 IE) i 1,5 månader med start i oktober.
Sedan 125 mikrogram/dag (5000 IE) i tre månader (undantaget den/de veckor jag är utomlands).
Sedan 50 mikrogram/dag igen i 1,5 månader, alltså t o m april-maj nån gång.

Det är mitt egenkomponerade schema som gör att jag avverkar en burk av vardera sort samtidigt som jag täcker det mörka halvåret.
Man får äta sinnessjukt mycket (tillskott av) D-vitamin för att överdosera, tror man behöver få i sig flera tiotusentals IE per dag, varje dag.
 
Sv: D-vitamin

Jag äter 5000 IE/dag just nu. Sen är planen att gå ner på 2500. Men måste ärligt säga att det blir oftast inte mer än varannan dag jag kommer ihåg. Tar det ihop med Omega-3 för bästa upptag.
 
Sv: D-vitamin

Jag vet inga D-vitaminer i brusform, däremot C-vitamin.
Dock blir jag väldigt nyfiken, så du får gärna länka om du hittar ICA's D-vitaminbrus!
 
Sv: D-vitamin

Jag äter ungefär samma mängd som dig har jag för mig.
För min del med mycket inomhusarbete dagtid de senaste åren var förra vintern när jag började äta extra D-vitamin min hittills friskaste. Jag har varit väldigt förvånade de senaste åren att jag som "aldrig" var sjuk blev det ett par ggr/vinter, men jag tror det beror på allt för lite riktigt dagsljus vintertid och att de extra D-vitaminerna hjälpte. :)
 
Sv: D-vitamin

Intressant, jag jobbar natt och började med d-vitamin förra året. Märkte att jag knappt var sjuk alls men har trott att det beror på att jag börjat träna. Men det skulle ju kunna vara d-vitaminen likväl, eller en kombination. :)
 
Sv: D-vitamin

Jag äter sådana men ligger ändå långt under optimala värden på blodprov. Är lite kluven till om jag ska dubbla eller inte.

Åt större mängder förut.
 
Sv: D-vitamin

D-vitaminbehovet är högst individuellt och det går alltså inte att säga att alla ska äta tex 400IE om dagen. Däremot kan man sträva efter att hamna inom ett lämpligt referensintervall, så att blodprov visar att man tex ligger på minst 75 nanomol per liter av S-25-OH vitamin D3.

Har man ett istället ett D-vitaminvärde i blodet som är typ bara hälften av det rekommenderade så riskerar man att få biverkningar i form av främst trötthet, värk och /eller depression, Big Time.

Ligger man redan väldigt lågt i D-vitamin, så kan det ta år och dag att komma upp till normala värden om man "bara" knaprar 400IE extra dagligen. Kanske behöver man ett par månader både dubbla eller tredubbla intaget och sedan kolla prover så det blivit lagom.

Jag är medveten om att det råder delade meningar bland de lärde kring detta ämne, men min uppfattning och erfarenhet är ändå att onödigt många personer i Sverige lider brist på D-vitamin, med allt vad som kan följa därav. :crazy:
 
Sv: D-vitamin

Mitt ligger på 25 (eller var det 40?) tror jag men läkaren var inte särskilt bekymrad.
Fast orsaken till att jag gick dit är att jag är trött, frusen, låg, mår illa (fast just nu mår jag inte illa :p ), ont i musklerna, lindrig depression osv. Det är en lite konstig slutsats att konstatera att jag ligger lågt och sen inte tycka att jag ska göra något speciellt... Eller ja han höjde levaxinet.
 
Sv: D-vitamin

Nu har jag börjat fundera - hur mycket D behöver man egentligen? Ska jag tro det jag googlat så behövs fler än en tablett om 400 IE per dag.

Äter ni D-vitamin om vintern? Hur mycket?
Studier jag läst pekar på att upp till 50 000 IE/dygn sannolikt är riskfritt över åtminstone någon månads tid, och 10 000 IE/dygn är att anse som riskfritt över lång tid. (Betydligt högre doser än så vid enstaka tillfälle har visat sig vara riskfritt.)
Vi äter 5000 IE/dygn vilket vi uppfattat som en lagom avvägd mängd för att uppnå de positiva effekter som kan komma ifråga. Jag tror inte att 400 IE/dygn är tillräckligt för att ge någon märkbar effekt alls.

(Se vidare, förstås, QRST:s resonemang ovan om 25(OH)D. )
 
Senast ändrad:
Sv: D-vitamin

Vad jag läst mig till så kan man vinterhalvåret ta upp till 2000 IE utan att det blir farligt

Man kan överdosera D-vitamin (som ju är ett hormon) men de fall som finns att hitta hade ätit över 10,000 IE/dag och året runt om jag inte minns fel

(Note to self: köp D-vitamin)
 
Sv: D-vitamin

Min neurolog rekommenderar mig 2000iE/dag året runt.

(följer ovanstående uppmaning: note to self: hämta ut receptet....)
 
Sv: D-vitamin

Jag drogs med i det allmänna rejset om att vi käkar alldeles för lite d-vitamin förra året och tar sedan dess 2500 IE per dag om vintern. Dvs, 1 kapsel av den här:

DSC_0227_bd390151-2cc4-4d50-80f0-40e3e20407ae_1024x1024.jpg


(Har för mig att den klarade sig bra i testerna som gjordes och som visade att innehållsförteckningarna i många fall ljuger om hur mycket d-vitamin det är i resp kapsel).

Ev hälsoeffekter vågar jag dock inte uttala mig om. Vad gäller kosttillskott är det ju så lätt att tro saker.
 
Sv: D-vitamin

Ev hälsoeffekter vågar jag dock inte uttala mig om. Vad gäller kosttillskott är det ju så lätt att tro saker.
Så sant - fast välbefinnande genom placebo är också välbefinnande. ;)

I mitt/vårt fall måste jag dock vara ärlig och säga att vi inte märkt några tydliga effekter alls ännu. Samtidigt som vi började äta D3 tillskott (samt Omega-3) gick vi nämligen över till LCHF, och det gör det förstås svårt eller omöjligt att se några tydliga orsakssamband. Jag kanske hade varit ännu hängigare utan D3 tillskott...
(Dessutom tar det såvitt jag förstått runt 90 dagar att nå steady state så det är ytterligare en anledning att inte dra några slutsatser riktigt än.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efterlyser erfarenheter! Jag trodde mina järndepåer blivit låga igen när den stora mattheten infunnit sig igen. Trött, tröttare...
2
Svar
35
· Visningar
2 505
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 347
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp