Sv: D-vitamin

en solig sommardag får du i dig 20 000 IE av solen. 400 IE är satt för att inte få riktigt allvarliga bristsjukdomar som rakitis. Läste någonstans att ny eu rekommendation ska vara 2000 IE per dag men vet inte hur det gått med det. Magnesium är bra att ta också i komb för att underlätta upptag. jag tar 5000 IE per dag sep-maj då vi inte kan få dvitamin av solen, kör pure pharmas (den är kontrollerad så den faktiskt innehåller vad som står på burken, för något år sedan upptäcktes det att alla märken inte gjorde det).
 
Sv: D-vitamin

Mitt ligger på 25 (eller var det 40?) tror jag men läkaren var inte särskilt bekymrad.
Fast orsaken till att jag gick dit är att jag är trött, frusen, låg, mår illa (fast just nu mår jag inte illa :p ), ont i musklerna, lindrig depression osv. Det är en lite konstig slutsats att konstatera att jag ligger lågt och sen inte tycka att jag ska göra något speciellt... Eller ja han höjde levaxinet.

Min bedömning hade, som tidigare framgår, i detta fall varit annorlunda...
 
Sv: D-vitamin

Så sant - fast välbefinnande genom placebo är också välbefinnande. ;)

Absolut! Men jag tänkte mer på t ex som någon skrev här - "jag har inte varit förkyld sedan jag började med d-vitamin" - det kan ju vara helt sant. Förutom att man inte har en aning om ifall det har med vitaminerna att göra.

Fast det är nog mest jag som har ett lite komplicerat förhållande till kosttillskott och naturläkemedel. De gånger jag prövat sådant har jag aldrig märkt någon skillnad utan bara fortsatt för att "jag kanske hade mått ännu sämre utan".
 
Sv: D-vitamin

Kl

Jag äter 2000 IE per dag året runt på inrådan av min neurolog pga att dom somhar autoimmuna sjukdomar oftast har låga D-vitamin värden. Det hade även jag,den låg på 47 eller 49,kommer inte ihåg exakta värdet.
 
Sv: D-vitamin

Jag låg på 12 nmol/L i d-vitamin förra året :crazy:. Sambons värden sa bara "mindre än 10" :crazy:. Min läkare sa att den nya tumfingerregeln omkring d-vitamin var, grovt sagt, att man skulle ta så många µg som var differensen mellan 100 och ens värde om man hade stor brist. Så jag skulle ta 100-12= ca 90 µg (3600 i.e) per dag till värdet var bättre. Det tog flera månader innan jag pallrat mig upp till godkänt!

Tror att många lider av brist, men de blir aldrig testade och därför får de aldrig reda på det...
 
Sv: D-vitamin

Hur kändes det när värdena kom upp i godkända nivåer jämfört med när det var så där lågt? Hur märkte du/ni av att värdena var låga, hur mår man då?
 
Sv: D-vitamin

Vad mycket D-vitamin ni äter! Jag äter (dricker, Sanasol) 300 IE D-vitamin/dag, dvs 7,5 µg. Har inte konstaterad brist utan tar det bara som vintersmörj.
 
Sv: D-vitamin


Om jag hade haft tid så hade jag lagt in en länk ang detta men jag hinner inte just nu :(

Det finns mycket som tyder på att låga D-vitaminvärden ökar risken för att immunförsvaret attackerar sin egna vävnad och ger bla MS

http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

En av artiklarna and D-vitamin,finns miljoner andra men jag har så knapert om tid just nu så jag hinner inte googla mer.Återkommer senare!
 
Sv: D-vitamin

*kl

Skulle gärna vräka i mig mer nu men hur mkt vågar man eg ta när man bakar en bulle i ugnen?!
 
Sv: D-vitamin

Hur kändes det när värdena kom upp i godkända nivåer jämfört med när det var så där lågt? Hur märkte du/ni av att värdena var låga, hur mår man då?

Vad jag minns så märkte jag inte av det så mycket när jag var i situationen. Fysiskt mådde jag bra och psykiskt mådde jag mindre bra (men det har inte förändrat sig). Det enda jag kan komma på är att min ledvärk jag har haft sedan jag var barn faktiskt försvann. Men om det var pga d-vitaminet vet jag inte :).
 
Sv: D-vitamin

I undersökningar har man gett gravida 4000 ie och inga negativa effekter sågs, men gruppen med D vitamin hade hälften så många komplikationer.
 
Sv: D-vitamin

Jag käkar D-vitamin, har dock inte burken framför mej, men äter ganska hög dos då jag har konstaterad grav d-vitaminbrist.

Det jag har upptäckt var att den jag köper hos hälsokosten (naturmedicin) fungerar mycket bättre än den jag köpte på apoteket. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: D-vitamin

[...]

Det jag har upptäckt var att den jag köper hos hälsokosten (naturmedicin) fungerar mycket bättre än den jag köpte på apoteket. :)

Mvh Domino_s

Generellt så innehåller hälsokostens D-vitamin mycket högre koncentration än apotekets, så det är inte alls konstigt.
 
Sv: D-vitamin

Jag har ett antal år ätit 5000 IE/dag sept-maj, med uppehåll när jag är utomlands i soligt land. I höst har jag ökat dosen till 50 000 IE/vecka. Har blivit rekommenderad detta av läkare då studier visat en smärtlindrande effekt av D-vitamintillskott vid fibromyalgi. För att optimera upptaget bör man ta D-vitamin tillsammans med fett. Själv sväljer jag mina kapslar på morgonen när jag dricker te med smör och kokosfett.

I våras presenterades en doktorsavhandling vid Umeå Universitet på ämnet barn och D-vitamin. Man hade undersökt tesen att barn med vissa livsmedelsallergier löper ökad risk för D-vitaminbrist, men upptäckt att ALLA undersökta barn (alltså inkl referensgruppen som åt "vanlig mat") hade för låga värden och en stor del av dem uppvisade brist. En annan studie bland ungdomar i Norrbotten visade att 82 % hade brist av D-vitamin efter vintern.

Eftersom flera olika tester visat att många D-vitamintillskott innehåller mindre (eller i något fall betydligt mer) D-vitamin än vad som anges på förpackningen köper jag alltid något av de preparat som i oberoende tester visat sig hålla vad de lovar. (Man kan t ex hitta dem på Kostdoktorns blogg om man söker på D-vitamin.)
 
Sv: D-vitamin

Funderar på om jag ska börja med D-vitamin.. Det kanske kan vara bra mot trötthet och bättra på immunförsvar? Har problem med båda pga andra sjukdomar.
Men jag äter redan en multitablett om dagen.. Ska kolla om man får i sig all D-vitamin man behöver där eller om man bör ta det extra. Brukar också ta Blutsaft som kur någon gång per år. Har fått för mig att jag blir lite piggare av det.:)
 
Sv: D-vitamin

*KL*

Tänk på att äta "rätt" D-vitamin också, dvs D3 i stället för D2.

Animaliskt D-vitamin (inklusive vår egen produktion) utgörs av vitamin D3 (kolekalciferol), medan svamparna bidrar med vitamin D2 (ergokalciferol). Molekylvarianternas aktiva metaboliter ger liknande effekter i biologiska system men binder i olika grad till plasmaproteiner, varför D3 hos människa får längre effektduration och dosmässigt blir 2–10 gånger mer potent än vitamin D2.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279
 
Sv: D-vitamin

Eftersom jag har MS har jag på läkares inrådan ätit D-vitamin i snart ett år, minst 2000 IE om dagen.

Samma här.... Fast i början åt jag 5000 IE på eget bevåg pga att mitt värde var så lågt.

Har du fått recept på din vitaminer, jag har nämligen Divisun på recept.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efterlyser erfarenheter! Jag trodde mina järndepåer blivit låga igen när den stora mattheten infunnit sig igen. Trött, tröttare...
2
Svar
35
· Visningar
2 505
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 347
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp