D-Day som morfar?

ameo

Trådstartare
Moderator
D-Days rykte som fadershingst är inget vidare positivt.
Hans avkommor har nu nått vuxen ålder med råge och det borde finns ett antal barnbarn och kanske även barnbarnsbarn. Så nu undrar jag över era erfarenheter av D-Day som morfar? Blir hårdheten utspädd?
 
Jag har ett fantastiskt fint sto efter D-Day. Hon är otroligt trevlig. Hon skulle aldrig göra något dumt. Tycker det är synd att hingsten fått det ryktet då jag vet flera riktigt trevliga avkommor till honom. Nu dog tyvärr detta stos föl men under den tid han levde var han otroligt lätt att hantera och ville vara med människor. Saknar honom väldigt mycket.
 
Har haft en vallack "Ove" e. JJ Rayban ue. D-Day samt har kontakt med stoets (D-Day - Gauguin de Lully) ägare och förra ägare samt ägaren till Oves storasyster (Hermes - D-day)
Jag kan bara tala säkert för hur Ove är :) har var hård som 1-2 åring och framför allt när han var hingst men efter kastrationen blev han betydligt lättare att ha o göra med. Nu är han mer som en gammal farbror på marken men i ridningen tänder han till. Arbetsvillig som tusan, finns inget stopp på det. Stoets ägare och förra ägare säger att stoet var en riktig arbetsmyra på den tiden hon reds och ägaren till Oves syster beskriver henne snarlikt som Ove förutom att det låter som att hon har mer temperament i hanteringen. Den enda hårdheten jag kan uppfatta nu är att han inte är känslig för miljöombyten, saker i sin omgivningen. Han skiter liksom i om det kör upp en bil i häcken med tutan intryckt typ....

Var i kontakt med en känd tränare nere i Skåne och vi kom in på just D-Day. Hon hade vart nere i Frankrike och jobbat i många år och även ridit denna häst samt sätt många avkommor och hon blev näst intill arg när jag nämnde hans rykte här i Sverige :angel: Det var oförtjänt och skapat av folks okunskap enligt henne.
 
Det finns nog flera orsaker till D-Days rykte. Dels användes han flitigt under de få år han var i avel, säkerligen på både lämpliga och olämpliga ston. Det ger givetvis också en del av både trevliga och mindre trevliga avkommor...
Sen tror jag nog kanske att det är tävlingshästar som bör hanteras och ridas av proffs. Kanske är avkommorna mindre lämpliga som hobbyhästar till mindre erfarna hästägare.

Det sto jag har i åtanke har en stenhård sida och en "genomsnäll". Hon kan ridas av nybörjare, samtidigt som hon testar den mer kunniga. Hon är tänkt ska vara min tant-ridhäst och verkar passa bra till det. Men då det är ett sto som har en del kvaliteer, tänker jag också tanken på att kanske kunna tillverka min egen påläggskalv med henne som mor. Men det är än så länge bara en tanke, som möjligen kan bli verklighet om ett par år.
 
@ameo precis den uppfattningen har jag också.

Ska bli spännande att se om till exempel warstainers rykte kommer förändras nu när han vart budgethingst och fått ganska många avkommor med varierat avelsmaterial på mödernet.

Jag skulle kunna tänka mig att Ove i fel nävar inte hade vart så trevlig och att beteendena som fanns som 1-2 åring kanske hade kunnat befästs eller eskalerat om det inte hade vart hårda bud tillbaka.
 
@ameo precis den uppfattningen har jag också.

Ska bli spännande att se om till exempel warstainers rykte kommer förändras nu när han vart budgethingst och fått ganska många avkommor med varierat avelsmaterial på mödernet.

Jag skulle kunna tänka mig att Ove i fel nävar inte hade vart så trevlig och att beteendena som fanns som 1-2 åring kanske hade kunnat befästs eller eskalerat om det inte hade vart hårda bud tillbaka.

Ove?
 
@athena & @Görel Det jag syftade på är att det borde bli ungefär samma sak. Ryktet och inte det personliga intresset är det jag förövrigt skriver om. Det är det som TS till exempel undrar över: om ryktet stämmer. Ett rykte som somliga anser stämmer medan vissa anser motsatsen. Där av anser jag det intressant att se hur ryktesspridningen kommer fortlöpa när det är en hingst vars kostnad vart så pass låg att den kan få väldigt varierat avelsmaterial och ägare till dessa. Det var bara en fundering:)
 
Själv har jag mest erfarenhet av D-day som fader. En är väldigt snäll och okomplicerad, men kommer från ett sådant möderne också. Den andra var lite mer komplicerad på alla sätt, hade egna idéer angående allting och gick inte att rida ut på (i alla fall inte med sin ryttare då som är amatör). Den såldes dock till finsk S-klassryttare så det är en fin häst med god ridbarhet. Den tredje är en f.d. YR-landslagshäst som är bra och harmonisk med rätt matchning, men som också har en del saker för sig och som aldrig varit helt okomplicerad.
Personligen skulle jag gärna ha D-day i 2:a eller 3:e led i stamtavlan.
 
D-Days rykte som fadershingst är inget vidare positivt.
Hans avkommor har nu nått vuxen ålder med råge och det borde finns ett antal barnbarn och kanske även barnbarnsbarn. Så nu undrar jag över era erfarenheter av D-Day som morfar? Blir hårdheten utspädd?

Har bara träffat hästar med D-day som fader, och det har ju varit spridda skurar. Två har varit " helt ok" om än lite mkt nerv, men i händerna på rätt ryttare msv- mässiga åtminstone. En annan var loco-bananas i princip ALLTID, men där tror jag att både MÖDERNE och hantering sedan unghäst kan spela in. Den senaste jag hade kontakt med var ( tycker jag) superkul, men lite svår. Mkt motor, mkt framben,mkt nerv och en del egenheter. Skulle blivit dressyrhäst men fick inte nog utlopp för sin energi, så den gick till ft-ryttare, och vad jag vet så fick/ går det ganska bra.

Jag tycker ju att man inte ska bli alltför blind på hans rykte. Har man en trevlig häst e. D-day som man tror är värd att avla på så ska man väl precis som med alla andra se till för och nackdelar hos stoet ( och där kanske man, trots att stoet kanske är trevligt har i åtanke att morfarhäst kan lämna skarpt)
 
D-Days rykte som fadershingst är inget vidare positivt.
Hans avkommor har nu nått vuxen ålder med råge och det borde finns ett antal barnbarn och kanske även barnbarnsbarn. Så nu undrar jag över era erfarenheter av D-Day som morfar? Blir hårdheten utspädd?

Träffat ett antal avkommor som har D-day som morfar och jag tycker inte dem varit särskilt trevliga eller lätthanterliga. Alla utom en har sålts utomlands. Kanske är D-day mer poppis utomlands men personligen skulle jag aldrig vilja ha en egen D-day avkomma.
 
Träffat ett antal avkommor som har D-day som morfar och jag tycker inte dem varit särskilt trevliga eller lätthanterliga. Alla utom en har sålts utomlands. Kanske är D-day mer poppis utomlands men personligen skulle jag aldrig vilja ha en egen D-day avkomma.
Tråkigt att du tycker så. Som jag skrev innan har jag ett fantastiskt sto efter honom. Otroligt trevlig och lätt att ha att göra med.
Dock kan hans avkommor säkert kräva sin ryttare men jag som är väldigt noga med psyke lägger såklart inte en skarp hingst på detta sto.
 
Tråkigt att du tycker så. Som jag skrev innan har jag ett fantastiskt sto efter honom. Otroligt trevlig och lätt att ha att göra med.
Dock kan hans avkommor säkert kräva sin ryttare men jag som är väldigt noga med psyke lägger såklart inte en skarp hingst på detta sto.

Tror dig när du skriver det men jag tror också att det är få hästar som är så som din tyvärr.
 
Tråkigt att du tycker så. Som jag skrev innan har jag ett fantastiskt sto efter honom. Otroligt trevlig och lätt att ha att göra med.
Dock kan hans avkommor säkert kräva sin ryttare men jag som är väldigt noga med psyke lägger såklart inte en skarp hingst på detta sto.
Hur mycket är hon riden / tävlad
Eller har hon enbart gått i avelsboxen ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 133
Senast: Grazing
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
3 093
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 959
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp