D - Day "dög" ej för danskarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 14 081
Sv: D - Day "dög" ej för danskarna...

Enligt blupdatabasen har inte heller det diskuterade stoet de meriterna..

KL

Angående det här med hästar som går ex LA/LA, som här kom in i diskussionen.
Tycker det inte är ovanligt med folk som hävdar att deras hästar går 1.20 hoppning bara för att de hoppat enstaka hinder på träning på den höjden, eller dressyrhästen som anses gå LA bara för man svänger till den lite i förvänd galopp.

Fast jag tycker inte att den databasen är helt tillförlitlig då jag hittar hästar där som jag vet har presterat på ett visst sätt, men det är inte skrivet i databasen.

Haha, det var MYCKET bra skrivet. Det hade varit kul om dessa gamla godingarna här ville visa mig när de rider ett LA program på vilken häst som helst och sedan hoppar en LA bana felfritt.. på vilken häst som helst. :angel:

eftersom du inte läser allt man skriver - utan rycker ut det du vill "höra - så upprepar jag väl mig igen:

Eller som min gamla mentor brukade säga:
LA ska vilken j*vla välriden kossa som helst kunna ta sig igenom

För jag antar att det var de raderna du syftar på:smirk:

Var det inte du som struntade i vad en hingst hade för prestationer och bara brydde dig om hingstarna bakåt i stammen? Jag tänkte på vad du skrev i tråden där vi diskuterade Black Coffee. :

Än en gång rycker du ord ur sitt sammanhang, vad jag skrev var att det ligger BRA hopphingstar bakom honom - inte att jag "struntade i vad en hingst hade för prestationer"... hur du kan få det till det orkar jag inte ens fundera på:angel:

för hur personliga och svåra hästar är t ex Richmond Park (..jo, tack.. vi var två man med två linor för att ta ut han i skrittmaskinen och det var ett rent helvete att ens sadla honom) :

Tänk dig väldigt noga för innan du uttalar dig på det viset - det finns fler än du här inne som känner till och har hanterat hästar du pratar om.

Och att hålla sig till sanningen är inte så dumt heller...:smirk::rofl:

Varför är det fel att påstå att de flesta hästar kan gå LA/LA, när du påstår att din häst har mer potential än det hon varit tävlad i?

En del människor behöver leva i en fantasivärld för att orka med verkligeheten kanske:angel::rofl:

Vad vet jag...

Det är absolut inte av min mening att försöka verka märkvärdig eller använda min egen häst som exempel. Jag är bara så trött på alla dessa trådar där hingstar sågas om och om igen, på grunder som inte är så värst stabila alla gånger.

Ok, men nu är det så att det inte var någon här som sågat honom, utan det danska avelsförbundet. De har säkert en orsak till att de inte ville ha honom i avel. De kanske också har fått allt om bakfoten?

Jag vill som sagt inte alls verka märkvärdig, men när jag sett så pass många avkommor efter D-Day, som både varit trevliga fritidshästar som tävlingshästar och vars ägare bara har positivt och säga om dom, så kan man väl inte tro på allvar att han enbart lämnar skit? Varför klaga på enbart honom dessutom?

Det är väl ingen som har skrivit att han lämnar bara skit? Och det finns massor med andra trådar där folk skriver negativa saker om andra hingstar.

Nja, jag skulle säga att det är rätt ovanligt att ridskolehästar går både L:A och 1,20 med ridskoleryttare. Mycket få ridskolor tävlar ens 1,20 över huvud taget med sina hästar, än mindre att samma häst samtidigt går L:A med bra resultat.

De allra flesta hästar har inte goda tävlingsresultat på L:A-nivå i både hoppning och dressyr, så om vilken "kossa" som helst kan göra det är nog de flesta halvblod kossor...:angel:

Det är ju bara att titta på saluannonser, eller i blupdatabasen - hur stor andel av hästarna har de meriterna?

Jag skrev inte att dom vinner LA/LA, jag skrev att dom går det, hur resultaten är lämnar jag dithän.

Tja, vad ska man tolkar det då när ni totalt visar missnöje med en hingst? Aja, skit i det nu. Jag lämnar tråden för den är liksom helt.. onödig?

Jag skrev inte att dom vinner LA/LA, jag skrev att dom går det, hur resultaten är lämnar jag dithän.

Ja, det är ju en otroligt stor skillnad.
Det är viktigt att läsa hela meningar och inlägg, annars kand et ju tolkas "hur som helst"!:)

Tja, vad ska man tolkar det då när ni totalt visar missnöje med en hingst? Aja, skit i det nu. Jag lämnar tråden för den är liksom helt.. onödig?

Totalt missnöje? Det har som jag ser det förts en diskussion om prestationerna hos de avkommor han har lämnat. Det tycker inte jag är onödigt, utan snarare intressant om man ska betäcka sitt sto.

Du ska inte ta åt dig när D-Day diskuteras, det är inte Wilma man pratar om;). Alla vet att de flesta hingstar som är kända för att lämna nåt speciellt, så har inte ALLA avkommor den defekten, de har ju lixom en mor:D

Fast det handlar ju inte om vad jag kan göra med min häst utan vad min häst kan prestera med en god ryttare på ryggen.

Mkt bra inlägg! Det är ju faktiskt så att en BRA häst inte kanske är Bra med ALLA på ryggen, men att en Rutinerad ryttare kan få fram det bästa hos hästen och kompensera hästens brister. Det betyder ändå inte att hästen är dålig utan kanske behöver bra ridning för att prestera maximalt.

Några av de hästar jag tänkte på i mina exempel finns med, men inte alla. Märkligt.

Nu vet jag ju inte vilka hästar du tänker på men ASVHs databas är inte komplett och tävlingsresultaten haltar (inte ASVHs fel dock).
Hästar som exporteras "försvinner", ges nya namn (en del många gånger) och deras resultat är inget man kan se i ASVHs databas.
Tävlingsresultaten för 2007 är inte inlagda ännu.

Min uppräkning av D-Day hästar är naturligtvis inte heller på något sätt komplett men jag gillar inte den snedvridna debatten kring vissa hingstar.

Här på Buke strös det med lovord över hingstar som själva aldrig satt en hov på en tävlingsbana (och avkommorna har mediokra resultat - men hemma på gårdsplanen är de fantastiska, naturligtvis). Andra hingstar - som faktiskt tävlats och lämnat avkommor i de alldra högsta klasserna - sågas ordentligt.:confused:

Jag har själv aldrig använt mig av D-Day (eller ngt annat Donnerhallblod - gillar inte typen) men har sett några riktigt fina hästar efter honom.
Han betäckte många ston under ett par år så naturligtvis finns det både "vin och vatten". Så är det med alla hingstar.

Vi kan väl i samma veva fråga oss varför D-Days nära släkting "Dompan", som är så hyllad i Sverige, också ratas av danskarna....

Själv tror jag att de helt enkel tycker att de inte behöver ngt mer Donnerhall-blod - de har ju redan Don Schufro.

Själv tror jag att de helt enkel tycker att de inte behöver ngt mer Donnerhall-blod - de har ju redan Don Schufro.

Dompan är ju identiskt avlad med DS, så det är inte bara en upprepning av Donnerhall-blod, utan även av samma möderne (Donnerhall i sig vill de nog ha, de godkänner typ varje år en ny sådan hingst, i år en e. Sandro Hit - Donnerhall). Eftersom Don Schufro är så dominerande i aveln kanske de inte tyckte sig behöva mer av den varan. D-day företräder också ett möderne som danskarna redan har via Romanov. Men jag tror att avkommornas lynne också kan ha spelat in. I Sverige har inte D-day höjts till A, vilket man annars väl borde ha kunnat förväntat sig. Det känns som att båda förbunden vill hålla distans.

I Sverige har inte D-day höjts till A, vilket man annars väl borde ha kunnat förväntat

Men han har inte varit här de senaste åren, hingstar som lämnat landet brukar varken höjas eller sänkas....undantaget kom iår med Hertug som höjdes fast han inte är tillgänglig längre. Varför de gjorde det undantaget vet jag dock inte. Kanske går det att få fryst på honom?

Försäljning av hingstar som ligger "risigt" till sker ju ofta så om det är en ny trend att även höja och sänka hingstar som lämnat landet så blir det ett mer "rättvist" system.

Men han har inte varit här de senaste åren, hingstar som lämnat landet brukar varken höjas eller sänkas....undantaget kom iår med Hertug som höjdes fast han inte är tillgänglig längre. Varför de gjorde det undantaget vet jag dock inte. Kanske går det att få fryst på honom?

Hertug är väl inte mer tillgänglig än D-day? Bugatti Hilltop är också höjd och inte på import, även om han var det för ett år sedan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det är mycket besynnerligt att fyra ryttare från fyra nationer har använt samma förbjudna preparat. Det indikerar att...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det danska dressyrlaget nämnde inte något om medaljchans när laget höll presskonferens på tisdagen. - Min häst Don Schufro...
Svar
0
· Visningar
685
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
771
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
752
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare