D - Day "dög" ej för danskarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 14 081
Sv: D - Day "dög" ej för danskarna...

Din häst är verkligen superfin! :love: Hon har inte alls det där påstådda klassiska D-Day temperamentet va?

Jag tror faktiskt att hon är en ganska typisk Furioso-häst. Iallafall vad jag har fått beskrivit för mig.;)

Varför får inte jag diskutera D-Day eller min häst, när alla andra diskuterar sina hästar och deras stamtavlor?

Jo, men eftersom trådarna eller inläggen verkar gå ut på att överbevisa alla som inte gillar hingsten att de har fel med din egen häst som exempel leder det ju till att hingsten blir rätt söndersnackad till slut.

Jag gillar mina hästar, men jag har inte startat några trådar varken om dem eller deras fäder. De betyder mycket för mig, men knappast för alla andra.

Haha, det var MYCKET bra skrivet. Det hade varit kul om dessa gamla godingarna här ville visa mig när de rider ett LA program på vilken häst som helst och sedan hoppar en LA bana felfritt.. på vilken häst som helst. :angel:

Fast det handlar ju inte om vad jag kan göra med min häst utan vad min häst kan prestera med en god ryttare på ryggen.

Det är absolut inte meningen att låta spydig, men jag är så trött på allt skitsnack om D-Day och avkommor till honom så att jag bara kan spy. Jag har nog sett ett 30-tal avkommor efter honom på bild/film och ett 10-tal i verkliga livet och jag har aldrig stött på en missnöjd ägare till en avkomma efter honom.

Och jag har stött på flera stycken så du får lov att acceptera att alla inte delar dina erfarenheter och åsikter.

Det är väl just det som är problemet att vissa avkommor faktiskt blir superfina men en av hur många? 100? Av de avkommor jag sett så har en liten andel varit superfina och resten oridbara:crazy:
Har även sett otroligt talangfulla hästar e. D-Day som tyvärr aldrig blivit nga bra ridhästar pga temperament och ridbarhet. Synd!

Man kan ju gissa på att danskarna inte vill avla på en hingst där största delen av avkommorna blir "knäppa" och de bästa avkommorna endast tävlas msv... Bara en gissning från mig dock.

Delvis KL
Nope, man vet inte om en häst kan gå hela vägen förrän den har gjort det.

Det är väl en sanning med modifikation eller hur man säger.

Att går hela vägen för mig är att tävla GP, det är det ett fåtal hästar som gör, och det är till största del beroende på vilken ryttaren hästen får.

Av de D-Day avkommor jag känner till så är två stycken utbildade till svåra rörelser, de byter ner till varje, behärskar de samlade rörelserna. Den ena av dem är ung, lär starta svår i år eller nästa. Däremot är han inte så mycket tävlad, men har lite fina resultat i msv.

Den andra är lite het, han rek vidare som hingst när den var ung, men kastrerades pga sitt heta humör. Den gör också alla såvra rörelser, men blir för taggad på tävling.

Så båda dessa hästar har möjlighet att nå hela vägen, men frågan är ju om de kommer att göra det.

KL

För övrigt är jag allergisk när det går rykten om vissa hästar temeprament osv, oavsett om dem ratas i vissa länder eller avelsförbund.

Det finns knäppa avkommor till de allra flesta hingstar, men det gäller ju att individer kommer till ryttare som kan utnyttja deras kapacitet.
OCH att dem lärt sig "systemet" från början.

Det är absolut inte av min mening att försöka verka märkvärdig eller använda min egen häst som exempel. Jag är bara så trött på alla dessa trådar där hingstar sågas om och om igen, på grunder som inte är så värst stabila alla gånger.

Jag tycker att ni talar lite emot er själva. Först skriver ni att D-Day inte lämnar några bra avkommor, sen skriver ni att han gör det men att avkommorna inte hamnar hos rätt ryttare. Hur ska ni ha det?

Jag vill som sagt inte alls verka märkvärdig, men när jag sett så pass många avkommor efter D-Day, som både varit trevliga fritidshästar som tävlingshästar och vars ägare bara har positivt och säga om dom, så kan man väl inte tro på allvar att han enbart lämnar skit? Varför klaga på enbart honom dessutom? I en annan tråd skriver ett par att stoet minsann är viktigare än hingsten och att avkommorna får 60% ifrån stoet. Hur går det ihop sig då?

Nej, ni får ursäkta att jag verkar lite arg när det gäller sådana här diskussioner, men jag pallar inte lyssna på sådant här. :crazy: Det kanske lika bra jag ger fan i att skriva i sådana här trådar, för det blir ju som det blir.. ;)

Det är väl en sanning med modifikation eller hur man säger.

Att går hela vägen för mig är att tävla GP, det är det ett fåtal hästar som gör, och det är till största del beroende på vilken ryttaren hästen får.

Nja, håller inte med riktigt. Många faller ifrån även om de får toppryttare på sig.

Nej, man kanske inte vet, men har en häst alla kvalitét som krävs för det, kan man ju i alla fall ana det, eller? ;)

Visst, man kan se om det är ett ämne för GP, men man kan inte veta om hästen har alla kvaliteer till GP förrän den är mer eller mindre där.

Det saknar jag också på hingstarna. .

Jag vill inte enbart veta hur det gått för avkommorna i olika unghästtester utan tvärtom jag vill hellre veta vilka hingstar som producerar/producerat flest avkommor för svår klass sett till antalet betäckta ston eller födda föl. :bow:

Såna uppgifter hittar du (m fl) ju i tävlingsstatistiken som finns med i Híngstkalendern varje år. HIttar inte min 07:a idag men i 06:an finns D-Day med för första gången, i lista hingstar insatta i avel fr o m 1992. Han hade då bet 387 ston 97-02, med 5,68 % placerade. Ganska låg % men man måste jämföra dressyrhingstar med andra dressyrhingstar, eftersom det tar mkt längre tid att få fram hästarna till tävling + är mkt färre hästar som tävlar i D än i H. Exempel: Bayron 198 bet med 10,6% plac, Master 694 bet 6,6% plac, Briar 238 bet 10 % plac.
Sen kan man även se %andelen av de placerade som har sina plac i Msv/svår, 12,5 för D-day, 43 för Bayron, 42 för Master, 28 för Briar.
Så uppgifterna finns, i katalog 07 bör de vara intressantare o ännu mer i 08:an när den kommer.

F ö håller jag med om att alla såna här uppgifter om hingstarna borde finnas på "nätet", om inte på blup-sidan som ju är för alla hästar så på en särskild hingst-länk därifrån kanske. Ngt att jobba för.
(ursäkta att detta blev långt!)

Stonefire 1074 (f.98 ue.Roderik) är exporterad till USA och är nu i år plac internationell Intermediarie.

Dacardo%20for%20webpage1.gif

Det här är Dacardo (Dacard född 1999 i Sverige e.D-Day-Calypso I) som tävlas av Lars Pedersen och Melissa Taylor i svår dressyr.

Camilla_DJ.jpg

Det här är D.J. One More Time (född 1996 i Holland e.D-Day-Aktion) han är placerad internationell Grand Prix med engelskan Camilla Sygall.

Vincidore (f.98 ue.Granit) tävlas internationellt av Timna Zach, Österike.

Synovia (f.99 ue.Master) är plac Prix St Georges –06, går Intermediarie.
Remington (f.98 ue.Cavalotti) är plac Prix St Georges –07, går Intermediarie, Lex Normandie (f.98 ue.Iran) är plac Prix St Georges -06, B-Day (f.97 ue.Nebraska) är plac Prix St Georges -06, Dillie Day (f.98 ue.Flamingo) vann Msv –06, går Prix St Georges, Day Dream (f.99 ue.Kaliber) är plac Msv –06, Grand Valley (f.98 ue.Grandsudan F) har vunnit Msv -06, Dayton LB (f.98 ue.Ciceron) är plac Msv –06, Normandie (f.98 ue.Amiral) är plac Msv –05, Empress (ue.Bayron) vann Msv -06 och Dollar (ue.Matador) var plac Msv -06.

2002 vann Synoiva 3årschampionatet. Dillie Day kom 11:a i 4årschampionatet och Love Day 14:e.

2003 kom Stonefire 3:a i Breeders Trophy för 5åringar, Dillie Day kom 10:a och Remington kom 15:e. Synovia kom 2:a i 4årschampionatet.

2004 vann Synovia Breeders Trophy för 5åringar, Axiom var 10:a och Dayson K/S 11:a samma år. Stonefire 1074 kom 5:a i finalen för 6åringar och Lex Normandie kom 9:a.

2005 vann Synovia Breeders igen, D-Niro kom 10:a och Dayro 12:a.

Vad bra att du efter forskat lite.

Några av de hästar jag tänkte på i mina exempel finns med, men inte alla. Märkligt.

Nu blir jag nyfiken:D Vad är märkligt?

Att dom ej finns med som meriterande avkommor, men dom kanske hade mest resultat -07.

Fast det handlar ju inte om vad jag kan göra med min häst utan vad min häst kan prestera med en god ryttare på ryggen.

Tycker du har lite fel där..

En RIKTIGT bra häst är den som kan lotsa runt en även en dålig ryttare i klasser som man annars inte ens skulle komma i närheten av, som tex med en känslig häst som bara duktiga elit ryttare klarar av.

En känd uppfödare sa till mig att hon blir inte ett dugg imponerad av hästar som elitryttare sätter sig på och de då presterar bra, däremot när även "svensson" klarar av att rida hästen med resultat då vet h*n att det är en sådan häst h*n vill ha i aveln.

Tycker du har lite fel där..

En RIKTIGT bra häst är den som kan lotsa runt en även en dålig ryttare i klasser som man annars inte ens skulle komma i närheten av, som tex med en känslig häst som bara duktiga elit ryttare klarar av.

En känd uppfödare sa till mig att hon blir inte ett dugg imponerad av hästar som elitryttare sätter sig på och de då presterar bra, däremot när även "svensson" klarar av att rida hästen med resultat då vet h*n att det är en sådan häst h*n vill ha i aveln.

Men någon måste ju utbilda hästen till de högre klasserna och det klarar inte en dålig ryttare av, däremot kan en häst som är högt utbildad lotsa runt en dålig/sämre ryttare i en högre klass än vad ryttaren normalt hade klarat på en medelmåttig häst.

men nån måste ju lära upp hästen först. ^^

du kan ju inte utgå från att svensson-ryttare brukar köpa sig färdiga svårklass-hästar. inte många som har råd med det.

Men LA/LA är ju dessvärre inga större meriter, det gör ju många av landets ridskolehästar med mediokra ryttare, tycker inte att det säger någonting om individen själv eller hingstensförärvning...

Nja, jag skulle säga att det är rätt ovanligt att ridskolehästar går både L:A och 1,20 med ridskoleryttare. Mycket få ridskolor tävlar ens 1,20 över huvud taget med sina hästar, än mindre att samma häst samtidigt går L:A med bra resultat.

De allra flesta hästar har inte goda tävlingsresultat på L:A-nivå i både hoppning och dressyr, så om vilken "kossa" som helst kan göra det är nog de flesta halvblod kossor...:angel:

Det är ju bara att titta på saluannonser, eller i blupdatabasen - hur stor andel av hästarna har de meriterna?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det är mycket besynnerligt att fyra ryttare från fyra nationer har använt samma förbjudna preparat. Det indikerar att...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det danska dressyrlaget nämnde inte något om medaljchans när laget höll presskonferens på tisdagen. - Min häst Don Schufro...
Svar
0
· Visningar
685
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
771
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
752
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare