D - Day "dög" ej för danskarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 14 081
Sv: D - Day "dög" ej för danskarna...

Du ska inte ta åt dig när D-Day diskuteras, det är inte Wilma man pratar om;). Alla vet att de flesta hingstar som är kända för att lämna nåt speciellt, så har inte ALLA avkommor den defekten, de har ju lixom en mor:D

Ja, alla hästar har ju en mor, förhoppningsvis. :D Jag går liksom inte in i någon slags försvarsställning för min häst, utan mer för D-Day som hingst. Jag tycker väldigt mycket om avkommor till honom, så därför bryr jag mig mycket i en diskussion om honom. Hade jag haft ett sto som passade honom, så skulle jag absolut betäcka med honom, för att få fram en häst till mig själv. ;)

Jag har tänkt på en sak och det är att den här fantastiska (men grymt uttjatade) hingsten Donnerhall finns i varenda dressyrhingst. Jag vill helst inte linjeavla på honom, men de bästa dressyrhingstarna har honom i stammen. ;) Jag ringde Flyinge och frågade om vad de tyckte om linjeavel på honom och svaret jag fick var; "Det är väl klart att du kan linjeavla på Donnerhall. Han är en bra hingst och bra hingstar kan man linjeavla på", så nu håller jag väl på att försöka övertala mig själv om att kanske använda mig av någon sådan hingst nästa gång Wilma ska betäckas men ändå. :rofl:

Det är väl ingen som har skrivit att han lämnar bara skit? Och det finns massor med andra trådar där folk skriver negativa saker om andra hingstar.

Jag vet att jag skrev i en tråd ngn gång förra året om hur fina avkommor vi såg på Elittävlingarna i falkenberg, efter just D day, och att jag tyckte det var skoj att de nu började visa framfötterna.

det var en trevlig upplevelse för mig, eftersom jag nästan enbart hört negativt om hans nedärvning innan dess...

tråden öppnades inte för att smutskasta en hingst, utan för att jag var förvånad att han inte togs in i Dansk avel, och jag hade nog hoppats att ngn som varit i Herning IRL skulle kunna dela med sig av vad för argument de hade till beslutet...

Fast det handlar ju inte om vad jag kan göra med min häst utan vad min häst kan prestera med en god ryttare på ryggen.

Jag håller med dig i detta:bow:

Det finns knäppa avkommor till de allra flesta hingstar, men det gäller ju att individer kommer till ryttare som kan utnyttja deras kapacitet.

Visst är det så...

Ni är alltid så kloka bägge två:love:

Jag skrev inte att dom vinner LA/LA, jag skrev att dom går det, hur resultaten är lämnar jag dithän.

Fast det är extremt sällan som ridskolehästar ens startas i 1,20. Redan i 1,10 är det väääldigt tunt med ridskolehästar.

Om man säger att man går LA/LA så räknar jag att man åtminstone är godkänd, inte att man tävlar dressyr med 25% och blir utesluten i hoppningen.

Men någon måste ju utbilda hästen till de högre klasserna och det klarar inte en dålig ryttare av, däremot kan en häst som är högt utbildad lotsa runt en dålig/sämre ryttare i en högre klass än vad ryttaren normalt hade klarat på en medelmåttig häst.

Självklart måste hästen utbildas först MEN hur många av dessa känsliga svårklass hästar klarar av att ha en medelmåtta på ryggen? hur många av dessa hästar klarar av att utföra uppgiften trots att de inte får 100 % stöd av ryttaren trots att de utbildats av ett proffs?

Självklart måste kapaciteten finnas där också men även VILJAN att vilja utföra arbetet och hjärtat. Och det kan jag mig påstå att det inte finns på så många av våra svårklasshästar. Många av dessa hästar skulle inte ens ta sig runt en LC med en svensson på ryggen.

Själva disskusionen om D-day håller jag mig utanför då jag bara sett en häst efter honom.

Svårklass hästar har både viljan och hjärtat att utföra sin uppgift annars hade de inte varit var de är idag, en häst som sätter sig för mycket på tvären ratas och hamnar hos vanliga medelmåttor som definitivt misslyckas med dem. Sedan finns det svårklass hästar som kan ridas av vem som precis som det finns medelmåttor som inte kan ridas av vem som utan verkligen kräver sin ryttare. Min häst ska alltid kunna prestera bättre med en svårklassryttare än vad den kan med en medelmåttig ryttare, annars har ju hästen ingen potential och aveln har i mina ögon misslyckats.

Senast ändrad av en moderator:

Nu fattar jag inte vad du menar...

Som om jag tex har en häst som tar mig som svensson runt en 1,30 bana som jag som ryttare inte gör det lätt för hästen utan snarare gör det svårare för hästen men hästen fixar det och med en svårklassryttare så går den svårklass. Har inte den hästen i aveln att göra :confused:

Ryttaren sätter givetvis gränsen för vad den klara av att göra men när hästen BJUDER på sig själv och är förlåtande då har den i mina ögon ett STORT hjärta.

Svårklass hästar har både viljan och hjärtat att utföra sin uppgift annars hade de inte varit var de är idag, en häst som sätter sig för mycket på tvären ratas och hamnar hos vanliga medelmåttor som definitivt misslyckas med dem. Sedan finns det svårklass hästar som kan ridas av vem som precis som det finns medelmåttor som inte kan ridas av vem som utan verkligen kräver sin ryttare. Min häst ska alltid kunna prestera bättre med en svårklassryttare än vad den kan med en medelmåttig ryttare, annars har ju hästen ingen potential och aveln har i mina ögon misslyckats.

Håller med, hur svårriden en häst är och hur stor kapacitet den har är inte nödvändigtvis korrelerat.

Håller med, hur svårriden en häst är och hur stor kapacitet den har är inte nödvändigtvis korrelerat.

Nej det har jag inte sagt..

Det jag menar är att en svårklasshäst som ALLA kan rida och som dessutom bjuder på sig själv har mer i aveln att göra än en svårriden svårklass häst som bara en handfull ryttare i sverige klarar av.

Det känns som om biten "alla kan rida" glöms bort i ivern att resultat i svårklass ska synas. Det är något som inte kan synas i några avelsmätningar tyvärr.

Jag håller med dig i detta:bow:

Visst är det så...

Ni är alltid så kloka bägge två:love:

Det är ju ingen nyhet direkt, har man som du, och vi och ett gäng andra hållit på några år, så har man erfarenhet.

Det jag mera menade med mitt inlägg var att man behöver se helheten och vara mera objektiv i sina uttalande.

Sedan är jag med nyfiken på grundfrågan. Ang varför D-Day ratades av danskarna.

Visst, man kan se om det är ett ämne för GP, men man kan inte veta om hästen har alla kvaliteer till GP förrän den är mer eller mindre där.
Precis som du skriver...jag har ett lysande exempel.
Oliver e Robin Z-Dragon.
Gick vidare till final rikskvalitets i både hopp o gång för många år sedan.
De valde att avstå hoppningen då han var lite valpig(som många av Robins avkommor i den åldern).Sen kvalade han i dåvarande 5 årschampionat med 10/10 i hoppningen. Men startade aldrig i finalen pga valpigheten. Då red Cia Tenggren (testryttaren för rp, tävlat internationellt svår klass häst o 9(tror jag ) guld i NM i både ind o lag på ponny(Lunas Hunter).
Efter ett tag så tog hennes dåvarande sambo över då han trots sin otroliga hoppförmåga inte hade skallen o modet med sig över 120 hoppning.120cm gick bra, sen tog det stop i modet.
Men han gick svår klass dressyr istället med hennes sambo Ulf Lind.
Nu är han hos sina ägare o är läromästare 19 år gammal.

Poängen är att visst kan man se enorma kvaliteer hos en häst, men INGET säger att de kan gå hela vägen....allt man kan säga är vilka kvaliteer de har.Mycket tillstöter på vägen som man aldrig kan ana om de fixar i slutänden.

Dompan är ju identiskt avlad med DS, så det är inte bara en upprepning av Donnerhall-blod, utan även av samma möderne (Donnerhall i sig vill de nog ha, de godkänner typ varje år en ny sådan hingst, i år en e. Sandro Hit - Donnerhall). Eftersom Don Schufro är så dominerande i aveln kanske de inte tyckte sig behöva mer av den varan.
Inte nog med det...det kanske ligger lite prestige bakom också...vi godkände ju inte Don Schufro här pga sitt pungbråck.:)
DP har å andra sidan knallat om sin far som förärvare vilket inte Don Schufro har(inte än iaf, men han kan mycket väl komma att göra det), så idag kanske de ångrar sig.:smirk:

Senast ändrad:

Inte nog med det...det kanske ligger lite prestige bakom också...vi godkände ju inte Don Schufro här pga sitt pungbråck.:)
DP har å andra sidan knallat om sin far som förärvare vilket inte Don Schufro har, så idag kanske de ångrar sig.:smirk:

Säkert! Men frågan är om de inte redan har gjort det och godkänt honom på import? Finaste championfölet i Danmark var i alla fall efter Dompan förra året.

jaja,så kanske det är.:d
Fast hästar som D-Day o DP känns inte riktigt som om de hör hemma i samma tråd...spelar inte i samma ligor på något sätt:angel:

Ps. Varför byter du nickname stup i ett?Ds.
För att banningen inte fungerar som hint kanske?

Sen för ordningens skull så är ju inte D-Day en Donnerhall-son och kanske inte ska jämföras med sådana.

Nu fattar jag inte vad du menar...

Som om jag tex har en häst som tar mig som svensson runt en 1,30 bana som jag som ryttare inte gör det lätt för hästen utan snarare gör det svårare för hästen men hästen fixar det och med en svårklassryttare så går den svårklass. Har inte den hästen i aveln att göra :confused:

Ryttaren sätter givetvis gränsen för vad den klara av att göra men när hästen BJUDER på sig själv och är förlåtande då har den i mina ögon ett STORT hjärta.

Den hästen du nämner ovan ska klart vara i avel, hade den däremot inte presterat bättre än 1,30 även om du satt upp en svårklass ryttare så har den inget i aveln att göra, den är helt enkelt för begränsad.

Vad jag förstår att du menar så tycker du att många av svårklasshästarna har dåligt temperament, du tycker att de är för känsliga för vanliga Svenssons. Jag tycker inte att de flesta svårklasshästar har dåligt temperament utan det är det fåtalet man hör talas om för de nämns ofta t ex att ryttaren är så otroligt skicklig som klarar lotsa runt den superkänsliga och nerviga hästen. Man hör aldrig så mycket om de hästar som har ett gott temperament för de är inte lika "roliga" att kommentera för de anses vara som de ska.

Jag tycker inte att de flesta svårklasshästar har dåligt temperament utan det är det fåtalet man hör talas om för de nämns ofta t ex att ryttaren är så otroligt skicklig som klarar lotsa runt den superkänsliga och nerviga hästen. Man hör aldrig så mycket om de hästar som har ett gott temperament för de är inte lika "roliga" att kommentera för de anses vara som de ska.
:bow: huvudet på spiken!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det är mycket besynnerligt att fyra ryttare från fyra nationer har använt samma förbjudna preparat. Det indikerar att...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det danska dressyrlaget nämnde inte något om medaljchans när laget höll presskonferens på tisdagen. - Min häst Don Schufro...
Svar
0
· Visningar
685
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
771
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
752
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare