D - Day "dög" ej för danskarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 14 081
Sv: D - Day "dög" ej för danskarna...

Eller som min gamla mentor brukade säga:
LA ska vilken j*vla välriden kossa som helst kunna ta sig igenom...:rofl:

Jag ska framföra detta till min "D-Daykossa" som ska debutera LA3 i maj...:angel:
tullgarn7_080228.small.JPG

Enligt min tränare har hon kapacitet att gå hela vägen...hästen största svaghet är "kossan" på ryggen...:D

Åh! Din tjej är så fin! :love: Jag säger detsamma om min "D-Day - KOSSA" : Det enda som stoppar henne ifrån att gå hela vägen, är "KOSSAN" på ryggen! :P

Vad är det för möderne på den? Ser trevlig ut!

Titta! EN KOSSA SOM KAN HOPPA! :rofl:

..och hur gick det här till?

Senast ändrad av en moderator:

Tack hon är en fining! Hela stammen är D-Day-Furioso III-Hertigen.

Deathwish: Tack, she's my dream come true!:love:

Nej, man kanske inte vet, men har en häst alla kvalitét som krävs för det, kan man ju i alla fall ana det, eller? ;)

Delvis KL
Nope, man vet inte om en häst kan gå hela vägen förrän den har gjort det.

Det har du naturligtvis helt rätt i men man kan ju leva lycklig på drömmen och jobba mot det målet!:banana:

Jättesöt tjej du har!:love:

Första D-Dayavkomman jag såg var ett litet skimmelsto med jättetrevlig gång och sockersött ansikte. Jag föll pladask och när det var dags för mig att köpa ny häst hittade jag lilla 3-åriga Hedwig med samma pappa. Men valde henne faktiskt mest för att hon var så gudomligt snäll.

Jag älskar min lilla häst efter honom och jag får ofta mail ifrån andra med hästar efter honom som älskar sina hästar lika mycket som jag älskar min, bara för att de är så personliga och fantastiska.

Det är det som är bekymret, du går i sådan försvarsställning så fort någon antyder något negativt om hingsten ditt sto är efter, eller du har betäckt med. Det kanske finns mängder med D-Day-avkommor därute som har enorm potential, men vars ryttare inte kan/vill utnyttja dem. Facit blir ju ändå att ingen annan vet om den där potentialen, vilket blir ett minus när man ska välja hingst för betäckning.

knapplån

Enstaka avkommors goda egenskaper visar inte hingstens totala nedärvning.

Angående kossor som går LA/LA så har ingen sagt att de gör det med bravur, och högsta poäng, men att de kan släpa sig igenom att LA-program med godkänt resultat och kanske till och med bli placerad om konkurrensen är svag... Jag har sett en hel del "kameler" som är placerade i LA. Jag själv har också tragglat mig igenom LA-program, innan jag blev självkritisk nog att hålla mig ifrån dressyrbanan. :p
Jag själv har också tagit mig runt LA hoppning på en häst som hade det som maxgräns, men den tog sig ändå runt det...
Det krävs inga fantastiska hästar för att gå LA/LA, att de går de klasserna med godkända resultat behöver inte betyda att det är högkvalitativa hästar på något sätt! Sen finns det självklart hästar som går dessa klasser som också är utvecklingsbara! Men inte alla!

Och grejen är att man kan inte bygga avkommevärdering på hur utvecklingsbara en massa avkommors ägare säjer att hästarna är, utan att de visar upp det på tävlingsbanorna. För det är just tävlingsresultaten som ger mätbara resultat att basera avkommevärderingen på.

men har en häst alla kvalitét som krävs för det
Har man det inte själv klarar att föra hästen vidare, då lämnr man iväg den till någon som gör det. Annars är man dum mot både sig själv och hästen. Tänk bara på värdeökningen och avelsvärdet, för att inte tala om vad det gör för föräldrarna till den. Troligen precis vad D-Day hade behövt, avkommor som inte stannat i lätt/medelsvår utan som nu börjat nosa på svår klass.

Det är det som är bekymret, du går i sådan försvarsställning så fort någon antyder något negativt om hingsten ditt sto är efter, eller du har betäckt med. Det kanske finns mängder med D-Day-avkommor därute som har enorm potential, men vars ryttare inte kan/vill utnyttja dem. Facit blir ju ändå att ingen annan vet om den där potentialen, vilket blir ett minus när man ska välja hingst för betäckning.

Det är absolut inte meningen att låta spydig, men jag är så trött på allt skitsnack om D-Day och avkommor till honom så att jag bara kan spy. Jag har nog sett ett 30-tal avkommor efter honom på bild/film och ett 10-tal i verkliga livet och jag har aldrig stött på en missnöjd ägare till en avkomma efter honom.

Det är ju upp till var och en, eller hur? Jag ska dock skicka iväg Wilma till en som ska ut och tävla på henne mer (vill inte säga vem) så nog ska hon få chansen, men just nu är hon på smällen och känner jag henne rätt, har hon ingen lust just nu med hängmage och allt.. :rofl:

Det är absolut inte meningen att låta spydig, men jag är så trött på allt skitsnack om D-Day och avkommor till honom så att jag bara kan spy. Jag har nog sett ett 30-tal avkommor efter honom på bild/film och ett 10-tal i verkliga livet och jag har aldrig stött på en missnöjd ägare till en avkomma efter honom.

Men du är ju en av de som flitigast startar trådar om hingsten och driver dem? Du verkar ju helt besatt av denna individ! Jag förstår att du är nöjd med Wilma, men jag bryr mig inte särskilt mycket om varken henne eller D-day...

Jättesöt tjej du har!:love:

Första D-Dayavkomman jag såg var ett litet skimmelsto med jättetrevlig gång och sockersött ansikte. Jag föll pladask och när det var dags för mig att köpa ny häst hittade jag lilla 3-åriga Hedwig med samma pappa. Men valde henne faktiskt mest för att hon var så gudomligt snäll.

Tack! Jag köpte Wilma när jag var 15 år och då hade jag ingen aning alls om vad hennes stam innehöll för hingstar. Visst, jag visste vad de hette men inte vilka de var. Jag köpte henne för att hon var så himla arbetsglad, trygg och snäll och för att min tränare tyckte att vi verkade passa ihop.

Wilma var nästan kolsvart när jag köpte henne och nu är hon i stort sett kritvit. Läskigt när man tittar på gamla bilder.. det är inte samma häst! :d

Din häst är verkligen superfin! :love: Hon har inte alls det där påstådda klassiska D-Day temperamentet va?

Men du är ju en av de som flitigast startar trådar om hingsten och driver dem? Du verkar ju helt besatt av denna individ! Jag förstår att du är nöjd med Wilma, men jag bryr mig inte särskilt mycket om varken henne eller D-day...

Varför får inte jag diskutera D-Day eller min häst, när alla andra diskuterar sina hästar och deras stamtavlor?

Nej, du behöver inte bry dig.. :rofl: Varför går du in och skriver i forumen då?

*lämnar tråden*

Ha en trevlig dag!

..nu ska jag ut till min gravida kossa! :D

Men det handlar ju inte om missnöjda ägare, det handlar om vad avkommorna presterat. Det är inte skitsnack, utan något som är lätt att läsa sig till.... Läs gärna inläggen två gånger innan du går igång och blir arg, det skulle vi alla tjäna på! ;)

Har man det inte själv klarar att föra hästen vidare, då lämnr man iväg den till någon som gör det. Annars är man dum mot både sig själv och hästen. Tänk bara på värdeökningen och avelsvärdet, för att inte tala om vad det gör för föräldrarna till den. Troligen precis vad D-Day hade behövt, avkommor som inte stannat i lätt/medelsvår utan som nu börjat nosa på svår klass.

Du har naturligtvis en poäng med detta men för egen del köpte jag inte häst för att lämna bort den till andra utan för att ha en häst som jag själv kunde utveckla och tävla med. Eftersom jag inte är proffs kommer det ta längre tid men jag är noga med att rida för tränare så ofta som möjligt. Ca 1-3 gånger i veckan.

Det blir ju lite märkligt om man ska gå runt och ha dåligt samvete för att man har en begåvad häst och inte skickar den till någon beridare för att hingsten ska få en massa reklam.

Jag har haft tur som har fått en såpass fin D-Dayavkomma och är väldigt tacksam för det. För mig är det egentligen inte så superviktigt vad pappan heter utan ser i första hand till individen. Jag är ju fakiskt ryttare och inte uppfödare...:angel: Hade Hedwigs pappa hetat Don Primero hade jag fortfarande tyckt lika mycket om henne.

Hade D-Day varit en superduperförvärvare så hade det visat sig. Sen tycker jag att det är trist om man förringar de avkommor han har som är riktigt bra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det är mycket besynnerligt att fyra ryttare från fyra nationer har använt samma förbjudna preparat. Det indikerar att...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det danska dressyrlaget nämnde inte något om medaljchans när laget höll presskonferens på tisdagen. - Min häst Don Schufro...
Svar
0
· Visningar
685
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
771
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
752
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare