D - Day "dög" ej för danskarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 14 081
Sv: D - Day "dög" ej för danskarna...

Har följt den här diskussionen i tystnad men nu känner jag att jag måste lägga mig i.

Om jag har förstått Scilla rätt så tycker hon att de bästa svårklasshästarna är de som även en vanlig svensson skulle kunna rida i lägre klasser med godkänt resultat. Jag tolkar dina :bow: som att du håller med.
Men tidigare i tråden har du skrivit:

Jag förstår sedan varför vissa avlar på snälla, lugna och trevliga "ridskolehästar" (alltså hästar som kan ridas av alla) men riktigt bra tävlingshästar ska eller kan inte ridas av alla.. de har en och samma ryttare och det är en ryttare som verkligen kan rida. Ta Briar och Jan Brink t ex. Jag tror inte ens Lussan hade ridit honom så bra som Jan gör och knappast någon utav oss som sitter här och kraxar

Hur ska du ha det? Och hästarna som går VM-final, tycker du att det är lite sämre hästar bara för att de kan gå bra med en annan ryttare på ryggen?

Jag håller med Scilla och föredrar att avla på hästar med hjärta, som trots lite nerv och stor kapacitet kan ta hand om en medelmåtta på ett acceptabelt sätt. Så kanske danskarna också tycker, men jag är inte tillräckligt insatt i deras sätt att tänka för att kunna hävda något bestämt.

Tack för mig!:)

Hur ska man tolka det här?

Att danskarna har betydligt högre krav än vi?

Att hingsten inte utvecklats önskvärt sedan vi godkände honom?

Eller...andra förslag...

http://www.tidningenridsport.se/def...icleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2&w=1

Jag tror inte det finns någon gemensam mall hur en avelshingst skall se ut, utan hur man än vänder det så kommer domarnas egna smak och tycke in i bedömningen.
Kanske är det så att danskarna inte vill ha den typen av häst, eller kan det vara så att dom har en annan framtids vision på sin typ av avels hingstar.
Vem vet.

knapplån

Undvik att diskutera runt enskilda användares vara eller inte vara.
Tig ihjäl trollen i stället! :idea:

Det är absolut inte meningen att låta spydig, men jag är så trött på allt skitsnack om D-Day och avkommor till honom så att jag bara kan spy. Jag har nog sett ett 30-tal avkommor efter honom på bild/film och ett 10-tal i verkliga livet och jag har aldrig stött på en missnöjd ägare till en avkomma efter honom.

Jag är själv ägare till en D-Day-avkomma, nu 9 år. Jag måhända älskar min jättestora grå vackra häst (som har placeringar i MsvB även om det inte är så mkt att hänga i julgranen...), men han – liksom de FLESTA andra D-Dayhästar jag träffat och hört talas om är faktiskt ganska svår och jag skulel ALDRIG köpa en D-Dayhäst igen. En knepig blandning av tuff, svårpåverkbar och ändå mkt känslig och energisk. De verkar lätt nå frustration. Tvärnitande D-Dayhästar är det gott om... Lustigt att en hingst kan nedärva just detta (vilket han så klart inte gör, men säkerligen lättheten att nå frustration). Från ryttare som ridit D-Day himselfe så var han en dröm ena dagen, andra dagen tvärnitade han i varje hörna.

Därtill är många lite byggda i nedförsbacke. Eg inte mer än de många andra om man tittar på enbart exteriören, men sen förmår de under arbete inte riktigt bära upp sina framdelar.

MEN undantag finns så klart – alla ni som berättar hur gudomligt välartade D-Day-djur ni har! :-)

Senast ändrad:

Jag tror inte det finns någon gemensam mall hur en avelshingst skall se ut, utan hur man än vänder det så kommer domarnas egna smak och tycke in i bedömningen.
Kanske är det så att danskarna inte vill ha den typen av häst, eller kan det vara så att dom har en annan framtids vision på sin typ av avels hingstar.
Vem vet.

Jag tror också att det är så, man kan aldrig till 100% bortse från domarnas egna "skönhetsideal" - omedvetet påverkar det nog alltid en uns.

Jag vill inte helt köpa argumenten att de redan har hans blod representerat - en tillräckligt bra hingst brukar ju vara intressant ändå. Annars skulle vi ju inte ha två QE godkända nu tex....

Jag är själv D-Day-avkomma-ägare. Jag måhända älskar min grå häst (som har placeringar i MsvB i allafall även om det inte är så mkt att hänga i julgranen...), men han – liksom de FLESTA andra D-Dayhästar jag träffat och hört talas om är faktiskt lite »knäpp«. En knepig blandning av tuff, svårpåverkbar och ändå mkt känslig – når lätt frustration. Tvärnitande D-Dayhästar är det gott om... Lustigt att en hingst kan nedärva just detta. Från ryttare som SJÄLV ridit D-Day så var han en dröm ena dagen, andra dagen tvärnitade han i varje hörna.

Därtill är många lite byggda i nedförsbacke. Eg inte mer än de flesta om man tittar på exteriören, men sen förmår de under arbete inte riktigt bära upp sina framdelar.

MEN undantag finns så klart – alla ni som berättar hur gudomligt välartade D-Day-djur ni har! :-)

Så där är det ju med alla hingstar - de får bra avkommor - och de får en del mindre bra också. Och förhoppningsvis en hel del i "mitten" oxå.

Det är ju så med dagens avel , att om man tittar närmre på den så är det ju ganska få linjer som används mycket, dvs det är otroligt många släktingar som är i avel. Detta , tillsammans med det hårda urval vi har vad det gäller godkända hingstar gör ju att det ofta kanske blir mer "tur än skicklighet" av avkommorna...
Tex om ditt sto passar bra med hingst som har mkt Landgraf i sig, då har man ju en uppsjö av hingstar att välja bland...

Ja, verkkligen - och som vågar stå med det utåt också:bow:

Hej!
Jag är lite nyfiken på vad du menar med "tvärnitande" hästar?
Vill de inte gå fram alls eller menar du att de blir helt blockerade?

Funderade lite på din beskrivning av D-Dayhästar och undrar om min ärvt något överhuvudtaget från sin pappa...Har hittills bara varit med om en gång när hon tvärstannade och inte ville gå. Någon illvillig person hade lagt en julgran i diket där det inte brukar ligga julgranar. Jag löste detta då genom att hoppa av och promenera förbi med Hedwig smygande bakom mig. Hoppade upp och fortsatte turen utan problem. Nästa gång tittade hon bara lite på granen och traskade sedan lugnt vidare.
I övrigt är hon enkel att ha med sig på nya ställen och känns i princip alltid väldigt positiv.

Hon är inte överdrivet känslig heller. När man sätter press på henne blir hon lite sur och ruskar på huvudet och påtalar det onödiga med att tex stoppa in bakbenen under sig... oftast är detta dock i samband med att hon inte är riktigt varm och mjuk i musklerna.
När hon är det får jag mer känslan av att hon njuter av att jobba med kroppen och får ta i lite extra.

En häst som Hedwig skulle jag utan tveka köpa igen. Men det behöver för den skull inte vara en D-Dayavkomma. Är ju tveksamt om man skulle ha sådan tur igen...Självklart har hon sina brister, bla som du beskriver får man passa så att hon inte faller fram på bogarna. Upplever dock inte att hon är byggd i nerförsbacke. Eller vad tycker du?
vackrast.JPG

Men hennes förtjänster överväger och vi passar så himla bra ihop!:) Jag är alltid glad och lycklig när jag rider henne!
tullgarn3_080228.small.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att din häst ser väldigt trevlig ut (oavsett vad jag anser om faderns temprament!)!:love:

Tvärnitande

De verkar lätt uppnå frustration, blir lätt pressade, och verkar ta ut det genom att helt sonika stanna! (och vid press framåt resa sig) Alltså inte tittigt-stoppiga utan under arbete. Blockerade är bra ord.

På tävlingar har andra D-Dayhästägare (det SYNS att min stora skimmel är e D-Day till skillnad från din :-) kommit fram och frågat om den »är snäll« och vid lite mer samtal har de berättat att deras häst just stannar vid press och är knepig.

Hur som helst, min 9-åring var jättesvår som 4-5-åring och reds INGET under hela sitt 6-års år, men uppför sig numera nästan oklanderligt. Jag är inte det minsta stolt över att ha en enmanshäst men han funkar inte alls med alla typer av ryttare. Trist nog.

Jag tycker inte din häst är byggd i nedförbacke. Det är inte min heller men under arbete är det ändå svårt för honom att bära sin framdel, trots ganska väl undersatta bakben. Jätteknepigt.

Tycker din häst ser fin ut. På exteriörbilden upplever jag henne inte alls i nerförsbacke...möjligen när du rider...men nej inte mcyket i sådant fall.

Har inte lusläst hela tråden men är det ngn som VET på vilka grunder dom ratade honom? Någon officiell förklaring bör ju finnas.

Sv: Tvärnitande

De verkar lätt uppnå frustration, blir lätt pressade, och verkar ta ut det genom att helt sonika stanna! (och vid press framåt resa sig) Alltså inte tittigt-stoppiga utan under arbete. Blockerade är bra ord.

På tävlingar har andra D-Dayhästägare (det SYNS att min stora skimmel är e D-Day till skillnad från din :-) kommit fram och frågat om den »är snäll« och vid lite mer samtal har de berättat att deras häst just stannar vid press och är knepig.

Hur som helst, min 9-åring var jättesvår som 4-5-åring och reds INGET under hela sitt 6-års år, men uppför sig numera nästan oklanderligt. Jag är inte det minsta stolt över att ha en enmanshäst men han funkar inte alls med alla typer av ryttare. Trist nog.

Jag tycker inte din häst är byggd i nedförbacke. Det är inte min heller men under arbete är det ändå svårt för honom att bära sin framdel, trots ganska väl undersatta bakben. Jätteknepigt.

Hm, det där när hästar blir blockerade gillar jag inte alls. Min har inte visat några sådana tendenser alls tack och lov! Jag köpte henne som 3-åring och har ridit henne hela tiden sedan dess ( 6 år nu) Förra året hade hon en period när hon gärna slog om bak i galoppen när vi ville att hon skulle lägga mer vikt på bakbenen samt att det då och då kom en sur kospark om man petade till henne med spöt. Men lite 5-års trots får man ju ha.

I princip vem som helst kan rida henne. Hon är verkligen snäll. Håller inte på och testar utan gör sitt bästa för att samarbeta. Hon har aldrig försökt resa sig heller bockat med ryttare. (Något glädjeskutt i skogen räknar jag inte in..:D) Jag har inte heller något intresse av att ha en enmanshäst. Även om det oftast bara är jag som rider henne är det väldigt smidigt att någon annan kan göra det om vi är bortresta tex.

Upplever att hon bär sig bra när hon kommer till arbete men jag har inte så mycket annat att jämföra med.

Undrar om jag ska DNA-testa henne...:D man börjar ju undra om det inte har smygit sig in en annan pappa...:angel:

plus Sar och Kicket.

Tack, jag är ju själv mycket förälskad i min häst och inte helt opartisk...men håller med er:D Hon är en fining!:love:

men, det ar bridget jones (renee zellweger) pa ryggen!! Inte visste jag att Bridget gillar hastar ;)

What?? Menar du att jag är lik henne eller att jag som person verkar lika förvirrad...:rofl: (Kanske inte helt fel iof...:angel:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det är mycket besynnerligt att fyra ryttare från fyra nationer har använt samma förbjudna preparat. Det indikerar att...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det danska dressyrlaget nämnde inte något om medaljchans när laget höll presskonferens på tisdagen. - Min häst Don Schufro...
Svar
0
· Visningar
685
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
771
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
752
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare