Cykla själv

labb

Trådstartare
Vilken ålder tycker ni är lämplig för att själv få cykla (till skola och kompisar) längs cykelvägen som visas nedan? Vägen intill är hårt trafikerad med hastigheten 50km/h som de flesta håller något så när men inte alla. Sträckan är totalt cirka två kilometer varav ca 500m är längs denna väg.

16530711748_488d3c2e90_b.jpg

12. Barn är faktiskt inte mogna att bedöma trafiken före det. Och om de ska klara det vid 12 krävs det att de har vistats mycket i trafik med en vuxen som förklarar samspel i trafiken, hur man kan förutse hur ngn kommer att agera, vilka regler som gäller etc. Så gå/cykla vägen mycket tillsammans med barnet.

Fick börja cykla själv i trafiken när jag var nio eller 10. Längs en 70-väg utan vägren, dock inte så trafikerad. När jag frågat mamma i vuxen ålder varför jag blev släppt så tidigt trots att 12 även gällde då så sa hon bara att hon litade på att jag klarade det. Min dotter får minsann inte cykla själv nånstans innan hon är 12 i alla fall!

Vilken ålder tycker ni är lämplig för att själv få cykla (till skola och kompisar) längs cykelvägen som visas nedan? Vägen intill är hårt trafikerad med hastigheten 50km/h som de flesta håller något så när men inte alla. Sträckan är totalt cirka två kilometer varav ca 500m är längs denna väg.

16530711748_488d3c2e90_b.jpg
Jag skulle säga att det är beroende på barn och situation, mina barn på egen hand där de är vana att cykla, inga problem. Mina barn tillsammans med några av deras vänner, mycket tveksamt... ;)
Nåja min stora är 12 år nu och henne släpper jag nog att cykla där hon själv anser det vettigt, hon är lugn och sansad i trafiken och tar hellre det säkra före det osäkra.
Min yngsta fyller 10 år i år och skulle han cykla regelbundet efter den vägen i sällskap så skulle jag kunna låta honom cykla där själv, men det betyder inte att jag skulle säga att alla 10 åringar är lämpliga att cykla själva där.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 229
Senast: Emtherlia
·
Hundhälsa Hej, har en fråga. Min labbe är 11 månader och jag har börjat cykla med honom. Han älskar att springa bredvid cykeln på gräset intill...
Svar
4
· Visningar
819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka