Cykelhjälm

Enda erfarenhetm är när en passagerare hittade en påse med skumt innehåll på en av mitt förra jobbs bussar. Halva stan spärrades av (ja jag överdriver lite), bombgruppen kommer. Spänningen är stor för man har sett sladdar och det luktar krut tycker någon.

Men det var bara en kvarglömd Hövding :rofl:

Bland tonåringar kanske, men knappast vuxna människor? Liksom minska risken för hjärnskador eller förstörd frisyr, valet kan ju inte vara jättesvårt.

Nä alltså detta är anledningen till att jag själv inte kommer lägga pengar på något som inte är en hjälm. Jag är själv superslarvig med hjälm men vill vill inte bidra till "fin frisyr eller hatt är viktigare än hjärnan"-tänket många (inkl mig själv) har.

Provade två olika storlekar av Hövding 2.0 i våras men kändes obehagligt att ha något tungt och åtsittande kring halsen/nacken. Svettigt under sommaren om inte annat. Blev en vanlig cykelhjälm "Scott supra plus mips", vann något bäst i test 2016. Frontalkrockade med en annan cyklist för några veckor sedan och flög några meter men hjälmen (och huvudet!) höll! :up:

Provade två olika storlekar av Hövding 2.0 i våras men kändes obehagligt att ha något tungt och åtsittande kring halsen/nacken. Svettigt under sommaren om inte annat. Blev en vanlig cykelhjälm "Scott supra plus mips", vann något bäst i test 2016. Frontalkrockade med en annan cyklist för några veckor sedan och flög några meter men hjälmen (och huvudet!) höll! :up:
Va läskigt! Skönt att det gick bra!
Jag antar att du vet att du måste köpa ny hjälm efter en krock? Så fort en hjälm har tagit emot ett slag så ska den bytas ut.... Tror dock få följer detta men tyvärr skyddar inte hjälmen därefter alls på samma sätt.

Jag antar att du vet att du måste köpa ny hjälm efter en krock? Så fort en hjälm har tagit emot ett slag så ska den bytas ut.... Tror dock få följer detta men tyvärr skyddar inte hjälmen därefter alls på samma sätt.
Stämmer, trots att hjälmen fortfarande är hel så är den förbrukad. Ska köpa en ny så fort försäkringsersättningen kommer :)

Vi gjorde ett så tydligt experiment på fysiken i skolan.
Ägg i hjälm släpps mot golvet (var inte speciellt högt, max 2 m) Ingenting händer.
Gör om exakt samma sak med samma hjälm och samma ägg... Poff
(bra om ägget har lagts i en knuten plastpåse!)

Ägg i hjälm släpps mot golvet (var inte speciellt högt, max 2 m) Ingenting händer.
Vad hade ni som hjälm?

Vad hade ni som hjälm?
Var några år sedan jag gick i skolan:angel:
En "vanlig cykelhjälm" som de såg ut för 25 år sedan, typ cellplast med ytterskal. När de var som halvklot utan strömlinjeform. Inte barnmodell och inte hårdplastvarianter. Ungefär...
148700585206429779.png

Var några år sedan jag gick i skolan:angel:
En "vanlig cykelhjälm" som de såg ut för 25 år sedan, typ cellplast med ytterskal. När de var som halvklot utan strömlinjeform. Inte barnmodell och inte hårdplastvarianter. Ungefär...
148700585206429779.png
Ni stoppade alltså en massa ägg i en hjälm? Jag trodde det var ett ägg med hjälm.

Fast det kan väl lika gärna bero på ägget?

Fast det kan väl lika gärna bero på ägget?
Hm, den var klurig...:up:

Minns inte att vi diskuterade den aspekten. Borde ju en fysiklärare ha tänkt så långt om det var tveksamt med slutsatsen. Som jag minns så låg ägget prydligt kvar i botten vid nerslaget, det borde väl tyda på någon typ av energidämpande stötupptagning att det inte blev "studs"?

Äggskalet tar upp krafter genom sin form. Att de fördelas ut på en stor yta och därför inte når kritisk storlek på en punkt. Kan det vara att den funktionen är annorlunda och inte påverkas av hänt en gång innan-effekt.
Hjälmen absorberar energi genom att materialet fångar upp det på något sätt (deformation?) som ändrar dess egenskaper på ett bestående sätt.
Om du knackar ägget halvhårt i bordet, så går det inte sönder lättare för att du gör det fler gånger.

Någon civ.ing. där ute som har facit. Kommer gå och fundera på detta tills jag får veta riktiga svaret nu.

Nej inte jag heller :D men just att inte använda hjälm är obegripligt för mig.
Den som klarat sig utan cykelhjälm i 20-30-40 år, innan begreppet ens existerat kanske känner det ofta som om risken är acceptabel. Jag skulle aldrig medvetet rida utan hjälm men cykla är inga större problem, cykelhjälm är ett modernt påfund som jag är uppväxt utan, ridhjälm har alltid varit obligatoriskt och normalt.

Jag säger inte att det är rätt, men väl en vanesak.

Den som klarat sig utan cykelhjälm i 20-30-40 år, innan begreppet ens existerat kanske känner det ofta som om risken är acceptabel.
Fast när jag bodde i stad tyckte jag det var barn och typ 30-40+ som var bäst på att använda hjälm, tonåringar och unga vuxna sämst. Här har nästan alla hjälm.

Liknande trådar

Hemmet Går det få rent en kokosmatta? En sån här närmare bestämt Ena katten hade en olycka på den (💩) och förutom att jag inte vill ha...
Svar
13
· Visningar
474
Senast: Bison
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Fritid Hej! Är det någon här som använder Hövding cykelhjälm? Är det värt det dyra priset? Kör inte bil längre och tänkte börja cykla i...
2
Svar
27
· Visningar
2 510
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar