Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Deformation kan vara elastisk eller plastisk.Äggskalet tar upp krafter genom sin form. Att de fördelas ut på en stor yta och därför inte når kritisk storlek på en punkt. Kan det vara att den funktionen är annorlunda och inte påverkas av hänt en gång innan-effekt.
Hjälmen absorberar energi genom att materialet fångar upp det på något sätt (deformation?) som ändrar dess egenskaper på ett bestående sätt.
Deformation kan vara elastisk eller plastisk.
Elastisk deformation innebär att materialet efter deformation återgår till sin ursprungliga form - som en studsboll - och energin återgår i allt väsentligt till rörelseenergi genom studsen. (Inte all energi, för då skulle studsbollen aldrig sluta studsa, men den mesta energin. En liten del blir värmeenergi i studsbollen och en ännu mindre del i golvet.)
Plastisk deformation innebär att deformationen är varaktig och materialet således inte återgår till ursprungsform. Under själva deformationen övergår rörelseenergi till värme.
När man gör en cykelhjälm vill man i praktiken ha en kombination av elastisk och plastisk deformation. Ur stötdämpningssynpunkt skulle 100% plastisk deformation vara idealiskt, men det skulle bli en opraktisk hjälm som vore svår att handskas med - därav det hårda och i huvudsak elastiska skalet. Den stötupptagande insidan, ofta av frigolit eller liknande, deformeras plastiskt och komprimeras helt enkelt innanför skalet.
Stöt nummer två på samma ställe på hjälmen kommer inte att deformera frigoliten lika mycket, utan en större del av deformationen kommer att vara plastisk och en större del av energin fortplantas till vårt huvud.
Varför är plastisk deformation idealiskt ur stötdämpningssynpunkt? Ett stötdämpande material som återtar sin form vore väl det bästa?Deformation kan vara elastisk eller plastisk.
Elastisk deformation innebär att materialet efter deformation återgår till sin ursprungliga form - som en studsboll - och energin återgår i allt väsentligt till rörelseenergi genom studsen. (Inte all energi, för då skulle studsbollen aldrig sluta studsa, men den mesta energin. En liten del blir värmeenergi i studsbollen och en ännu mindre del i golvet.)
Plastisk deformation innebär att deformationen är varaktig och materialet således inte återgår till ursprungsform. Under själva deformationen övergår rörelseenergi till värme.
När man gör en cykelhjälm vill man i praktiken ha en kombination av elastisk och plastisk deformation. Ur stötdämpningssynpunkt skulle 100% plastisk deformation vara idealiskt, men det skulle bli en opraktisk hjälm som vore svår att handskas med - därav det hårda och i huvudsak elastiska skalet. Den stötupptagande insidan, ofta av frigolit eller liknande, deformeras plastiskt och komprimeras helt enkelt innanför skalet.
Stöt nummer två på samma ställe på hjälmen kommer inte att deformera frigoliten lika mycket, utan en större del av deformationen kommer att vara plastisk och en större del av energin fortplantas till vårt huvud.
Kärra är verkligen guld! Jag har en man kan köra barnen i, croozer kid. Bagageutrymmet på den är helt fantastiskt! Två barn och pakethämtning eller en tur på Ica är ingen big deal. Det går att knöla ner det mesta. Cyklade haninge-nynäs med den för något år sedan också. Nemas problemas.Häpp! Jag har lagt ner cykelhjälmsplanen, och siktar på en transportkärra istället. Vi får se var det slutar...
Jo du har rätt, så borde jag ha skrivit, jag ville mest differentiera mellan plastisk och elastisk deformation. En sådan typ av material har ju t ex använts i mc-ställ med början på 80-talet i form av punktskydd för axlar, knän och armbågar. Där handlar det om en typ av "minnesskum" med rätt hög densitet. Jag har inte sett något sådant i huvudskydd, gissningsvis bland annat på grund av vikten.Varför är plastisk deformation idealiskt ur stötdämpningssynpunkt? Ett stötdämpande material som återtar sin form vore väl det bästa?