Gwildr

Trådstartare
Jag är intresserad av att veta mer om cushing's. Därför har jag några frågor till er som har haft en häst med sjukdomen:

1. Vilka symptom hade hästen som gjorde att ni misstänkte Cushing's?

2. Hur diagnostiserades sjukdomen? (Vilken sorts blodprov? t ex)

3. Vad har hästen fått för behandling (ev medicin) och hur har det fungerat? Har det gett några biverkningar?

4. Sköts hästen i övrigt på något särskilt sätt av hänsyn till sjukdomen?

5. Hur har sjukdomen påverkat hästens livskvalitet och förväntade livslängd?

tack på förhand
Åsa

Sv: Cushing's

Hallojs! Jag har haft en häst med cushings...

1. Vilka symptom hade hästen som gjorde att ni misstänkte Cushing's? Hon fick rätt lång päls o fällde inte på våren..lätt för att få fång utav ALLT

Det var en veterinär på Strömsholm som bara konstaterade det.

3. Vad har hästen fått för behandling (ev medicin) och hur har det fungerat? Har det gett några biverkningar?
Ingen medicinering, det fanns inte då tror jag.

4. Sköts hästen i övrigt på något särskilt sätt av hänsyn till sjukdomen? Jag klippte henne och såg till att hon hade samma foderstat hela tiden. Motionerade henne som vanligt.

5. Hur har sjukdomen påverkat hästens livskvalitet och förväntade livslängd? Min totta blev 28 år o var fräsch hela vägen. Hon fick en jobbig bihåleinflammation så jag tog bort henne pga det. Livskvaliten...tja, hon gick ju som fånghäst dårå. Inget bete där inte..

Tja, det var ju mina svar det. Sök på forumet oxå, det finns nog några trådar om det.

Tack för dina svar. Roligt att höra att din häst blev gammal trots att hon hade cushing's. Blev symptomen kraftigare med åren efter vad du märkte?

Är det fler som har erfarneheter av hästar med cushings och vill dela med sig?

Jag är intresserad av att veta mer om cushing's. Därför har jag några frågor till er som har haft en häst med sjukdomen:

1. Vilka symptom hade hästen som gjorde att ni misstänkte Cushing's? Fick svår fång utan egentlig orsak, såg grotesk ut i kroppsformen, svullen ovanför ögonen, drack mycket vatten.
2. Hur diagnostiserades sjukdomen? (Vilken sorts blodprov? t ex) Togs inget blodprov eftersom den typen av prov kan utlösa fång och hon redan var så dålig i fång. Vet. ställde diagnosen ändå.
3. Vad har hästen fått för behandling (ev medicin) och hur har det fungerat? Har det gett några biverkningar? Hon får en medicin som heter Permax (finns inte längre, ska ersättas med en annan som jag inte vet namnet på), hon svarade mycket bra på medicineringen, inga biverkningar.
4. Sköts hästen i övrigt på något särskilt sätt av hänsyn till sjukdomen? Sköts som en fånghäst.
5. Hur har sjukdomen påverkat hästens livskvalitet och förväntade livslängd? Fällde vinterpälsen väldigt sent och satte även vinterpäls sent i höst.Tack vare medicinen mår hon bättre än på många år, mår riktigt bra och strålar av livslust, om framtiden vet vi ingenting, skulle vara intressant att höra flera som har medicinerat sina hästar och hur det går.
Har bra bilder på henne före och efter medicinens effekt, men vet inte hur jag lägger in dom här...

Roligt att höra att din häst har levt upp med hjälp av medicinen! Är hon fortfarande lika fångkänslig eller har du upplevt någon ändring där?

Det skulle vara intressant att se bilderna. Om jag har förstått det rätt måste man ladda upp dem på nätet, man kan tillexempel lägga dem på där man kan lägga upp bilder gratis.

Sen trycker man på symbolen med berg och en sol, "Infoga bild" när man skriver meddelandet och lägger in internetadressen till den bild man vill ska visas.

/Åsa

Jag har ett nittonårigt fjordsto som fick diagnosen Cushing's sjukdom för ganska precis två år sedan.

1. Vilka symptom hade hästen som gjorde att ni misstänkte Cushing's? Fång som inte ville gå över. Jag kände inte till sjukdomen innan, så jag förstod inte de övriga symptomen förrän efteråt. Hon hade bulor över ögonen, drack väldigt mycket, kissade väldigt mycket, hade/har extrem pälsväxt, var bukig, tappade muskler mm

Hon stod på Stenestads Hästklinik en vecka och de tog prover på henne, bl a något som jag tror heter dexamethasone suppression test, vilket visade att hon hade Cushing's sjukdom och det togs även glukosbelastningstest på henne, vilket visade att hon var insulinresistent.

3. Vad har hästen fått för behandling (ev medicin) och hur har det fungerat? Har det gett några biverkningar? Hon har fått Permax 0.75 mg/dag ända till i höst då det inte gick att få tag i. Nu får hon i stället Parkotil, som har samma innehåll enligt min veterinär. Det är något dyrare tyvärr. Jag kan inte se några biverkningar på henne idag, men i början av behandligen verkade hon något frånvarande, lite förvirrad nästan. Kunde stå och stirra ut i tommat luften ibland. Hon sov även väldigt mycket, låg och snarkade i boxen en morgon och skrämde nära nog livet ur mig. Förutom dessa piller får hon extra magnesium eftersom blodprover visade att hon hade brist på det. Hon får även extra E-vitaminer. Jag ger henne ca 6-7 kg grovfoder om dan, hö och på kvällen även halm. Har en väldigt bra höleverantör som vet att jag är noga med mina hästars mat. Han vet vilken typ av hö mina hästar ska ha. Hon får Spiller's High Fiber Cubes, vilket ska vara bra för hästar som har lätt att få fång. Detta får hon mest för att jag ska kunna blanda i medicinen, så det handlar bara om några deciliter per dag.

4. Sköts hästen i övrigt på något särskilt sätt av hänsyn till sjukdomen? Hon sköts nära nog som vanligt idag, förutom att hon tyvärr har kvar sin extrema pälsväxt. Ser ut som en isbjörn ungefär, så hon behöver klippas året runt. Annars orkar hon inte göra något, kan stå och svettas i hagen om det är en varm dag osv. Jag inte släpper inte heller henne på bete. Hon blev dålig i magen direkt i somras när hon kom på det bete som hon gått på flera somrar innnan och som fungerat bra. Skogsbete som absolut inte är kraftigt. Hon fick komma hem till vinterhagen och äta hö i stället och efter bara någon dag var magen OK igen.

5. Hur har sjukdomen påverkat hästens livskvalitet och förväntade livslängd? Vi rider eller kör henne ca 5-6 gånger i veckan. Jag tränar dressyr med henne på ca LA-nivå varannan vecka och min dotter tränar hoppning med henne varannan vecka. Hon är väldigt pigg och framåt och jag har fått beröm för att hon är ovanligt väl musklad för att ha denna sjukdomen. Veterinären som vaccinerade henne sa att hon såg ut som vilken frisk häst som helst. Jag vet inget om hur gammal hon kan bli, men som det ser ut just nu har hon nog inte varit i så bra trim på många år. Hon är betydligt smalare än innan hon blev sjuk vilket säkert har stor betydelse.

Hoppas att detta kan ge stöd och tröst åt andra. Glömmer inte min förtvivlan när det var som jobbigast. Alla hästar svarar inte lika bra på medicinen som min häst gjort, enligt min veterinär, men det är väl värt att försöka. Jag fick ork och stöd att fortsätta kämpa av vänliga veterinärer och assistenter i Stenestad och min älskade lilla Sari fick livet tillbaka.

Hälsningar
Elisabeth

Jag vet ju inte om hon är lika fångkänslig, vågar inte prova! Så jag sköter henne som en fånghäst.
Gör ett försök att få in bilder på före och efter medicinering av henne.:confused:
Nej det gick inte att få in bilder men gå in på följande så ser ni dom: http://www.pixbox.se/alb637151

Ni som har börjat med den nya medicinen, har ni märkt någon försämring, vad är priset och ger ni samma dosering som med Permax?

Senast ändrad:

Ja, Sari får samma dos som då hon fick Permax, och det fungerar utmärkt.
Hälsningar
Elisabeth

1. Vilka symptom hade hästen som gjorde att ni misstänkte Cushing's? Vi misstänkte inte det för had einte hört talas om dte innan de konstaterades att hon hade det utan hon fick fång, tumör i juvren och fällde inte.

2. Hur diagnostiserades sjukdomen? (Vilken sorts blodprov? t ex).
Massa koller på Strömsholm.

Butta samt en annan jag inte komme rihåg namn på, Det fungerade till och från, hon var fräsch ena veckan och superd¨ålig veckan efter.

Skulle inte få gå i hage med annat än grus någonsin, men eftersom dte var en shettisdam så fick hon gå ut i hage endå .
Resonerade så att när hon inte klarade av det alls så var det dags att ta bort endå. Känns taskigt att ha en shettis på 18 år inspärrad.

5. Hur har sjukdomen påverkat hästens livskvalitet och förväntade livslängd? Hon fick det diagnoserat i feb 07, juli 07 tog vi bort henne.

Till höger, den stora..
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08060000-08069999/640x480/8069373.jpg?0

Hon ser ut att ha en väldig "fångnacke" på den första bilden. Hon ser ut som en liten ardenner! Det skulle vara väldigt intressant att se en sidobild efter behandling också om du har någon.

/Åsa

Det är inte bara "fångnacke" utan hela frampartiet var enormt och hon hade päronmage trots att hon nästan var tunn i hullet.
Har ingen bild direkt från sidan och nu har hon vinterpäls men hon ser helt normal ut i hela kroppen, väldigt fin nu faktiskt.:love:

Intressant och informativ tråd.
Jag har förstått av veterinär att Cushing's troligen är en underdiagnostiserad sjukdom.

Tidigare stod det en häst i stallet med cushings. Enligt ägaren hade hon ärvt det av sin mor.
Hon hade den där enorma nacken, svettades något enormt, tycktes inte tåla pollen, rann nästan ständigt ur ögonen, enormt fet (kan berott på annat...)... Misstänker att hon hade fång mer eller mindre alltid, men det vet jag inte säkert. Ägaren sa att det inte fanns något att göra, utan att det bara var så. Kan inte säga att hon behandlades så försiktigt som on kanske borde. Misstänker att den hästen inte kommer leva så länge..

Underdiagnistiserad? Hörde tvärtom härom månaden av en granne som är djursjukvårdare. Hon sa att det finns en väldig massa gamla fånghästar med lång päls som fått diagnosen Cusings utan provtagning överhuvudtaget.

Tror att min nye är ett sådant exempel. När han kom fick han fång ganska omedelbart. Fällde inte utan med massa besvär fick jag av honom vinterpälsen i mitten av juni ungefär.

Nu verkar vi ha fått till kosten så pass att han är fin i hull. Pälsen är visserligen rejäl men inte mycket mer än min andre gamling som definitivt inte har Cusings. Han dricker inte mer och kissar absolut inte mer än de andra. Har faktiskt gott hopp just nu att det inte är Cushings han har.

En följdfråga:

När ni tänker tillbaka med den kunskap som ni har nu, fanns det symptom tidigare, innan er häst fick sin diagnos, som kunde ha tytt på cushings? Vad var det tidigaste symptom som er häst hade som skulle kunnat berott på Cushings?

Har en häst i stallet som har det. kan bidra med lite info om den även fast den inte är min.

1. Vilka symptom hade hästen som gjorde att ni misstänkte Cushing's?

Hästen var fet och lade på sig trots nedskärningar i foderstaten. Den hade enorm pälstillväxt och extremt håriga öron.

Veterinär gjorde det i samband med annan behandling.

Ska käka det som motsvarar jag tror motsvarar Permax som inte finns längre. Vet inte vad det heter och de kollar om det finns billigare alternativ.

Inget speciellt.

5. Hur har sjukdomen påverkat hästens livskvalitet och förväntade livslängd?

Livskvaliteten är låg för tillfället av andra orsaker. Den verkar inte så glad eftersom den har boxvila... inte pga cushings dock. Hästen är allmänt i ganska dåligt skick...

Är hästen nydiagnostiserad då?

Det skulle vara intressant att höra hur det utvecklar sig framöver, när hästen har fått medicin ett tag. Hoppas hästen blir bättre. Både vad gäller Cushingen och de andra problemen.

Ja cushings diagnostiserades för några veckor sedan. Den blev iaf konstaterad ohalt igår (från skadan som gav boxvila) och ska börja ledas igång lite. får nog gå i hage om några dagar. Men hästen är i dåligt skick, har tappat alla muskler och rörlighet, är gammal (runt 22 år tror de), har haft många skador och problem under de senaste 2 åren. Ser hemsk ut i kroppen nu. Så det börjar nog eg. bli dags att vandra vidare, men det är inte alltid ägaren vill se hur illa det är...

Den har ännu inte fått sin medicin eftersom tydligen leveranstiden är jättelång (3-4 veckor) och den inte finns att få tag på nånstans. Återkommer med mer info allteftersom:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
5 036
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två...
Svar
11
· Visningar
5 219
Senast: DGjumping
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 135
Senast: EmmaW
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka