Cushings syndrom

Addilo

Trådstartare
Vad ligger kostnaden på om man ska behandla en häst mot denna sjukdom?
Hästen väger 350-400 kg.

Bara på ett ungefär sådär, hästen har inte fått diagnosen men det kan vara bra att förbereda sig.

Sv: Cushings syndrom

Nu gick min häst bort för snart två år sedan, men då kostade det ca 4200 kr per år för ett litet halvblod (ca 550 kg).

160 tabletter kostade 3400 kr när jag köpte för några månader sedan. Vanlig dos är 1 tablett/dag/400 kg men du kan behöva ge mer eller mindre beroende på hur hästen mår och på vad proverna visar.
Du har pm.

Senast ändrad:

Bara av nyfikenhet, är det fortfarande Pergolid man ger? Vet att det talades om att den skulle försvinna 2011, sista dosen jag tog ut till min häst tog flera månader att få fram...

Nej, numera är det Prascend som gäller (dock samma innehåll). Kostnad i Sverige ca 2600 kr för 160 tabletter senast jag kollade (Djurapoteket). Jag köper i England där det är lite billigare, men med tanke på att min häst nu får 5.5 mg/dag vågar jag inte ens räkna på vad det kostar i året.....

Klarar hästen sig på enbart 1 mg så är det inte alls dyrt att medicinera!

Det fula är att om man inte har något djurapotek i närheten så tar Apoteket AB ut en extra kostnad så att prascend kostar 3400 kr. Jag var riktigt arg på apoteket kan jag säga. Så fruktansvärt fult att ta ut en så hög avgift extra.

Aha, då förstår jag. Som sagt så var det väldigt knepigt att få tag på Pergolid sista tiden för "oss". Vi var just på g att höja dosen för min häst när jag fick ta bort henne, men första 1½ åren mådde hon finfint på 1 mg/dag. Det var nästan fantastiskt att se förändringen när hon fick börja med medicin!

Du kan beställa direkt från Djurapoteket! Skicka receptet dit så får du hem det i posten. Ring och prata med dem.

Låter ju helt vansinnigt att ditt lokala apotek lägger på 800 kr?? Kan omöjligt vara tillåtet? :confused:

Okej tack för svar. Då vet jag lite mer. Nu får vi se om vet. anser att prover ska tas när hon kommer på återbesök. Hästen står just nu på fångbehandling.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 664
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 953
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 231
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023