Curbstrapens längd

alazzi

Trådstartare
Jag måste ha haft pyttehästar (2 olika) för jag har alltid upplevt att curbstrapen alltid är för lång. Är det en rem så kan man ju enkelt korta den, men nu har jag letat länge efter en kortare kjedja eftersom de jag har nu är bra mycket för långa ihop med det bettet som jag rider med idag.

Jag har snokat runt och kollat stallkamraternas kjedjor och alla har samma längd och det är i regel ganska långt på många hästar. Men folk i mitt stall bryr sig inte om att kjedjan hänger och skramlar 5 cm under sitt rätta läge. På några hästar blir det givetvis rätt, men hur svårt ska det vara att hitta en kortare kjedja?

Var finns det kortare kjedjor att köpa?

Sv: Curbstrapens längd

Jag har hittat en curb med en lite kortare kedja, men på ett bett är den ändå för lång, men funka mycket bättre på andra bett.
Men "vanliga" curb är alltid för långa för min häst.
Jag kan skicka ett PM där jag fått tag i den korta curben.

Tack! Quartrana är ju ofta ganska små så jag kan ju inte vara ensam om att leta efter en kortare curb.

Jag hade samma problem med min miniquarter (om man tittar på stl på allt, höjden är inget problem :D)
Min tränare snokade reda på en curb med kedja i längden 3,5.
Var den enda kortare som gick att hitta i Sverige.

Så nu är Chili riktigt nöjd utan slammret under hakan, som störde honom hela tiden....:o

Senast ändrad av en moderator:

Jag har samma problem med min dam. Använder bara läderrem just nu eftersom kedjan är alldeles för lång på de curbstraps som jag har. Men ska kika på den hemliga :angel: länken om jag kan tänkas hitta en mer passande.

Har samma problem!

Just nu får båda hästarna gå med enkel lädercurb som gick att göra nya hål i så att den passade. Men den med kedja fick jag helt enkelt muta lillebrorsan att öppna och ta bort ett par länkar och svetsa ihop igen:p
Syns inte att det är gjort något med den och nu passar den äntligen!:laugh:

Vore det en dödssynd att skaffa en "engelsk" kinnkedja med lösa krokar att fästa i bettet? ;)

Den kan ju regleras helt och hållet fritt från båda sidor, och tycker man att man vill så klipper man av överskottet.

Mina curbs har har flera olika hål att välja mellan på båda sidor så att jag kan få rätt längd. Jag vill ju att den ska sitta som kedjan på ett vanligt stångbett, dvs, så att vinkeln blir 45 grader. Det borde vara hopplöst om längden inte går att ändra. Hur är det då tänkt att stången ska kunna sitta rätt och få rätt inverkan?

Men vad är skillnaden mot en westernkedja, mer än att den har läderändar? Och det lär ju knappast göra skillnad på inverkan?:confused:

Nä, det gör det säkert inte! Men nu är det så det står i regelboken.. Precis som att en curbstrap inte hade varit godkänd på en dressyrtävling :) Sen vad man gör hemma har ju ingen betydelse!

Har inte stjärnegärdet curbs i ponnystorlek, vet dock inte hur långa de är. Men kanske värt och kolla på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
4 083
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar