CRUFTS 2017

Blueberry

Trådstartare
Är det någon här som ska dit?
Eller som har varit där, och som kan rekommendera något särskilt?
Vilken eller vilka dagar är bäst att vara där?

Jag ska dit som civil, utan hund och flock - det ska bli så härligt! :D Jag har aldrig varit där förut, men ser fram emot shopping och agility.

Jag var där ett par timmar förra året på spontanbesök då jag råkade jobba i London och insåg att det var Crufts den helgen så hann dit lite innan planet hem gick :D Får se om vi ska ses i London den veckan i år igen, isf planerar jag bättre i år ;)

Förbered dig på att dvärgpinschrarna ser förfärliga ut. Jag var och tittade på de som var i rasmontern och de var runda som tunnor. Det fanns massor med smakprov och förra året var James Wellbelowed storsponsor (vet inte om de är de i år igen) och de delade ut stora goodiebags i deras gigantiska monter. Jag letade efter ett roligt halsband till Spookie förra året men hittade faktiskt inget. Men typ fästingmedel odyl är jättebilligt. Sen fick ju hundarna en Cruftsleksak, men där hittade jag faktiskt ett mindre stånd som sålde samma saker som det stora officiella fast billigare.

Jag var där en förmiddag och då jag inte tittade på utställning alls utan bara agility i stora ringen, hann jag faktiskt med en hel del på de timmarna jag var där. Jag var där på lördagen och såg första loppet i international invitation agilityn och en lagklass med engelska ekipage.

Jag har faktiskt en kvalificerad hund, men åker inte. Hon är inte i päls, men kanske åker jag nästa gång jag har en hund som kvalificerat sig.

Min lille blev ju kvalificerad, fast vi kommer inte att åka. Däremot skulle jag vilja åka dit utan hund och titta. Men det blir inte i år!

Drömmen vore ju att kvala en hund dit! Ni som är mer kunniga inom utställning, hur står sig svenskfödda hundar där? Vilka länder brukar ha mest framgång på utställning?

Drömmen vore ju att kvala en hund dit! Ni som är mer kunniga inom utställning, hur står sig svenskfödda hundar där? Vilka länder brukar ha mest framgång på utställning?

Har kvalat hundar ett flertal gånger men aldrig åkt för i England går min ras dvärgschnauzer efter en annan rasstandard än oss och jag har inte och vill absolut inte ha den typen som de har där. För mig betyder det absolut ingenting att kvala dit.

Har kvalat hundar ett flertal gånger men aldrig åkt för i England går min ras dvärgschnauzer efter en annan rasstandard än oss och jag har inte och vill absolut inte ha den typen som de har där. För mig betyder det absolut ingenting att kvala dit.

Intressant! Är det nåt stort som skiljer? Mitt ex är från England och hans föräldrar har en vit dvärgschnauzer, kan inte minnas att jag nånsin sett en i Sverige, är de vanliga?

Intressant! Är det nåt stort som skiljer? Mitt ex är från England och hans föräldrar har en vit dvärgschnauzer, kan inte minnas att jag nånsin sett en i Sverige, är de vanliga?

Blir väl mer och mer vanliga här även om de är den färgen som är minst vanlig av de fyra färgerna som finns :)
Förra året var kul på Crufts då det fanns ett agility lag som enbart bestod av dvärgschnauzrar!

Svenska hundar har gjort bra i från sig på Crufts, men det är väldigt rasberonde. Jag har mest koll på terriergruppen (brukar kolla på YouTube) och svenska borderterriers har gått till gruppen ett par gånger om jag inte minns fel. En svensk sealyhamterrier har även vunnit hela Crufts (BIS)

Ja typen skiljer sig helt åt. I England, USA och på Irland har man en amerikansk rasstandard som baserar sig på att de går i samma rasgrupp som terrier, man vill alltså ha de mer terrierlika med mindre förbröst och rakare vinklar och annat kors. Vi övriga har rasens ursprungsland Tysklands rasstandard och tillhör grupp 2 här i Sverige.

Ang vita så ökar de mycket och jag tror att det inte dröjer länge innan de är ikapp de andra färgerna som har ungefär lika många registrerade valpar varje år. Vit är den nyaste färgen så tar ett tag för den att bli etablerad.

Ja typen skiljer sig helt åt. I England, USA och på Irland har man en amerikansk rasstandard som baserar sig på att de går i samma rasgrupp som terrier, man vill alltså ha de mer terrierlika med mindre förbröst och rakare vinklar och annat kors. Vi övriga har rasens ursprungsland Tysklands rasstandard och tillhör grupp 2 här i Sverige.

Ang vita så ökar de mycket och jag tror att det inte dröjer länge innan de är ikapp de andra färgerna som har ungefär lika många registrerade valpar varje år. Vit är den nyaste färgen så tar ett tag för den att bli etablerad.

Jag förstår! Då kan jag tänka mig att det blir ganska värdelöst att visa där. Vi har lite sånt med hästar också, amerikaner ska alltid göra "show horses" av alla raser och avlar exempelvis arbetshästar tills de är jätteädla, långbenta och inte alls ser ut som en arbetshäst borde om den ska jobba. Det vore dödfött att försöka visa en "riktig" arbetshäst i USA.

Exets schnauzer såg mycket riktigt inte alls ut som några jag sett här, inte bara till färgen! Vad jag förstått var han väldigt snygg enligt deras standard dock, huh.

Jag stötte på en man med en väldigt lurvig svart hund för ett tag sen. Vi började prata om terriers och han berättade att hans hund ju också är en terrier. När jag frågade så visade det sig att det var en dvärgschnauzer... :p. Jag blev lite ställd haha, men jag vet ju att de räknas till terriergruppen i USA av någon andledning. I England är de väl utility group? :)

Jag har också kvalat, men då hade vi ingen rabiesvaccination och på den tiden var det längre tid mellan spruta och skydd.
Sen är det ju lite omständigt att åka dit. Träffade engelsmän i höstas som åkte hit med sina hundar, de körde via kanaltunneln, men det tar ju sin tid.

Jag har också kvalat, men då hade vi ingen rabiesvaccination och på den tiden var det längre tid mellan spruta och skydd.
Sen är det ju lite omständigt att åka dit. Träffade engelsmän i höstas som åkte hit med sina hundar, de körde via kanaltunneln, men det tar ju sin tid.

Hur är det med flyg och så då, funkar det eller är det inte möjligt med packning osv? Kanske bara är praktiskt om man åker med EN hund.

Hur är det med flyg och så då, funkar det eller är det inte möjligt med packning osv? Kanske bara är praktiskt om man åker med EN hund.

Jag har kvalat min hund dit. Planen var först att åka för upplevelsens skull, våra svenska dalmatiner har väldigt sällan något att hämta där. Dock är det så bökigt att man måste bila till Frankrike o genom tunneln om man inte vill ta båten från Holland, så vi kommer nog inte åka. Flyg är svindyrt då hundarna måste flyga som cargo in till England.

De måste flyga som frakt vilket blir sjukt dyrt. De får alltså inte flyga med i ett vanligt passagerarflygplan - därav att folk tar bilen dit. Vilket ju också blir dyrt.

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka