Crown dressyrsadel, vad tror ni?

feel

Trådstartare
Har fått hem en Crown dressyrsadel, MW, får in ca 4 fingrar mellan rygg och framvalv när den inte är fastspänd.

Vad tror ni?
DSC00007.jpg

Sv: Crown dressyrsadel, vad tror ni?

Tror du det? Är den för vid isåfall? För rak/svängd?

Ska prova rida i den imorgon.

Den ligger ju i blans nu, men frågan är som sagt vad som händer när du spänner gjorden. Och frågan är om det är 'fixbart' med att stoppa sadeln efter hästen..

hur ser det ut i arbete och hur känns det att rida i den? man ska inte lita på hur sadeln sitter stillastående.

Ska prova rida i den imorgon och känna hur det känns.

Men det verka som att det här är lite mer "rätt modell" än andra sadlar jag har testat, de flesta ligger så högt ovanför honom trots att de ligger i balans. Jag är mest orolig att den ska vara för smal...

Han blir rakare vid arbete, särskilt i galoppen där han blir nästan helt rak.

Är du också inne på att den kommer lätta bak? Pga att den är för vid, eller fel modell?

Den satt bra på min frieser. Min blir också rak vid arbete. (är dock inte rak stillastående) det enda som tyvärr ine gick va att min hade för hög manke för sadeln. Men det problemet verkar inte din ha.
En mkt trevlig sadel är det iaf!

Jag är inte säker på att den lättar bak jag faktiskt. Man lurar sig lätt på den främre stroppen.

Kika här, iofs spänd gjord, men hur stroppen kommer. Sadeln låg lika lös, dvs blev ingen skillnad när man spände:

thumbnail.aspx

Men, underskatta inte vad sadelmakare kan göra. Jag var SÄKER på att min älskade crown warmblood inte skulle passa min herre, och den låg inte direkt hundra heller. (Den var köpt till förra hästen)

Åkte till sadelmakare, för att prova ut ny och byta in den jag hade. Och sadelmakaren tycker 'varför vill du byta in den här då, vill du inte ha den längre?'. Han justerade bara stoppningen och voila, låg som en smäck.

Men hade jag lånat hem den för att prova och avgöra på egen hand hade jag konstaterat att 'lite för rak, ligger inte skit men inte helt hundra' och lämna tillbaka den.

Manken är väldigt kort och liten, så den behöver man inte oroa sig för ;)

Suck, var tvungen att skicka tillbaka även denna sadel. Låg stilla och hästen blev inte ruggad eller så, men släppte något baktill (som någon här trodde att den skulle göra) iofs blir han rakare vid arbete om det är så att den är för rak. Men avtrycken visade mycket smuts baktill och ingenting framtill. Tyckte även att den kändes lite smal med schabrak.

Sedan var mina ben för långa (knäna stack nästan utanför knästöden)... hade nog behövt en 17,5"

mycket smuts betyder att sadeln rör sig mkt bak. och förmodligen trycker den mer fram också.

Det stämmer nog rätt bra. Men undrar varför den glappar baktill... den var ju inte för vid så den hamnade inte i framvikt.

Är väldigt sugen att prova en Prestige Venus, men hittar ingen som skickar på öppet köp (finns ingen här i närheten). Hatar norrbotten emellanåt... Funderar på hur en Wintec Isabell hade funkat? Kanske för rak?

den tror jag blir alltför rak och för kantig baktill. bossorna lär sticka din häst i ryggen eftersom han är lite överbyggd. för att den ska passa måste hästen verkligen vara rak.. men prova skadar ju aldrig..

sen en fråga..;) glappar den mkt? är du säker på att det öht gör något att den lättar lite baktill? många hästar trivs bättre med en sadeln som inte pressar mot ryggen längst bak. givetvis ska den inte guppa upp o ner men att den rör sig litegran behöver inte vara katastrof...

en annan sak som jag kan tänka mig är att eftersom din häst är överbyggd så hamnar sadlen i nedförsbacke - dvs den vill glida fram och trycker även mera framtill. det leder till at bakdelen vippar upp.

Den glappar inte så mycket, han verkar inte störas av det iallafall. Däremot hade jag velat ha den något vidare, musklar han sig minimalt till så kommer den bli för smal, har inte lust att byta sadel efter någon månad igen :crazy:

Har provat en vid Passier idag, såhär såg det ut;
DSC00019.jpg

Provade även en Prestige Golden Star, 36 (får in ca 6-7 fingrar, lite mörk bild);
DSC00022.jpg

Är faktiskt lite tveksam till att en 37 kommer att räcka till... :cry:

Har varit i kontakt med Ridin och de trodde att en Amerigo Classic +4 hade varit helt perfekt på honom, men att få tag i en sådan är ju inte det lättaste.

Det är nog sant om W Isabelle, den har rätt långa raka bossor.

Jag blir galen snart, på allvar ;)

passieren är ju alltför trång.. prestigen kunde nog funkat i 37. fast då har du ju inget att gå på.

du kanske ska investera i en ny amerigo då?
blir ju ändå dyrt i längden att hålla på och byta hela tiden..

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 606
Senast: corzette
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 887
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar