Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske kan det vara så att det är Stockholms arbetsmarknad som gör att folk kan bo i Östergötland? Jag börjar också bli trött på Stockholms föraktet ärligt. 9% av Sveriges befolkning bor i Stockholm, de står för 14% av de statliga skatteintäkterna som gör att regeringen kan betala riskprogrammen (Östergötlandspendlarna icke-inkluderade som betalar skatt där på förtjänst tjänat i Stockholm).

Stockholm är i en helt annan situation, precis som NYC inte kan jämföras med North Dakota, men utan NYC där de statliga bidragen genereras, så finns det inte North Dakota och samma sak i Sverige. Utan Stockholms skatteintäkter så kommer det definitivt inte att finnas pengar till höjda sjukvårdskostnader eller för den delen socialförsäkringssystemet för de som inte är uppfinningsrika och flexibla och öppnar lokala företag utan blir arbetslösa och sedan flyttar där jobben finns, eg storstadsregionerna. I USA står NY för 40% av covid fallen, vilket igen, inte är konstigt. Samtidigt om NYC ekonomin kraschar och de inte längre kan betala in statliga skatter till USA då blir det kris för många delstater som är beroende av federal handouts. Bl.a många av de delstater som är mest kritiska till staten USA.

Snedfördelningen i Sverige är ännu mer uppenbar när man tittar var de som betalar statlig skatt bor. Inte är det i småkommuner med katastrofal ekonomi och därför skyhöga kommunalskatter. Och tro mig det är inte många Stockholmsturister som packar sig in på bolaget i Bollnäs och står utanför och andas på varandra och var sociala, många av dem i riskgruppen äldre.



Men det spelade ingen roll vad de gjorde i lokalen när folk stod som packade sillar utanför bolaget och andades på varandra.

Naturligtvis är det enkelt att vinkla det som att Stockholmare är dumma i huvudet som åker till fjällen, men tittar man på faktisk statistik är den gruppen där corona stiger snabbast bland de som bor på äldreboende och de åker varken till Italien eller År. Och bland befolkningen i socioekonomiska områden i Stockholm som inte heller åker till Italien eller Åre och knappast umgås socialt eller på jobbet med Italien/Åre gruppen.
Innan man börjar gnälla om vem som betalar mest skatt kan man ju börja med att titta var vinsterna kommer ifrån, för inte är det då i Stockholm som skogarna skövlas, älvarna däms upp med intilliggande konsekvenser eller all malm bryts och sedan förgiftar omgivningen genom processerna. Skulle vinsterna av allt detta skattas på plats där uttagen görs så skulle Stockholm stå med mössan i hand och tigga den rike kusinen från landet om hjälp. :mad:

Självklart finns det flest idioter i Stockholm, det bor ju flest personer här i hela landet så naturligtvis bor det även flest idioter, men jag tror inte det är fler procentuellt sett till andra orter, bara fler koncentrerade. Sen att många fjärmat sig från landsbygden och har otur när de tänker betyder inte att de är idioter. I @Migos exempel var det ju faktiskt hon som var smitthärden och inte de som var dit, men beteendet hos de som var där var idiotiskt och de skulle aldrig satt sin fot på gården med tanke på smittläget.

Sluta gnäll om hur mycket Stockholm betalar i skatt till andra kommuner, låt kommunerna få tillbaka skatten på värdet av allt de bidrar med!
 
Innan man börjar gnälla om vem som betalar mest skatt kan man ju börja med att titta var vinsterna kommer ifrån, för inte är det då i Stockholm som skogarna skövlas, älvarna däms upp med intilliggande konsekvenser eller all malm bryts och sedan förgiftar omgivningen genom processerna. Skulle vinsterna av allt detta skattas på plats där uttagen görs så skulle Stockholm stå med mössan i hand och tigga den rike kusinen från landet om hjälp. :mad:

Självklart finns det flest idioter i Stockholm, det bor ju flest personer här i hela landet så naturligtvis bor det även flest idioter, men jag tror inte det är fler procentuellt sett till andra orter, bara fler koncentrerade. Sen att många fjärmat sig från landsbygden och har otur när de tänker betyder inte att de är idioter. I @Migos exempel var det ju faktiskt hon som var smitthärden och inte de som var dit, men beteendet hos de som var där var idiotiskt och de skulle aldrig satt sin fot på gården med tanke på smittläget.

Sluta gnäll om hur mycket Stockholm betalar i skatt till andra kommuner, låt kommunerna få tillbaka skatten på värdet av allt de bidrar med!

Råvaror kommer från resten av landet men utan Stockholm som nav i ekonomin så är de inte lönsamma. Precis som råvaror i andra länder inte är lönsamma utan urbana center. Urbanisering i västvärlden även i länder med rika råvaror och industrier finns det ett skäl bakom. Som sagt, jämför med NYC så producerar de inte heller några råvaror eller har några industrier men utan dem så djupdyker USA:s ekonomi. Men vad jag vänder mig mot är dumma Stockholmare. Det finns idioter där, det finns idioter i hela landet. Därför jag tog Bollnäs bolaget som exempel.
 
Fast vi i Sverige bor i pandemins nuvarande epicentrum, Europa.

Återkom när new york är epicentrum för pandemin.
Jag har ingen aning om vad du menar med din kommentar till mitt inlägg.


Med det sagt;
Europa är inget epicentrum för pandemin. Europa är en världsdel, medan alla epicentrum är storstadsområden. Däremot finns det ett par epicentrum i Europa, Madrid och Milano (Lombardiet). New York City är epicentrumet i Nordamerika. Om än (ännu) inte i samma kaliber som de båda första.

Annan användning av uttrycket epicentrum är felaktig i pandemisammanhang.
 
Råvaror kommer från resten av landet men utan Stockholm som nav i ekonomin så är de inte lönsamma. Precis som råvaror i andra länder inte är lönsamma utan urbana center. Urbanisering i västvärlden även i länder med rika råvaror och industrier finns det ett skäl bakom. Som sagt, jämför med NYC så producerar de inte heller några råvaror eller har några industrier men utan dem så djupdyker USA:s ekonomi. Men vad jag vänder mig mot är dumma Stockholmare. Det finns idioter där, det finns idioter i hela landet. Därför jag tog Bollnäs bolaget som exempel.
Vaddå råvarorna inte är lönsamma? De förädlas ju på plats och vinsterna går till Stockholm! Det är ingen som transporterar ner alla trädstammar ner till Stockholm för att sedan producera papper, virke eller möbler i Stockholm, det görs ute i landet! Var är alla tankbilar med älvvatten som elen produceras av? Jag ser inga i Stockholm. Var är smältverken och var sker anrikningen? Ja, inte är det då i Stockholm iaf.

Om vinsterna togs ut där det produceras skulle skatterna ge en levande landsbygd, istället för att vara lekstuga under loven och i övrigt med en gammal befolkning som dör i väntan på vård.
 
Naturligtvis är det enkelt att vinkla det som att Stockholmare är dumma i huvudet som åker till fjällen, men tittar man på faktisk statistik är den gruppen där corona stiger snabbast bland de som bor på äldreboende och de åker varken till Italien eller År. Och bland befolkningen i socioekonomiska områden i Stockholm som inte heller åker till Italien eller Åre och knappast umgås socialt eller på jobbet med Italien/Åre gruppen.
Nej, på äldreboende har de (sannolikt) blivit smittade av personal som inte uppfattar sig som sjuka.
 
Vaddå råvarorna inte är lönsamma? De förädlas ju på plats och vinsterna går till Stockholm! Det är ingen som transporterar ner alla trädstammar ner till Stockholm för att sedan producera papper, virke eller möbler i Stockholm, det görs ute i landet! Var är alla tankbilar med älvvatten som elen produceras av? Jag ser inga i Stockholm. Var är smältverken och var sker anrikningen? Ja, inte är det då i Stockholm iaf.

Om vinsterna togs ut där det produceras skulle skatterna ge en levande landsbygd, istället för att vara lekstuga under loven och i övrigt med en gammal befolkning som dör i väntan på vård.

Återigen se alla andra länder i västvärlden, de följer exakt samma mönster, urbanisering där inget 'produceras' men där nationalekonomin kollapsar utan storstäderna.
 
Vaddå råvarorna inte är lönsamma? De förädlas ju på plats och vinsterna går till Stockholm! Det är ingen som transporterar ner alla trädstammar ner till Stockholm för att sedan producera papper, virke eller möbler i Stockholm, det görs ute i landet! Var är alla tankbilar med älvvatten som elen produceras av? Jag ser inga i Stockholm. Var är smältverken och var sker anrikningen? Ja, inte är det då i Stockholm iaf.

Om vinsterna togs ut där det produceras skulle skatterna ge en levande landsbygd, istället för att vara lekstuga under loven och i övrigt med en gammal befolkning som dör i väntan på vård.

Det skulle kunna balansera den märkliga uppfattningen att storstäderna ger bort av sina pengar genom den omfördelning som sker mellan kommuner. Istället blir det Stockholm som får ta emot extra stöd.
 
Ja de går till jobbet eftersom de är tvungna, och hemtjänst, äldreboenden och liknande inte skulle överleva utan dem
Eller så går de till jobbet, eftersom de har följt FoHM's rekommendationer och arbetar om de inte känner några symptom;

https://www.svt.se/svttext/web/pages/114.html


Nya rön: Fyra av fem kan sakna symptom

Nya uppgifter från Kina går på tvärs
mot WHO:s uppfattning om att corona-
smitta utan symptom är relativt
ovanligt, vilket SvD uppmärksammat.

I de provtagningar som nu utförs visar
det sig att fyra av fem som testat po-
sitivt för corona inte visat symptom
alls, enligt British Medical journal.

Det är ett litet stickprov, och det är
inte klart hur fallen identifierats.
-Men låt oss säga att de kan genera-
liseras, och även om de är tio procent
fel, så talar det här för att viruset
är överallt, säger Tom Jefferson vid
Oxforduniversitetet till tidskriften.
 
Återigen se alla andra länder i västvärlden, de följer exakt samma mönster, urbanisering där inget 'produceras' men där nationalekonomin kollapsar utan storstäderna.
Vi kan dra den diskussionen till sin ände genom att fundera på på vilken sida muren det skulle bli klösmärken, om vi byggde en runt Stockholm.

Diskussionen blir ju löjlig, det är som paret här idag som glatt konstaterade att livsmedelsproducenter var ju inte samhällsviktiga yrken -det fanns ju gott om mat i affärerna i innerstan... (Ja. På riktigt.)
 
Vi kan dra den diskussionen till sin ände genom att fundera på på vilken sida muren det skulle bli klösmärken, om vi byggde en runt Stockholm.

Diskussionen blir ju löjlig, det är som paret här idag som glatt konstaterade att livsmedelsproducenter var ju inte samhällsviktiga yrken -det fanns ju gott om mat i affärerna i innerstan... (Ja. På riktigt.)
Här saknar jag :eek: som reaktionsemoji. Folk är verkligen inte kloka.
 
Och nu gor jag mig klar att aka ut och kopa galon sa jag kan sy nya madrasser till hundarna. Jag hade tankt sy munskydd ocksa nar jag anda slapar fram maskinen ... de har ju nu kommit ut med nya reccommendationer att anvanda munskydd vare sig man ar sjuk eller inte, vilket verklar logiskt da jag ju tacker over nasa och mun och darfor har mindre chance att bli smittad.
I Sverige har vi lärt oss att munskydd bara hjälper till att hålla smittan hos den smittade? Är du smittad så skyddar munskyddet medmänniskorna.

Munskydd skyddar inte det allra minsta mot att blil smittad. Snarare tvärtom. Specieltl om du andas så munskyddet blilr fuktigt. Då drar det istället till sig smitta.

Konstigt att det är så olika i olika länder?
 
Min kollegas syster jobbar på ett sjukhus som ännu inte har så många inlagda pga corona. Däremot har ökningen av antal kvinnor som söker vård för diverse skador ökat dramatiskt :( i min bygd är det en hel del korttidspermitteringar och varsel nu, och många (män) är hemma mer än vanligt. Undrar hur utvecklingen över kvinnomisshandel ser ut i länder där alla tvingas isolera sig i hemmet, det måste vara en fruktansvärd ökning.
Tyvärr har jag sett artiklar som tar upp att våldet i hemmet har ökat senaste tiden.
Enligt denna artikel tex både i Frankrike och Spanien. Artikeln handlar om Frankrike där man har infört ett kodord som kvinnor ska kunna använda när de tex är på apotek (om dennes partner är med) samt att man reserverar hotelrum för utsatta kvinnor.

https://www.vice.com/en_us/article/...victims-in-hotels-during-coronavirus-lockdown
 
Eller så går de till jobbet, eftersom de har följt FoHM's rekommendationer och arbetar om de inte känner några symptom;

https://www.svt.se/svttext/web/pages/114.html


Nya rön: Fyra av fem kan sakna symptom

Nya uppgifter från Kina går på tvärs
mot WHO:s uppfattning om att corona-
smitta utan symptom är relativt
ovanligt, vilket SvD uppmärksammat.

I de provtagningar som nu utförs visar
det sig att fyra av fem som testat po-
sitivt för corona inte visat symptom
alls, enligt British Medical journal.

Det är ett litet stickprov, och det är
inte klart hur fallen identifierats.
-Men låt oss säga att de kan genera-
liseras, och även om de är tio procent
fel, så talar det här för att viruset
är överallt, säger Tom Jefferson vid
Oxforduniversitetet till tidskriften.
Men vad ska vi göra då tycker du? Nu kom det ju förslag om kohortvård, men är det en rimlig lösning? Eller ska de sluta gå till jobbet? Då dör ju de utsatta ändå, men troligen på ett lite brutalare sätt, eftersom de flesta redan nedsatta verkar dö av något annat än lungåkommor till följd av viruset.
 
Men vad ska vi göra då tycker du? Nu kom det ju förslag om kohortvård, men är det en rimlig lösning? Eller ska de sluta gå till jobbet? Då dör ju de utsatta ändå, men troligen på ett lite brutalare sätt, eftersom de flesta redan nedsatta verkar dö av något annat än lungåkommor till följd av viruset.
Men alltså - jag tycker ingenting om vad ni ska göra.
Däremot så presenterar jag resultatet från en ny undersökning, som är lite besvärande för de av oss som vill minska smittspridning.
 
Kanske kan det vara så att det är Stockholms arbetsmarknad som gör att folk kan bo i Östergötland? Jag börjar också bli trött på Stockholms föraktet ärligt. 9% av Sveriges befolkning bor i Stockholm, de står för 14% av de statliga skatteintäkterna som gör att regeringen kan betala riskprogrammen (Östergötlandspendlarna icke-inkluderade som betalar skatt där på förtjänst tjänat i Stockholm).

Stockholm är i en helt annan situation, precis som NYC inte kan jämföras med North Dakota, men utan NYC där de statliga bidragen genereras, så finns det inte North Dakota och samma sak i Sverige. Utan Stockholms skatteintäkter så kommer det definitivt inte att finnas pengar till höjda sjukvårdskostnader eller för den delen socialförsäkringssystemet för de som inte är uppfinningsrika och flexibla och öppnar lokala företag utan blir arbetslösa och sedan flyttar där jobben finns, eg storstadsregionerna. I USA står NY för 40% av covid fallen, vilket igen, inte är konstigt. Samtidigt om NYC ekonomin kraschar och de inte längre kan betala in statliga skatter till USA då blir det kris för många delstater som är beroende av federal handouts. Bl.a många av de delstater som är mest kritiska till staten USA.

Snedfördelningen i Sverige är ännu mer uppenbar när man tittar var de som betalar statlig skatt bor. Inte är det i småkommuner med katastrofal ekonomi och därför skyhöga kommunalskatter. Och tro mig det är inte många Stockholmsturister som packar sig in på bolaget i Bollnäs och står utanför och andas på varandra och var sociala, många av dem i riskgruppen äldre.



Men det spelade ingen roll vad de gjorde i lokalen när folk stod som packade sillar utanför bolaget och andades på varandra.

Naturligtvis är det enkelt att vinkla det som att Stockholmare är dumma i huvudet som åker till fjällen, men tittar man på faktisk statistik är den gruppen där corona stiger snabbast bland de som bor på äldreboende och de åker varken till Italien eller År. Och bland befolkningen i socioekonomiska områden i Stockholm som inte heller åker till Italien eller Åre och knappast umgås socialt eller på jobbet med Italien/Åre gruppen.
Men snälla, du får det att låta som om östergötland är något ödeställe utan jobb? Vet du ens vart östergötland ligger och vilka städer som finns här?
Det finns gott om jobb i östergötland, det är definitivt inte tack vare stockholm som folk kan bo här och det är inte heller tack vare stockholm som folk här betalar skatt. Det var faktiskt bland det dummaste jag har hört.

Det är dock nära stockholm och det går enkelt att åka tåg mellan flera östgötska städer och stockholm = enkelt att pendla. Det finns också de som pendlar från stockholm till Östergötland.

Jag har aldrig sagt att stockholmare är dumma i huvudet eller att allt är deras fel.


Även om säkert arbetspendlingen är en stor orsak plus många studenter som åtminstone tidigare åkt fram och tillbaka till familj och vänner i stockholmsområdet så tror jag lite det beror på hur folk beter sig här också. Vi har relativt mycket arbetsplatser som är olika former av tillverkningsindustrier där det inte går att arbeta hemifrån. Och visst har folk i stor utsträckning anpassat sig men samtidigt så var hela fiket på Ica Maxi fullsatt med pensionärer sist jag handlade
Ja jag håller med! Jag tror inte folk har fattat hur situationen är.
 
Kanske kan det vara så att det är Stockholms arbetsmarknad som gör att folk kan bo i Östergötland? Jag börjar också bli trött på Stockholms föraktet ärligt. 9% av Sveriges befolkning bor i Stockholm, de står för 14% av de statliga skatteintäkterna som gör att regeringen kan betala riskprogrammen (Östergötlandspendlarna icke-inkluderade som betalar skatt där på förtjänst tjänat i Stockholm).

Stockholm är i en helt annan situation, precis som NYC inte kan jämföras med North Dakota, men utan NYC där de statliga bidragen genereras, så finns det inte North Dakota och samma sak i Sverige. Utan Stockholms skatteintäkter så kommer det definitivt inte att finnas pengar till höjda sjukvårdskostnader eller för den delen socialförsäkringssystemet för de som inte är uppfinningsrika och flexibla och öppnar lokala företag utan blir arbetslösa och sedan flyttar där jobben finns, eg storstadsregionerna. I USA står NY för 40% av covid fallen, vilket igen, inte är konstigt. Samtidigt om NYC ekonomin kraschar och de inte längre kan betala in statliga skatter till USA då blir det kris för många delstater som är beroende av federal handouts. Bl.a många av de delstater som är mest kritiska till staten USA.

Snedfördelningen i Sverige är ännu mer uppenbar när man tittar var de som betalar statlig skatt bor. Inte är det i småkommuner med katastrofal ekonomi och därför skyhöga kommunalskatter. Och tro mig det är inte många Stockholmsturister som packar sig in på bolaget i Bollnäs och står utanför och andas på varandra och var sociala, många av dem i riskgruppen äldre.



Men det spelade ingen roll vad de gjorde i lokalen när folk stod som packade sillar utanför bolaget och andades på varandra.

Naturligtvis är det enkelt att vinkla det som att Stockholmare är dumma i huvudet som åker till fjällen, men tittar man på faktisk statistik är den gruppen där corona stiger snabbast bland de som bor på äldreboende och de åker varken till Italien eller År. Och bland befolkningen i socioekonomiska områden i Stockholm som inte heller åker till Italien eller Åre och knappast umgås socialt eller på jobbet med Italien/Åre gruppen.

Näääää. Jag har bott i Östergötland sedan 1994 och aldrig haft minsta tanke på att vilja arbetspendla till Stockholm. Har varit med och skapat 100+ arbetstillfällen här i Linköping i en teknikpark som sedan 1980-talet sysselsatt tusentals duktiga östgötar. Lokalt. Utan något som helst beroende till Stockholm . Lider inte av Stockholmsförakt ändå.

Du har helt enkelt fel. Även om det också finns de som arbetspendlar. Min äldste son bor och arbetar i Stockholm och har med viss sannolikhet haft Corona-infektion alldeles nyss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 734
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 881
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 077
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 750
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp