Jag är rätt säker på att vi kan säga att dödstalen i alla västerländska länder är väldigt exakta - fram till att vården havererar, som i Lombardiet, Madrid och Katalonien och i New York.Det är väl ingen hemlighet att dödstalen sannolikt är mycket högre i de flesta länder än vad som visas, även i USA. Sverige har lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt, det blir orimligt att försöka få det att framstå som att vi är på väg mot något värre än andra länder.
Att våra svenska siffror svänger lite hit och dit tror jag beror på ett inte riktigt fungerande flöde för hur talen ska rinna från regionerna till FoHM. Men det svänger till en stabil siffra på en fyra-fem da'r i varje fall.
Men vi har fortfarande rapporterade dödsfall från t.ex Kalmar (1/4), Örebro (1/4) och Östergötland (30/3?) som ännu inte processats klart av FoHM, och därför inte hamnat i vår statistik. Eventuellt ska de inte heller hamna där.
Så, mitt inlägg som gjorde dig upprörd;
Sverige - som lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt - hade igår rapporterat 358 döda. Den siffran skulle lagt Sverige på en femte plats bland USA's stater - enligt hur det såg ut vid midnatt. Slut fakta, se bild nedan.
Du menar att dödstalen i mer eller mindre alla länder visar mycket lägre siffror än de verkliga, och därför är min iakttagelse värd typ noll;
Men kan du inte ta till dig vad folk med viss insikt skriver? Du är ju vettig i många resonemang kring detta och extremt vettig annars. Varför skriver du sånt här när du ju fått massa info om att det inte är sant? (Vilket du ju vet oxå som publicerat staistik i tråden)
Ja. New York/New Jersey's siffror är väldigt sannolikt underdimensionerade. De båda konkurrerar dock vi inte med. I övrigt är siffrorna i tabellen nedan ungefär lika exakta som våra. Och de som ligger efter oss är sjukvården garanterat inte så stressad att de har problem med att rapportera sina avlidna - Washington som tagit 34 dagar på sig att nå 291 döda, eller Kalifornien (4x Sveriges storlek) som använde 30 dagar att komma upp i 275.
Så syftet med mitt inlägg vara att visa att den som (däribland delvis tidigare jag) stirrar sig blind på hela USA's accelererande dödstal, ska förstå att USA utanför New York Metropolitan Area är just nu mindre Coronastressade än Sverige.
Vad syftet med ditt inlägg förstår jag inte.