Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl ingen hemlighet att dödstalen sannolikt är mycket högre i de flesta länder än vad som visas, även i USA. Sverige har lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt, det blir orimligt att försöka få det att framstå som att vi är på väg mot något värre än andra länder.
Jag är rätt säker på att vi kan säga att dödstalen i alla västerländska länder är väldigt exakta - fram till att vården havererar, som i Lombardiet, Madrid och Katalonien och i New York.

Att våra svenska siffror svänger lite hit och dit tror jag beror på ett inte riktigt fungerande flöde för hur talen ska rinna från regionerna till FoHM. Men det svänger till en stabil siffra på en fyra-fem da'r i varje fall.
Men vi har fortfarande rapporterade dödsfall från t.ex Kalmar (1/4), Örebro (1/4) och Östergötland (30/3?) som ännu inte processats klart av FoHM, och därför inte hamnat i vår statistik. Eventuellt ska de inte heller hamna där.

Så, mitt inlägg som gjorde dig upprörd;
Sverige - som lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt - hade igår rapporterat 358 döda. Den siffran skulle lagt Sverige på en femte plats bland USA's stater - enligt hur det såg ut vid midnatt. Slut fakta, se bild nedan.

Du menar att dödstalen i mer eller mindre alla länder visar mycket lägre siffror än de verkliga, och därför är min iakttagelse värd typ noll;
Men kan du inte ta till dig vad folk med viss insikt skriver? Du är ju vettig i många resonemang kring detta och extremt vettig annars. Varför skriver du sånt här när du ju fått massa info om att det inte är sant? (Vilket du ju vet oxå som publicerat staistik i tråden)

Ja. New York/New Jersey's siffror är väldigt sannolikt underdimensionerade. De båda konkurrerar dock vi inte med. I övrigt är siffrorna i tabellen nedan ungefär lika exakta som våra. Och de som ligger efter oss är sjukvården garanterat inte så stressad att de har problem med att rapportera sina avlidna - Washington som tagit 34 dagar på sig att nå 291 döda, eller Kalifornien (4x Sveriges storlek) som använde 30 dagar att komma upp i 275.

Så syftet med mitt inlägg vara att visa att den som (däribland delvis tidigare jag) stirrar sig blind på hela USA's accelererande dödstal, ska förstå att USA utanför New York Metropolitan Area är just nu mindre Coronastressade än Sverige.

Vad syftet med ditt inlägg förstår jag inte.

_a-corona-us.webp
 
Min kollegas syster jobbar på ett sjukhus som ännu inte har så många inlagda pga corona. Däremot har ökningen av antal kvinnor som söker vård för diverse skador ökat dramatiskt :( i min bygd är det en hel del korttidspermitteringar och varsel nu, och många (män) är hemma mer än vanligt. Undrar hur utvecklingen över kvinnomisshandel ser ut i länder där alla tvingas isolera sig i hemmet, det måste vara en fruktansvärd ökning.

Och jag har varit i kontakt med de som inte vill bli placerade på skyddat boende eftersom de är rädda för de smittor som kan finnas där.
 
Jag är rätt säker på att vi kan säga att dödstalen i alla västerländska länder är väldigt exakta - fram till att vården havererar, som i Lombardiet, Madrid och Katalonien och i New York.

Att våra svenska siffror svänger lite hit och dit tror jag beror på ett inte riktigt fungerande flöde för hur talen ska rinna från regionerna till FoHM. Men det svänger till en stabil siffra på en fyra-fem da'r i varje fall.
Men vi har fortfarande rapporterade dödsfall från t.ex Kalmar (1/4), Örebro (1/4) och Östergötland (30/3?) som ännu inte processats klart av FoHM, och därför inte hamnat i vår statistik. Eventuellt ska de inte heller hamna där.

Så, mitt inlägg som gjorde dig upprörd;
Sverige - som lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt - hade igår rapporterat 358 döda. Den siffran skulle lagt Sverige på en femte plats bland USA's stater - enligt hur det såg ut vid midnatt. Slut fakta, se bild nedan.

Du menar att dödstalen i mer eller mindre alla länder visar mycket lägre siffror än de verkliga, och därför är min iakttagelse värd typ noll;


Ja. New York/New Jersey's siffror är väldigt sannolikt underdimensionerade. De båda konkurrerar dock vi inte med. I övrigt är siffrorna i tabellen nedan ungefär lika exakta som våra. Och de som ligger efter oss är sjukvården garanterat inte så stressad att de har problem med att rapportera sina avlidna - Washington som tagit 34 dagar på sig att nå 291 döda, eller Kalifornien (4x Sveriges storlek) som använde 30 dagar att komma upp i 275.

Så syftet med mitt inlägg vara att visa att den som (däribland delvis tidigare jag) stirrar sig blind på hela USA's accelererande dödstal, ska förstå att USA utanför New York Metropolitan Area är just nu mindre Coronastressade än Sverige.

Vad syftet med ditt inlägg förstår jag inte.

Visa bifogad fil 48157
Oj fel citat av mig
 
Jag är rätt säker på att vi kan säga att dödstalen i alla västerländska länder är väldigt exakta - fram till att vården havererar, som i Lombardiet, Madrid och Katalonien och i New York.

Att våra svenska siffror svänger lite hit och dit tror jag beror på ett inte riktigt fungerande flöde för hur talen ska rinna från regionerna till FoHM. Men det svänger till en stabil siffra på en fyra-fem da'r i varje fall.
Men vi har fortfarande rapporterade dödsfall från t.ex Kalmar (1/4), Örebro (1/4) och Östergötland (30/3?) som ännu inte processats klart av FoHM, och därför inte hamnat i vår statistik. Eventuellt ska de inte heller hamna där.

Så, mitt inlägg som gjorde dig upprörd;
Sverige - som lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt - hade igår rapporterat 358 döda. Den siffran skulle lagt Sverige på en femte plats bland USA's stater - enligt hur det såg ut vid midnatt. Slut fakta, se bild nedan.

Du menar att dödstalen i mer eller mindre alla länder visar mycket lägre siffror än de verkliga, och därför är min iakttagelse värd typ noll;
Jag är övertygad om att många länder visar lägre siffror på dödstal än det verkliga, troligen i stort sett alla, det krävs att den döda testats för coronamför att det ska registreras. Förutom detta så ska informationsflödet funka och intresset finnas för att korrigera i efterhand. Inget land har ett så perfekt flöde och rapporterar så snabbt så siffrorna blir korremta samma dag någon dör.

Jag är också övertyggad att asverige är bland de bättre och bättre än exempelvis USA om inte annat för att USA enormt stort män även för att dödstalen stigit så drastiskt, att gå från att nästan ingen dött i Corona till att på nolltid få 100-tals om dagen när man börjar massiv testning är en mycket tydlig indikation. Det finns säkert många länder som ger en bra bild av antalet döda, men låmgt ifrån alla.
 
Jag är rätt säker på att vi kan säga att dödstalen i alla västerländska länder är väldigt exakta - fram till att vården havererar, som i Lombardiet, Madrid och Katalonien och i New York.

Att våra svenska siffror svänger lite hit och dit tror jag beror på ett inte riktigt fungerande flöde för hur talen ska rinna från regionerna till FoHM. Men det svänger till en stabil siffra på en fyra-fem da'r i varje fall.
Men vi har fortfarande rapporterade dödsfall från t.ex Kalmar (1/4), Örebro (1/4) och Östergötland (30/3?) som ännu inte processats klart av FoHM, och därför inte hamnat i vår statistik. Eventuellt ska de inte heller hamna där.

Så, mitt inlägg som gjorde dig upprörd;
Sverige - som lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt - hade igår rapporterat 358 döda. Den siffran skulle lagt Sverige på en femte plats bland USA's stater - enligt hur det såg ut vid midnatt. Slut fakta, se bild nedan.

Du menar att dödstalen i mer eller mindre alla länder visar mycket lägre siffror än de verkliga, och därför är min iakttagelse värd typ noll;


Ja. New York/New Jersey's siffror är väldigt sannolikt underdimensionerade. De båda konkurrerar dock vi inte med. I övrigt är siffrorna i tabellen nedan ungefär lika exakta som våra. Och de som ligger efter oss är sjukvården garanterat inte så stressad att de har problem med att rapportera sina avlidna - Washington som tagit 34 dagar på sig att nå 291 döda, eller Kalifornien (4x Sveriges storlek) som använde 30 dagar att komma upp i 275.

Så syftet med mitt inlägg vara att visa att den som (däribland delvis tidigare jag) stirrar sig blind på hela USA's accelererande dödstal, ska förstå att USA utanför New York Metropolitan Area är just nu mindre Coronastressade än Sverige.

Vad syftet med ditt inlägg förstår jag inte.

Visa bifogad fil 48157
[/
Jag är rätt säker på att vi kan säga att dödstalen i alla västerländska länder är väldigt exakta - fram till att vården havererar, som i Lombardiet, Madrid och Katalonien och i New York.

Att våra svenska siffror svänger lite hit och dit tror jag beror på ett inte riktigt fungerande flöde för hur talen ska rinna från regionerna till FoHM. Men det svänger till en stabil siffra på en fyra-fem da'r i varje fall.
Men vi har fortfarande rapporterade dödsfall från t.ex Kalmar (1/4), Örebro (1/4) och Östergötland (30/3?) som ännu inte processats klart av FoHM, och därför inte hamnat i vår statistik. Eventuellt ska de inte heller hamna där.

Så, mitt inlägg som gjorde dig upprörd;
Sverige - som lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt - hade igår rapporterat 358 döda. Den siffran skulle lagt Sverige på en femte plats bland USA's stater - enligt hur det såg ut vid midnatt. Slut fakta, se bild nedan.

Du menar att dödstalen i mer eller mindre alla länder visar mycket lägre siffror än de verkliga, och därför är min iakttagelse värd typ noll;


Ja. New York/New Jersey's siffror är väldigt sannolikt underdimensionerade. De båda konkurrerar dock vi inte med. I övrigt är siffrorna i tabellen nedan ungefär lika exakta som våra. Och de som ligger efter oss är sjukvården garanterat inte så stressad att de har problem med att rapportera sina avlidna - Washington som tagit 34 dagar på sig att nå 291 döda, eller Kalifornien (4x Sveriges storlek) som använde 30 dagar att komma upp i 275.

Så syftet med mitt inlägg vara att visa att den som (däribland delvis tidigare jag) stirrar sig blind på hela USA's accelererande dödstal, ska förstå att USA utanför New York Metropolitan Area är just nu mindre Coronastressade än Sverige.

Vad syftet med ditt inlägg förstår jag inte.

Visa bifogad fil 48157
”vår” statistik processas inte av fhm utan är en smnkörning av olika infrastrukturer som redan finns på plats, och dessa infrastrukturer är Sverige världsunika med. Alla epidemiologer skulle begå harakiri om Sverige försvann från världskartan. Sa inte jag, men någon jag känner.
 
Näääää. Jag har bott i Östergötland sedan 1994 och aldrig haft minsta tanke på att vilja arbetspendla till Stockholm. Har varit med och skapat 100+ arbetstillfällen här i Linköping i en teknikpark som sedan 1980-talet sysselsatt tusentals duktiga östgötar. Lokalt. Utan något som helst beroende till Stockholm . Lider inte av Stockholmsförakt ändå.

Du har helt enkelt fel. Även om det också finns de som arbetspendlar. Min äldste son bor och arbetar i Stockholm och har med viss sannolikhet haft Corona-infektion alldeles nyss.

Jag citerade en annan i tråden ang att arbetspendla till Stockholm från Östergötland. Den absoluta majoriteten östgötar arbetar i Östergötland. Och betalar skatt i Östergötland, till Linköpings kommuns fördel. Kommunaltskatten 31,75 visar att det är en kommunerna med bäst ekonomi och det är också en inflyttningskommun, vilket är ännu ett tecken på att de skapar arbetstillfällen och attraherar människor.

Det jag vänder mig emot är det Stockholmsförakt vissa i tråden visat mer eller mindre öppet. Stockholmare är som alla andra, vissa är idioter, andra är relativt förnuftiga människor. Men Stockholm har den i särklass högsta befolkningsmängden och även till viss del trångboddheten vilket utgör en grogrund för covid. Så att de har högst antal covid fall är inte underligt och beror inte på att Stockholmare är dummare eller vägrar lyssna på myndigheter mer eller mindre än resten av Sveriges befolkning.
 
Men alltså - jag tycker ingenting om vad ni ska göra.
Däremot så presenterar jag resultatet från en ny undersökning, som är lite besvärande för de av oss som vill minska smittspridning.
Det finns inga vettiga studier gjorda på detta. Det har gått för kort tid. Alla vill väl minska smittspridningen, men att måla upp ett katastrofscenario samtidigt gör ju knappast att folk mår bättre eller håller sig hemma mer.
 
Jag citerade en annan i tråden ang att arbetspendla till Stockholm från Östergötland. Den absoluta majoriteten östgötar arbetar i Östergötland. Och betalar skatt i Östergötland, till Linköpings kommuns fördel. Kommunaltskatten 31,75 visar att det är en kommunerna med bäst ekonomi och det är också en inflyttningskommun, vilket är ännu ett tecken på att de skapar arbetstillfällen och attraherar människor.

Det jag vänder mig emot är det Stockholmsförakt vissa i tråden visat mer eller mindre öppet. Stockholmare är som alla andra, vissa är idioter, andra är relativt förnuftiga människor. Men Stockholm har den i särklass högsta befolkningsmängden och även till viss del trångboddheten vilket utgör en grogrund för covid. Så att de har högst antal covid fall är inte underligt och beror inte på att Stockholmare är dummare eller vägrar lyssna på myndigheter mer eller mindre än resten av Sveriges befolkning.

Eller Norrköping, Motala, Finspång, Åtvidabergs eller Österbymos fördel.....

Jag har flera bekanta som varit på skidresa i Europa och blivit sjuka. Det verkar ha släpat hit lite extra mängder av viruset. Precis som i Stockholm. Jag har ingen tanke på att en speciellt brist på förnuft hos Stockholmare skapat problem.
 
Jag citerade en annan i tråden ang att arbetspendla till Stockholm från Östergötland. Den absoluta majoriteten östgötar arbetar i Östergötland. Och betalar skatt i Östergötland, till Linköpings kommuns fördel. Kommunaltskatten 31,75 visar att det är en kommunerna med bäst ekonomi och det är också en inflyttningskommun, vilket är ännu ett tecken på att de skapar arbetstillfällen och attraherar människor.

Det jag vänder mig emot är det Stockholmsförakt vissa i tråden visat mer eller mindre öppet. Stockholmare är som alla andra, vissa är idioter, andra är relativt förnuftiga människor. Men Stockholm har den i särklass högsta befolkningsmängden och även till viss del trångboddheten vilket utgör en grogrund för covid. Så att de har högst antal covid fall är inte underligt och beror inte på att Stockholmare är dummare eller vägrar lyssna på myndigheter mer eller mindre än resten av Sveriges befolkning.
Ett tillägg också är att Stockholm hade sportlov en vecka senare än Malmö, Göteborg mfl (inkl Östergötland), det hade kunnat se helt annorlunda ut om det hade varit tvärtom.
 
Igår blev min kompis hemskickad från jobbet pga feber och snuva mm. (Hen jobbar i ett kundservice-yrke med kundkontakt).

Idag var fler på hens jobb sjuka, så hen fick jobba, trots yrsel, feber och hosta.

Hen spenderade sen kvällen hos en annan kompis.

HUR tänker man då???
Och hur tänker företaget där hen jobbar? "Kom hit och smitta fler".

Annars tycker jag de flesta i min omgivning "lyder order" och accepterar att ta hand om sig själva och varann, på avstånd.
 
Jag bor i södra Skåne och kunde idag konstatera att på campingen i Ystad har det nu fyllts upp med ganska mga husbilar och husvagnar. Även ganska mga husbilar på parkeringen i Kåseberga. I affären hörde jag en av tre kvinnor i yngre medelåldern kvittra ”Gud vad glad jag är att vi ändå kom iväg på den här resan tillsammans!”

”Stanna hemma i påsk” verkar fungera väldig dåligt. :( Jag bara undrar hur f-n man tänker??!!
 
Jag bor i södra Skåne och kunde idag konstatera att på campingen i Ystad har det nu fyllts upp med ganska mga husbilar och husvagnar. Även ganska mga husbilar på parkeringen i Kåseberga. I affären hörde jag en av tre kvinnor i yngre medelåldern kvittra ”Gud vad glad jag är att vi ändå kom iväg på den här resan tillsammans!”

”Stanna hemma i påsk” verkar fungera väldig dåligt. :( Jag bara undrar hur f-n man tänker??!!

Jag blir så otroligt provocerad av att höra om de tre kvinnorna! Skulle ju också åkt till Skåne i påsk för att få uppleva lite riktig vår och hälsa på närstående. Vi stannade såklart hemma för att ptja, en vill ju inte vara en rövhatt som riskerar sprida smitta omkring sig, bli allvarligt sjuk långt hemifrån eller riskera livet på riskgrupper. Och så respekterar sådana idioter inte FHM:s riktlinjer så att vi andra kanske får våra vardagsliv ännu mer begränsade, och inte får träffa våra närstående på länge... om de nu överlever covid-19.
 
Igår blev min kompis hemskickad från jobbet pga feber och snuva mm. (Hen jobbar i ett kundservice-yrke med kundkontakt).

Idag var fler på hens jobb sjuka, så hen fick jobba, trots yrsel, feber och hosta.

Hen spenderade sen kvällen hos en annan kompis.

HUR tänker man då???
Och hur tänker företaget där hen jobbar? "Kom hit och smitta fler".

Annars tycker jag de flesta i min omgivning "lyder order" och accepterar att ta hand om sig själva och varann, på avstånd.

Jag blir så förbannad när jag läser sånt här. Det är ju de som förstör för alla oss som faktiskt sköter oss. Jag har varit hemma med ett allergisnuvigt barn i 3 veckor för jag vet ju inte 100 om det är allergi eller förkylning.

På sambons jobb får de en strikt varning om de kommer till jobbet med minsta förkylningssymptom. Det är guld!

Jag bor i södra Skåne och kunde idag konstatera att på campingen i Ystad har det nu fyllts upp med ganska mga husbilar och husvagnar. Även ganska mga husbilar på parkeringen i Kåseberga. I affären hörde jag en av tre kvinnor i yngre medelåldern kvittra ”Gud vad glad jag är att vi ändå kom iväg på den här resan tillsammans!”

”Stanna hemma i påsk” verkar fungera väldig dåligt. :( Jag bara undrar hur f-n man tänker??!!

Jag kan inte annat än att hålla med. När vi åkte till affären idag så stod det bilar vid typ alla sommarstugor längs med vägen. Så mycket för att inte belasta sjukvården...
 
Jag bor i södra Skåne och kunde idag konstatera att på campingen i Ystad har det nu fyllts upp med ganska mga husbilar och husvagnar. Även ganska mga husbilar på parkeringen i Kåseberga. I affären hörde jag en av tre kvinnor i yngre medelåldern kvittra ”Gud vad glad jag är att vi ändå kom iväg på den här resan tillsammans!”

”Stanna hemma i påsk” verkar fungera väldig dåligt. :( Jag bara undrar hur f-n man tänker??!!
Det där förväntar jag mig få se o höra i påsk,då do nu fyller kanalen o jag har en camping 700m bort. (som jag passerar på hundpromenaden)
 
Jag gissar att den som skrivit Reuters-artikeln, har läst den i Nature publicerade studien, i enlighet med något slags förutfattad mening, nämligen den att "det känns tryggt med andningsskydd" eller nåt liknande.

Författaren har inte ens koll på vilken typ på virus som ger vanlig förkylning.
"It also reduced the number of seasonal coronaviruses - among the causes of common colds"
Virusfamiljen som ger de flesta vanliga förkylningarna, är Rhinovirus.

För i studien (gjord på drygt 200 personer, vara ca hälften agerat kontrollgrupp), visar egentligen precis det som folkhälsomyndigheten hävdar: att torra, korrekt använda masker, i viss mån skyddar mot att vissa viruspartiklar tränger ut ur masken när bäraren hostar eller nyser.
De som agerade försökspersoner, hade masken på sig i 30 minuter i labbmiljö, fick assistans med hur de skulle sätta på sig masken, och fick betalt för att hosta.

Det försöket säger absolut inget om hur andningsskydd fungerar, eller inte fungerar, när var och en sätter på sig detta utan instruktioner, och vandrar omkring på gator och torg, och då och då rättar till den allt mer fuktiga masken.

Men ska verkligen folk som är sjuka och hostar, nyser och snörvlar, vara ute och röra på sig mitt under pandemin?

Är inte risken att en sådan här rätt ovederhäftig nyhetsartikel, kan locka ut folk, som tycker sig skyddade, med en mask, eller kanske med snusnäsduk lindad över ansiktet, som egentligen borde stannat hemma?
 
Jag gissar att den som skrivit Reuters-artikeln, har läst den i Nature publicerade studien, i enlighet med något slags förutfattad mening, nämligen den att "det känns tryggt med andningsskydd" eller nåt liknande.

Författaren har inte ens koll på vilken typ på virus som ger vanlig förkylning.
"It also reduced the number of seasonal coronaviruses - among the causes of common colds"
Virusfamiljen som ger de flesta vanliga förkylningarna, är Rhinovirus.

För i studien (gjord på drygt 200 personer, vara ca hälften agerat kontrollgrupp), visar egentligen precis det som folkhälsomyndigheten hävdar: att torra, korrekt använda masker, i viss mån skyddar mot att vissa viruspartiklar tränger ut ur masken när bäraren hostar eller nyser.
De som agerade försökspersoner, hade masken på sig i 30 minuter i labbmiljö, fick assistans med hur de skulle sätta på sig masken, och fick betalt för att hosta.

Det försöket säger absolut inget om hur andningsskydd fungerar, eller inte fungerar, när var och en sätter på sig detta utan instruktioner, och vandrar omkring på gator och torg, och då och då rättar till den allt mer fuktiga masken.

Men ska verkligen folk som är sjuka och hostar, nyser och snörvlar, vara ute och röra på sig mitt under pandemin?

Är inte risken att en sådan här rätt ovederhäftig nyhetsartikel, kan locka ut folk, som tycker sig skyddade, med en mask, eller kanske med snusnäsduk lindad över ansiktet, som egentligen borde stannat hemma?
Eller så kan symptomfria använda det som ytterligare ett skydd.

Det behöver inte vara antingen att folk med symptom som borde stanna hemma går ut och har på sig maskerna felaktigt. Man ska inte gå ut oavsett om man har symptom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 734
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 881
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 077
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 750
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp