Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det viktigt att betona att det var en "stockholmare" som skrev det i Aftonbladets chatt?

Eftersom personen uttryckligen skrev att Aftonbladet skulle uppmana dom i just Stockholm att åka nån annanstans eftersom personen bodde där och kände sig rädd att inte få vård så blir det viktigt ja, det är ju Stockholm som säger att läget börjar bli ansträngt just nu så det är väl rimligt att det är dom som blir oroliga?
 
Är det någon som vet vad som gäller rörande att ta emot ett paket ifrån England? Läste på postens hemsida, men antingen så är min hjärna helt mosig eller så ser jag bara information om vilka länder som det går att skicka till.
 
Vi är en ung frisk familj i Stockholm. Vi har avbokat fyra resor i vår och vi handlar var tionde dag, Vi har knappt träffat människor på en månad eftersom inga stockholmare vi känner är ute och ränner. Samtidigt tjatar vi på gamla släktingar i Skåne att de absolut inte bör hålla på som de gör. Vi pratar om handfull människor i riskgrupp upp till 90 år som absolut inte har för avsikt att socialt distansera sig.

Samtidigt läser jag i sociala medier att folk i Stockholm är idioter. Suck. Önskar bara att ALLA kunde dra sitt strå till stacken och sluta skjuta över problemet på en specifik grupp.
Jag har i princip samma upplevelse. Jag förstår ju att om man bor på ett ställe som är mindre drabbat, så är det svårare att greppa situationen och förstå varför man bör agera annorlunda. Men kritiken är extremt missriktad, i min mening.
 
Är det någon som vet vad som gäller rörande att ta emot ett paket ifrån England? Läste på postens hemsida, men antingen så är min hjärna helt mosig eller så ser jag bara information om vilka länder som det går att skicka till.
Finns inga restriktioner emot att ta emot paket, oavsett var de kommer ifrån. För att det skulle finnas smittsamma ämnen på paketet skulle det ju krävas att någon nyst/hostat på det i princip, och så länge du tvättar händerna efter att du öppnar paketet så har du ju minimerat en eventuell risk ännu mer.
 
Eftersom personen uttryckligen skrev att Aftonbladet skulle uppmana dom i just Stockholm att åka nån annanstans eftersom personen bodde där och kände sig rädd att inte få vård så blir det viktigt ja, det är ju Stockholm som säger att läget börjar bli ansträngt just nu så det är väl rimligt att det är dom som blir oroliga?

Men det förklarar ett och annat, personen är uppenbarligen orolig. Det kan ju vara relevant i detta. I ditt första inlägg var det fokus på att personen var stockholmare bara, inte vilken relevans det hade.
 
Vi är en ung frisk familj i Stockholm. Vi har avbokat fyra resor i vår och vi handlar var tionde dag, Vi har knappt träffat människor på en månad eftersom inga stockholmare vi känner är ute och ränner. Samtidigt tjatar vi på gamla släktingar i Skåne att de absolut inte bör hålla på som de gör. Vi pratar om handfull människor i riskgrupp upp till 90 år som absolut inte har för avsikt att socialt distansera sig.

Samtidigt läser jag i sociala medier att folk i Stockholm är idioter. Suck. Önskar bara att ALLA kunde dra sitt strå till stacken och sluta skjuta över problemet på en specifik grupp.
Min mamma säger samma sak, hon bor också i Stockholms området. De beställer hem mat till dörren, går knappt ut hennes man har tillsammans med hans pappa valt sedan ett par veckor att skicka hem alla från kontoret osv. De rör sig knappt utomhus inte gjort på en månad ..Hennes grannar ser hon knappt heller röra sig ute. Min Lillebror som går sista året på gymnasiet studerar hemifrån, alla hans träningar är inställda. Så stockholmarna verkar ha förstått allvaret! Sen finns de alltid en klick av människor som inte förstår men de bor inte bara i Stockholm 🤣
 
Finns inga restriktioner emot att ta emot paket, oavsett var de kommer ifrån. För att det skulle finnas smittsamma ämnen på paketet skulle det ju krävas att någon nyst/hostat på det i princip, och så länge du tvättar händerna efter att du öppnar paketet så har du ju minimerat en eventuell risk ännu mer.

Tänker mer på om paketen kommer fram än smitta, iom att man kan tvätta händerna liksom.

Såg precis på Royal Mails hemsida att Sverige är på en suspension lista "There are significant delays to a number of countries right now due to a lack of available transport links and suspension of certain country’s postal operations. We strongly advise not to send items to destinations listed as ‘On suspension’ below." :(
 
Min kollegas syster jobbar på ett sjukhus som ännu inte har så många inlagda pga corona. Däremot har ökningen av antal kvinnor som söker vård för diverse skador ökat dramatiskt :( i min bygd är det en hel del korttidspermitteringar och varsel nu, och många (män) är hemma mer än vanligt. Undrar hur utvecklingen över kvinnomisshandel ser ut i länder där alla tvingas isolera sig i hemmet, det måste vara en fruktansvärd ökning.
 
Min kollegas syster jobbar på ett sjukhus som ännu inte har så många inlagda pga corona. Däremot har ökningen av antal kvinnor som söker vård för diverse skador ökat dramatiskt :( i min bygd är det en hel del korttidspermitteringar och varsel nu, och många (män) är hemma mer än vanligt. Undrar hur utvecklingen över kvinnomisshandel ser ut i länder där alla tvingas isolera sig i hemmet, det måste vara en fruktansvärd ökning.
Det lär nog vara väldigt mycket, inte bara att man umgås närmare och kanske går varandra på nerverna, utan även att oro och liknande för framtiden, mm lär ju göra att många tar till våld i högre grad än vad de normalt gör...
 
Tänker mer på om paketen kommer fram än smitta, iom att man kan tvätta händerna liksom.

Såg precis på Royal Mails hemsida att Sverige är på en suspension lista "There are significant delays to a number of countries right now due to a lack of available transport links and suspension of certain country’s postal operations. We strongly advise not to send items to destinations listed as ‘On suspension’ below." :(
Aha sorry, missuppfattade. :) Kommer fram gör de säkert, dock är det väl bra att skippa att skicka efter saker som inte är absolut nödvändiga i och med att det innebär att folk måste förflytta sig, långt både inom landet och över landsgränser.
 
Tänker mer på om paketen kommer fram än smitta, iom att man kan tvätta händerna liksom.

Såg precis på Royal Mails hemsida att Sverige är på en suspension lista "There are significant delays to a number of countries right now due to a lack of available transport links and suspension of certain country’s postal operations. We strongly advise not to send items to destinations listed as ‘On suspension’ below." :(

Jag väntar tvärtom på paket från Sverige och hit som förmodligen skickas nästa vecka och det verkar inte vara några problem. Det brukar ta en jävla tid ändå så det är bara att räkna med. :)
 
Jag bor också i Stockholm. Jag och alla mina vänner har ställt in alla planerade resor och vi håller oss alla i princip hemma förutom vid mathandling. Jag har läst mycket "hat" mot stockholmare och prat om korkade stockholmare och visst är det att dra alla över en kam, men är det inte alltid lite så om det mesta i samhället? Det finns gott om idioter i Stockholm på samma sätt som det finns idioter på andra platser i Sverige och i världen, och om någon mår bättre av att få muttra lite fula ord om oss stockholmare så känner jag att det är fullt okej 🤷‍♀️ Men självklart är det inte bra om det skulle bubbla för mycket hat under ytan, det är ju bättre att hålla ihop, speciellt under svårare tider.
 
Min kollegas syster jobbar på ett sjukhus som ännu inte har så många inlagda pga corona. Däremot har ökningen av antal kvinnor som söker vård för diverse skador ökat dramatiskt :( i min bygd är det en hel del korttidspermitteringar och varsel nu, och många (män) är hemma mer än vanligt. Undrar hur utvecklingen över kvinnomisshandel ser ut i länder där alla tvingas isolera sig i hemmet, det måste vara en fruktansvärd ökning.
Det korta svaret ätt är "ja"
 
Jag har verkligen inget stockholmshat men vill bara påpeka att anledningen till högt antal smittade i östergötland tros bero på dels stort antal tester men framförallt omfattande arbetspendling till Stockholm.

Kanske kan det vara så att det är Stockholms arbetsmarknad som gör att folk kan bo i Östergötland? Jag börjar också bli trött på Stockholms föraktet ärligt. 9% av Sveriges befolkning bor i Stockholm, de står för 14% av de statliga skatteintäkterna som gör att regeringen kan betala riskprogrammen (Östergötlandspendlarna icke-inkluderade som betalar skatt där på förtjänst tjänat i Stockholm).

Stockholm är i en helt annan situation, precis som NYC inte kan jämföras med North Dakota, men utan NYC där de statliga bidragen genereras, så finns det inte North Dakota och samma sak i Sverige. Utan Stockholms skatteintäkter så kommer det definitivt inte att finnas pengar till höjda sjukvårdskostnader eller för den delen socialförsäkringssystemet för de som inte är uppfinningsrika och flexibla och öppnar lokala företag utan blir arbetslösa och sedan flyttar där jobben finns, eg storstadsregionerna. I USA står NY för 40% av covid fallen, vilket igen, inte är konstigt. Samtidigt om NYC ekonomin kraschar och de inte längre kan betala in statliga skatter till USA då blir det kris för många delstater som är beroende av federal handouts. Bl.a många av de delstater som är mest kritiska till staten USA.

Snedfördelningen i Sverige är ännu mer uppenbar när man tittar var de som betalar statlig skatt bor. Inte är det i småkommuner med katastrofal ekonomi och därför skyhöga kommunalskatter. Och tro mig det är inte många Stockholmsturister som packar sig in på bolaget i Bollnäs och står utanför och andas på varandra och var sociala, många av dem i riskgruppen äldre.

När jag var på Systembolaget igår hade de begränsat antalet kunder som fick vara inne samtidigt. De kunder som inte fick plats fick helt enkelt vänta utanför tills några gick ut då slussades några till in. det var för en gång skull gott om plats och ingen trängsel. Men det kanske inte är något de gör i hela landet.

Men det spelade ingen roll vad de gjorde i lokalen när folk stod som packade sillar utanför bolaget och andades på varandra.

Naturligtvis är det enkelt att vinkla det som att Stockholmare är dumma i huvudet som åker till fjällen, men tittar man på faktisk statistik är den gruppen där corona stiger snabbast bland de som bor på äldreboende och de åker varken till Italien eller År. Och bland befolkningen i socioekonomiska områden i Stockholm som inte heller åker till Italien eller Åre och knappast umgås socialt eller på jobbet med Italien/Åre gruppen.
 
Är det någon som vet vad som gäller rörande att ta emot ett paket ifrån England? Läste på postens hemsida, men antingen så är min hjärna helt mosig eller så ser jag bara information om vilka länder som det går att skicka till.
Jag brukar beställa hästens fodertillskott från England men just nu skickar de inte till Sverige (kanske inte till andra länder heller) pga Corona.
 
Är det någon som vet vad som gäller rörande att ta emot ett paket ifrån England? Läste på postens hemsida, men antingen så är min hjärna helt mosig eller så ser jag bara information om vilka länder som det går att skicka till.
En kollega till mig fick ett igår.
Normalt fungerar transport av varor och post. Men stängda gränser med mer kontroller kan göra att det tar längre tid.
 
Jag har verkligen inget stockholmshat men vill bara påpeka att anledningen till högt antal smittade i östergötland tros bero på dels stort antal tester men framförallt omfattande arbetspendling till Stockholm.
Även om säkert arbetspendlingen är en stor orsak plus många studenter som åtminstone tidigare åkt fram och tillbaka till familj och vänner i stockholmsområdet så tror jag lite det beror på hur folk beter sig här också. Vi har relativt mycket arbetsplatser som är olika former av tillverkningsindustrier där det inte går att arbeta hemifrån. Och visst har folk i stor utsträckning anpassat sig men samtidigt så var hela fiket på Ica Maxi fullsatt med pensionärer sist jag handlade
 
Tänker mer på om paketen kommer fram än smitta, iom att man kan tvätta händerna liksom.

Såg precis på Royal Mails hemsida att Sverige är på en suspension lista "There are significant delays to a number of countries right now due to a lack of available transport links and suspension of certain country’s postal operations. We strongly advise not to send items to destinations listed as ‘On suspension’ below." :(

Sverige är INTE listat som "on suspension". :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 734
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 881
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 077
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 750
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp