Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det var ju så, men sedan ett bra tag gäller det alla.

Problemet är ute i landet tittar människor på stockholms dödstal och konstaterar att ”så illa är det inte här, social distansering gäller främst Stockhom”.

Nej det är inte så illa nu, men det kommer antagligen bli eftersom att dödstalen släpar tre-fyra veckor. Så att diskussionen har koncentrerats till stockholmare de senaste två veckorna har varit förrädiskt.

Det genomgående misstaget i hela pandemin är att människor drar slutsatser utifrån vad man ser här och nu, därför är människan också ett steg bakom smittan hela tiden. Som Anders Tegnell själv sagt ”Sverige kunde ha gjort mer tidigare”. Jajamen. Strategin i sig är det inget fel på men man måste överkomma människans kortsiktiga tänkande.

Absolut, men jag uppfattade inte detta som premisserna för klagomålen.
 
@tanten Jag sag just nu den har artikeln ... som liksom jag anser att en ansikts mask kan forhindra att "droplets" med Covid-19 smittar.
https://www.theguardian.com/world/2...-protect-me-coronavirus-covid-19-myths-busted
Men, det är i så fall endast smittade, och symtomfria som ska använda munskydd.
Och munskydden slutar fungera bär de blivit fuktiga av utandningsluften, och släpper igenom viruspartiklarna.
Dessutom måste de sitta absolut rätt, och ha en viss sorts materialstandard för att fungera.

I dagsläget, om de har konstaterad covid-19, så bör de väl stanna hemma istället.

Den som är frisk, får ingen hjälp alls av munskydden.

Spara dina krafter, du behöver inte sy några munskydd.

Eller har du sådant textilmaterial som sjukvården använder, samt en detaljerad beskrivning?
 
SvD skriver om att viruset kanske är mer spritt än vi hittills trott. https://www.svd.se/nya-uppgifter-fran-kina--4-av-5-smittade-utan-symtom
"Så många som fyra av fem coronasmittade kan helt sakna symtom. Det är ansedda British medical journal som lyfter fram resultat från Kina som väntas bidra till den heta debatten kring hur spritt viruset redan är i samhället. "

Om det nu är så som det beskrivs i artikeln att en stor del av dem som testas postitivt är helt symptomfria så är det lömskt. Men flockimmuniteten uppnås kanske ganska snabbt.

I Skavlan sa Tegnell att både han och Skavlan kanske haft viruset utan att märka det. Han visste inte.
Det att visuet är/varit mera spritt, är jag i stort sett övertygad om.

Jag tror att jag fick det vecka 9, vårt område har sportlov vecka 8, och vecka 9 var det "en massa möten", där folk som kommit tillbaka från sportlovsresor till italien och Österrike var med.

Det var häpnadsväckande många, som blev sjuka några dagar efter dessa möten, med likartade symtom, nämligen en förkylning med rethosta/torrhosta, som ett mycket framträdande symtom, och måttlig eller ingen feber. De flesta var sjuka ungefär en vecka i en mer akut fas, men många blev tröttare än normalt efter en förkylning, och flera går fortfarande omkring och har en mycket lätt hosta ("högfärdshosta"), som inte ger med sig.

Också eventuellt men anekdotiskt: de män som blev påtagligt sjuka i bekantskapskretsen, har fått riktigt rejäla "mansförkylningar".

Men det är ingen som sökt läkarvård, och inga testade, såvitt jag hört.

Men sjukdomen har varit så påtaglig, så att folk har pratat om det, och det innan, det började diskuteras epidemi/pandemi här i Sverige. Vi pratar alltså om runt 1/3.
Det var då någon enstaka hade kommit hem från Kina, och satt i karantän.

Min tro är att hela "byn" varit i kontakt med smittan.

Och om jag då extrapolerar från det: Om min by ute i buschen, har haft kontakt med smittan, så har nog större delen av mitt län också varit det...
 
Det att visuet är/varit mera spritt, är jag i stort sett övertygad om.

Jag tror att jag fick det vecka 9, vårt område har sportlov vecka 8, och vecka 9 var det "en massa möten", där folk som kommit tillbaka från sportlovsresor till italien och Österrike var med.

Det var häpnadsväckande många, som blev sjuka några dagar efter dessa möten, med likartade symtom, nämligen en förkylning med rethosta/torrhosta, som ett mycket framträdande symtom, och måttlig eller ingen feber. De flesta var sjuka ungefär en vecka i en mer akut fas, men många blev tröttare än normalt efter en förkylning, och flera går fortfarande omkring och har en mycket lätt hosta ("högfärdshosta"), som inte ger med sig.

Också eventuellt men anekdotiskt: de män som blev påtagligt sjuka i bekantskapskretsen, har fått riktigt rejäla "mansförkylningar".

Men det är ingen som sökt läkarvård, och inga testade, såvitt jag hört.

Men sjukdomen har varit så påtaglig, så att folk har pratat om det, och det innan, det började diskuteras epidemi/pandemi här i Sverige. Vi pratar alltså om runt 1/3.
Det var då någon enstaka hade kommit hem från Kina, och satt i karantän.

Min tro är att hela "byn" varit i kontakt med smittan.

Och om jag då extrapolerar från det: Om min by ute i buschen, har haft kontakt med smittan, så har nog större delen av mitt län också varit det...
Jag flög till Californien 4 februari och redan då var det ju skyltar om ökade hygienrekommendationer på flygplatserna, folk som varit i Asien senaste 14 dagarna ombads borda i en separat kö osv osv, så nog har vi pratat om detta i sverige sen långt innan första mars!

När jag flög hem den 19 så hade var och varannan resenär munskydd och det var skyltar överallt på Heathrow och Arlanda.
 
Jag flög till Californien 4 februari och redan då var det ju skyltar om ökade hygienrekommendationer på flygplatserna, folk som varit i Asien senaste 14 dagarna ombads borda i en separat kö osv osv, så nog har vi pratat om detta i sverige sen långt innan första mars!

När jag flög hem den 19 så hade var och varannan resenär munskydd och det var skyltar överallt på Heathrow och Arlanda.
Det pratades då, i mitten av februari, om Covid-19, som ett för Sverige potentiellt men ännu avlägset hot.

Att ovanligt många mötesdeltagare på möten med myndigheter och förvaltning, skulle bli sjuka i Covid-19, sista veckan i februari, var det få som trodde.

"Hotet från skidresorna" observerades egentligen inte på allvar förrän efter/i samband med vecka 9, när Stockholm avslutade sin sportlovsvecka.
 
Men det spelade ingen roll vad de gjorde i lokalen när folk stod som packade sillar utanför bolaget och andades på varandra
.

Vill folk ta en risk så kan man ju inte hindra dem såklart det är ju trots allt vuxna människor som får tänka själva. Det är ju frivilligt och inte livsnödvändigt att gå till systemet och man kan ju själv hålla sig därifrån om man inte vill ta den risken. Utanför det Systembolaget jag var hade folk vett att hålla avstånd till varandra.
 
Vill folk ta en risk så kan man ju inte hindra dem såklart det är ju trots allt vuxna människor som får tänka själva. Det är ju frivilligt och inte livsnödvändigt att gå till systemet och man kan ju själv hålla sig därifrån om man inte vill ta den risken. Utanför det Systembolaget jag var hade folk vett att hålla avstånd till varandra.
Ja, just alkohol kan väl knappast kallas livsnödvändigt.

Tyvärr finns ju idioterna överallt. En kollega i UK blev nedslagen när hon bad folk låta bli att vandra över hennes gårdsplan (fårbonde med footpath genom gården). Jag kommer sätta upp grinden över nedfarten och sätta upp skylt om karantän för att slippa påskflanörer på gården som vill klappa lamm (ja, sommarstugorna runt gården är fulla nu...).

Vi som bor på landsbygden blir återigen betraktade som turistattraktioner som man kan hälsa på "för man ska ju röra sig i naturen"....
 
Men, det är i så fall endast smittade, och symtomfria som ska använda munskydd.
Och munskydden slutar fungera bär de blivit fuktiga av utandningsluften, och släpper igenom viruspartiklarna.
Dessutom måste de sitta absolut rätt, och ha en viss sorts materialstandard för att fungera.

I dagsläget, om de har konstaterad covid-19, så bör de väl stanna hemma istället.

Den som är frisk, får ingen hjälp alls av munskydden.

Spara dina krafter, du behöver inte sy några munskydd.

Eller har du sådant textilmaterial som sjukvården använder, samt en detaljerad beskrivning?


Argumentet för att "alla" ska bära mask är väl just för att det är en så stor andel av smittade som tros vara symptomfria, men som ändå kan sprida smittan mot bättre vetande. När det pratas om att "alla" ska bära mask, så menar man ju också hemmagjorda tygmasker, och inte riktiga masker som sjukvårdspersonalen har mycket större användning av.


Här är en utläggning, av en ekonom snarare än en epidimiolog dock, som argumenterar att även om smittspridningen bara minskas med 10% av en hemmagjord tygmask (man tror dock att det är mer än så), så resulterar det i markant minskad smittspridning och samhällsmässiga vinster.
 
Det att visuet är/varit mera spritt, är jag i stort sett övertygad om.

Jag tror att jag fick det vecka 9, vårt område har sportlov vecka 8, och vecka 9 var det "en massa möten", där folk som kommit tillbaka från sportlovsresor till italien och Österrike var med.

Det var häpnadsväckande många, som blev sjuka några dagar efter dessa möten, med likartade symtom, nämligen en förkylning med rethosta/torrhosta, som ett mycket framträdande symtom, och måttlig eller ingen feber. De flesta var sjuka ungefär en vecka i en mer akut fas, men många blev tröttare än normalt efter en förkylning, och flera går fortfarande omkring och har en mycket lätt hosta ("högfärdshosta"), som inte ger med sig.

Också eventuellt men anekdotiskt: de män som blev påtagligt sjuka i bekantskapskretsen, har fått riktigt rejäla "mansförkylningar".

Men det är ingen som sökt läkarvård, och inga testade, såvitt jag hört.

Men sjukdomen har varit så påtaglig, så att folk har pratat om det, och det innan, det började diskuteras epidemi/pandemi här i Sverige. Vi pratar alltså om runt 1/3.
Det var då någon enstaka hade kommit hem från Kina, och satt i karantän.

Min tro är att hela "byn" varit i kontakt med smittan.

Och om jag då extrapolerar från det: Om min by ute i buschen, har haft kontakt med smittan, så har nog större delen av mitt län också varit det...
Det kan givetvis vara så men det är många andra infektioner som härjar, många som testas i tron att det är Corona har andra sjukdomar. Om ingen behövt läkarvård och du har koll på många så låter det som det är något annat.
 
Argumentet för att "alla" ska bära mask är väl just för att det är en så stor andel av smittade som tros vara symptomfria, men som ändå kan sprida smittan mot bättre vetande. När det pratas om att "alla" ska bära mask, så menar man ju också hemmagjorda tygmasker, och inte riktiga masker som sjukvårdspersonalen har mycket större användning av.


Här är en utläggning, av en ekonom snarare än en epidimiolog dock, som argumenterar att även om smittspridningen bara minskas med 10% av en hemmagjord tygmask (man tror dock att det är mer än så), så resulterar det i markant minskad smittspridning och samhällsmässiga vinster.
Jag repeterar med en dåres envishet:

Den som är symtomfri, men smittad, hostar inte, och nyser inte frekvent.
Och sprider därför inte droppsmitta omkring sig.

Att hålla sig på ett normalt avstånd, fungerar lika bra.

Alltså är en illa fungerande mask, endast en fetisch, eller amulett.

Dessutom är premissen som man använder i dokumentet felaktig, punkt 2 av de som man byggar resonemanget kring.
"Masks, including cloth masks and surgical masks, have measurable efficacy at preventing infected people from transmitting viruses to others. "

Den premissen gäller endast om ett antal villkor uppfylls, som inte gäller för "vanligt folk", i vardagliga situationer.

Titta på den här länken, här finns en bra förklaring runt det där med munskydd:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/guide-coronaviruset

Jag tror pappret är skrivet för att skapa en situation som ska förhindra hamstring av munskydd, så att munskydden istället ska bli tillgängliga för vården.
Det står ju faktiskt nästan rent ut, i inledningen till PDF:en
 
Det kan givetvis vara så men det är många andra infektioner som härjar, många som testas i tron att det är Corona har andra sjukdomar. Om ingen behövt läkarvård och du har koll på många så låter det som det är något annat.
Förutom att tre har dött av Covid-19 i grannbyn då, där affären ligger, och där vi hämtar våra paket...
 
Nya fakta, varför utelämnade du att folk dött av Corona i närområdet, men tog med att ingen sökt läkare? Jag kan inte ta hänsyn till utelämnade uppgifter.
Inte alls nya uppgifter. Jag har skrivit ungefär samma sak tidigare i tråden.

Och där diskuterat de tre som dött i grannbyn.

Nu skrev jag om "min" by, här har ingen dött, och såvitt vi som pratat om saken vet, så har ingen testats.

Vår by, och grannbyn, ligger i olika sjukvårdsregioner, men naturligtvis så rör sig folk, jobbar, handlar, går på restaurang o.s.v. tvärs över regiongränserna.

Det är t.o.m. närmare till samhällsservice och handel i "den andra regionen" än i den egna regionen, härifrån.
 
Inte alls nya uppgifter. Jag har skrivit ungefär samma sak tidigare i tråden.

Och där diskuterat de tre som dött i grannbyn.

Nu skrev jag om "min" by, här har ingen dött, och såvitt vi som pratat om saken vet, så har ingen testats.

Vår by, och grannbyn, ligger i olika sjukvårdsregioner, men naturligtvis så rör sig folk, jobbar, handlar, går på restaurang o.s.v. tvärs över regiongränserna.

Det är t.o.m. närmare till samhällsservice och handel i "den andra regionen" än i den egna regionen, härifrån.
Det var nya uppgifter för mig, jag svarade på ett inlägg där de inte fanns med. Jag kommer definitivt inte ihåg allt vad folk skriver och vem som skriver vad.
 
Får man ställa en fråga här utan att bli dumförklarad? ”Får” man gå ut och gå typ runt kvarteret om man har förkylningssymtom (som inte provtagits eller känns mer än just en förkylning) om man undviker folk? Vad anser ni? Får olika bud när jag frågar min omgivning...

Ja, jag pratar om mig själv. Tät i bihålorna och ont i halsen sedan drygt en vecka. Ingen feber. Jag har varit inomhus sedan i onsdags kväll eftersom jag var sen att uppmärksamma mina symtom. Ingen annan i familjen är sjuk :heart
 
Corona dominerar inte ens bland de med kvalificerade symtom.
Vi vet egentligen inte ett skvatt om hur utbredd smittan är, och hur många som har haft en mild infektion.

Nu tänker du på folk som sökt vård p.g.a. svåra sjukdomssymtom, och som därför testats. Det är en droppe i havet som testats.

Jag hittar inte artikeln, men när man testade hela befolkningen i en av de mest drabbade byarna i Italien, så hade 90 % aktivt virus i kroppen, men endast få hade varit sjuka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 734
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 881
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 077
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 750
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp