Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där har jag funderat på när man ser siffror på antalet bekräftade fall. Hur stor del de är av alla som testats.

De har rapporterat det också. För två veckor (17 mars) sedan hade vi ca 14000 tester genomförda och samma datum hade vi 1200 fall konstaterade. Ca 10% positiva för Covid-19. Och då pratar vi att tester bara genomförs på de med symtom som gör att misstanken är stark. Det finns alltså många andra typer av infektioner som florerar och gör oss sjuka.

Kapaciteten är nu på 15000 test per vecka. Då borde vi ha gjort ca 45000 test nu med 6000 bekräftade fall vilket också landar nånstans vid strax över 10%.

Jag väntar på att de ska rapportera resultaten från den mindre riktade testningen (dvs där man inte bara valt de med symtom som passar in på Covid-19).
 
De har rapporterat det också. För två veckor (17 mars) sedan hade vi ca 14000 tester genomförda och samma datum hade vi 1200 fall konstaterade. Ca 10% positiva för Covid-19. Och då pratar vi att tester bara genomförs på de med symtom som gör att misstanken är stark. Det finns alltså många andra typer av infektioner som florerar och gör oss sjuka.

Kapaciteten är nu på 15000 test per vecka. Då borde vi ha gjort ca 45000 test nu med 6000 bekräftade fall vilket också landar nånstans vid strax över 10%.

Jag väntar på att de ska rapportera resultaten från den mindre riktade testningen (dvs där man inte bara valt de med symtom som passar in på Covid-19).
Tack! Ja precis, visst skulle de börja testa mer brett? Det blir ju intressant..Eller om det är för tidigt än...
 
Av vad jag kunnat läsa och lyssna mig till så är detta med droppsmitta just covid19. Dropparna är relativt stora och faller. Till skillnad från t.ex. mässling som finns i luft.

Så "virus" beter sig olika beroende på vilket virus det är.

En stor del av de sjukdomsfall man haft bland läkare i Italien sägs komma från familjeläkare som besökt patienter hemma. Säger sig självt att det är mer kontaminerat i ett hem än på ett sjukhus.
Nu bad jag om källa där de faktiskt har undersökt detta. Inte vad som står på FHM och WHO utan källor. Jag är fullt medveten om vad som står där.

Jag har ju som sagt sett en vetenskaplig artikel där de var kvar i luften 3 timmar efteråt.
 
Men de har väl sagt att det även sprids med utandningsluften pga mini-droppar, och att det är därför man ska vara noga med att hålla avstånd? Har för mig att bl a Agnes Wold sa det i Skavlan förra veckan.
 
Nu bad jag om källa där de faktiskt har undersökt detta. Inte vad som står på FHM och WHO utan källor. Jag är fullt medveten om vad som står där.

Jag har ju som sagt sett en vetenskaplig artikel där de var kvar i luften 3 timmar efteråt.
Du skrev virus. För mig var det oklart om du menade virus i allmänhet eller just Covid19
 
Du skrev virus. För mig var det oklart om du menade virus i allmänhet eller just Covid19
Hade jag menat virus i allmänhet så hade jag nog inte skrivit covid-19 senare i inlägget, svarat på ett inlägg om just covid-19 eller överhuvudtaget skrivit det i den här tråden.

Men jag ser hur det kunde misstolkas. Det är just covid-19 jag menar. Och jag har som sagt inte sett en enda studie på detta.
 
Argumentet för att "alla" ska bära mask är väl just för att det är en så stor andel av smittade som tros vara symptomfria, men som ändå kan sprida smittan mot bättre vetande. När det pratas om att "alla" ska bära mask, så menar man ju också hemmagjorda tygmasker, och inte riktiga masker som sjukvårdspersonalen har mycket större användning av.


Här är en utläggning, av en ekonom snarare än en epidimiolog dock, som argumenterar att även om smittspridningen bara minskas med 10% av en hemmagjord tygmask (man tror dock att det är mer än så), så resulterar det i markant minskad smittspridning och samhällsmässiga vinster.

Vad har du for yrke? Ar du utbildad epidimolog?
Da man nu reccommenderar att anvanda ansiktsmask (tyg, da det inte finns tillrackligt annat an till sjukhusen har) sa tanker jag gora det, vare sig du tycker att det ar fanigt och onodigt eller inte. :p Det gor absolut ingen skada att ha en mask pa sig nar man gar ut, och om det inte gor nytta sa ar det ocksa okay da vi har sa manga andra atgarder att halla oss borta fran smitthardar. (Vi har varit borta fran jobb och skolor sedan borjan pa Mars nar vi hade de forsta fallen i Oregon)

Personligen har jag handsprit i bilen sa jag kan sprita handerna innan jag tar pa mig skyddshandskar (ocksa i bilen) innan jag gar in i affaren. Jag spritar vagnen (har finns "wipes" vid ingangen pa alla affarer, och har funnits i manga ar) och ar noga att inte ta mig i ansiktet. Nar jag kommer ut och lastat in kassarna i bilen kastar jag handskarna och spritar handerna igen innan jag tar i ratten.
Nar jag kommer hem lastar jag in varorna och tvattar handerna.

Har ar alla valdigt disciplinerade i butiker och forsoker halla avstand och det ar tape eller klisterlappar pa golven 2 meter mellan framfor kassorna. Pa butiker dar manga samlas finns tape pa trotoaren utanfor och en anstalld slapper in lika manga som gar ut.
Vi har i Oregon, med over 5 millioner innevanare och granne med Washington, Dar den forsta kanda med Covid-19 smitta landade och det ar manga som dagligen reser mellan Seattle och Portland (i vanliga fall), vi har i dag over 800 smittade och 19 doda ... vilket ar betydligt mindre an bade Norge och Danmark med ungefar samma befolknings underlag ... och aven mindre an Sverige procentuellt raknat. Som jag ser det verkar det som att vi gor nagot ratt.
 
Vad har du for yrke? Ar du utbildad epidimolog?
Da man nu reccommenderar att anvanda ansiktsmask (tyg, da det inte finns tillrackligt annat an till sjukhusen har) sa tanker jag gora det, vare sig du tycker att det ar fanigt och onodigt eller inte. :p Det gor absolut ingen skada att ha en mask pa sig nar man gar ut, och om det inte gor nytta sa ar det ocksa okay da vi har sa manga andra atgarder att halla oss borta fran smitthardar. (Vi har varit borta fran jobb och skolor sedan borjan pa Mars nar vi hade de forsta fallen i Oregon)

Personligen har jag handsprit i bilen sa jag kan sprita handerna innan jag tar pa mig skyddshandskar (ocksa i bilen) innan jag gar in i affaren. Jag spritar vagnen (har finns "wipes" vid ingangen pa alla affarer, och har funnits i manga ar) och ar noga att inte ta mig i ansiktet. Nar jag kommer ut och lastat in kassarna i bilen kastar jag handskarna och spritar handerna igen innan jag tar i ratten.
Nar jag kommer hem lastar jag in varorna och tvattar handerna.

Har ar alla valdigt disciplinerade i butiker och forsoker halla avstand och det ar tape eller klisterlappar pa golven 2 meter mellan framfor kassorna. Pa butiker dar manga samlas finns tape pa trotoaren utanfor och en anstalld slapper in lika manga som gar ut.
Vi har i Oregon, med over 5 millioner innevanare och granne med Washington, Dar den forsta kanda med Covid-19 smitta landade och det ar manga som dagligen reser mellan Seattle och Portland (i vanliga fall), vi har i dag over 800 smittade och 19 doda ... vilket ar betydligt mindre an bade Norge och Danmark med ungefar samma befolknings underlag ... och aven mindre an Sverige procentuellt raknat. Som jag ser det verkar det som att vi gor nagot ratt.
Nu undrar jag om du inte misstolkar @Stefffie s inlägg? Kan inte se att hen skulle tycka att det var fånigt, onödigt eller något liknande alls, snarare tvärtom att även en sådan liten begränsning faktiskt kan ha effekt i det långa loppet.
 
Vad har du for yrke? Ar du utbildad epidimolog?
Da man nu reccommenderar att anvanda ansiktsmask (tyg, da det inte finns tillrackligt annat an till sjukhusen har) sa tanker jag gora det, vare sig du tycker att det ar fanigt och onodigt eller inte. :p Det gor absolut ingen skada att ha en mask pa sig nar man gar ut, och om det inte gor nytta sa ar det ocksa okay da vi har sa manga andra atgarder att halla oss borta fran smitthardar. (Vi har varit borta fran jobb och skolor sedan borjan pa Mars nar vi hade de forsta fallen i Oregon)

Personligen har jag handsprit i bilen sa jag kan sprita handerna innan jag tar pa mig skyddshandskar (ocksa i bilen) innan jag gar in i affaren. Jag spritar vagnen (har finns "wipes" vid ingangen pa alla affarer, och har funnits i manga ar) och ar noga att inte ta mig i ansiktet. Nar jag kommer ut och lastat in kassarna i bilen kastar jag handskarna och spritar handerna igen innan jag tar i ratten.
Nar jag kommer hem lastar jag in varorna och tvattar handerna.

Har ar alla valdigt disciplinerade i butiker och forsoker halla avstand och det ar tape eller klisterlappar pa golven 2 meter mellan framfor kassorna. Pa butiker dar manga samlas finns tape pa trotoaren utanfor och en anstalld slapper in lika manga som gar ut.
Vi har i Oregon, med over 5 millioner innevanare och granne med Washington, Dar den forsta kanda med Covid-19 smitta landade och det ar manga som dagligen reser mellan Seattle och Portland (i vanliga fall), vi har i dag over 800 smittade och 19 doda ... vilket ar betydligt mindre an bade Norge och Danmark med ungefar samma befolknings underlag ... och aven mindre an Sverige procentuellt raknat. Som jag ser det verkar det som att vi gor nagot ratt.

Haha, men det här var väl onödigt hårt? Var har jag påstått att vara expert? CDC rekommenderar ju mask nu - själv bor jag i UK ocj i väldigt liten by där hag inte träffar många, men kansle försöker jag sätta ihop något av en kökshandduk eller så.

Känns mest som att ditt svar var menat för någon annan?

Låter som du tar många cautionary measures och jag hoppas att allt går väl för dig och din familj!
 
Haha, men det här var väl onödigt hårt? Var har jag påstått att vara expert? CDC rekommenderar ju mask nu - själv bor jag i UK ocj i väldigt liten by där hag inte träffar många, men kansle försöker jag sätta ihop något av en kökshandduk eller så.

Känns mest som att ditt svar var menat för någon annan?

Låter som du tar många cautionary measures och jag hoppas att allt går väl för dig och din familj!

Tack :heart och mitt svar var definitivt menat for nagon annan. :o So sorry ...


Har ar inlagget jag tankte citera.

Men, det är i så fall endast smittade, och symtomfria som ska använda munskydd.
Och munskydden slutar fungera bär de blivit fuktiga av utandningsluften, och släpper igenom viruspartiklarna.
Dessutom måste de sitta absolut rätt, och ha en viss sorts materialstandard för att fungera.

I dagsläget, om de har konstaterad covid-19, så bör de väl stanna hemma istället.

Den som är frisk, får ingen hjälp alls av munskydden.

Spara dina krafter, du behöver inte sy några munskydd.

Eller har du sådant textilmaterial som sjukvården använder, samt en detaljerad beskrivning?

Detaljerad beskrivning finns att fa bade pa CNN och New York Times ... men jag har definitivt inte nagot annat material an vanligt tyg ... Da jag haller mig mer an 2 meter fran andra borde det fungera aldeles utmarkt.
 
Tack :heart och mitt svar var definitivt menat for nagon annan. :o So sorry ...


Har ar inlagget jag tankte citera.



Detaljerad beskrivning finns att fa bade pa CNN och New York Times ... men jag har definitivt inte nagot annat material an vanligt tyg ... Da jag haller mig mer an 2 meter fran andra borde det fungera aldeles utmarkt.
Finns det någon undersökning som stödjer att det finns en chans att det skulle hjälpa alls annat än under korta labtester? Jag tänker som så att byter man ofta så kanske det stoppar en del fukt och därmed virus, men över tiden så samlar den på sig fukt och eventuellt virus och kan bli en potentiell smitthärd snarare än skydd.
 
Finns det någon undersökning som stödjer att det finns en chans att det skulle hjälpa alls annat än under korta labtester? Jag tänker som så att byter man ofta så kanske det stoppar en del fukt och därmed virus, men över tiden så samlar den på sig fukt och eventuellt virus och kan bli en potentiell smitthärd snarare än skydd.
Jag tänker att det är mer för att skydda andra ifall man är symptomfri smittbärare än att skydda sig själv. Det är iaf bilden jag har fått av det när jag har läst om det.
 
Finns det någon undersökning som stödjer att det finns en chans att det skulle hjälpa alls annat än under korta labtester? Jag tänker som så att byter man ofta så kanske det stoppar en del fukt och därmed virus, men över tiden så samlar den på sig fukt och eventuellt virus och kan bli en potentiell smitthärd snarare än skydd.
Jag tänker att det är mer för att skydda andra ifall man är symptomfri smittbärare än att skydda sig själv. Det är iaf bilden jag har fått av det när jag har läst om det.

Sa har sager CDC (till och med instruktioner hur man kan gora :p) och naturligtvis maste de tvattas efter anvandning. (sa jag syr flera sa man kan ta en ny varje gang man behover)

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/diy-cloth-face-coverings.html
 
Min läkare sa något om att upp till 25% av negativa test kan vara falskt negativa. Är det någon som vet något om det? Tycker det låter som en väldigt hög siffra! Och det bygger ju på att alla med negativa test omtestas, vilket inte är fallet. Ja, undrar gör jag i alla fall.
 
Min läkare sa något om att upp till 25% av negativa test kan vara falskt negativa. Är det någon som vet något om det? Tycker det låter som en väldigt hög siffra! Och det bygger ju på att alla med negativa test omtestas, vilket inte är fallet. Ja, undrar gör jag i alla fall.
Det tror jag inte, jag tror de körde 2 testmetoder samtidigt för att var säkra i början. Helt 100% är väl inget test och inget test är bättre än provtagningen. 25% låter galet stor fel%
 
Senast ändrad:
Men de har väl sagt att det även sprids med utandningsluften pga mini-droppar, och att det är därför man ska vara noga med att hålla avstånd? Har för mig att bl a Agnes Wold sa det i Skavlan förra veckan.
Tänkte just skriva om det, hörde också när hon sa det, hon satt ju dessutom extra långt ifrån de andra i Skavlan.
Hon sa något om molnet som syns när man andas ut i kallt väder.
 
Jag lär sjuka mig i morgon... :down: Hade hoppats på att klara mig då vi håller oss mellan hem,jobb och stall, men började bli lite snuvig på dagen och fick rejäla hostattacker på eftermiddagen. Nu river det lite i hals och bröst, ungefär samma känsla som när man varit på någon spelning och skrikit med till låtarna nån timme... :angel: Absolut inget jag skulle vara hemma för annars, men nu måste jag...Känner mig frisk annars och ingen feber.

Blir intressant sen när man ska söka om den här karensdagen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 734
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 881
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 077
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 750
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp