Eftersom det inte framgick, skrev jag generellt.@Hoarfrost skrev om sin pappa också? Så därför skrev jag också utifrån mina föräldrar
Mod får gärna ta bort de här meta-inläggen som för tråden exakt noll framåt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom det inte framgick, skrev jag generellt.@Hoarfrost skrev om sin pappa också? Så därför skrev jag också utifrån mina föräldrar
@Hoarfrost skrev det i sina tidigare inlägg om resan med sin pappa som hon funderade överEftersom det inte framgick, skrev jag generellt.
Mod får gärna ta bort de här meta-inläggen som för tråden exakt noll framåt.
Norge testar mer än Sverige så mörkertalet är förmodligen inte lika stort där. Igår hade Sverige 239 döda och Norge hade 37 om jag minns rätt. Alltså 3 gånger fler döda per capita i Sverige än i Norge som någon annan påpekade förut.
Du glömmer en sak: om du stänger in alla, som då inte blir utsatta för smitta, och sedan släpper ut dessa människor, i en värld där smittämnet cirkulerar, så blir de utsläppta sjuka då istället.Jag som inte heller befinner mig i Sverige tycker att situationen i Sverige är mycket obehaglig. Jag är oroilg för mina äldre och för vänner innom sjukvården. Jag har i alla fall ingen på ålderdomshem eller med hemtjänst.
Sverige har i dag tre gånger så många döda per capita som Norge. Dödstalen i Sverige ökar mycket, i Norge något. Anntalet på sjukhus har varit stabilt i Norge i snart en vecka.
Spanien och Italien är misslyckanden för att de inte införde åtgärder tidigt nog. Norge är redo att starta upp igjen när coronan är under kontroll, säkert Danmark och Finnland också.
Det är pandemin som kostar pengar - inte åtgärderna.
"We find that cities that intervened earlier and more aggressively do not perform worse and, if anything, grow faster after the pandemic is over. "
https://papers.ssrn.com/sol3/papers...zh96bSeAtIj8gCvy49zy0azGacBsRwOU9OTK0GJ7zkE24
Med tanke på utvecklingen att först förhindra ståplatser och bara förorda luftiga sittplatser så ser jag det som självklart att de nu anser att vi nått punkten där vi inte alls ska sitta där.Jag skulle verkligen vela de förtydligade ang restauranger och caféer. Vill de att man till varje pris undviker eller är det okej just om man sitter på avstånd osv?
På vilket sätt hade det hjälpt överlevnaden? Det finns ekonomiskt stöd idag.För hotellens och restaurangernas överlevnad hade det varit bättre att "tvinga" dem att stänga från början, ja. Förutsatt att det funnits någon sorts ekonomisk hjälp från staten. Så som det har blivit nu har det kommit rekommendation efter rekommendation som gjort att folk slutat gå ut men krogarna måste hålla öppet eftersom de annars får in noll kronor istället för de småpengar de nu lyckats skrapa ihop.
På vilket sätt ändrar det risken för smittspridning, att lassa saker på en talrik respektive i en låda?Hmm.. Man kan ju be dem att bära ut tallriken med det man köpt och sedan bara lassa i det i matlådan där på plats. De behöver inte göra det inne i köket typ.
Kanske?
De säger uttryckligen att vi ska undvika det.Jag skulle verkligen vela de förtydligade ang restauranger och caféer. Vill de att man till varje pris undviker eller är det okej just om man sitter på avstånd osv?
Jag tycker de auktoritära metoderna ute i Europa är obehagliga, det blir så märkbart att demokratin inte ska tas för givet. Än mer obehagligt blir det när man tänker på att de kan behöva skärpas för att länderna ska kunna fortsätta på sina linjer.
Alltså hur man än vridet och vänder på det så är situationen obehaglig, är det inte viruset så är det hotet mot ekonomin eller hotet mot demokratin eller hotet mot andra delar av folkhälsan.
Vad som är en fungerande långsiktigt strategi finns det inget facit på, det enda man vet är att alla måste igenom detta. Jag bor i Stockholm och visst är sjukhussituationen alarmerande, men Stockholm med omnejd är tydligt längre in i epidemin än andra delar av Norden. Det kan betyda att vi är ur epidemin tidigare, att vi drabbas mindre hårt av en eventuellt andra våg, det går inte att veta resultatet ännu.
Hur har Norge tänkt att hålla viruset under kontroll om Norge inte ska förvandlas till en isolerad nation med allt mer auktoritära metoder? Man måste våga vända på frågan och inte bara förorda det kortsiktiga perspektivet. Det missar många sverigekritiker.
Det är väl en enorm skillnad i hygien på om någon skrapar ner en portion från en tallrik ute i matsalen och om någon tar med en medförd matlåda in i köket och samma portion läggs ner där?På vilket sätt ändrar det risken för smittspridning, att lassa saker på en talrik respektive i en låda?
Den har blivit keff. Bäst sida med svensk fokus som jag funnit är just nuHar coronawatch lagt ner? Det uppdateras inga siffror där längre
Den har blivit keff. Bäst sida med svensk fokus som jag funnit är just nu https://c19.se/
I fredags tog de emot mig på KS, men de gör väl så med negativa besked, allt annat sköts via telefon samma på VC där ger de i princip inga inbokade besök, bara per telefon, väntar nu på att hon skall ringa om uppdatering av alla mina recept.Hade sedan innan en röntgentid 5 maj, antog dock att jag skulle få brev om att det ställdes in. Istället fick jag idag en kallelse där de tidigarelade tiden 1,5 timme samma dag pga. covid-19, haha. Oklart om det kommer att gå att genomföra om jag försätter att hosta, antar jag...