Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, så en av tre är inte 100% där ännu, jag förvirrar nog vilka regler som gäller var ibland, men är det inte vaccinationskrav inom vissa områden på vården annars förflyttas man till annan tjänst? Tack och lov för det i så fall.
Jag ifrågasätter verkligen huruvida vaccinationspass fungerar.
Nej, jag är ganska säker på att det (ännu) inte görs så.

• Gilla
Reactions: Sel
Munskydd OCH krav på Covidtest. Krav på PCR Covidtest fanns för utresa men inte för inresa tillbaka till Europa. Där krävdes enbart vaccinationsintyg - som man dessutom bara kastade ett getöga på och som jag lätt kunnat fabricera om jag så velat.

Fast då har ni missat lapparna med QR koder man hade med stor möda satt upp i ankomsthallarna. " Rekomendationen" är att testa sig. Fast det fick man inte veta om man inte skannade QR koden.

Tror det står nåt i stil med " Kolla den senaste informationen från FHM vid inresa till sverige" eller nåt lika intetsägande.

Alla resenärer som under de senaste sju dagarna har vistats i ett land utanför Norden uppmanas att testa sig för covid-19 så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige, helst samma dag.

Detta gäller både vaccinerade och ovaccinerade personer, och även om man haft covid-19 det senaste halvåret. Det gäller även de som har uppvisat ett negativt test i samband med inresa. Barn under förskoleklassålder är undantagna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...mmendationer-till-dig-som-reser-in-i-sverige/

Munskydd OCH krav på Covidtest. Krav på PCR Covidtest fanns för utresa men inte för inresa tillbaka till Europa. Där krävdes enbart vaccinationsintyg - som man dessutom bara kastade ett getöga på och som jag lätt kunnat fabricera om jag så velat.
Inresekraven speglar mer myndigheternas syn, det säger lite om vad vanligt folk tycker. Vi har förövrigt starka rekommendationer att testa sig i samband med hemkomst från utlandsvistelse.

Okej, så en av tre är inte 100% där ännu, jag förvirrar nog vilka regler som gäller var ibland, men är det inte vaccinationskrav inom vissa områden på vården annars förflyttas man till annan tjänst? Tack och lov för det i så fall.
Jag ifrågasätter verkligen huruvida vaccinationspass fungerar.
Tack och lov för vad?

På mitt jobb kan man bli omplacerad om man inte vill visa upp att man är vaccinerad eller har skäl till att inte vaccineras. Det står en helt och hållet fritt att jobba där, det står en helt och hållet fritt att jobba inom vården, men självklart ska man vara vaccinerad, använda munskydd, hålla avstånd, testa sig vid sjukdom och allt man kan komma på när man jobbar inom vården så att man minskar risken att smitta någon- patient eller medarbetare, då man jobbar med sköra patienter och medarbetare som är viktiga för att bedriva vård?

Det är inte ett tvång på det sättet att ingen kommer hålla fast dig och ge dig en spruta, men du har en plikt att vaccinera dig och vaccinerar du dig inte ger det konsekvenser = böter. Pengarna man får in från böterna ska förövrigt gå direkt till sjukvården.

Men hur många har möjligheten att inte vaccinera sig utan istället betala böter? Med endast en valmöjlighet så anser jag att det i praktiken är ett tvång, även om de språkligt kallar det plikt. Man har ju inget val, liksom.

Tack och lov för vad?

På mitt jobb kan man bli omplacerad om man inte vill visa upp att man är vaccinerad eller har skäl till att inte vaccineras. Det står en helt och hållet fritt att jobba där, det står en helt och hållet fritt att jobba inom vården, men självklart ska man vara vaccinerad, använda munskydd, hålla avstånd, testa sig vid sjukdom och allt man kan komma på när man jobbar inom vården så att man minskar risken att smitta någon- patient eller medarbetare, då man jobbar med sköra patienter och medarbetare som är viktiga för att bedriva vård?
Tack och lov attförflyttning finns som ett alternativ när man redan är etablerad personal menar jag. Det kan ju finnas alla möjliga skäl till att man inte vaccineras, att inte vilja är bara ett av dem.

Det var en jätte-bra liknelse, tack! Den ska jag komma ihåg för framtida bruk :up:

Det var en jättedålig liknelse eftersom de flesta har alternativ till att köra bil för att kunna försörja sig. Om man inte kan behålla jobbet pga att man inte kan ta sig dit för att det krävs covidpass, inte kan köpa mat om det blir fritt för lokala matbutiken att kräva covidpass eller o. det införs böter för att man inte är vaccinerad - då har man inte så mycket till alternativ.

Jag läste på lite och det är verkligen underligt med de här vaccinpassen när man i vetenskapliga artiklar som den nedan i ansedda The Lancet hittar att skillnaden mellan de två grupperna inte är särskilt stor avseende att sprida viruset.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext
Samtidigt så har man också sagt att det är ett incitament för att fler ska vaccinera sig, men visst, jag håller med dig om att smittspridningseffekten inte verkar tillräckligt god för att kräva det med motivationen att exempelvis ett event ska ha mindre smittrisk. Däremot är det ju en vinst med att så många som möjligt vaccinerar sig, med tanke på att det ändå verkar ge ett ok skydd mot allvarligare sjukdom i det flesta fallen.

Sedan har de ju istället en stor övertro till munskyddens fantastiska magi härborta tycker jag. :p Och så ska boostern givetvis rädda både jul och nyår och nästa semester, men att begränsa folks rörelser verkar tack och lov långt ifrån lika aktuellt.
Fast en boosterdos verkar ge de flesta en rejäl skjuts upp i antikroppar, så den tror jag gör sitt till. :)

Tack och lov för vad?

Nja så helt fritt att välja att inte jobba inom vården är det inte, det är inte så bra "betalt" när man är arbetslös . Har man ingen annan utbildning så är det inte helt enkelt att byta jobb, i synnerhet om man är lite äldre och att omskola sig när man är kanske 55+ är väl inte så lätt heller. Inför man vaccinationskrav för de som börjar utbildningen nu är et en annan historia.

Och om vaccination inte gör någon nämnvärd skillnad på smittspridningen är det svårt att motivera tvång.

Inresekraven speglar mer myndigheternas syn, det säger lite om vad vanligt folk tycker. Vi har förövrigt starka rekommendationer att testa sig i samband med hemkomst från utlandsvistelse.
Fast min reflektion här var ffa alt kraven (inte rekommenadtionerna) var högre vid inresa till USA (the Land of the Free...) än vid tillbakaresan till Europa och sedan Sverige. Jag hade personligen förväntat mig motsatsen.

Samtidigt så har man också sagt att det är ett incitament för att fler ska vaccinera sig, men visst, jag håller med dig om att smittspridningseffekten inte verkar tillräckligt god för att kräva det med motivationen att exempelvis ett event ska ha mindre smittrisk. Däremot är det ju en vinst med att så många som möjligt vaccinerar sig, med tanke på att det ändå verkar ge ett ok skydd mot allvarligare sjukdom i det flesta fallen.
När det gäller vanlig influensa har rekommendationen varit att äldre och personer i andra riskgrupper bör vaccinera sig men inte övriga. Som jag förstått löper yngre och friska medelålders liten, eller mycket lite risk att bli allvarligt sjuka av covid-19, varför då vaccinera dessa grupper om de ändå kommer sprida smitta i samma utsträckning som de som inte är vaccinerade?

Fast då har ni missat lapparna med QR koder man hade med stor möda satt upp i ankomsthallarna. " Rekomendationen" är att testa sig. Fast det fick man inte veta om man inte skannade QR koden.

Tror det står nåt i stil med " Kolla den senaste informationen från FHM vid inresa till sverige" eller nåt lika intetsägande.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...mmendationer-till-dig-som-reser-in-i-sverige/
Ja,absolut, och vi ska testa oss. Men min reflektion var ffa den att det KRÄVS mer för inresa till USA än till inresa till Europa/Sverige. Skillnaden var markant. Ändå ses USA som ett land där man inte kan ställa krav på medborgarna på samma sätt som här.

Nja så helt fritt att välja att inte jobba inom vården är det inte, det är inte så bra "betalt" när man är arbetslös . Har man ingen annan utbildning så är det inte helt enkelt att byta jobb, i synnerhet om man är lite äldre och att omskola sig när man är kanske 55+ är väl inte så lätt heller. Inför man vaccinationskrav för de som börjar utbildningen nu är et en annan historia.

Och om vaccination inte gör någon nämnvärd skillnad på smittspridningen är det svårt att motivera tvång.
Det är faktiskt ingen rättighet att jobba inom vården. Faktiskt. Även om folk tycker sig ha en massa rättigheter. Uppfyller man inte kraven som ställs kan man inte jobba där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka