Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den genomsnittliga hobbyhästen släpper ut ungefär lika mycket som en Thailandsresa per år. Även om beräkningarna för hästen blivit extremt kritiserad.

Men hästen smittar inte så mycket covid.
Nu är det ju inte resandet i sig som (eventuellt) smittar med Covid utan kontakten med andra människor. Och den har många som har en genomsnittlig hobbyhäst. I alla fall mer av än om man inte hade en hobbyhäst, för många av oss är det väl en av poängerna.

Om nu en häst släpper ut lika mycket som en Thainlandsresa är det ju precis lika "extremt" att ha en häst som att flyga (till Thailand)? Men du lämnar synpunkter på att man kan vara turist närmare? (Vilket nog rätt många har fattat.)

@EmmaBovary - tågen mellan Stockholm och Uppsala har helt havererat (igen) de senaste veckorna. Situationen behöver inte ha med Covid att göra. SJ har helt misslyckats med sin personalplanering + att växlar och spår frusit sönder. Tågen har ställts in, kanske ställts in, gått, gått överfulla, ersättningsbussar osv. Skulle inte förvåna mig om personalen fått toknog.

@EmmaBovary - tågen mellan Stockholm och Uppsala har helt havererat (igen) de senaste veckorna. Behöver inte ha med Covid att göra. SJ har helt misslyckats med sin personalplanering + att växlar och spår frusit sönder. Tågen har ställts in, kanske ställts in, gått, gått överfulla, ersättningsbussar osv. Skulle inte förvåna mig om personalen fått toknog.
Jo, jag tänkte också att det måste tagit ganska hårt på personalen som det varit.

Angående sjukskrivningar och inställda tåg kan jag tänka mig att det blivit lite som här, att de vanliga vintersjukorna dessutom slagit till och att folk sjukskriver sig för mildare varianter i större utsträckning än de skulle gjort i vanliga fall.
Jag har själv åkt på en rejäl förkylning som jag för två år sedan skulle släpat mig igenom på jobbet, det hade aldrig fallit ig in att vara hemma.. men nu har jag istället varit sjukskriven i två dagar.
Här i UK tror jag att det gjort en jätteskillnad.

I Sverige så sägs det ju hela tiden att det är frivilligt att vaccinera sig.

Jag tänker som så att det är ju inte frivilligt att vaccinera sig längre, om man inför vaccinpass på att ta djuret till djursjukhus, eller att åka kollektivtrafik (det har väl än så länge bara snackats om som förslag), eller vaccinpass för att få arbeta (vissa yrken, än så länge). Eller utför andra påtryckningar för vaccinpass så att man inte får tillgång till vissa aktiviteter i samhället.

Och med tanke på den studien som kom och ”säger att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade” så gäller det ju antalet dagar man är sjuk. Både ovaccinerade och vaccinerade har samma virusmängd som de utsöndrar, bara att vaccinerade i snitt var sjuka 5 dagar istället för ovaccinerade som var sjuka i 7 dagar.

Så hur hjälper ett vaccinpass detta då?
Och om det är vaccinpass på exempelvis biografer för alla över 18-år, men ovaccinerade 17-åringar kan få sitta i samma salong. Hur minskar det risken att bli smittad?

Sen tror jag det är en utopi att få 100% vaccinerade. Det finns ju människor som inte får vaccineras. Och det kommer ju alltid finnas barn som inte är vaccinerade och som kan sprida smittan i samhället.

På vår lilla klinik får man bara komma in en och en och annars vänta utanför eller i sin bil. :) En kund i undersökningsrummet och en utanför. Man måste även boka tid för att till exempel hämta ut medicin.
Så är det på min lilla klinik ochså. Man går bara in och anmäler sig, sen kan man vänta ute (det finns två mindre väntrum också för de som inte har bil, ett för hund och ett för katt).
Varje undersökningsrum har egen dörr in/ut, så att du behöver inte träffa någon annan med ditt djur, det tycker jag är suveränt bra! Extra bra är det när man ska gå hem och inte behöver gå med en ev. påverkad hund förbi andra som väntar.

Appropå att jämföra krav på vaccinpass med nazism. Är ju viss skillnad på att ALLA invånare erbjuds och uppmanas ta GRATIS vaccin för att man inte vill att de ska bli allvarligt sjuka. Den inställningen hade man ju inte riktigt i nazisternas Tyskland... 😕Tycker man kan jämföra covidpass med körkort för bil - jag kan tycka att jag kan köra bil hur bra och säkert som helst utan att ha tagit kortet. Jag får ändå inte köra bil utan det. Är det diskriminering att jag inte får det för att jag valt att inte göra uppkörningen?
Det var en jätte-bra liknelse, tack! Den ska jag komma ihåg för framtida bruk :up:

Och med tanke på den studien som kom och ”säger att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade” så gäller det ju antalet dagar man är sjuk. Både ovaccinerade och vaccinerade har samma virusmängd som de utsöndrar, bara att vaccinerade i snitt var sjuka 5 dagar istället för ovaccinerade som var sjuka i 7 dagar.
Enligt flertal studier visar det att vaccinerade har betydligt mindre virus än vad en ovaccinerad har, för vaccinen gör sitt faktiska jobb även om det inte skyddar till 100% men det är just därför vaccinerade är bättre skyddade från svår sjukdom av viruset än vad ovaccinerade är.

Enligt flertal studier visar det att vaccinerade har betydligt mindre virus än vad en ovaccinerad har, för vaccinen gör sitt faktiska jobb även om det inte skyddar till 100% men det är just därför vaccinerade är bättre skyddade från svår sjukdom av viruset än vad ovaccinerade är.

Bifogade filer

• 55E22662-CD9C-43FB-9211-7517B6126A70.webp
    55E22662-CD9C-43FB-9211-7517B6126A70.webp
    115 KB · Visningar: 58
”Resultatet visade att mängden viruset i kroppen låg på ungefär samma nivå hos alla som insjuknat i covid19 oberoende av virusvariant och vaccinationstatus.”

Det var en jätte-bra liknelse, tack! Den ska jag komma ihåg för framtida bruk :up:
Appropå att jämföra krav på vaccinpass med nazism. Är ju viss skillnad på att ALLA invånare erbjuds och uppmanas ta GRATIS vaccin för att man inte vill att de ska bli allvarligt sjuka. Den inställningen hade man ju inte riktigt i nazisternas Tyskland... 😕Tycker man kan jämföra covidpass med körkort för bil - jag kan tycka att jag kan köra bil hur bra och säkert som helst utan att ha tagit kortet. Jag får ändå inte köra bil utan det. Är det diskriminering att jag inte får det för att jag valt att inte göra uppkörningen?

Å andra sidan finns det ju kollektivtrafik och taxi och andra alternativ jag kan välja om jag inte har körkort, och som ändå låter mig delta som alla andra i samhället. Börjar det bli krav på vaccinpass för att kunna ta sig till jobbet, ta djuren till veterinären eller gå och handla blir det betydligt mer obehagligt tycker jag.

Det är inte så mycket exakt där vi är nu, utan var vi är på väg som är skrämmande. Titta bara på Österrike.

Jag tror inte att smittspridningen ökar av vaccinpass, jämfört med att vara utan.

Vad har du för belägg för att Covidpass lett till ökad smittspridning? Visst har det gjort det jämfört med ett stängt samhälle, men i relation till att inte ha dem alls är jag tveksam.

https://brusselstimes.com/belgium/1...led-to-more-infections-in-belgium-says-expert

Samma sak pågår tydligen i UK också. Covidpass har inte gett ökad vaccinationsgrad, däremot har den gett ökade möjligheter för de redan vaccinerade att smittas.

Ska man införa tvång så ska man inte kunna köpa sig fria. Då är det bättre att bokstavligen tvinga folk, det är ärligare och visar vad det går ut på och så gäller det alla och inte bara de som inte har råd att köpa sig fira.

Jag är emot tvång i och för sig, men det gäller i än högre grad förtäckt tvång än bokstavligt. Om man bokstavligen tvingar folk är man åtminstone ärlig med det och döljer sig inte bakom omskrivningar.
Hur ska man kunna tvinga ngn? Ska polisen bryta sig in hemma hos folk, hålla fast och ge sprutan?
Köpa sig fri vet jag inte om man kan kalla det? Tänker ni att man köper sig fri från andra brott också som ger böter? Jag ser inte skillnaden?

Om man nu ska ha krav hur ska man då göra?

(jag tycker inte att vaccinkrav på det sättet som är planerat är rätt men ser det heller som så hemsk men så anser jag också att alla har ett ansvar att vaccinera sig.)

Förstår jag dig rätt att det blir böter på upp till 150 000kr/år för en ovvacinerad? Men man menar att det inte är ett tvång...?! Jag blir riktigt beklämd över att folk köper ett sådant resonemang.
Det är inte ett tvång på det sättet att ingen kommer hålla fast dig och ge dig en spruta, men du har en plikt att vaccinera dig och vaccinerar du dig inte ger det konsekvenser = böter. Pengarna man får in från böterna ska förövrigt gå direkt till sjukvården.

Hur ska man kunna tvinga ngn? Ska polisen bryta sig in hemma hos folk, hålla fast och ge sprutan?
Köpa sig fri vet jag inte om man kan kalla det? Tänker ni att man köper sig fri från andra brott också som ger böter? Jag ser inte skillnaden?

Om man nu ska ha krav hur ska man då göra?

(jag tycker inte att vaccinkrav på det sättet som är planerat är rätt men ser det heller som så hemsk men så anser jag också att alla har ett ansvar att vaccinera sig.)
Fast att göra det hela till ett de facto brott är ju så gott som ett tvång. Har man inte råd att punga ut med boten och samtidigt fortsätta leva sitt liv som vanligt finns inget val - tvång igen.
Tänk på alla med panisk sprutfobi eller folk som verkligen i själ och hjärta tror att de kan få biverkingar som gör att de kommer att dö i cancer som nu ska fållas in och (i princip) tvånginjiceras med vaccin ungefär en gång i halvåret (om vi går efter hur det fungerat hittils.). Jag förstår inte hur det INTE kan vara en skrämmande tanke.

Det är inte ett tvång på det sättet att ingen kommer hålla fast dig och ge dig en spruta, men du har en plikt att vaccinera dig och vaccinerar du dig inte ger det konsekvenser = böter. Pengarna man får in från böterna ska förövrigt gå direkt till sjukvården.

På samma sätt är det inte ett tvång att betala räkningar alls, eller hur? Det är ju bara att låta bli... det är ju ingen som kommer och tar pengarna ifrån dig- eller vänta, jo...

Man bara omvandlar fasthållningen med att ta någons alla saker och sen be de flytta in under en bro, om de inte har råd att betala böterna.

Man bara tar bort möjligheten till att leva, mat på bordet och tak över huvudet. Sen kallar det för "valfritt"

Man kan leva ett helt liv utan körkort utan större besvär. Det är som att jämföra bananer med stjärnmejslar.

Jag instämmer helt och hållet i teorin om att "tvång" och att fösa in folk i en trängre och trängre fålla för att få dem att vaccinera sig inte alls är rätt väg att gå, det kommer bara att leda till större motstånd.
Fortsätter man göra det så lätt och bekvämt som möjligt för folk som 'bara är lite blassé" och inte får tummen ur, samt kommer med kalla fakta och riktiga resultat på att vaccinet verkligen hjälper fångar man säkert upp de personer som bara inte kommit till skott - men att försöka tvinga en människa som på riktigt är rädd för biverkningarna och tror på konspirationsteorierna är ju helt barockt. Det är som att be dem dricka "kool-aid" och tro att de ska vara okej med det. Klart de slår bakut.
Och nu vet vi inte ens om vaccinet hjälper mot omikron och om det hjälper (vilket det troligen gör) i vilken omfattning, så det blir lite si och så med fakta att övertyga folk kan vara lite vanskligt nu.

Som det ser ut i grannländerna är det bara en tidsfråga innan det tar över.

På det stora hela så skulle det göra minst lika mycket samhällsnytta att göra blod och benmärgsdonation obligatoriskt, samt organdonation efter man har dött.

Sen dryga böter till de själviska :devil: som tycker att de har rätt att bestämma över sin egen kropp.

Tydligen genom förtryck? Eller tvång?
Kalla det vad du vill, men jag anser att om detta fortgår och våg efter våg med fler och fler smittade sköljer över oss och hotar det öppna samhället gång på gång så är det inte fel att begränsa ovaccinerades fulla möjlighet att ta del av det, mha vaccinpass eller andra åtgärder som tex krav på vaccination för vissa typer av arbeten eller - resor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 859
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka