Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta, menar du att det inte finns besöksnäring i sverige? Den utgör inte stor del av vårt BNP, men ren turism omsätter (normalår) uppemot 300 miljarder kronor, vilket då innebär att det är en viktig livskälla för väldigt många människor.

Att turista i eget land är inte svårt om en tittar lite över sin nästipp.
Huvuddelen av mitt turistande sker i mitt närområde. Både i de 2 närmaste städerna, och i området runtikring. Jag kallar mig turist när jag beger mig till en stad jag inte känner väl, och bor gärna på hotell i mina närmaste städer.

Kanske beror det på att jag inte ser själva tragglandet i buss/bil/flyg som särskilt angenäm, det är liksom mer av ett nödvändigt ont. Det är liksom inte avgörande för värdet av vare sig min upplevelse eller min ledighet (snarare tvärtom) att avståndet mellan bostadsplats och resmål maximeras.

Jag håller med dig, det är rejält okunnigt att påstå att turism inte är en viktig näring i Sverige och att man inte kan turista på hemmaplan. Dessutom slightly otursamt att känna så om man nu vill turista vidare i denna tid av klimatutmaningar.

Trots att jag turistat aktivt i mitt närområde i sådär 25 år har jag insett att jag fortfarande har en ”lista ” på oupptäckta och önskade upplevelser i närområdet som inte kommer att gå att exekvera färdigt innan mitt frånfälle. Och har också, som ung, varit ganska blind för detta fantastiska utbud.

(Ska turista idag och bo på hotell och äta gott i egna kommunen - i andra änden jfrt med bostaden.)

Nog OT.

Huvuddelen av mitt turistande sker i mitt närområde. Både i de 2 närmaste städerna, och i området runtikring. Jag kallar mig turist när jag beger mig till en stad jag inte känner väl, och bor gärna på hotell i mina närmaste städer.

Kanske beror det på att jag inte ser själva tragglandet i buss/bil/flyg som särskilt angenäm, det är liksom mer av ett nödvändigt ont. Det är liksom inte avgörande för värdet av vare sig min upplevelse eller min ledighet (snarare tvärtom) att avståndet mellan bostadsplats och resmål maximeras.

Jag håller med dig, det är rejält okunnigt att påstå att turism inte är en viktig näring i Sverige och att man inte kan turista på hemmaplan. Dessutom slightly otursamt att känna så om man nu vill turista vidare i denna tid av klimatutmaningar.
Exakt så, hållbarhet!

I min värld där jag tar mitt vardagliga resande och belastning däri på största allvar, skulle det inte falla mig in att göra nöjesresor utomlands för att stötta annan turism i annat land, det är så naivt sätt att se på sin omvärld och nutid så det är nästan inte greppbart för mig.

Fast konkret vad gör du om du åker till vet med en skadad hund och du får reda på hos veterinären att det krävs vaccinpass och ägaren har inget då ägaren inte behövt ett vaccinpass fören nu då person inte går på tillställningar som det behövs vaccinpass på.
De skriver att de då kan ta in djuret och ha kontakt med ägaren på telefon. De är lösningsorienterade.

Jag är så himla stolt att jobba hos dem. De brinner för djurskydd och för sin personal och att skydda personalen är det absolut allra bästa sättet att säkra djurskyddet.
Om jag hade haft en ledning som månade så om personalen hade jag antagligen varit kvar i branschen.

Exakt så, hållbarhet!

I min värld där jag tar mitt vardagliga resande och belastning däri på största allvar, skulle det inte falla mig in att göra nöjesresor utomlands för att stötta annan turism i annat land, det är så naivt sätt att se på sin omvärld och nutid så det är nästan inte greppbart för mig.

Varför tycker du det är viktigare att stötta turismen i Sverige än i ett annat land? Och vad är det för fel på nöjesresor? (Som om det skulle vara något dåligt.)

När det gäller Corona har vissa delar av svensk turist närng fått en skjuts. I vissa delar av norra Sverige har det till och med varit för mycket turister som varit en stor påfrestning för miljön. Lokala ortsbor har inte uppskattat att ha så många turister där. Så nej jag kommer inte turista i dessa delar av Sverige! Men andra delar har jag turistat i under den första Corona sommaren.

Man får göra som man vill. Ingen tvingar er att resa utomlands och ingen behöver övertala någon annan att hemestra.

Fast för dem har det väl gått ännu bättre efter Corona kom då folk haft hemester istället?
Jag vet inte hur det ser ut i år, men förra året så gick det rätt dåligt för dem när alla turister uteblev halva säsongen som ju är den som förser dem med mat och ekonomi nog när det är snöfritt.

För mig är det en stor skillnad att turista i Sverige och i ett annat land. Jag vill uppleva andra kulturer, höra/prata andra språk, äta annan mat, träffa människor som inte är som svenskar. Jag behöver komma bort ibland och andas in andra lukter, höra glada röster på gatorna, annan musik osv osv.

När jag turistat inom Sverige så hör jag fortfarande svenska överallt, det är samma mat i mataffären, samma beteende folk har, liknande klimat... Det ger inte samma känsla alls!

Där hade jag fått gå till en annan klinik, om nu inte hunden var döende. Jag tycker fortfarande att det är en jättemärklig policy.
Får man veta att man måste ta med sig vaccinationspass när man ringer och bokar tid?
(du behöver inte svara, jag såg diskussionsklimatet på FB och förstår helt och hållet om du inte vill ta det här.)

Ja, du blir informerad om det när du bokar samt i bekräftelsen som kommer som SMS och/e-post.

Nej, har man en telefon och det funkar digitalt OCH man alltid har med sig telefonen är det förstås en smal sak. Att fippla med snailmail och dokument och ha papperslappar drällande i byfickor och väskor är inte alls särskilt praktiskt. Personligen skulle jag inte ens tänka tanke på att jag skulle behöva ett i nuläget i Sverige, jag går liksom inte på fotbollsevent eller spelningar eller julfester - men så plötsligt måste jag ha ett för att kunna ta hunden till vetten?! O_o
Jag har viss förståelse för det du skriver, men samtidigt, om du ska tex till en affär så måste du ju ha med dig betalmedel. Jag kan inte se att det är svårare att ta med ett vaccinationsbevis än pengar/bankkort.

Jag tycker också att det är en jättemärklig policy. Att gå från att kräva vaccinpass på stora event (vilket jag tycker är HELT förståeligt) till att kräva det på ett djursjukhus tycker jag är väldigt, väldigt skumt. Och, ja, jag kan förstå folks reaktioner (även om tonen i kommentarerna inte är okej).
Med tanke på hur många som inte vill vaccinera sig, med tanke på att många inte håller avstånd osv och med tanke på hur fort covid sprids från person till person och hur länge man , en och var, kommer vara borta, så har jag svårt att se det som väldigt skumt. Vi har veterinärbrist i Sverige. Vi behöver skydda dem vi faktiskt har som arbetar. Är man inte villig att vara med och skydda dem för sakens skull så absolut, gå någon annanstans, annars är det inte så svårt att respektera deras önskan om vaccinpass. Det är ju inte så att de nekar djuren vård, bara att följa med in om man inte visar upp passet.

Jag har viss förståelse för det du skriver, men samtidigt, om du ska tex till en affär så måste du ju ha med dig betalmedel. Jag kan inte se att det är svårare att ta med ett vaccinationsbevis än pengar/bankkort.
Jag har med mig frikortet till sjukvården. Det sköts numera elektroniskt, men eftersom jag har sjukvård i två regioner så kan de elektroniska system inte läsa varandra, så först ett stämpelkort sedan frikort. Det fungerar det också! :D
Jag tror absolut folk KAN, men problemet är nog att man kanske inte känner att man VILL.

Med tanke på hur många som inte vill vaccinera sig, med tanke på att många inte håller avstånd osv och med tanke på hur fort covid sprids från person till person och hur länge man , en och var, kommer vara borta, så har jag svårt att se det som väldigt skumt. Vi har veterinärbrist i Sverige. Vi behöver skydda dem vi faktiskt har som arbetar. Är man inte villig att vara med och skydda dem för sakens skull så absolut, gå någon annanstans, annars är det inte så svårt att respektera deras önskan om vaccinpass. Det är ju inte så att de nekar djuren vård, bara att följa med in om man inte visar upp passet.
Jag misstänker att det på djurklinikerna också finns ovaccinerad personal. Kanske är det den person man arbetar med 8 timmar/dag som är det största hotet?

Nä, jag kan inte hjälpa att jag tycker att det blir fel när man "hoppar" från stora event till djursjukhus. Men det är ju bara min åsikt, och den är självklart vare sig mer rätt eller fel än din.

Jag tycker också att det är en jättemärklig policy. Att gå från att kräva vaccinpass på stora event (vilket jag tycker är HELT förståeligt) till att kräva det på ett djursjukhus tycker jag är väldigt, väldigt skumt. Och, ja, jag kan förstå folks reaktioner (även om tonen i kommentarerna inte är okej).
Fast varför det? Som arbetsgivare är man dessutom skyldig att säkerställa en bra och säker arbetsmiljö. Veterinärer, djurvårdare mm möter ju massa folk hela dagarna. De kan inte jobba hemifrån, de måste vara på arbetsplatsen, och att då vidta åtgärder för att försöka säkerställa att covid inte kommer in tycker jag inte är märkligt. Hade policyn kommit i våras när ytterst få ännu hade fått möjlighet att vaccinera sig så hade jag tyckt policyn varit märkligt/svåruppfylld. Men idag har alla som velat kunnat vaccinera sig.

Jag kan jobba hemifrån och väljer jag att jobba från kontoret så sitter vi med goda avstånd. Jag träffar inga externa kunder (jobbar mot organisationen). Så på min arbetsplats finns inte samma behov av vaccinationsbevis. Men jag förstår absolut att krav på vaccinationsbevis kan behövas i de arbeten där arbetstagarna i deras jobb träffar "allmänheten".

Det är ju inte heller så att djuren vägras vård utan endast att ägaren inte får följa med. Tycker du ägarens rätt att följa med är större än veterinärernas, djurvårdarnas rätt till en tryggare arbetsmiljö?

Fast varför det? Som arbetsgivare är man dessutom skyldig att säkerställa en bra och säker arbetsmiljö. Veterinärer, djurvårdare mm möter ju massa folk hela dagarna. De kan inte jobba hemifrån, de måste vara på arbetsplatsen, och att då vidta åtgärder för att försöka säkerställa att covid inte kommer in tycker jag inte är märkligt. Hade policyn kommit i våras när ytterst få ännu hade fått möjlighet att vaccinera sig så hade jag tyckt policyn varit märkligt/svåruppfylld. Men idag har alla som velat kunnat vaccinera sig.

Jag kan jobba hemifrån och väljer jag att jobba från kontoret så sitter vi med goda avstånd. Jag träffar inga externa kunder (jobbar mot organisationen). Så på min arbetsplats finns inte samma behov av vaccinationsbevis. Men jag förstår absolut att krav på vaccinationsbevis kan behövas i de arbeten där arbetstagarna i deras jobb träffar "allmänheten".

Det är ju inte heller så att djuren vägras vård utan endast att ägaren inte får följa med. Tycker du ägarens rätt att följa med är större än veterinärernas, djurvårdarnas rätt till en tryggare arbetsmiljö?
Så mataffärer, skolor, förskolor, banker, apotek, klädaffärer, posten....osv?? Vi är VÄLDIGT många som träffar "allmänheten", så också jag.

• Gilla
Reactions: Sel
Var lite det jag undrade över. Blir djur utan vård?
Nu har ju flera skrivit att så inte är fallet, utan bara den som åker in med djuret som måste stanna på utsidan.

Personligen ser jag ju det som en fördel att inte behöva följa med in när det beskrivs hur mycket folk det kan vara inne på kliniken så det är problem med att hålla rekommenderat avstånd.

Jag misstänker att det på djurklinikerna också finns ovaccinerad personal. Kanske är det den person man arbetar med 8 timmar/dag som är det största hotet?

Nä, jag kan inte hjälpa att jag tycker att det blir fel när man "hoppar" från stora event till djursjukhus. Men det är ju bara min åsikt, och den är självklart vare sig mer rätt eller fel än din.
Eller så kanske det inte finns ovaccinerad personal? Man kan ju bli omplacerad om man inte vill vaccinera sig om man inte har medicinska skäl tex, om det är så att chefen vill det. De kan inte kräva att man vaccinerar sig men har rätt att omplacera personal som inte vill visa upp att den är vaccinerad.

Du får tycka precis som du vill, jag tycker bara att det förstoras upp lite väl mycket. Görs till ett stort problem. Djuren får alltså vård, man blir upplyst när man bokar tid, man kan välja att gå någon annanstans. Men det är min åsikt som sagt.

Eller så kanske det inte finns ovaccinerad personal? Man kan ju bli omplacerad om man inte vill vaccinera sig om man inte har medicinska skäl tex, om det är så att chefen vill det. De kan inte kräva att man vaccinerar sig men har rätt att omplacera personal som inte vill visa upp att den är vaccinerad.
Har DJURsjukhusen rätt att omplacera ovaccinerad personal??

Var lite det jag undrade över. Blir djur utan vård?
Nu har ju flera skrivit att så inte är fallet, utan bara den som åker in med djuret som måste stanna på utsidan.

Personligen ser jag ju det som en fördel att inte behöva följa med in när det beskrivs hur mycket folk det kan vara inne på kliniken så det är problem med att hålla rekommenderat avstånd.
I rutan Sel la in står det att de tar emot djuret på utsidan och ägaren får vänta ute och ha kontakt per telefon. Det var också det jag tänkte på innan det las in, det vore en självklarhet om man begär vaccinpass, att inte neka djuren vård. Dessutom meddelar de i tid innan bokade besök vad som gäller så att man kan tacka nej till besöket eller fixa antingen vaccinbevis eller någon annan som kan komma dit med djuret.

Jag ser inte heller det som ett problem, där är alltid så mycket folk hos min veterinär att det skulle vara en fördel att inte få komma in!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 856
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka