Huvuddelen av mitt turistande sker i mitt närområde. Både i de 2 närmaste städerna, och i området runtikring. Jag kallar mig turist när jag beger mig till en stad jag inte känner väl, och bor gärna på hotell i mina närmaste städer.Ursäkta, menar du att det inte finns besöksnäring i sverige? Den utgör inte stor del av vårt BNP, men ren turism omsätter (normalår) uppemot 300 miljarder kronor, vilket då innebär att det är en viktig livskälla för väldigt många människor.
Att turista i eget land är inte svårt om en tittar lite över sin nästipp.
Kanske beror det på att jag inte ser själva tragglandet i buss/bil/flyg som särskilt angenäm, det är liksom mer av ett nödvändigt ont. Det är liksom inte avgörande för värdet av vare sig min upplevelse eller min ledighet (snarare tvärtom) att avståndet mellan bostadsplats och resmål maximeras.
Jag håller med dig, det är rejält okunnigt att påstå att turism inte är en viktig näring i Sverige och att man inte kan turista på hemmaplan. Dessutom slightly otursamt att känna så om man nu vill turista vidare i denna tid av klimatutmaningar.