Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
På vad skulle det vara? För det första är jag inte turist här och kommer inte bo på ett hotell i min stad bara för att stötta de svenska hotellen. Dessutom är Sverige inte ett land som lever på turism så jag tycker ute det går att jämföra. Men visst går jag på restaurang då och då om det är sånt du menar.
Säg det till de män och kvinnor som lever på hundspann och kör omkring turister tex.
Man behöver ju inte sova på hotell i sin egen stad för att stötta turismen.

Fortfarande ingen som kan länka till var man kan läsa om detta djursjukhus/veterinärmottagning som sägs kräva vaccinpass?
Jag hittade det här:
1639177389324.webp

Gud vad jag plötsligt känner mig asgammal.
Du verkar se det som något enormt stort problem- inte bara att vaccinpass införs (vilket jag har mer förståelse för) utan just det här med att ha det med sig verkar vara ett stor bekymmer som behöver lösas.
Enormt och enormt, jag gillar inte alls riktningen det går i om det ska börja krävas vaccinpass på viktiga institutioner. Njen och stora folksamlingar, visst, det är någonting man väljer - men att börja neka djurvård känns alldeles för nära nekandet av människovård till exempel.
Jag tror inte heller att det är så plättlätt att hålla sig up to date med fysiska pass som du verkar tycka. Alla djurägare har inte den kollen och inte det kontaktnätet.

Ett djursjukhus går ut med att de kräver vaccinpass för de som besöker dem. Ovaccinerade djurägare får låta någon annan komma in med djuret dvs de nekar inga djur vård. Blir helt mörkrädd när jag läser kommentarerna.

Jag är så himla stolt att jobba hos dem. De brinner för djurskydd och för sin personal och att skydda personalen är det absolut allra bästa sättet att säkra djurskyddet.

Om vi vänder på det då, vilka FÅR kräva vaccinpass?

Som fullvaccinerad - och som helt utan problem skulle kunna visa upp ett vaccinpass - känns det jättemärkligt att behöva göra det t.ex. hos veterinären. Inte är det väl ett ställe där det vanligtvis samlas över 100 besökare, och där det finns risk för trängsel? Nä, det känns tokigt helt enkelt!

Har du sett trängseln på en akutmottagning på ett djursjukhus? Väntrummen rymmer inte 100 pers, men nog tusan kan det bli trångt. Ska man hålla distans får folk vänta ute eller i sin bil.

Har du sett trängseln på en akutmottagning på ett djursjukhus? Väntrummen rymmer inte 100 pers, men nog tusan kan det bli trångt. Ska man hålla distans får folk vänta ute eller i sin bil.
På vår lilla klinik får man bara komma in en och en och annars vänta utanför eller i sin bil. :) En kund i undersökningsrummet och en utanför. Man måste även boka tid för att till exempel hämta ut medicin.

På vår lilla klinik får man bara komma in en och en och annars vänta utanför eller i sin bil. :) En kund i undersökningsrummet och en utanför. Man måste även boka tid för att till exempel hämta ut medicin.

På de större djursjukhusen kan det, i normalfallet, vara fullsmockat i väntrummen. Under pandemi har vi fått be folk vänta utomhus eller i bilen för att undvika trängsel. Ta in dem på rum så fort som möjligt självklart, men rummen räcker inte alltid till.

Personalen hämtar hunden utomhus och ägaren får vänta ute och vara med på telefon.
Där hade jag fått gå till en annan klinik, om nu inte hunden var döende. Jag tycker fortfarande att det är en jättemärklig policy.
Får man veta att man måste ta med sig vaccinationspass när man ringer och bokar tid?
(du behöver inte svara, jag såg diskussionsklimatet på FB och förstår helt och hållet om du inte vill ta det här.)

På de större djursjukhusen kan det, i normalfallet, vara fullsmockat i väntrummen. Under pandemi har vi fått be folk vänta utomhus eller i bilen för att undvika trängsel. Ta in dem på rum så fort som möjligt självklart, men rummen räcker inte alltid till.
Vänta utomhus känns ju helt och hållet rimligt i och för sig, men jag förstår att det ser annorlunda ut. Vi har bara ett undersökningsrum.

Skulle tro att du får lämna in ditt djur och vänta utanför i så fall. Inte att djuret nekas vård. Så har det varit tex om nån haft symtom men behövt komma med ett djur till djursjukhus.
Tack, var just akuta händelser jag främst hade i åtanke.
Planerade tycker jag är en helt annan sak då det går att fixa fram bevis i lugn och ro, leta annan klinik, annan person som kan åka med djuret eller lösa det på annat sätt.

Idag rapporterar Sydsvenskan

—-
• De ovaccinerade som behöver sjukhusvård för covid utgör en helt annan grupp. De är yngre och i övrigt friskare.
Sju av tio är yngre än sextio år, mer än fem av tio yngre än femtio. Sju av tio (68 procent) har inte något av de nämnda risktillstånden.

Om dessa personer hade vaccinerat sig är sannolikheten mycket liten för att de hade behövt sjukhusvård för covid, enligt Socialstyrelsens data. Vaccinets skydd mot svår sjukdom hos yngre är så gott som totalt.

Eftersom drygt hälften av sjukvårdens ansträngningar går åt till att vårda personer som inte har vaccinerat sig mot covid blir tonen mot dessa allt skarpare.

Där hade jag fått gå till en annan klinik, om nu inte hunden var döende. Jag tycker fortfarande att det är en jättemärklig policy.
Får man veta att man måste ta med sig vaccinationspass när man ringer och bokar tid?
(du behöver inte svara, jag såg diskussionsklimatet på FB och förstår helt och hållet om du inte vill ta det här.)
Jag tycker också att det är en jättemärklig policy. Att gå från att kräva vaccinpass på stora event (vilket jag tycker är HELT förståeligt) till att kräva det på ett djursjukhus tycker jag är väldigt, väldigt skumt. Och, ja, jag kan förstå folks reaktioner (även om tonen i kommentarerna inte är okej).

Nu har de konstaterat de första fallen där personer som fått tre doser vaccin ändå har blivit smittade med omikron. 7 tyskar som är i Sydafrika. Känns ganska dystert. :( Okej för personer som inte är i riskgrupp så kanske detta inte är så farligt då man inte blir så sjuk när man fått tre doser vaccin. Men för folk i högriskgrupper är det inte kul. Känner en som fick covid för ett tag sen och var dubbelvaccinerad men i högriskgrupp han fick läggas in på sjukhus ett tag och blev jättedålig. jag har flera runt mig som är i högriskgrupper bl.a. min sambo och känner mig orolig för vad som händer om han skulle få covid.

"Trippelvaccinerade tyskar smittade med omikron i Sydafrika
Sju stycken tyskar i åldrarna 25-39 på tur i Sydafrika har visat lindriga symtom på omikron, ingen uppges vara allvarligt sjuk.
Detta berättar Wolfgang Preiser, medlem i forskningskonsortiet som upptäckte varianten, för den tyska tidningen Tagesspiegel.
- Vi ser många smittade som är dubbelvaccinerade just nu. Vad vi inte visste är att inte ens en tredje dos med Biontech/Pfizer förhindrar smitta, förklarade Preiser.
De sju fallen är de första att bli smittade med omikron trots att de fått tre doser av vaccin, menar Tagesspiegel.

Natalie Radlovacki
SVTReporter"

Källa https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Det vore konstigt om vaccinet helt stoppade omikron när det inte stoppar deltan.

Och mig irriterad eftersom folk INTE VACCINERAR SIG.

Varför är det så svårt att försöka tänka lite på andra (sjukvården och andra som behöver sjukvård) än sig själv och sin halsstarriga rätt? 🤬
Mig med. MEN jag kan ändå inte låta bli att glädjas åt att vaccinet visar sig hjälpa :) ! Det borde ju också vara något som de som inte tänker vaccinera sig tar åt sig, men förmodligen läser de väl inte just dessa nyheter...... :meh:

På vad skulle det vara? För det första är jag inte turist här och kommer inte bo på ett hotell i min stad bara för att stötta de svenska hotellen. Dessutom är Sverige inte ett land som lever på turism så jag tycker ute det går att jämföra. Men visst går jag på restaurang då och då om det är sånt du menar.
Ursäkta, menar du att det inte finns besöksnäring i sverige? Den utgör inte stor del av vårt BNP, men ren turism omsätter (normalår) uppemot 300 miljarder kronor, vilket då innebär att det är en viktig livskälla för väldigt många människor.

Att turista i eget land är inte svårt om en tittar lite över sin nästipp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 855
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka