Nej, inte i detta läget.Men du vill inte ha den åtgärden införd, eller missförstår jag dig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, inte i detta läget.Men du vill inte ha den åtgärden införd, eller missförstår jag dig?
Nej,Men du vill inte ha den åtgärden införd, eller missförstår jag dig?
Jag har möjlighet att hålla avstånd. Det räcker.Bor du i glesbygd och åker i rusningstraffik där ni typ bara är två på bussen elelr tåget så visst, men bor du en stad elelr ort och åker i rusningstid är det rätt svårt med avstånd. Du kan ju försöka, men många andra håller inte avstånd så plötsligt blir det trångt ändå vare sig du vill det eller ej.
Om vi ser tillbaka på där diskussionen började, det vill säga att @Linn-Nora inte personligen vill använda munskydd, så tycker jag inte att en kan peka på effektiviteten som argument. Köp då bra munskydd, använd dem korrekt, och gör ditt bästa (eftersom det var det Linn-Nora hävdade sig göra).Munskydd kan beroende på kvalitet, passform, hantering och slitage stoppa en viss del av droppsmittan. De kan inte stoppa droppsmittan helt.
Klart att man kan använda förmågan att stoppa droppsmitta som argument, både för och emot, för den delen Och både och kan vara sant.
Så det är alltså bara viktigt att du kan hålla avstånd, att andra håller avstånd är inte viktigt?Nej,
Jag har möjlighet att hålla avstånd. Det räcker.
I övrigt undviker jag gärna kollektivtrafik oavsett pandemi eller inte. Men nu har jag varit tvungen och trängsel har inte ett problem för mig.
Med det sagt vet jag att det kan uppstå.
Verkar variera beroende på aktuellt tryck och testkapacitet. Allt från svar samma dag till 4 dagar senare..Hur fort får man svar nu när man testat för covid? När jag hade covid i januari och gjorde pcr-test så fick jag vänta fyra dagar på svaret vilket kändes långt, var nyfiken på om det snabbats upp? Sen dröjde det ytterligare en vecka innan smittspårning det var ett formulär man fick fylla i själv på nätet varför jag funderar på varför det dröjde så länge. Fick en länk på sms. Men då var det ju väldigt många som hade covid och testades för covid så nu bord det det väl ändå gå snabbare?
Va? Det har inte varit trängsel när jag åkt. Jag kan inte påverka hur andra trängs när jag inte åker?Så det är alltså bara viktigt att du kan hålla avstånd, att andra håller avstånd är inte viktigt?
Det är lugntOm vi ser tillbaka på där diskussionen började, det vill säga att @Linn-Nora inte personligen vill använda munskydd, så tycker jag inte att en kan peka på effektiviteten som argument. Köp då bra munskydd, använd dem korrekt, och gör ditt bästa (eftersom det var det Linn-Nora hävdade sig göra).
(Ber om ursäkt @Linn-Nora att diskussionen går runt dig, känns olustigt men jag försöker förklara vad jag menat och det är i relation till dina inlägg som jag först svarade på.)
På det stora hela kan effektivitet av olika modeller, hantering etc. möjligen vara intressant, men det var som sagt inte på det stora hela jag argumenterade.
Bemärk också att jag inte skrivit någonstans att munskydd helt stoppar droppsmitta. Bara att de gör det bättre än inget munskydd.
Om vi ser tillbaka på där diskussionen började, det vill säga att @Linn-Nora inte personligen vill använda munskydd, så tycker jag inte att en kan peka på effektiviteten som argument. Köp då bra munskydd, använd dem korrekt, och gör ditt bästa (eftersom det var det Linn-Nora hävdade sig göra).
(Ber om ursäkt @Linn-Nora att diskussionen går runt dig, känns olustigt men jag försöker förklara vad jag menat och det är i relation till dina inlägg som jag först svarade på.)
På det stora hela kan effektivitet av olika modeller, hantering etc. möjligen vara intressant, men det var som sagt inte på det stora hela jag argumenterade.
Bemärk också att jag inte skrivit någonstans att munskydd helt stoppar droppsmitta. Bara att de gör det bättre än inget munskydd.
Grattis! Då bor du på ett bra ställe. Måste dock vara ganska dött där om det inte är det minsta trängsel under rusningstid?Va? Det har inte varit trängsel när jag åkt. Jag kan inte påverka hur andra trängs när jag inte åker?
Grattis! Då bor du på ett bra ställe. Måste dock vara ganska dött där om det inte är det minsta trängsel under rusningstid?
2m är det som gäller, brukar vara svårt att hålla till varandra på tåg och buss när man tex vill på och av annars.
Sitter du aldrig i samma vagn som någon?Jovars, jag är rätt nöjd med hur jag bor.
Det förstår jag. Men så undrar jag lite hur stor smittorisken är att gå förbi någon i tåget exempelvis. En annan sak att stå nära en längre stund. Men att gå förbi lär vara ganska låg risk. Om ingen hostar eller nyser på en precis när man går förbi.
Det är inte antingen eller. Vill en göra sitt absolut bästa för att inte utsätta andra för smitta är munskydd ett bra val även när det inte är trångt (och det var det Linn-Nora hävdade sig vilja - men avsade sig munskydd på grund av påstådd ineffektivitet "för att folk använder dem fel", bl.a., vilket är lite väl magstarkt för mig när det handlar om ens egen användning).Eller undvika kollektivtrafik under perioden med trängsel, det går ju också bra och verkar vara det alternativ som @Linn-Nora de facto väljer.
Det är inte antingen eller. Vill en göra sitt absolut bästa för att inte utsätta andra för smitta är munskydd ett bra val även när det inte är trångt (och det var det Linn-Nora hävdade sig vilja - men avsade sig munskydd på grund av påstådd ineffektivitet "för att folk använder dem fel", bl.a., vilket är lite väl magstarkt för mig när det handlar om ens egen användning).
Återigen en påminnelse om att jag inte är här för att argumentera för eller emot påbud, bara kring påståenden om att munskydd inte skulle fungera som skydd mot droppsmitta.
Sitter du aldrig i samma vagn som någon?
Självklart kan man argumentera om hur väl (eller dåligt) munskyddstoppar droppar oavsett. Och även om de ska användas eller inte, eller vad sjutton som helst. Argumenterandet är fritt och inget jag vill begränsa.Om vi ser tillbaka på där diskussionen började, det vill säga att @Linn-Nora inte personligen vill använda munskydd, så tycker jag inte att en kan peka på effektiviteten som argument. Köp då bra munskydd, använd dem korrekt, och gör ditt bästa (eftersom det var det Linn-Nora hävdade sig göra).
Du kan tycka att en inte behöver trassla med munskydd då men i bussar, flygplan, och andra luftkonditionerade små utrymmen handlar det mindre om avstånd och mer om luftflöden. Det finns pågående studier och experiment kring detta just i relation till covid-19, så vill en vara på den säkra sidan med sin egen smittspridning är munskydd en bra idé.Fast om man har 5 meter till närmaste människa i bussen tycker jag nog också att man inte behöver trassla med munskydd. Dropparna sprids väl knappast så långt? Inte ovanligt här att det är tre personer i en hel buss under kvällstid.
Och rekommendationerna gäller väl inte då heller?
Att argumentera för eller emot något är inte något jag vill stoppa. Jag skrev att det går inte att använda bristande effektivitet som ett argument för att inte personligen använda munskydd, dels eftersom de har påvisad effekt och dels eftersom att en själv då har kontroll över just hur effektivt de används.Självklart kan man argumentera om hur väl (eller dåligt) munskyddstoppar droppar oavsett. Och även om de ska användas eller inte, eller vad sjutton som helst. Argumenterandet är fritt och inget jag vill begränsa.
Jag tror på det hela taget att effekten de har inte gör någon större skillnad, mer än att skräpa ner och orsaka utsläpp vid tillverkning och destruering, men är det trångt inomhus kan de ha en poäng rätt använda. Det är ju inte så att jag kallar dem domedagstänk eller alarmism, det är mest löjligt
Diskussionen handlar om munskydd under rusningstrafik. Det innebär i de flesta fall mer än några få personer på samma plats på tåget/bussen. Så absolut, är ni ytterst få under rusningstrafiken så slopa munskyddet då.Det händer. Men sällan nära.
Och med det lämnar diskussionen om mina personliga resvanor.
Jag tror många gånger munskydden blir en falsk trygghet. Samt att alla kastade munskydd i naturen och städer knappast är positivt för miljön.
Fast Stopp av droppsmitta handlar det ju inte, om utan att de ger visst skydd. Jag argumenterar egentligen inte emot att de kan hjälpa en smula i vissa situationer, men tycker inte att jag sett tillräckligt mycket bevis på hur mycket de hjälper för att motivera allmän användning av dem.Som sagt: Jag säger inte att munskydd löser alla problem. Däremot är du definitivt säkrare på en buss där alla har munskydd på en där ingen har det. Absolut säkrast är du utanför bussen (och det är det jag menar med att det har att göra med beteende - inte just kring munskydden utan i stort hur människor rör sig i samhället etc).
Jag gick inte in i diskussionen för att argumentera för eller emot munskydd, men motsatte mig att @Linn-Nora använde deras påstådda bristande funktion som argument för att själv inte använda dem för att minska risken att själv sprida smitta.
Återigen: Jag är inte här för en diskussion kring munskyddspåbuds effektivitet. Däremot är munskyddens funktion för direkt stopp av droppsmitta inte något som kan bestridas. Det går att argumentera för eller emot munskyddspåbud ändå, men just deras funktion för stopp av droppsmitta kan inte användas som argument för att en individ inte vill använda dem.
Jag testade förra veckan, fick svar dagen efterHur fort får man svar nu när man testat för covid? När jag hade covid i januari och gjorde pcr-test så fick jag vänta fyra dagar på svaret vilket kändes långt, var nyfiken på om det snabbats upp? Sen dröjde det ytterligare en vecka innan smittspårning det var ett formulär man fick fylla i själv på nätet varför jag funderar på varför det dröjde så länge. Fick en länk på sms. Men då var det ju väldigt många som hade covid och testades för covid så nu bord det det väl ändå gå snabbare?
Ooooch som jag redan sagt flera gånger har inget jag skrivit här handlat om "allmän användning" i form av påbud eller liknande.Fast Stopp av droppsmitta handlar det ju inte, om utan att de ger visst skydd. Jag argumenterar egentligen inte emot att de kan hjälpa en smula i vissa situationer, men tycker inte att jag sett tillräckligt mycket bevis på hur mycket de hjälper för att motivera allmän användning av dem.
Fick jag välja skulle jag inte använda munskydd.
Resurserna och motiveringarna får mycket hellre går till att hjälpa folk stanna hemma vid symptom, till exempel, tycker jag.
Sedan utgår jag mestadels från situationen här i Skottland förstås.