Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns sakert massa morkertal - man sekvenserar ju som du sager inte alla.
UK har ju dock en mycket storre befolkning an sverige, och ar betydligt med "globally connected" med mer resenarer och internationella besokarre, sa jag skulle forvanta mig att UK ligger ganska hogt i omicron
Såklart, men det är otippat många fall i grannländerna, som får mig att anta att det är en del här. Inte för att jag är mer eller mindre oroad för varianten i sig, men det verkar ju onekligen som att fallen ökar ganska drastiskt. Och det vore intressant att veta om Sverige är sega med tiden det tar att sekvensera, eller om andra är supersnabba. :D

Gott så, med avstånd. Och jag tycker som sagt att det är vettigt att inte vara orolig för att bli sjuk själv, men det låter så hårt att inte vara orolig för att någon annan ska bli sjuk, som potentiellt kan bli allvarligt sjuk.
Men alltså, jag vill inte att nån ska bli sjuk och jag är noga med att inte utsätta folk. Bara för att jag inte tror på munskyddens välsignelse går jag inte runt och andas och hostar på folk. Jag spritar händer och håller avstånd. Det får räcka.

De jag ser med munskydd är generellt de som står alldeles för nära andra.

• Gilla
Reactions: Sel
Såklart, men det är otippat många fall i grannländerna, som får mig att anta att det är en del här. Inte för att jag är mer eller mindre oroad för varianten i sig, men det verkar ju onekligen som att fallen ökar ganska drastiskt. Och det vore intressant att veta om Sverige är sega med tiden det tar att sekvensera, eller om andra är supersnabba. :D

Norge hade val det dar "superspreader" med julfesten dar 100 pers blev smittade, sa det snabbade val pa grejer :P

Men alltså, jag vill inte att nån ska bli sjuk och jag är noga med att inte utsätta folk. Bara för att jag inte tror på munskyddens välsignelse går jag inte runt och andas och hostar på folk. Jag spritar händer och håller avstånd. Det får räcka.

De jag ser med munskydd är generellt de som står alldeles för nära andra.
Okej! Jag antog att det du sa om att du inte var rädd för att bli sjuk/smitta andra var mer generellt än bara synen på munskydd. :)

Och jag har en annan upplevelse, har jag haft munskydd har folk hållit mer avstånd till mig.

Okej! Jag antog att det du sa om att du inte var rädd för att bli sjuk/smitta andra var mer generellt än bara synen på munskydd. :)

Och jag har en annan upplevelse, har jag haft munskydd har folk hållit mer avstånd till mig.
Jag är inte rädd eftersom jag inte utsätter folk för risken.

Ja, det är ju såklart olika hur man ser det :)

Hoppas du klarar dig ändå! Har du fått instruktioner om att kontakta de som behandlar dig för annan sjukdom, om du testar positivt?

Min onkolog ringde upp i söndags efter jag pratat med vårdavdelningen om att jag inte kom till måndagens behandling. Min onkolog verkade lugn för jag har en tredje dos sedan en månad tillbaks. Gissar de har erfarenhet av andra som insjuknat. Men annars skulle jag höra av mig.

Jag är inte rädd eftersom jag inte utsätter folk för risken.
Fast om du vet hur en använder munskydd så måste du också se att risken för att du ovetande smittar andra minskar om du har munskydd på? Det vill säga du utsätter folk för större risk om du inte har munskydd, även om du gör allt annat också.

Att folk pillar på sina munskydd gör dem skada, inte mig; jag kan tvätta mina händer men tyvärr inte min inandningsluft, så jag vidhåller att allt som kan hindra folks partiklar på något sätt innan de når mina luftvägar är toppen :)

Fast om du vet hur en använder munskydd så måste du också se att risken för att du ovetande smittar andra minskar om du har munskydd på? Det vill säga du utsätter folk för större risk om du inte har munskydd, även om du gör allt annat också.

Att folk pillar på sina munskydd gör dem skada, inte mig; jag kan tvätta mina händer men tyvärr inte min inandningsluft, så jag vidhåller att allt som kan hindra folks partiklar på något sätt innan de når mina luftvägar är toppen :)
Jag vet i teorin hur man använder dom, men jag tror inte jag hade lyckats så bra själv heller. Och nej jag utsätter faktiskt ingen för risk, det ser jag till. Det vet jag i alla fall hur man undviker. Sen är livet inte riskfritt. Men man kan göra efter bästa förmåga.

Fast om dom pillar där och tar i handtag, osv osv, och sen råkar man pilla sig i ansiktet. Lättare hänt än man tror. Det fick jag lära mig när jag hade näspiercing.

Fast om dom pillar där och tar i handtag, osv osv, och sen råkar man pilla sig i ansiktet. Lättare hänt än man tror. Det fick jag lära mig när jag hade näspiercing.
Det finns inga rapporter om att någon smittats i denna pandemi via föremål. Källa: Folkhälsomyndigheten.

Det är en droppsmitta. Risken att du som asymptomatisk smittar någon via din utandningsluft är enormt mycket mer potentiell, och att använda munskydd gör risken att du smittar någon annan mindre.

Jag förstår inte denna skepticism mot munskydd. Alls.

Jag vet i teorin hur man använder dom, men jag tror inte jag hade lyckats så bra själv heller. Och nej jag utsätter faktiskt ingen för risk, det ser jag till. Det vet jag i alla fall hur man undviker. Sen är livet inte riskfritt. Men man kan göra efter bästa förmåga.

Fast alltså, vad du potentiellt andas ut som kan smitta andra, reduceras ändå om du har munskydd, oavsett om andra pillar på handtag/ansikte?

Det finns inga rapporter om att någon smittats i denna pandemi via föremål. Källa: Folkhälsomyndigheten.

Det är en droppsmitta. Risken att du som asymptomatisk smittar någon via din utandningsluft är enormt mycket mer potentiell, och att använda munskydd gör risken att du smittar någon annan mindre.

Jag förstår inte denna skepticism mot munskydd. Alls.
Jag ser inte poängen med det om man håller avstånd.
Du behöver inte förstå.

Jag å min sida har svårt att förlika mig med alarmism och domedagstänk. Vi är olika.

Hur fort får man svar nu när man testat för covid? När jag hade covid i januari och gjorde pcr-test så fick jag vänta fyra dagar på svaret vilket kändes långt, var nyfiken på om det snabbats upp? Sen dröjde det ytterligare en vecka innan smittspårning det var ett formulär man fick fylla i själv på nätet varför jag funderar på varför det dröjde så länge. Fick en länk på sms. Men då var det ju väldigt många som hade covid och testades för covid så nu bord det det väl ändå gå snabbare?

Fast det var ju det här med att skydda andra jag svarade på. Du verkar tillräckligt intelligent för att kunna använda ett munskydd till den grad att det minskar droppsmittan i andras inandningsluft. Det är liksom en del i att undvika att smitta andra såvida du inte helt isolerar dig från samhället.
Du behöver inte förstå.
Intressant det här med att du inte ser poängen som vetenskapligt forskats fram.

Såhär: Du kan vara kritisk till munskyddstvång och andra tvångsåtgärder, men du kan inte basera din kritik på själva verkningsgraden i att förhindra droppsmitta från bäraren till omvärlden.

Eller om man håller avstånd.
Jag gör både det och låter bli att pilla på saker 😊
Det är förmodligen lite strunt samma om man pillar på saker eller ej ;) men det är väl överlag svårt att hålla avstånd numera i inomhusmiljöer, eller så har folk ändrat sina beteenden åt det bättre idag (inte varit utomhus) sedan nya restriktioner tillkom. Det är ju dock ingen som påstår att man inte ska hålla avstånd bara för att man har munskydd, jag förstår inte vart det kommer ifrån?

Hur fort får man svar nu när man testat för covid? När jag hade covid i januari och gjorde pcr-test så fick jag vänta fyra dagar på svaret vilket kändes långt, var nyfiken på om det snabbats upp? Sen dröjde det ytterligare en vecka innan smittspårning det var ett formulär man fick fylla i själv på nätet varför jag funderar på varför det dröjde så länge. Fick en länk på sms. Men då var det ju väldigt många som hade covid och testades för covid så nu bord det det väl ändå gå snabbare?
Det kan säkert variera, men 1-2 dagar verkar vanligt häromkring (Stockholm).

Du behöver inte förstå.

Jag å min sida har svårt att förlika mig med alarmism och domedagstänk. Vi är olika.

Jag kanske har missat något, men det förespråkas väl inte att munskydd ska användas när man har stort avstånd till andra? De återinförda rekomendationerna om munskydd gäller väl i kollektivtrafik under rusningstrafik, dvs då det generellt är svårt att hålla avstånd. Eller har jag missat något?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 859
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka