Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det ingen oro for asymptomatisk smittspridning?

Jag blev smittad av nagon som inte visade symptom forran 24h efter att vi traffats och sjalv var jag symptomlos i 8 dagar (inklusive nar jag testade positivt pa PCR - "Snabbtesten" var dock kontinuerligt negativa, aven nar jag hade symptom) innan jag sjalv fick symptom (och mina symptom var de klassiska forkylningssymptom, hade inte feber, forlorade aldrig doft/smak och hade overlag ganska latt hosta)

(Jag testades da riktlinjerna har ar att alla som varit en "close contact" (1 minut inom 1 meter, eller 15 minuter inom 2 meters avstand) i de 48 timmar innan man testade positivt smittsparas och ombedes ta ett PCR test)
Vi är lite dåliga gällande den biten, det var ganska nyss så att det var en period där vaccinerade inte råddes att testa sig vid symtom ens. Men det har blivit ordning på det igen!

Vi är lite dåliga gällande den biten, det var ganska nyss så att det var en period där vaccinerade inte råddes att testa sig vid symtom ens. Men det har blivit ordning på det igen!
Helt galet. På mitt jobb så testades folk regelbundet när vi var på plats på jobbet och 4 av 5 som testade positivt var vaccinerade, dom bara märkte inte att dom var smittade pga inga symptom.

Finns det ingen oro for asymptomatisk smittspridning?

Jag känner inte för att försöka analysera hur myndigheterna resonerar. Skrev bara vad rekommendationerna är. Här ska man bara testa sig vid nära kontakt om man är ovaccinerad eller får symptom (men då ska man ju testa sig hur som helst..)

Ja, alltsa jag menar absolut inte att halla dig ansvarig for myndigheteernas rekommendationer!
Var mest nyfiken pa vad det allmanna budskapet ar/har varit, da asymtomatisk smitta alltid tryckts valdigt hart har - men UK har ocksa gatt ut med en metod mycket mer baserad kring radsla under pandemin - meddelandet ar typ mer "var ALLTID forsiktig, unvdik alla alltid, eller sa riskerar du att doda mormor". Overdrivet, men i princip.
Den svenska modellen verkar fran ett avstand vara mer fokuserad pa att behalla sa mycket normalitet som mojligt

Sen handlar det ju om resurser helt klart - UK har valt att prioritera ett valdigt brett testningsprogram, med gratis snabbtester och c 0.8-1.2 miljoner PCR test om dagen, och det ar klart att det kostar!

• Gilla
Reactions: Sel
Nu blir det kanske mycket OT har - men smittsparning, sker det pa rutin ocksa?

Har far alla som testats positivt en lank dar man far fylla i vart man varit och vem man traffat de 48 timmarna innan provet, och sen skickas (automatiska och anonyma) notiser ut till dem som sager att de blivit identifierade som en "close contact" - de far fylla i ett litet formular sjalva, och sedan far de instruktioner dar det antingen blir tillsagda att sjalvisolera och testa sig (ovaccinera) eller att inte isolera, men att testa sig (vaccinerade)

Back on Topic sa ar jag sjalv tillbaka pa jobbet efter en ganska stark slang av forkylningsCorona. En arbetsdag kanss laaaaaaaaang... och sa far jag inte lamna huset forrans imorgon. Eller, snarare, jag far antligen lamna huset igen imorgon!

Har far alla som testats positivt en lank dar man far fylla i vart man varit och vem man traffat de 48 timmarna innan provet, och sen skickas (automatiska och anonyma) notiser ut till dem som sager att de blivit identifierade som en "close contact" - de far fylla i ett litet formular sjalva, och sedan far de instruktioner dar det antingen blir tillsagda att sjalvisolera och testa sig (ovaccinera) eller att inte isolera, men att testa sig (vaccinerade)

Back on Topic sa ar jag sjalv tillbaka pa jobbet efter en ganska stark slang av forkylningsCorona. En arbetsdag kanss laaaaaaaaang... och sa far jag inte lamna huset forrans imorgon. Eller, snarare, jag far antligen lamna huset igen imorgon!

Dotterns smittspårning bestod av vårdcentralen ringde idag och talade om att hon är positivt, men det visste vi redan i lördagskväll. De undrade mest om vi hade koll på att man ska vara hemma 7 dagar och vara feberfri för gå tillbaks till skolan.

Enligt ourworldindata, så kontaktspårar vi inte? Jag trodde att det förekom till viss del, men det är kanske inte jämförbart med andra länder?

https://ourworldindata.org/grapher/covid-contact-tracing

Enligt ourworldindata, så kontaktspårar vi inte? Jag trodde att det förekom till viss del, men det är kanske inte jämförbart med andra länder?

https://ourworldindata.org/grapher/covid-contact-tracing

Intressant oversyn!
Ar lite fundersam over varfor de har "Limited contact tracing - not done in all cases" for UK. Kanske maste det vara mer manuella kontroller for att det ska raknas som ordentlig smittsparning, men enligt vad jag kanner till sa maste alla som testats positivt dela med sig av information till Test & Trace, som foljer upp

Så bara för att visa använde billiga munskydd som inte skyddar så bra så tycker du det är bättre att ingen använder munskydd?
Ja. Jag tycker alla ska stanna hemma med symptom. Och har man inte symptom så får man försöka hålla avstånd, men att gå runt och tänka att alla potentiellt är smitthärdar är inget jag gör.

Tillägg. Vill man använda munskydd så gör det för all del. Men jag tycker inte det är något som skall vara tvingande.

Ja. Jag tycker alla ska stanna hemma med symptom. Och har man inte symptom så får man försöka hålla avstånd, men att gå runt och tänka att alla potentiellt är smitthärdar är inget jag gör.

Tillägg. Vill man använda munskydd så gör det för all del. Men jag tycker inte det är något som skall vara tvingande.
Du vet att man kan vara symtomfri smittbärare?
I kollektiv trafiken och på visa andra ställen går det inte att hålla lämpligt avstånd.

Att bara några använde munskydd kommer inte påverka smittspridningen så mycket, vi behöver alla hjälpas åt för att minska smittspridningen.

Du vet att man kan vara symtomfri smittbärare?
I kollektiv trafiken och på visa andra ställen går det inte att hålla lämpligt avstånd.

Att bara några använde munskydd kommer inte påverka smittspridningen så mycket, vi behöver alla hjälpas åt för att minska smittspridningen.
Ja, det vet jag. Men jag tycker inte man kan förutsätta det heller.

Jag håller med. Jag tror dock inte munskydd gör nån direkt skillnad.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har en fundering gällande Omikron, som det i dagsläget finns 13 bekräftade fall av här i Sverige. Jag är införstådd med att vi sekvenserar ganska mycket, men jag funderar på om det tar längre tid med resultaten? Det känns orimligt att fallen ökat så markant i exempelvis Danmark och Norge. Och UK som haft hundra fall om dagen nu. Det finns inte en chans att det inte är ett stort mörkertal här också (och det tror jag nog att experter/myndigheter räknar med också). Eller?

Så du tror att munskydd man har under operationer och munskydd man har vid smittsamma sjukdomar på sjukhus inte gör någon direkt skillnad och man lika gärna kunde vara utan dessa munskydd?

Men de är ju inte dessa som används? Och de används många gånger fel. Plus slängs överallt i naturen. Varje gång jag är på stan ser jag många som pillar på dom, har nedanför näsan etc. Hjälper de då?
Läkare och sköterskor som använder i den miljön har ju koll.
Där betvivlar jag inte att det har effekt. Men det är inte det jag syftar på. Jag syftar på vanliga människor.

Så nej, jag tror inte det gör så stor skillnad.

Där det varit krav har det väl inte direkt varit lägre smittspridning? Även om många faktorer spelar in.

Men som sagt, ha på er om ni vill. Jag håller avstånd istället.
Har haft covid och är dubbelvaccinerad. Visst kan och kommer jag kanske få det igen. Men jag är varken rädd för att få det igen eller smitta nån annan. Har jag symptom stannar jag hemma.

Sen lär det ju vara så att till slut "måste" alla fått det eller se till att vara vaccinerade för att vi ska komma vidare.

Men de är ju inte dessa som används? Och de används många gånger fel. Plus slängs överallt i naturen. Varje gång jag är på stan ser jag många som pillar på dom, har nedanför näsan etc. Hjälper de då?
Läkare och sköterskor som använder i den miljön har ju koll.
Där betvivlar jag inte att det har effekt. Men det är inte det jag syftar på. Jag syftar på vanliga människor.

Så nej, jag tror inte det gör så stor skillnad.

Där det varit krav har det väl inte direkt varit lägre smittspridning? Även om många faktorer spelar in.

Men som sagt, ha på er om ni vill. Jag håller avstånd istället.
Har haft covid och är dubbelvaccinerad. Visst kan och kommer jag kanske få det igen. Men jag är varken rädd för att få det igen eller smitta nån annan. Har jag symptom stannar jag hemma.

Sen lär det ju vara så att till slut "måste" alla fått det eller se till att vara vaccinerade för att vi ska komma vidare.
Överlag är det nog samma IIR engångsmunskydd som används såväl av vården sedan innan och allmänheten nu. Men det vore förstås bättre med andningsskydd för att minska spridningen.

Alltså, en sak att du inte är rädd för att bli sjuk själv. Men är du inte alls rädd för att smitta någon annan som är skörare...?

Överlag är det nog samma IIR engångsmunskydd som används såväl av vården sedan innan och allmänheten nu. Men det vore förstås bättre med andningsskydd för att minska spridningen.

Alltså, en sak att du inte är rädd för att bli sjuk själv. Men är du inte alls rädd för att smitta någon annan som är skörare...?
Sant, men då används de av personer med koll. Där betvivlar jag inte nyttan.

Nej, jag är faktiskt inte rädd för det. Håller mig på behörigt avstånd från de flesta.
Dessutom vill jag att folk håller avstånd till mig.

Jag har en fundering gällande Omikron, som det i dagsläget finns 13 bekräftade fall av här i Sverige. Jag är införstådd med att vi sekvenserar ganska mycket, men jag funderar på om det tar längre tid med resultaten? Det känns orimligt att fallen ökat så markant i exempelvis Danmark och Norge. Och UK som haft hundra fall om dagen nu. Det finns inte en chans att det inte är ett stort mörkertal här också (och det tror jag nog att experter/myndigheter räknar med också). Eller?

Det finns sakert massa morkertal - man sekvenserar ju som du sager inte alla.
UK har ju dock en mycket storre befolkning an sverige, och ar betydligt med "globally connected" med mer resenarer och internationella besokarre, sa jag skulle forvanta mig att UK ligger ganska hogt i omicron

Sant, men då används de av personer med koll. Där betvivlar jag inte nyttan.

Nej, jag är faktiskt inte rädd för det. Håller mig på behörigt avstånd från de flesta.
Gott så, med avstånd. Och jag tycker som sagt att det är vettigt att inte vara orolig för att bli sjuk själv, men det låter så hårt att inte vara orolig för att någon annan ska bli sjuk, som potentiellt kan bli allvarligt sjuk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka