Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dock så är ju tex AF eller MIGs huvudverksamhet beroende av resor till Italien tex. Lika lite som Polisen är det. Om däremot polisen ställde in verksamhet i Stockholm pga av Corona skulle det vara en helt annan sak.

Jag tycker som sagt fortfarande man ska ge fan I att åka. Men tycker också att om det som sagts I tråden stämmer (vilket jag inte misstror) kan jag hålla med om åsikten att UD kunde förtydliga. T ex att man bör kontrollera med sitt försäkringsbolag om ens arbetsresa anses nödvändig t ex. Just för folk generellt är jävligt dåliga på att kolla upp saker och gärna tror på den enklast tillgängliga infon. Vilken då är att nödvändiga resor är okej, och att arbetsresor räknas som nödvändiga.

Jag roade mig med att kolla med ett slumpvis utvald bolag via deras kundtjänst hur det var med avrådan kontra arbetsresa. De tyckte att UD har inte avrått från arbetsresor så det var okej men skulle man åka på nöjesresa behövdes tillägg. Nu behöver ju inte den informationen vara alls rätt, det skulle inte vara första gången en kundtjänst har dålig koll. Men det visar hur svårt det är ens för den som vill ha koll. Lite skrämmande.

Någon frågade hur viktigt jobbet var. För företaget är det i princip skillnaden mellan överlevnad och död, det är den enskilt största kunden och det handlar om stora belopp. Men i det stora sammanhanget är ju varken brors företag eller kunden viktiga. Inga samhällsfunktioner eller liknande påverkas.
Kan inte risken för smitta till din föräldrar ganska enkelt undvikas, det är ganska kort tid det gäller och de praktiska saker han hjälper dem med kanske kan ordnas utan direkt kontakt?
 
Som jag skrev, den information myndigheten ger på sin hemsida skall vara riktig, det är ett rimligt krav. Om det du skriver är riktigt är det som står på UD:s hemsida: "UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor" vilseledande.
Jag tycker ju inte det. Men jag har ju koll på läget. Efter att ha kollat upp det. Det var det enda jag skrev att hon skulle be sin bror göra ;-)
 
Kan inte risken för smitta till din föräldrar ganska enkelt undvikas, det är ganska kort tid det gäller och de praktiska saker han hjälper dem med kanske kan ordnas utan direkt kontakt?

I teorin i absolut. I praktiken så t ex pappa är en sån som är rätt övertygad om sin egen odödlighet och skulle kunna gå dit och fika för "han är ju inte sjuk brorsan". Och bror tar ju ungefär lika på det, han ska vara försiktig "om han känner sig minsta sjuk".

Och som vi andra vet behöver känna sig frisk inte betyda varken att man inte har Corona eller att man inte smittar.

Sen är han ju inte helt dum i huvudet och tar t ex bilen istället för att flyga. Men han behöver ju möta människor när han jobbar, behöver äta osv.
 
I teorin i absolut. I praktiken så t ex pappa är en sån som är rätt övertygad om sin egen odödlighet och skulle kunna gå dit och fika för "han är ju inte sjuk brorsan". Och bror tar ju ungefär lika på det, han ska vara försiktig "om han känner sig minsta sjuk".

Och som vi andra vet behöver känna sig frisk inte betyda varken att man inte har Corona eller att man inte smittar.

Sen är han ju inte helt dum i huvudet och tar t ex bilen istället för att flyga. Men han behöver ju möta människor när han jobbar, behöver äta osv.
Okej, då förstår jag problematiken.
 

Sånt här oroar mig nog mycket mer än viruset i sig just nu, när jag försöker följa sånt som skrivs. När folk förbiser fakta eller att faktisk fakta saknas och hävdar att myndigheter/vården/politiker mörkar eller rentav ljuger när de inte går ut och fastslår saker som ”någon har läst någonstans att någon har sagt”.

Eller att det är väl typ BARA ATT nästintill gå ut med personuppgifter på smittade, testa hela befolkningen, stänga alla offentliga lokaler, flygplatser, arbetsplatser, städer, förbjuda folk rent allmänt från att förflytta sig ... Som om allt vore helt rimliga, genomförbara och enkla åtgärder och åtgärder som inte skulle ge några som helst konsekvenser (andra än att smittspridningen kanske, eventuellt skulle minska, beroende på åtgärd).

Det är klart att man kan se det som att det är ett allvarligt läge och att åtgärder måste vidtas (och det säger väl allmänt heller ingen emot). Det är klart att man kan ha åsikter. Det är klart att myndigheter per definition inte är felfria. Det är klart att man kan känna oro för vad som sker. Men att tappa all vett och sans, helt bortse från att man själv kanske inte besitter samma kunskap som professionella och sprida hat och myndighets-/politikerförakt och desinformation är skrämmande, tycker jag.

Det är ju inte första gången man ser fenomenet, och vad ger det för konsekvenser på ett öppet och demokratiskt (och vetenskapligt) samhälle?
 
Det kan ha något att göra med att i Italien började utbrottet i sjukhusmiljö, där den yngsta och friskaste delen av befolkningen vanligtvis inte befinner sig, medan i Sydkorea började utbrottet i en frikyrka med låg medelålder - och de som är sjuka i de nordiska länderna till största delen varit så unga och friska att de haft utbyte av en skidresa i Alperna.
Jag återkommer, om jag finner ett samband.
Sen beror det på hur många man provtar, de som dör blir i allmänhet diagnostiserade medan de med lättare förkylningssymptom kanske inte hittas. Sen beror det säkert på vilken sjukvård man kan erbjuda de som är mest illa däran. Om det finns det respirator tillgänglig eller inte kan vara avgörande.

Den yngsta som dött i Italien om jag minns rätt är 64 och medelåldern över 80, med reservation för att jag inte minns korrekt. Det är nog få skidturister från Sverige i pensionsåldern undersportlovsveckorna. De som kan välja andra veckor gör det säkert och skidäventyr är mindre vanligt hos pensionärer. Förhoppningsvis kan vi skydda våra äldre och sjuka och att någon befintlig medicin visar sig effektiv. Oavsett om vi lyckas stoppa smittan för stunden så lär det ta månader eller snarare år innan Corona införlivar sig bland våra vanliga krämpor.
<
 
Du överreagerar verkligen inte. Kompisar kan man träffa senare, det här är trots allt något övergående.

Man ska inte gå omkring och vara konstant rädd för corona men använda hjärnan och ta rimliga skyddsåtgärder (som du gjorde).

Tack. Jo, precis. Jag menar jag kommer ju inte barrikadera ytterdörren och sluta gå ut, men detta känns som en grej jag kan låta bli.
 
Tack ska ni ha :). Hoppas min vän inser det också och inte surar (vill ju messenger-kommentera mello ikv med henne som vi gjort under deltävlingarna... ).
Ärligt talat så skulle jag fundera mer än en gång över att vara vän med någon som totaldissar mig av en sådan anledning. Okej om hon blir lite sur/besviken för stunden men att inte vilja chatta om mellon käns överdrivet (om hon har möjlighet givetvis).
 
Ärligt talat så skulle jag fundera mer än en gång över att vara vän med någon som totaldissar mig av en sådan anledning. Okej om hon blir lite sur/besviken för stunden men att inte vilja chatta om mellon käns överdrivet (om hon har möjlighet givetvis).

Äsch, det är inte tal om att sluta vara vänner, vi har ridit ut långt värre stormar. Men visst, jag hoppas hon har kommit över det till ikväll :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 888
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp