Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som vet ifall någon svensk är allvarligt sjuk i corona ännu? Eller är samtliga svenska fall lindriga?
 
Ensamföretagare tyvärr. Så det är han eller ingen.
Rycker sista: jag reser ju en del både till Sinai och i närheten av Gaza som ud avråder från icke nödvändiga resor. Det som kan vara bra att kolla upp för din bror är försäkringar för vanliga företags och person eller reseförsäkringar täcker inte områden där ud avråder, ens från icke nödvändiga resor. Jag skulle aldrig resa utan att veta att jag har försäkringar som täcker området. Speciellt inte i ett område som berörs av sjukdom där det kan finnas risk för komplikationer i form av långvarig isolering eller till och med död. Min extra försäkring i områden som ud avråder till kostar ungefär 15000. Beroende på vad han tjänar kan det nog vara värt att fundera en extra gång på det.
 
Intressanta siffror. Italien har dock Europas äldsta befolkning om jag inte minns fel, så det kan förklara att siffrorna är så höga där. Även rökning tror jag är en nackdel.
Det kan ha något att göra med att i Italien började utbrottet i sjukhusmiljö, där den yngsta och friskaste delen av befolkningen vanligtvis inte befinner sig, medan i Sydkorea började utbrottet i en frikyrka med låg medelålder - och de som är sjuka i de nordiska länderna till största delen varit så unga och friska att de haft utbyte av en skidresa i Alperna.
Jag återkommer, om jag finner ett samband.
 
Förvisso, tänkte mer på om det är luftburet och i princip vindstilla så flyger partiklarna typ likadant som inne, fast ute kan de väl försvinna me vinden tids nog, är väl inte samma inne, förvisso finns ventilation men vet tusan. Många frågor och funderingar här nu, and a lot doesn't even make sense in my head.
Alla smittsamma sjukdomar ökar på hösten och vintern och det beror på att människor vistas mer inomhus. Träffar du någon utomhus som är sjuk är risken för smitta betydligt mindre än om du träffar samma person inomhus. Ju torrare luft desto lättare är det för virus att flyga omkring. Googla på "varför ökar smittsamma sjukdomar på vintern" så hittar du massor om det.
 
Fast nu undvek du frågan vad är en nödvändig resa? UD avråder från ej nödvändiga resor till området som är aktuellt. Men vad är eg en nödvändig resa? Att en semesterresa eller nöjesresa inte är det är ju självklart. Men vad är eg nödvändigt?

Frågan är alltså allmän, även om det säkert finns en massa olika tolkningar.

Jag kan ge ett exempel från mitt område.

Universitet- och högskolerådet tydliggör i olika dokument att studenter inte ska tillåtas åka på utlandsstudier, t.ex. praktik, om UD avråder. Det räknas inte som en nödvändig resa även om det innebär att icke-ombokningsbara flygbiljetter är beställda, studenten har lämnat depositionsavgift på boende, osv, och att det innebär att studenten inte kan genomföra sina studier. Ergo, resan är nödvändig för studentens studier och ekonomi, men anses ändå inte som nödvändig.

Nu har jag missat vad det är din bror ska göra (att han är egenföretagare förstår jag), men det ska nog väldigt mycket till för att det ska räknas som en nödvändig resa.
 
Intressanta siffror. Italien har dock Europas äldsta befolkning om jag inte minns fel, så det kan förklara att siffrorna är så höga där. Även rökning tror jag är en nackdel.

I Italien har viruset fått fäste på sjukhus där riskgrupper vistas. I DN igår uppgavs att 85% av de döda i Italien är över 85 år.

Men den främsta anledningen till skillnad i dödlighet vill jag härleda till att vi inte vet antalet smittade. Underrapporteringen är antagligen stor i Kina och Italien.

Jag tycker det är intressant att följa utvecklingen i andra länder, följer främst Frankrike och Schweiz.

I Schweiz slutat man nu att testa misstänkta lindriga fall, även de som varit i riskområden, för att frigöra resurser i vården. Än så länge har man inte många fler bekräftade fall än Sverige, men med det geografiska läget och utvecklingen i Frankrike rustar de för epidemi. Nu tar de bara emot de med svårare besvär.

Men det vill jag säga; ser vi nu en ökande andel döda i Schweiz har vi en förklaring till varför. De vet inte hur många som faktiskt är smittade. När vi tittar på siffror så är antal döda den enda siffran som kan anses någorlunda korrekt. Det är värt att tänka på.
 
Jag kan ge ett exempel från mitt område.

Universitet- och högskolerådet tydliggör i olika dokument att studenter inte ska tillåtas åka på utlandsstudier, t.ex. praktik, om UD avråder. Det räknas inte som en nödvändig resa även om det innebär att icke-ombokningsbara flygbiljetter är beställda, studenten har lämnat depositionsavgift på boende, osv, och att det innebär att studenten inte kan genomföra sina studier. Ergo, resan är nödvändig för studentens studier och ekonomi, men anses ändå inte som nödvändig.

Nu har jag missat vad det är din bror ska göra (att han är egenföretagare förstår jag), men det ska nog väldigt mycket till för att det ska räknas som en nödvändig resa.
Skulle tippa på att det är typ diplomatisk verksamhet av statsanställda som kvalificerar sig för nödvändig resa. Normalt sett kan man inte heller räkna med att få hjälp från UD om man på eget bevåg rest till ett område där de avråder. Nu är ju Italien fortfarande norra Europa och det avråds inte på grund av konflikt, men skulle @Alexandra_W s bror till exempel vara med i en bilolycka eller bli kidnappad av italienska maffian eller bli anklagad för något brott under sin tid där behöver inte UD med den svenska ambassaden i spetsen hjälpa honom om de nu inte har tid över eftersom han själv valt att resa till ett område de avråder från.

Det, och försäkringar, är väldigt viktigt att tänka igenom innan man beger sig ut till sådana områden. UD avråder väldigt sällan från länder ska man veta, de avråder till exempel inte från stater som gång på gång är utsatta för terrordåd, så när de avråder ska man ta det på allvar.
 
Skulle tippa på att det är typ diplomatisk verksamhet av statsanställda som kvalificerar sig för nödvändig resa. Normalt sett kan man inte heller räkna med att få hjälp från UD om man på eget bevåg rest till ett område där de avråder. Nu är ju Italien fortfarande norra Europa och det avråds inte på grund av konflikt, men skulle @Alexandra_W s bror till exempel vara med i en bilolycka eller bli kidnappad av italienska maffian eller bli anklagad för något brott under sin tid där behöver inte UD med den svenska ambassaden i spetsen hjälpa honom om de nu inte har tid över eftersom han själv valt att resa till ett område de avråder från.
@Alexandra_W citerade UD:s förklaring innan i tråden och med en "inte nödvändig resa" avses en turist- och besöksresa.
 
Jag kan ge ett exempel från mitt område.

Universitet- och högskolerådet tydliggör i olika dokument att studenter inte ska tillåtas åka på utlandsstudier, t.ex. praktik, om UD avråder. Det räknas inte som en nödvändig resa även om det innebär att icke-ombokningsbara flygbiljetter är beställda, studenten har lämnat depositionsavgift på boende, osv, och att det innebär att studenten inte kan genomföra sina studier. Ergo, resan är nödvändig för studentens studier och ekonomi, men anses ändå inte som nödvändig.

Nu har jag missat vad det är din bror ska göra (att han är egenföretagare förstår jag), men det ska nog väldigt mycket till för att det ska räknas som en nödvändig resa.

Mitt företag har gått ut med att inga jobbresor kommer att tillåtas något område som UD avråder från icke-nödvändiga resor just nu. Dvs ledningen räknar definitivt inte jobbresor som icke-nödvändiga. Om vi känner oss krassliga efter nån resa öht ska vi sjuka oss och kontakta 1177. Vi har goda möjligheter att jobba hemifrån så det blir inte så svårt för oss att hålla oss undan från kontoret vid tveksamheter utan att tappa massa inkomst.
 
@Alexandra_W citerade UD:s förklaring innan i tråden och med en "inte nödvändig resa" avses en turist- och besöksresa.
Fast så enkelt är det inte vet jag med egen erfarenhet av att både varit fredsobservatör samt haft journalistiska projekt tidigare i områden där UD avråder från icke nödvändiga resor och god kontakt med ambassad på dessa ställen. För att konsulatpersonal ska resa exempelvis till Gazas närgrens där UD avråder på samma sätt inom jobbet krävs att de har mycket goda anledningar till detta. Beroende på vad personen jobbar med ska han inte ta det för självklart att han bara är egen företagare som ska göra ett jobb och behöver pengar och att det räknas som en nödvändig resa, ett exempel som inte gör det är till exempel om man har eget företag som journalist och är frilans, då får man se till att ha på fötterna med försäkring som kan stötta upp istället för UD om man ska ge sig ut i områden där UD avråder från icke nödvändiga reser. Been there. Done that.
 
Fast så enkelt är det inte vet jag med egen erfarenhet av att både varit fredsobservatör samt haft journalistiska projekt tidigare i områden där UD avråder från icke nödvändiga resor och god kontakt med ambassad på dessa ställen. För att konsulatpersonal ska resa exempelvis till Gazas närgrens där UD avråder på samma sätt inom jobbet krävs att de har mycket goda anledningar till detta. Beroende på vad personen jobbar med ska han inte ta det för självklart att han bara är egen företagare som ska göra ett jobb och behöver pengar och att det räknas som en nödvändig resa, ett exempel som inte gör det är till exempel om man har eget företag som journalist och är frilans, då får man se till att ha på fötterna med försäkring som kan stötta upp istället för UD om man ska ge sig ut i områden där UD avråder från icke nödvändiga reser. Been there. Done that.
Då tycker jag UD borde se över den info de ger, det är ju ganska allvarligt att först gå ut med det @Alexandra_W citerade och sen tillämpa andra regler.
 
Då tycker jag UD borde se över den info de ger, det är ju ganska allvarligt att först gå ut med det @Alexandra_W citerade och sen tillämpa andra regler.
Kan ju mycket väl vara så att brorsan har ett jobb som gör att de anser resan nödvändig. Det är omöjligt tror jag att ge mer detaljerat, det är upp till varje enskild person att ta reda på om resan är nödvändig eller inte och vilka extraförsäkringar som krävs, du vet det där egna ansvaret... icke nödvändiga resor rymmer rätt mycket. Och det var vad jag skrev: han måste ta reda på det (och reseförsäkringar täcker aldrig områden där ud avråder).

Eget ansvar att kontakta ambassaden i länder i det individuella fallet och ta reda på vad som gäller. Anser jag. Även en sådan stor myndighet som arbetsförmedlingen och migrationsverket har ex ställt in affärsresor till ställen där ud avråder från icke nödvändiga resor för att dessa resor inte är nödvändiga. Det är liksom inget märkligt.
 
Kan ju mycket väl vara så att brorsan har ett jobb som gör att de anser resan nödvändig. Det är omöjligt tror jag att ge mer detaljerat, det är upp till varje enskild person att ta reda på om resan är nödvändig eller inte och vilka extraförsäkringar som krävs, du vet det där egna ansvaret... icke nödvändiga resor rymmer rätt mycket. Och det var vad jag skrev: han måste ta reda på det (och reseförsäkringar täcker aldrig områden där ud avråder).

Eget ansvar att kontakta ambassaden i länder i det individuella fallet och ta reda på vad som gäller. Anser jag. Även en sådan stor myndighet som arbetsförmedlingen och migrationsverket har ex ställt in affärsresor till ställen där ud avråder från icke nödvändiga resor för att dessa resor inte är nödvändiga. Det är liksom inget märkligt.

Dock så är ju tex AF eller MIGs huvudverksamhet beroende av resor till Italien tex. Lika lite som Polisen är det. Om däremot polisen ställde in verksamhet i Stockholm pga av Corona skulle det vara en helt annan sak.

Jag tycker som sagt fortfarande man ska ge fan I att åka. Men tycker också att om det som sagts I tråden stämmer (vilket jag inte misstror) kan jag hålla med om åsikten att UD kunde förtydliga. T ex att man bör kontrollera med sitt försäkringsbolag om ens arbetsresa anses nödvändig t ex. Just för folk generellt är jävligt dåliga på att kolla upp saker och gärna tror på den enklast tillgängliga infon. Vilken då är att nödvändiga resor är okej, och att arbetsresor räknas som nödvändiga.

Jag roade mig med att kolla med ett slumpvis utvald bolag via deras kundtjänst hur det var med avrådan kontra arbetsresa. De tyckte att UD har inte avrått från arbetsresor så det var okej men skulle man åka på nöjesresa behövdes tillägg. Nu behöver ju inte den informationen vara alls rätt, det skulle inte vara första gången en kundtjänst har dålig koll. Men det visar hur svårt det är ens för den som vill ha koll. Lite skrämmande.

Någon frågade hur viktigt jobbet var. För företaget är det i princip skillnaden mellan överlevnad och död, det är den enskilt största kunden och det handlar om stora belopp. Men i det stora sammanhanget är ju varken brors företag eller kunden viktiga. Inga samhällsfunktioner eller liknande påverkas.
 
Kan ju mycket väl vara så att brorsan har ett jobb som gör att de anser resan nödvändig. Det är omöjligt tror jag att ge mer detaljerat, det är upp till varje enskild person att ta reda på om resan är nödvändig eller inte och vilka extraförsäkringar som krävs, du vet det där egna ansvaret... icke nödvändiga resor rymmer rätt mycket. Och det var vad jag skrev: han måste ta reda på det (och reseförsäkringar täcker aldrig områden där ud avråder).

Eget ansvar att kontakta ambassaden i länder i det individuella fallet och ta reda på vad som gäller. Anser jag. Även en sådan stor myndighet som arbetsförmedlingen och migrationsverket har ex ställt in affärsresor till ställen där ud avråder från icke nödvändiga resor för att dessa resor inte är nödvändiga. Det är liksom inget märkligt.
Som jag skrev, den information myndigheten ger på sin hemsida skall vara riktig, det är ett rimligt krav. Om det du skriver är riktigt är det som står på UD:s hemsida: "UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor" vilseledande.
 
Dock så är ju tex AF eller MIGs huvudverksamhet beroende av resor till Italien tex. Lika lite som Polisen är det. Om däremot polisen ställde in verksamhet i Stockholm pga av Corona skulle det vara en helt annan sak.

Jag tycker som sagt fortfarande man ska ge fan I att åka. Men tycker också att om det som sagts I tråden stämmer (vilket jag inte misstror) kan jag hålla med om åsikten att UD kunde förtydliga. T ex att man bör kontrollera med sitt försäkringsbolag om ens arbetsresa anses nödvändig t ex. Just för folk generellt är jävligt dåliga på att kolla upp saker och gärna tror på den enklast tillgängliga infon. Vilken då är att nödvändiga resor är okej, och att arbetsresor räknas som nödvändiga.

Jag roade mig med att kolla med ett slumpvis utvald bolag via deras kundtjänst hur det var med avrådan kontra arbetsresa. De tyckte att UD har inte avrått från arbetsresor så det var okej men skulle man åka på nöjesresa behövdes tillägg. Nu behöver ju inte den informationen vara alls rätt, det skulle inte vara första gången en kundtjänst har dålig koll. Men det visar hur svårt det är ens för den som vill ha koll. Lite skrämmande.

Någon frågade hur viktigt jobbet var. För företaget är det i princip skillnaden mellan överlevnad och död, det är den enskilt största kunden och det handlar om stora belopp. Men i det stora sammanhanget är ju varken brors företag eller kunden viktiga. Inga samhällsfunktioner eller liknande påverkas.
UD är väldigt tydliga att man ska kolla upp försäkringar om man reser till ett område de avråder från då försäkringar oftast inte gäller. Mer tydliga kan de nog inte bli eftersom alla individuella fall har olika försäkringar. Egenansvar du vet. Sedan, som jag skrev, norra Italien är fortfarande Europa med blått kort och allt sånt. Mycket möjligt att det är annorlunda. Det får man kolla upp. Enligt egenansvaret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 888
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp