Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu tror jag du missförstod mig, jag menade de som jobbar på det företaget (där vi inte får gå in) när de är och handlar på t ex. Ica, som inte har samma system. De träffar då på folk, sen går de hem, träffar sin familj och åker till jobbet dagen därpå. Det jag funderar på är hur smittskyddet på det företaget funkar egentligen, då de anställda knappast lär bara va på jobbet, de har ju en fritid också eller sitter de inlåsta i sitt hem. Försöker få grepp på det rent praktiskt hur det går till. Ju mer jag tänker på det känns det som det finns kryphål i det där smittskyddet. :/
Missförstod och missförstod, jag förstår egentligen inte problemet. Din arbetsgivare vill minimera kundkontakten pga Corona, mer verkar de inte vara. Självklart finns det maskor din arbetsgivare tänkte väl ta sin lilla del.
 
Nej jag ”undviker” inte frågan. Jag har inget svar om vad som är nödvändigt eller inte för en enskild individ. Det är väl inte konstigt ?

Jag pratade inte om individ. Jag pratade om UD. Vad de anser är nödvändig resa och inte.


Men en googling gav svaret.
Så en arbetsresa till området är inte emot deras rekommendation. Synd det gör det nog svårare att få kunden gå med på att skjuta på arbetet :/

"Nivåer av avrådan
UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor; från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor. Det finns också situationer där UD inte bara avråder från resor utan även uppmanar svenskar att lämna landet. Det görs enbart i lägen där det finns överhängande fara på grund av stridigheter eller andra allvarliga hot."
 
Nu tror jag du missförstod mig, jag menade de som jobbar på det företaget (där vi inte får gå in) när de är och handlar på t ex. Ica, som inte har samma system. De träffar då på folk, sen går de hem, träffar sin familj och åker till jobbet dagen därpå. Det jag funderar på är hur smittskyddet på det företaget funkar egentligen, då de anställda knappast lär bara va på jobbet, de har ju en fritid också eller sitter de inlåsta i sitt hem. Försöker få grepp på det rent praktiskt hur det går till. Ju mer jag tänker på det känns det som det finns kryphål i det där smittskyddet. :/

Det går inte att garantera smittsäkerheten överallt i samhället.
Just nu tror jag att vi befinner oss någonstans där många företagsledningar försöker skydda sina företag och anställda mot ev smitta, både för personalen skull och företagets. Är det ditt företag som anser att ni inte får gå in eller det andra företaget?
 
Jag pratade inte om individ. Jag pratade om UD. Vad de anser är nödvändig resa och inte.


Men en googling gav svaret.
Så en arbetsresa till området är inte emot deras rekommendation. Synd det gör det nog svårare att få kunden gå med på att skjuta på arbetet :/

"Nivåer av avrådan
UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor; från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor. Det finns också situationer där UD inte bara avråder från resor utan även uppmanar svenskar att lämna landet. Det görs enbart i lägen där det finns överhängande fara på grund av stridigheter eller andra allvarliga hot."

Fast den paragrafen avser ju i första hand inte smittor.
Du skrev så mycket om din egen åsikt om nödvändigheten av din brors resa och hans och kundens anledningar osv, så för mig blev det inte tydligt att du menade vad UD skulle specificera utöver rekommendationen som ju nu anser specifikt smitta.
 
tror de hade om det på TV-4 i måndags, de testade även medicin mot SARS eller om det var vaccin. USA (Trump?) lovade medicin till sommaren och vaccin om något år eller vad det var.

Det är Remdesivir du tänker på tror jag och det var från början riktat mot ebola. Gilead startar fas III testningar under mars månad. Det är inte ett vaccin utan en antiviral medikament.

som ett litet ps - det finns en liknande substans som används framgångsrikt på katter som är drabbade av det felina coronaviruset som muterat och blivit till FIP. Dock inte godkänt heller och officiellt men tycks fungera
 
Det går inte att garantera smittsäkerheten överallt i samhället.
Just nu tror jag att vi befinner oss någonstans där många företagsledningar försöker skydda sina företag och anställda mot ev smitta, både för personalen skull och företagets. Är det ditt företag som anser att ni inte får gå in eller det andra företaget?

Precis. Många företag har utlyst reserestriktioner för anställda, och i just detta fallet som @TheRedLightning redovisar handlar det om löpande transporter med chaufförer som ska in på anläggningen och lasta och lossa. Just transportbranschen så rör sig inte sällan chaufförer över långa sträckor inkl mellan olika länder med många kontakter. Så utifrån det kan arbetsgivaren vilja minska kontakten precis enligt de åtgärder denne tagit för företagets egna anställda.

Att folk anställda av företaget sen i övrigt givetvis går på ICA och att smittspridning inte alls är förhindrad etc fråntar inte logiken i arbetsgivarens val att införa restriktioner.
 
Fast den paragrafen avser ju i första hand inte smittor.
Du skrev så mycket om din egen åsikt om nödvändigheten av din brors resa och hans och kundens anledningar osv, så för mig blev det inte tydligt att du menade vad UD skulle specificera utöver rekommendationen som ju nu anser specifikt smitta.

Det var diskussionen kring om det var att gå emot UDs rekommendation eller ej. Där jag tyckte att jag vet inte om det är det (men oavsett vilket inte tycker han ska åka) och du tyckte det var det. Därifrån frågeställningen kom.

Men nu var det inte emot deras rekommendation. Jag tycker dock personligen fortfarande han är en idiot som åker. Även om jag inset att han knappast har något reellt val. Men känns inte alls bra sett till föräldrarna.
 
Nu tror jag du missförstod mig, jag menade de som jobbar på det företaget (där vi inte får gå in) när de är och handlar på t ex. Ica, som inte har samma system. De träffar då på folk, sen går de hem, träffar sin familj och åker till jobbet dagen därpå. Det jag funderar på är hur smittskyddet på det företaget funkar egentligen, då de anställda knappast lär bara va på jobbet, de har ju en fritid också eller sitter de inlåsta i sitt hem. Försöker få grepp på det rent praktiskt hur det går till. Ju mer jag tänker på det känns det som det finns kryphål i det där smittskyddet. :/

Handlar det inte om att minska exponeringen? Om de BÅDE träffar massa människor på arbetet och på fritiden är det högre risk än om de "bara" gör det på fritiden?

Jag vet flera större företag som dels strypt besök men också strypt egen personals rörlighet I den egna produktionen. Just för att minimera exponering. Det är ju exponeringen på arbetstid en arbetsgivare kan styra. Fritiden kan de ju inte styra.
 
Senast ändrad:
Handlar det inte om att minska exponeringen? Om de BÅDE träffar massa människor på arbetet och på fritiden är det högre risk än om de "bara" gör det på fritiden?

Jag vet flera större företag som dels strypt besök men också strypt egen personals rörlighet I den egna produktionen. Just för att minimera exponering. Det är ju exponeringen på arbetstid en arbetsgivare kan styra. Fritiden kan de ju inte styra.

Njae. Eftersom man inte får komma tillbaka till arbetsplatsen på 14 dagar är trycket att inte resa till utpekade regioner ganska stort. Jag har inte sån ekonomi att det känns problemfritt att frivilligt avstå en halv månadslön, för nöjes skull i alla fall.
 
Njae. Eftersom man inte får komma tillbaka till arbetsplatsen på 14 dagar är trycket att inte resa till utpekade regioner ganska stort. Jag har inte sån ekonomi att det känns problemfritt att frivilligt avstå en halv månadslön, för nöjes skull i alla fall.

Alltså jag menade att inte tillåts externa firmor komma in vid lossning, begränsa personalens rörlighet osv. Medan samma personal går på Ica, träffar folk på sin fritid osv. Dvs det som diskuterades. Inte resebegränsningar.
 
Det går inte att garantera smittsäkerheten överallt i samhället.
Just nu tror jag att vi befinner oss någonstans där många företagsledningar försöker skydda sina företag och anställda mot ev smitta, både för personalen skull och företagets. Är det ditt företag som anser att ni inte får gå in eller det andra företaget?
Jag kör lastbil och såg en lapp på bänken på kontoret från ett företag där det stod att vi inte får gå in och måste ringa ett nr för att bli lastade/lossade.
Samtidigt nu när jag tänker på det, truckföraren träffar fortfarande på chauffören som är där och återvänder sen in på företaget.

Det är något som känns så knepigt med det hela, visst jag förstår att man vill försöka skydda sig så gott det går, men det känns som om de inte gör rätt så är det ungefär som vanligt ändå. Vet inte om de ändrat sina rutiner, men har de inte gjort det så blir det sak samma om chauffören går in och hämtar sina papper kontra möta truckchauffören ute som ger fraktsedlar m.m.
 
Missförstod och missförstod, jag förstår egentligen inte problemet. Din arbetsgivare vill minimera kundkontakten pga Corona, mer verkar de inte vara. Självklart finns det maskor din arbetsgivare tänkte väl ta sin lilla del.
Nu blev det ännu mer missförstånd märker jag, det är varken min arbetsplats eller min arbetsgivare som är det som fick mig att börja fundera, snarare en "kund" vi kör åt hämtar/lämnar deras gods. Som jag skrev i inlägget ovanför detta, känns det inte som det blir någon skillnad då vi ändå pratar med truckchauffören oavsett om vi får gå in eller inte, smittrisken lika hög/låg som vanligt.
 
Jag kör lastbil och såg en lapp på bänken på kontoret från ett företag där det stod att vi inte får gå in och måste ringa ett nr för att bli lastade/lossade.
Samtidigt nu när jag tänker på det, truckföraren träffar fortfarande på chauffören som är där och återvänder sen in på företaget.

Det är något som känns så knepigt med det hela, visst jag förstår att man vill försöka skydda sig så gott det går, men det känns som om de inte gör rätt så är det ungefär som vanligt ändå. Vet inte om de ändrat sina rutiner, men har de inte gjort det så blir det sak samma om chauffören går in och hämtar sina papper kontra möta truckchauffören ute som ger fraktsedlar m.m.
Jag tycker att man på det här viset faktiskt minskar risken för smitta lite grann. Om var och en sedan också sköter sin handhygien och tänker på hur man hostar och nyser samt stannar hemma vid sjukdom så minskar det ju ännu mer.
Att inte ha samma spring i lokalerna som vanligt är ju bara bra, att ni ändå måste mötas är ju ett nödvändigt ont men då är det bra att göra det ute.
 
Jag tycker att man på det här viset faktiskt minskar risken för smitta lite grann. Om var och en sedan också sköter sin handhygien och tänker på hur man hostar och nyser samt stannar hemma vid sjukdom så minskar det ju ännu mer.
Att inte ha samma spring i lokalerna som vanligt är ju bara bra, att ni ändå måste mötas är ju ett nödvändigt ont men då är det bra att göra det ute.
Är det mindre chans att bli smittad ute än inne?
 
Är det mindre chans att bli smittad ute än inne?
Jag läste det någonstans, men hittar inte det just nu.
Men rent logiskt kan jag ju tycka att det är det, man blir ju dessutom inte lika instängd i mindre utrymmen och måste trängas med folk. Men min källa just nu är "jag läste någonstans" och tja, det brukar vara vanskligt att hänvisa till det på buke! :angel: :D
 
Jag läste det någonstans, men hittar inte det just nu.
Men rent logiskt kan jag ju tycka att det är det, man blir ju dessutom inte lika instängd i mindre utrymmen och måste trängas med folk. Men min källa just nu är "jag läste någonstans" och tja, det brukar vara vanskligt att hänvisa till det på buke! :angel: :D
Förvisso, tänkte mer på om det är luftburet och i princip vindstilla så flyger partiklarna typ likadant som inne, fast ute kan de väl försvinna me vinden tids nog, är väl inte samma inne, förvisso finns ventilation men vet tusan. Många frågor och funderingar här nu, and a lot doesn't even make sense in my head.
 
I Aktuellt kl 21 ikväll pratade de bl.a om dödligheten. Kina och Italien hade 4%, Sydkorea under 1% och de nordiska länderna 0%.
Intressanta siffror. Italien har dock Europas äldsta befolkning om jag inte minns fel, så det kan förklara att siffrorna är så höga där. Även rökning tror jag är en nackdel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 888
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp