Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men man kan väl inte testa största delen av Sveriges befolkning (majoriteten verkar fö vara förkylda eller ha influensa för tillfället) om de inte varit på riskplatser eller varit i direkt kontakt med människor man vet är smittade?

Om det ska eller bör göras beror väl på exakta symtom och hur mycket som ansvariga vill/kan lägga på provtagningar.
Men folk borde provtas enligt andra kriterier än Vart de befunnit sig i världen.
Symtom borde vara viktigare om man nu vill kontrollera hur det står till med smittoläget..
 
Om det ska eller bör göras beror väl på exakta symtom och hur mycket som ansvariga vill/kan lägga på provtagningar.
Men folk borde provtas enligt andra kriterier än Vart de befunnit sig i världen.
Symtom borde vara viktigare om man nu vill kontrollera hur det står till med smittoläget..

Det lär bli så nu framöver.
 
Vem har sagt att man ska testa större delen av Sveriges befolkning?

Fram till nu har de tydligen endast testat just de grupperna du nämner och sen hävdar de att det inte finns någon spridning i samhället? Vad finns för belägg på det? Det är i mina ögon inte ens seriöst. Ja det kan vara seriöst att inte testa utanför dessa grupper- saknar man resurser så blir det förmodligen fler träffar där, men att ens uttala sig om allmän spridning om man inte har någon kunskap alls om så är fallet är vilseledande. Det kan inte ha hittat någon utanför grupperna om de inte testat någon där därmed är de garanterat ingen spridning utanför enligt principen de gått efter oavsett status.
Tester görs på fler:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...rs/utokad-provtagning-for-covid-19-i-sverige/
 
Jag reflekterade runt ämnet om passiva bärare av Corona tidigare igår i tråden, att om detta virus på människa som hör till just Corona familjen, skulle bete sig potentiellt lika som på de djur som etablerat har sina egna Coronavirus, så är det högst möjligt framöver att människor kommer bära på N-cov19 utan att varesig bli sjuka själva eller smitta andra på sättet att det vanligtvis bryter ut på andra, utan bara enstaka individer i kombo med andra omständigheter/ förhållanden. Så fungerar det ju även med andra virus i stort.

Det här viruset verkar ju helt nytt och därmed unikt för människor och det räknas med att ingen har någon immunitet sedan tidigare, det är väl det som är det stora problemet just nu.
Hur det blir i framtiden återstår att se.
 
Jag ser inte att tvångsvaccinering per automatik är något hemskt. Samoa och Tonga har fått det infört för mässling, som orsakat massdöd. Eftersom mässling går att helt utrota globalt om folk är vaccinerade ser jag inte ett problem.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019...sutbrott-undantagstillstand-tvangsvaccinering

Tyskland :
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/vaccinera-ditt-barn-annars-vantar-boter

Riksdagen, motion 19/ 2020
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...allmant-vaccinationsprogram-for-barn_H7022033
T.ex. Mässling/påssjuka/röda hund-vaccinet är väl beprövat. Det är stor skillnad på att kräva vaccinering med ett gammalt, beprövat vaccin och ett nytt som man inte vet så mycket om.

Skulle myndigheterna införa obligatorisk vaccinering mot nya coronaviruset så får de räkna med att ersätta folk ekonomiskt om det inträffar allvarliga biverkningar.
 
Det lär bli så nu framöver.

Ja bättre sent än aldrig kan man ju tänka. Om det nu är så viktigt att hålla koll på antalet smittade så bör man ju provta de misstänkta fallen.
Och inte bara de som uppfyller de allra smalaste kriterierna. Men så länge man endast provtar de så är ju smittan inom kontroll.
 
Ja bättre sent än aldrig kan man ju tänka. Om det nu är så viktigt att hålla koll på antalet smittade så bör man ju provta de misstänkta fallen.
Och inte bara de som uppfyller de allra smalaste kriterierna. Men så länge man endast provtar de så är ju smittan inom kontroll.

Fast som delats är det ju infört direktiv från Folkhälsomyndigheten nu sedan ett par dagar. tillbaka
 
T.ex. Mässling/påssjuka/röda hund-vaccinet är väl beprövat. Det är stor skillnad på att kräva vaccinering med ett gammalt, beprövat vaccin och ett nytt som man inte vet så mycket om.

Skulle myndigheterna införa obligatorisk vaccinering mot nya coronaviruset så får de räkna med att ersätta folk ekonomiskt om det inträffar allvarliga biverkningar.

Jag kan inte ens föreställa mig att det någonsin kommer bli tvångsvaccinering i Sverige.
 
T.ex. Mässling/påssjuka/röda hund-vaccinet är väl beprövat. Det är stor skillnad på att kräva vaccinering med ett gammalt, beprövat vaccin och ett nytt som man inte vet så mycket om.

Skulle myndigheterna införa obligatorisk vaccinering mot nya coronaviruset så får de räkna med att ersätta folk ekonomiskt om det inträffar allvarliga biverkningar.

Jag har öht inte uttalat mig om tvångsvaccinering gällande Corona med något potentiellt vaccin som snabbt tagits fram.

Du missar sammanhanget som föranledde svaret.
 
Senast ändrad:
T.ex. Mässling/påssjuka/röda hund-vaccinet är väl beprövat. Det är stor skillnad på att kräva vaccinering med ett gammalt, beprövat vaccin och ett nytt som man inte vet så mycket om.

Skulle myndigheterna införa obligatorisk vaccinering mot nya coronaviruset så får de räkna med att ersätta folk ekonomiskt om det inträffar allvarliga biverkningar.

Där kommer vi inte hamna. Det räcker med att en viss del av befolkningen vaccinerar sig för att få ner spridningen avsesvärt, man kommer alltså långt i begränsning genom frivillig vaccinering.
 
Det här viruset verkar ju helt nytt och därmed unikt för människor och det räknas med att ingen har någon immunitet sedan tidigare, det är väl det som är det stora problemet just nu.
Hur det blir i framtiden återstår att se.

Ja? Ingen har väl påstått något annat ? 😳
 
Där kommer vi inte hamna. Det räcker med att en viss del av befolkningen vaccinerar sig för att få ner spridningen avsesvärt, man kommer alltså långt i begränsning genom frivillig vaccinering.

Fast det stämmer ju inte alls om man ser till mässlingen som exempel i världen. Såvida man inte då har filosofin att ”den som inte vaccinerat sig får skylla dig själv, lite svinn får man räkna med och samhället/världen får bjussa på resurserna och kostnaderna ”.
Det finns ju väldigt konkreta anledningar till varför världshälsoorganisationen och regeringar reagerar på senaste decenniernas utveckling att det råder en misstro mot väldigt etablerade vaccin och att folk utifrån det inte vaccinerar sig .
 
Snacka om att vara sena på bollen!

Det testades ju redan i mitten av december på en patient i Kina, den vetenskapliga rapporten kom ut den 14e februari; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7025910/

Det finns ju andra nyhetskällor som rapporterat om det långt tidigare så att SVR är ”sena” betyder ju inte att den infon inte funnits för folk att ta del av.

Man kan tillochmed tänka sig att SVR sållat ang information utifrån hur relevant det må vara för allmänheten i dagsläget och man vill undvika spammande . Ffa då dessa tester inte ännu öht ger något konkret.
 
Inte skrivit i tråden innan. Men min idiot till bror ska åka till Italien och jobba nästa vecka. Till norra Italien.

Båda våra föräldrar är äldre och multisjuka.

Liksom jag fattar han måste ha in pengar och sådär men ändå. För fan..
Har han vett nog att hålla sig ifrån era föräldrar efteråt tror du?
 
Fast det stämmer ju inte alls om man ser till mässlingen som exempel i världen. Såvida man inte då har filosofin att ”den som inte vaccinerat sig får skylla dig själv, lite svinn får man räkna med och samhället/världen får bjussa på resurserna och kostnaderna ”.
Det finns ju väldigt konkreta anledningar till varför världshälsoorganisationen och regeringar reagerar på senaste decenniernas utveckling att det råder en misstro mot väldigt etablerade vaccin och att folk utifrån det inte vaccinerar sig .

Syftade inte på mässlingen utan ett hypotetiskt vaccin mot coronavirus. Klart det stämmer att spridningen minskar om människor får immunitet. Mässlingen har vi ju omvända situationen i Sverige/Europa. Allt färre vaccineras och med det ökar risken för spridning.
 
Syftade inte på mässlingen utan ett hypotetiskt vaccin mot coronavirus. Klart det stämmer att spridningen minskar om människor får immunitet. Mässlingen har vi ju omvända situationen i Sverige/Europa. Allt färre vaccineras och med det ökar risken för spridning.

Vad bra - då förstår jag bättre hur du menade! Och såklart håller jag med om att tvångsvaccinering med ett helt nytt akutframtaget vaccin mot Corona inte kommer ske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 890
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp