Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skulle vaccinet inte vara helt effektivt? Det känns lite väl tidigt att sia om det innan det finns något som testats i någon större skala.

I dagsläget är det oändligt mer effektivt att laga 60 Kg mjöl än att vaccinera sig med ett icke befintlig vaccin. Sen är jämförelsen direkt långsökt. Hur kom du på idén att jämföra att lagra 60 kg mjöl med att vaccinera sig, det finns inte riktig på samma karta?
Det verkar ju redan nu finnas 2 olika strains av viruset, det skulle ju kunna vara en anledning till att ev vaccin kanske inte blir så effektivt, om det helt enkelt muterar för fort.
 
Eller innan den blev en egen tråd så hoppas jag verkligen att när ett vaccin tas fram, alla vaccinerar sig för skydda inte bara sig själv utan alla de som finns i riskgrupperna.

Jag skulle aldrig vaccinera mig. Har kontakter/ ytligt bekant med en av de som framställde vaccintet till svininfluensan.
Hon varnade mig innan-ingen som jobbar med det kommer att ta det, är inte tillräckligt kontrollerat och se hur det gick.
 
när smittan enbart fanns i Kina i princip fanns det ju ingen anledning att testa de som inte varit där.

Jo det var och är det.
Folk reser oerhört mycket idag, både i arbetet och privat. Det räcker med EN smittad som tar flyget till en ny plats för att många eventuellt blir smittade där personen befunnit sig på genomfärd.
Hur många sådana personer kan det ha passerat kors och tvärs över världen under dessa veckor?

Hur många i Sverige som bär på detta virus just nu vet vi inte, eftersom det inte testas om man inte personligen befunnit sig på vissa utsedda "smittoställen", eller träffat någon som redan har testat positivt.

Lätt att säga att smittan är under kontroll, när man inte testar folk som inte fyller någon av de två kriterierna men ändå har symtom...

Mörkertalet kan nog vara rätt stort just nu.
Får se hur det utvecklar sig närmsta veckorna.
 
Jag ser inte att tvångsvaccinering per automatik är något hemskt. Samoa och Tonga har fått det infört för mässling, som orsakat massdöd. Eftersom mässling går att helt utrota globalt om folk är vaccinerade ser jag inte ett problem.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019...sutbrott-undantagstillstand-tvangsvaccinering

Tyskland :
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/vaccinera-ditt-barn-annars-vantar-boter

Riksdagen, motion 19/ 2020
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...allmant-vaccinationsprogram-for-barn_H7022033
 
Senast ändrad:
Fortfarande ingen som har sprungit på någon statistik över hur många coronatest som genomförts? Hittar bara antal positiva utfall (smittade).
"Hittills har omkring 1 000 personer provtagits i region Stockholm och av dessa har 59 nu visat sig blivit smittade av viruset." källa: Ekot
Oklart dock hur många av de tusen som är färdiganalyserade...
 
Jo det var och är det.
Folk reser oerhört mycket idag, både i arbetet och privat. Det räcker med EN smittad som tar flyget till en ny plats för att många eventuellt blir smittade där personen befunnit sig på genomfärd.
Hur många sådana personer kan det ha passerat kors och tvärs över världen under dessa veckor?

Hur många i Sverige som bär på detta virus just nu vet vi inte, eftersom det inte testas om man inte personligen befunnit sig på vissa utsedda "smittoställen", eller träffat någon som redan har testat positivt.

Lätt att säga att smittan är under kontroll, när man inte testar folk som inte fyller någon av de två kriterierna men ändå har symtom...

Mörkertalet kan nog vara rätt stort just nu.
Får se hur det utvecklar sig närmsta veckorna.
Ja, men smittspårning har ju skett från start, redan med de första fallen. Det är ju inte så att folk inte har testats.
 
88175449_2570367253177841_4813961141069807616_n.webp
 
Jo det var och är det.
Folk reser oerhört mycket idag, både i arbetet och privat. Det räcker med EN smittad som tar flyget till en ny plats för att många eventuellt blir smittade där personen befunnit sig på genomfärd.
Hur många sådana personer kan det ha passerat kors och tvärs över världen under dessa veckor?

Hur många i Sverige som bär på detta virus just nu vet vi inte, eftersom det inte testas om man inte personligen befunnit sig på vissa utsedda "smittoställen", eller träffat någon som redan har testat positivt.

Lätt att säga att smittan är under kontroll, när man inte testar folk som inte fyller någon av de två kriterierna men ändå har symtom...

Mörkertalet kan nog vara rätt stort just nu.
Får se hur det utvecklar sig närmsta veckorna.

Men man kan väl inte testa största delen av Sveriges befolkning (majoriteten verkar fö vara förkylda eller ha influensa för tillfället) om de inte varit på riskplatser eller varit i direkt kontakt med människor man vet är smittade?
 
Men man kan väl inte testa största delen av Sveriges befolkning (majoriteten verkar fö vara förkylda eller ha influensa för tillfället) om de inte varit på riskplatser eller varit i direkt kontakt med människor man vet är smittade?
Vem har sagt att man ska testa större delen av Sveriges befolkning?

Fram till nu har de tydligen endast testat just de grupperna du nämner och sen hävdar de att det inte finns någon spridning i samhället? Vad finns för belägg på det? Det är i mina ögon inte ens seriöst. Ja det kan vara seriöst att inte testa utanför dessa grupper- saknar man resurser så blir det förmodligen fler träffar där, men att ens uttala sig om allmän spridning om man inte har någon kunskap alls om så är fallet är vilseledande. Det kan inte ha hittat någon utanför grupperna om de inte testat någon där därmed är de garanterat ingen spridning utanför enligt principen de gått efter oavsett status.
 
Ja, men smittspårning har ju skett från start, redan med de första fallen. Det är ju inte så att folk inte har testats.

De har testat de med symtom som varit i smittdrabbat område, eller träffat person som varit i smittdrabbat område.
De har testat de som uppenbart kan vara "patient zero" som för in viruset. Men ignorerat det faktum att vi förmodligen haft flertalet patient zero som flygit under radarn och även de spridit viruset.
 
De har testat de med symtom som varit i smittdrabbat område, eller träffat person som varit i smittdrabbat område.
De har testat de som uppenbart kan vara "patient zero" som för in viruset. Men ignorerat det faktum att vi förmodligen haft flertalet patient zero som flygit under radarn och även de spridit viruset.

Jag reflekterade runt ämnet om passiva bärare av Corona tidigare igår i tråden, att om detta virus på människa som hör till just Corona familjen, skulle bete sig potentiellt lika som på de djur som etablerat har sina egna Coronavirus, så är det högst möjligt framöver att människor kommer bära på N-cov19 utan att varesig bli sjuka själva eller smitta andra på sättet att det vanligtvis bryter ut på andra, utan bara enstaka individer i kombo med andra omständigheter/ förhållanden. Så fungerar det ju även med andra virus i stort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 890
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp