Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några skolor i Stockholm har valt att stänga dem idag.
Är det så lämpligt egentligen? Barnen/ungdomarna måste ju lära sig saker.

Jag misstänker att det är det sämsta man kan göra, åtminstone när det gäller de äldre eleverna, att stänga skolorna. Jag tvivlar att barnen kommer sitta hemma och uggla och det kan mycket väl öka smittspridningen. Istället för att umgås med ungefär samma varje dag så kan de röra sig mellan olika grupperingar.

Angående att lära sig sakers så spelar det mindre roll så länge det inte blir för länge och en hel del går att lära sig hemma via läxor och distansundervisning. Om smittan sprids så lär skolorna stänga pga lärarbrist i vilket fall som helst.
 
Har nära släkt som varit på skidsemester med familjen i Italien. Vid hemkomst kände en av dem sig snuvig. Ringde sjukvårdsupplysningen och de skulle provtas och isolering tills provsvar kommit. De tog dock ett par dgr innan prover togs och de kommer få svar idag. De är unga och friska så ingen riskgrupp, och eftersom de isoleras så gör det ju inget att vänta ett par dgr.
Antar att provtagarna och de som analyserar har en del att göra dessa dagar.
 
Fortfarande ingen som har sprungit på någon statistik över hur många coronatest som genomförts? Hittar bara antal positiva utfall (smittade).
 
Har nära släkt som varit på skidsemester med familjen i Italien. Vid hemkomst kände en av dem sig snuvig. Ringde sjukvårdsupplysningen och de skulle provtas och isolering tills provsvar kommit. De tog dock ett par dgr innan prover togs och de kommer få svar idag. De är unga och friska så ingen riskgrupp, och eftersom de isoleras så gör det ju inget att vänta ett par dgr.
Antar att provtagarna och de som analyserar har en del att göra dessa dagar.
Med det sagt så tror jag att antal smittade kommer öka väldigt dessa dagar som kommer, och det behöver ändå inte betyda smittspridning. Alla har som sagt inte ens hunnit få svar de som kommit hem från sportlov och sitter ändå isolerade.
 
Det är nog ingen som ser sig själv som hysterisk, det är ett ganska nedvärderande ord.

Bara för att man själv inte ser sig som hysterisk betyder inte att man inte är det... och jag anser att hysteri är farligt. Det hjälper liksom inte att vara hysterisk, det gör inget bättre.

Jag har varit hysterisk i en del situationer tidigare och har inga problem med att erkänna det. Det var helt enkelt en dålig reaktion i en dålig situation. Eftersom jag inte vill känna mig så har jag jobbat med mig själv för att slippa reagera på ett sådant sätt.
 
Är det inte märkligt att det hänvisas till att ”mörka” när man säger att man inte vet och inte har data för att vare sig säga bu eller bä? Är det inte de facto de som skriker ut sina vilda spekulationer som fakta, som mörkar det faktum att de inte har en susning?
 
Är det inte märkligt att det hänvisas till att ”mörka” när man säger att man inte vet och inte har data för att vare sig säga bu eller bä? Är det inte de facto de som skriker ut sina vilda spekulationer som fakta, som mörkar det faktum att de inte har en susning?

Ett märkligt fenomen, minst sagt.
 
Bara för att man själv inte ser sig som hysterisk betyder inte att man inte är det... och jag anser att hysteri är farligt. Det hjälper liksom inte att vara hysterisk, det gör inget bättre.

Jag har varit hysterisk i en del situationer tidigare och har inga problem med att erkänna det. Det var helt enkelt en dålig reaktion i en dålig situation. Eftersom jag inte vill känna mig så har jag jobbat med mig själv för att slippa reagera på ett sådant sätt.

Hysteri är inget faktiskt tillstånd. Det är en gammal och unken medicinsk term som fortfarande används för att tala nedvärderande om i synnerhet kvinnor. Finns bättre ord att använda, i synnerhet om man talar om andra.
 
Hysteri är inget faktiskt tillstånd. Det är en gammal och unken medicinsk term som fortfarande används för att tala nedvärderande om i synnerhet kvinnor. Finns bättre ord att använda, i synnerhet om man talar om andra.
Nog finns det bättre ord, sen anser jag att en hysterisk person knappast har förmåga att delta i en diskussion här och därmed är alla beskyllningar om att folk skulle vara hysteriska klart överdrivna. Sen kanske folk är oroliga mm.
 
Då kan man undra varför detta inte gjorts från början.
Fast det finns väl massor av anledningar till det? Dels det faktum att smittan kom hit ”utifrån”, varför ska man då omedelbart börja testa alla som inte haft någon känd interaktion med någon smittad eller något smittområde? Det är ju inte gratis, liksom, dessutom innebär det att sjuka personer ska ta sig till en mottagning, och då om nåt ökar ju risken för att sprida viruset. Det har ju från början testats folk om de varit i smittat område, och de personer som varit i kontakt med någon av dessa bekräftade fall.

Jag har svårt att se vad det hade gett att tidigt börja masstesta. Vilka skulle man testa utöver de som testats? Och vad för resultat tänker man sig att det skulle ha gett? Att hålla sig isolerad i två veckor om man varit i riskområde borde väl räcka rätt långt, och att testa de som uppvisat symptom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 891
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp