Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar som att några städer i Kina börjar få kontroll över viruset om det folk skriver i sociala medier stämmer.

"My city, Zhuhai, Guangdong Province, China, has been without newly confirmed cases for 16 days. 7 patients were cured yesterday. This makes the number of cases still under treatment reduced to single digit 7! Another 7 close contacts are being monitored. These numbers will become zero soon."

Säga vad man vill om Kina men dom agerade starkt med alla sina medel nästan från start.
 
Det verkar som att några städer i Kina börjar få kontroll över viruset om det folk skriver i sociala medier stämmer.

"My city, Zhuhai, Guangdong Province, China, has been without newly confirmed cases for 16 days. 7 patients were cured yesterday. This makes the number of cases still under treatment reduced to single digit 7! Another 7 close contacts are being monitored. These numbers will become zero soon."

Säga vad man vill om Kina men dom agerade starkt med alla sina medel nästan från start.
Jupp, diktaturer kan göra sådant. Skulle vi i Sverige försöka oss på något, så skulle det bli kravaller och upplopp
 
Men hur ska stänga skolorna någon dag/dagar göra varken till eller från?
Tänker att det är bättre om man inför andra mer långsiktiga lösningar och rutiner?

Det är väl just därför man behöver stänga skolorna ett par dagar? För att se över sina rutiner och säkerställa att man hanterar situationen på bästa möjliga sätt. Samt för att lugna galna föräldrar..
 
FB_IMG_1583489352105.webp


Snodd från https://www.news.com.au/lifestyle/h...e/news-story/f58f19c5eeae99b845c54e2d2b9305ca
 
Men hur ska stänga skolorna någon dag/dagar göra varken till eller från?
Tänker att det är bättre om man inför andra mer långsiktiga lösningar och rutiner?

Kan väl vara så att man vill använda dagen för att försöka tygla situationen, komma fram till rutiner och planera långsiktigt? Sprids det oro över Corona i en skola så kan eleverna oavsett ha svårt att koncentrera sig på någon undervisning, tycker det låter bra att då använda tiden till att försöka planera framåt.
 
För egen del är jag inte orolig alls, men jag tar allvarligt på situationen. Får vi en snabb spridning kommer sjukvården att hamna i en besvärlig situation. Alla känner vi dessutom någon som kan bli allvarligt sjuk i Corona. Personer som hade kunnat bli allvarligt sjuka även i influensan, men som i många fall är vaccinerade mot det.

Det är bra om så många som möjligt vidtar försiktighetsåtgärder (en del kallar det nonchalant för panik). Ju långsammare och mindre utbredd en eventuell spridning blir desto bättre. Många försiktighetsåtgärder är ingen större uppoffring att tala om; att tvätta händerna mer frekvent, att undvika att kramas och ta hand i t.ex. Det kanske blåser över utan att det utvecklas till en allvarlig situation, men vi kommer aldrig sörja att vi tvättade händerna en extra gång.
Självklart ska man göra sitt för att förhindra smitta, men det tycker jag gäller calicivirus, influensa, vanliga förkylningsvirus osv. Har aldrig påstått annat.
Jag tycker dock, personligen, att vissa i tråden har viss hysteri. Men det är min åsikt.
 
Flertalet som oroar sig oroar sig varken för att själv bli allvarligt sjuk eller enstaka sjuka utan för konsekvenserna om miljontls människor är sjuka samtidigt. Är många allvarligt sjuka samtidigt så minskas chansen att få advekat vård.

Själv ororar jag mest över att sjukdomen kan få fäste i fattiga länder, då talar vi förmodligrn om en betydligt större mortalitet.
Det sista, det hörde jag på ett tal från WHO redan i början av januari (?). Och jag håller med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 891
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp