Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
92 för en timme sen sa dom på tv4 att det var 61,är det fler huvudstadsbor?
Folkhälsomyndigheten säger 60 (idag kl.13) varav strax över hälften i Sthlm. Jag plockade fram siffror från SCB och konstaterar att de har 23 % av befolkningen.
VG har 20% corona, 17% befolkning. Skåne 15% resp. 13%.

Även om det är en sportlovseffekt i Stockholm så noterar jag att de andra som hade lov samtidigt inte har någon liknande förhöjning av smittofrekvensen. Däremot ligger även de andra storstadslänen högre än resten av landet.
Så jag tänker att det är mer livsstils-ekonomisk standard-typ av effekt. Som förstärkts av kombinationen Italien-sportlov, men inte som orsakats av det.
 
Folkhälsomyndigheten säger 60 (idag kl.13) varav strax över hälften i Sthlm. Jag plockade fram siffror från SCB och konstaterar att de har 23 % av befolkningen.
VG har 20% corona, 17% befolkning. Skåne 15% resp. 13%.

Även om det är en sportlovseffekt i Stockholm så noterar jag att de andra som hade lov samtidigt inte har någon liknande förhöjning av smittofrekvensen. Däremot ligger även de andra storstadslänen högre än resten av landet.
Så jag tänker att det är mer livsstils-ekonomisk standard-typ av effekt. Som förstärkts av kombinationen Italien-sportlov, men inte som orsakats av det.
Det är så få så det är orimligt att dra den typen av slutsatser, åtminstone enligt mig. Andra slutsatser man kan dra är att man är mer benägen att bli sjuk i vissa regioner, att man är mer benägen att vända sig till sjukvården i vissa regioner eller att i vissa regioner åker man oftare till Iran och Italien. De är lika långsökta.

Vad jag förstår är det i flera fall flera i sällskapet som blivit smittade och då klumpar fallen givetvis ihop sig.
 
Folkhälsomyndigheten säger 60 (idag kl.13) varav strax över hälften i Sthlm. Jag plockade fram siffror från SCB och konstaterar att de har 23 % av befolkningen.
VG har 20% corona, 17% befolkning. Skåne 15% resp. 13%.

Även om det är en sportlovseffekt i Stockholm så noterar jag att de andra som hade lov samtidigt inte har någon liknande förhöjning av smittofrekvensen. Däremot ligger även de andra storstadslänen högre än resten av landet.
Så jag tänker att det är mer livsstils-ekonomisk standard-typ av effekt. Som förstärkts av kombinationen Italien-sportlov, men inte som orsakats av det.
Fast de uppdaterar bara en gång/dygn, så vill du har aktuella siffror så är nog faktiskt tex aftonbladet en pålitligare källa. De säger även att det är 59 st smittade i Stockholm.
 
Menar du att vi kommer nå peaken vid samma procent smittade som Kina? Eller vad menar du och hur får du fram det?
Jag menar ingenting annat än att det går att bolla precis hursomhelst med faktiska siffror - som var och en är helt korrekta, och på så sätt få fram meningslös statistik - som lätt går att tolka lite hur fel som helst.

Det finns försök till sådant tidigare i tråden.
 
Jag menar ingenting annat än att det går att bolla precis hursomhelst med faktiska siffror - som var och en är helt korrekta, och på så sätt få fram meningslös statistik - som lätt går att tolka lite hur fel som helst.

Det finns försök till sådant tidigare i tråden.
Statistiken är det inga problem med, det är slutsatserna som är konstiga och ej underbyggda.
 
Det är så få så det är orimligt att dra den typen av slutsatser, åtminstone enligt mig. Andra slutsatser man kan dra är att man är mer benägen att bli sjuk i vissa regioner, att man är mer benägen att vända sig till sjukvården i vissa regioner eller att i vissa regioner åker man oftare till Iran och Italien. De är lika långsökta.

Vad jag förstår är det i flera fall flera i sällskapet som blivit smittade och då klumpar fallen givetvis ihop sig.
Det är givetvis inte något vetenskaplig nivå på slutsatserna. :)
Men en tendens att det inte är enbart sportlovsfaktorn som gör att Sthlm toppar tycker jag att man ändå kan se.
Just för corona tror jag man kan utesluta att benägenheten att bli sjuk eller att söka vård skulle skilja nämnvärt.
 
Det är givetvis inte något vetenskaplig nivå på slutsatserna. :)
Men en tendens att det inte är enbart sportlovsfaktorn som gör att Sthlm toppar tycker jag att man ändå kan se.
Just för corona tror jag man kan utesluta att benägenheten att bli sjuk eller att söka vård skulle skilja nämnvärt.
Utan sportlovet hade mängden utlandsresande varit betydligt lägre sen påverkar nog när en region har sportlov mycket mer än de socioekonomiska faktorerna som du leker med ;).

Du har visst glömt inverkan av när regionerna har sportlov. Norrlänningarna är iväg och blir smittade nu om de vågar och inte utnyttjar backarna hemmavid, förutom Norrbotten som har nästa vecka och de som hade sportlov tidigast har förmodligen klarat sig bättre då smittan inte var så spridd.

Nu tro jag ändå att det är allt för få som testats positivt för att dra några slutsatser i din riktning i och för sig, och det finns många variabler.
 
Utan sportlovet hade mängden utlandsresande varit betydligt lägre sen påverkar nog när en region har sportlov mycket mer än de socioekonomiska faktorerna som du leker med ;).

Du har visst glömt inverkan av när regionerna har sportlov. Norrlänningarna är iväg och blir smittade nu om de vågar :) förutom Norrbotten som har nästa vecka och de som hade sportlov tidigast har förmodligen klarat sig bättre då smittan inte var så spridd.

Nu tro jag ändå att det är allt för få som testats positivt för att dra några slutsatser i och för sig.
Det var därför jag började leka med siffrorna. För jag tänkt att det var sportlovet som gjorde att Sthlm steg så, men sen undrade jag om det verkligen räckte som förklaring och hur många de egentligen var. Det var det jag blev förvånad av, att det inte märktes på samma sätt bland de andra som var lediga samtidigt (med reservation för underlaget så klart, men samtidigt verkar skillnaden stor och i relation till alla storstäderna)

Min hobbyhypotes är att storstadsbor i allmänhet och Stockholmare i synnerhet reser mer (längre/oftare?) sannolikt pga bättre ekonomi men även till viss del pga livsstilsval. Och sedan är det den skillnaden som förstärks ytterligare av att de som redan reser mer även ökar sitt resande mer under ett lov. :)

Nej, norrbottningarna skidar ut på närmsta träsk och sätter sig där för att pimpla. Långt från utrikiska virusar... :D
 
Det var därför jag började leka med siffrorna. För jag tänkt att det var sportlovet som gjorde att Sthlm steg så, men sen undrade jag om det verkligen räckte som förklaring och hur många de egentligen var. Det var det jag blev förvånad av, att det inte märktes på samma sätt bland de andra som var lediga samtidigt (med reservation för underlaget så klart, men samtidigt verkar skillnaden stor och i relation till alla storstäderna)

Min hobbyhypotes är att storstadsbor i allmänhet och Stockholmare i synnerhet reser mer (längre/oftare?) sannolikt pga bättre ekonomi men även till viss del pga livsstilsval. Och sedan är det den skillnaden som förstärks ytterligare av att de som redan reser mer även ökar sitt resande mer under ett lov. :)

Nej, norrbottningarna skidar ut på närmsta träsk och sätter sig där för att pimpla. Långt från utrikiska virusar... :D
Kom igen när du har ett underlag som börjar likna ett vettigt underlag. Nu är det bara spekulationer.
 
Det var därför jag började leka med siffrorna. För jag tänkt att det var sportlovet som gjorde att Sthlm steg så, men sen undrade jag om det verkligen räckte som förklaring och hur många de egentligen var. Det var det jag blev förvånad av, att det inte märktes på samma sätt bland de andra som var lediga samtidigt (med reservation för underlaget så klart, men samtidigt verkar skillnaden stor och i relation till alla storstäderna)

Min hobbyhypotes är att storstadsbor i allmänhet och Stockholmare i synnerhet reser mer (längre/oftare?) sannolikt pga bättre ekonomi men även till viss del pga livsstilsval. Och sedan är det den skillnaden som förstärks ytterligare av att de som redan reser mer även ökar sitt resande mer under ett lov. :)

Nej, norrbottningarna skidar ut på närmsta träsk och sätter sig där för att pimpla. Långt från utrikiska virusar... :D
Kom igen när du har ett underlag som börjar likna ett vettigt underlag. Nu är det bara spekulationer.
Att storstadsbor reser mer trodde jag var allmänt känt. Finns studier på det, i samband med klimatavtryck och sånt...
 
Lite komiskt det där hur olika det kan vara beroende på vem man träffar. Det borde ju vara samma och man borde ju vara mer noga kan jag tycka.

Jag fick diagnos i somras utan att ens ha träffat läkare eller någon annan, bara genom röntgen. Ingen undersökning eller frågor om det alls. Hade från hösten 2018 problem med hosta och jobbigt med andningen varje gång jag varit förkyld och när jag utsattes för något jag inte tålde. Efter en förkylning i december gick hostan inte över alls så jag kontaktade vc om att jag vill ta upp min astmamedicinering igen som jag slutat med. Då ville de ha en ny utredning för de kunde inte se att någon astmadiagnos fanns i journalen. Fick tid till astmasköterska och spirometri i mars och under hela den perioden hade jag hosta, ibland mer, ibland mindre, men alltid hosta. Spirometrin var normal så det beslutades att en lungröntgen skulle göras, men att jag inte hade astma. I maj fick jag brev om att jag var välkommen på drop in röntgen. Hade fortfarande samma hosta, oftare förkyld men just då inte sjuk alls. Mamma skulle köra mig dit, men hon blev sjuk så efter att ha väntat i några veckor fick jag själv ta mig dit, mamma låg däckad i någon slags influensa. Jag var frisk men hostig. Några dagar senare ringde sköterskan och talade om för mig att läkaren hade skrivit ut antibiotika till mig eftersom jag hade lunginflammation, och den var troligen också det som orsakade den långvariga hostan (då minst 7 månader konstant hostande).

Ingen undersökning gjordes, antibiotikan gjorde varken till eller ifrån och jag blev förkyld i slutet av den här tiodagarskuren istället. Med ännu mer hosta så klart. 6 veckor senare visade en ny röntgen att jag inte hade lunginflammation. Alltså var jag enligt VC botad, trots att hostan fortfarande var samma som den varit hela tiden sedan i början av december 2018. Jag bytte vc och i december 2019 fick ett besök hos läkare som skrev ut astmabehandling, som har haft bra effekt mot hostan, den är borta.

Min fundering är vad som egentligen kan ses på en sådan där röntgen. Om det är en lunginflammation orsakad av virus syns det? Om det är bakterier syns det? Jag förklarade för nya läkaren att jag inte haft effekt av antibiotikan och då svarade hon att så blir det om lunginflammationen är orsakad av virus. Och det vet jag ju. Men borde man inte ta reda på det innan man skriver ut antibiotika? Och om det nu är en sådan där långdragen "tyst" lunginflammation, som ju också finns och orsakas av en viss sorts bakterier, så tar man väl ett viss sorts prov och skriver ut ett specifikt antibiotika mot just det och inte vilket som helst? Jag har glömt namnet dock.

Jag har alltså haft lunginflammation utan att direkt vara sjuk, jag hade hosta, vilket jag haft hela våren (hela året), men lunginflammationssjuk? Näää, riktigt sjuk blev jag nog på antibiotikakurens 8e dag, vilket skulle kunna vara ca 10 dagar efter lungröntgen och 13-14 dagar efter jag träffade mamma senaste gången, mamma som var rejält däckad i någon konstig sjukdom men vägrade söka läkare själv. Undrar om mamma smittade mig med lunginflammation som syntes på röntgen innan jag blev sjuk i det?

Våra lunginflammationer yttrade sig väldigt olika skulle jag säga. Min gav mycket tydligare kliniska symptom: feber i över en vecka, svårt att andas, orkeslöst och hosta med purulent slem. Text book lunginflammation. Ingen röntgen nödvändig och min astma var under kontroll (tills lunginflammationen kom och jag inte kunde inhalera ordentligt).

Du verkar haft mycket mer diffusa symptom som hade kunnat bero på många saker. Då är röntgen bra. Man ser en ljus ”fluffighet” i lungorna som normalt sett är svarta på röntgen, man kan dock inte se om lunginflammationen orsakats av virus eller bakterier på röntgen. Normalt sett tar man ingen odling eller blodprov (annat än CRP) heller eftersom penicillin som regel har bra effekt mot de bakterier som brukar vara inblandade. Biter inte det är det väl dock lämpligt att utreda vidare. Jag har haft det jättejobbigt med min astma sedan min lunginflammation (maj/juni 2019), det är egentligen inte förrän nu som den är under kontroll igen.
 
Att storstadsbor reser mer trodde jag var allmänt känt. Finns studier på det, i samband med klimatavtryck och sånt...
Fast att dra den slutastsen utifrån hur många som fått corna och var känns långsökt. Att dra den efter relevanta undersökningar är helt okej. Och har man kunskapen redan så är coronafallen ovässentliga.
 
Nu skriver aftonbladet att smittan kommer vara omfattande i Sverige och drabba majoriteten. Enligt en läkare på karolinska så går det 2 oupptäckta fall på varje fall man upptäcker.

Det är väl ingen som är förvånad direkt. Men tillhör man riskgrupp så bör man kanske vara extra försiktig.
 
Nu skriver aftonbladet att smittan kommer vara omfattande i Sverige och drabba majoriteten. Enligt en läkare på karolinska så går det 2 oupptäckta fall på varje fall man upptäcker.

Det är väl ingen som är förvånad direkt. Men tillhör man riskgrupp så bör man kanske vara extra försiktig.
Men fortfrande har vi ingen smittspriding i Sverige.
Alla som smittats har fått det utomlands, företrädesvis i Italien.

Så "extra försiktig" innebär konkret att låta bli att åka till områden med smitta. En ganska enkel åtgärd.
 
Men fortfrande har vi ingen smittspriding i Sverige.
Alla som smittats har fått det utomlands, företrädesvis i Italien.

Så "extra försiktig" innebär konkret att låta bli att åka till områden med smitta. En ganska enkel åtgärd.
Det är ju inte vad läkaren på karolinska tror som sagt.
 
Men fortfrande har vi ingen smittspriding i Sverige.
Alla som smittats har fått det utomlands, företrädesvis i Italien.

Så "extra försiktig" innebär konkret att låta bli att åka till områden med smitta. En ganska enkel åtgärd.

Att det inte finns någon allmän spridning är bara ett antagande. Eftersom att bara de som varit i riskområden testats så är det klart att de fall som hittats kopplas just till riskområden. Man får svar utifrån vad man letar efter. ;)

Nu ska man väl börja testa fler patienter och först då kan man få en bättre uppfattning om allmän spridning eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 892
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp